Web Analytics Made Easy - Statcounter

افغانستان پس از اجرای مراسم تحلیف دو رئیس جمهوری در روز  ۱۹ اسفند ماه با بحران سیاسی جدی مواجه شده است به گونه ای که نه تنها افغان ها بلکه کشورهایی را که در دوهه جنگ جاری این کشور نیز نقش داشته اند، نگران ساخته است.

 کارشناسان و تحلیل گران افغان باور دارند: شرایط کنونی افغانستان به اعمال فشار خارجی و عدم رجوع دولتمردان به منبع اصلی قدرت که مردم هستند، برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ملک ستیز» از تحلیلگران افغانستان در صفحه شخصی فضای مجازی خود با طرحی پرسشی که آیا راهی برای بیرون رفت از بحران سیاسی کنونی وجود دارد؟ به تشریح منبع قدرت می پردازد.

وی معتقد است برای پاسخ این سوال باید منبع قدرت را در افغانستان شناسایی شود.

به باور ستیز، در نظام‌های مردم‌سالار منبع قدرت مردم هستند. مردم سازنده، تولیدکننده و تصمیم ‌گیرنده‌ قدرت هستند. سازنده به معنای شکل‌دهنده‌ ساختارهای قدرت سیاسی، تولید کننده به معنای توسعه‌ قدرت اقتصادی و تصمیم‌گیرنده به معنای مشروعیت‌دهی قدرت می ‌باشد.  اما زمانی که دولت مردان از این سه مؤلفه‌ اصلی قدرت بی‌نیاز هستید، معنایش این ‌است که آنها فقیر، بی‌سرنوشت و وابسته هستند که وی افغانستان را دارای چنین واقعیتی می داند.

این کارشناس امور بین الملل افزود: در افغانستان منبع قدرت مردم نیستند. تلاش‌ها برای انتخابات نشان داد که منبع قدرت به هیچ صورت مردم نبودند. بنا برآن منبع قدرت را کسانی می‌ سازند که به این کشور و دولت مردان پول می ‌دهند. فقر گسترده این واقعیت را توجیه می‌ کند. تا زمانی ‌که منبع قدرت از بیرون تامین می‌شود، ادعای استقلال سیاسی بی‌معنا است. تصور کنید که خلیل‌زاد با «رهبران» سیاسی روی تقسیم قدرت بحث و معامله می ‌کند. این خود بیانگر و تعریف ‌کننده منبع قدرت در افغانستان است.  بدبختی در این ‌است که افغان ها برای دیدن واقعیت چشمان خود را بسته‌ اند و همیشه از جمهوریت، استقلالیت و تاریخ پنج‌هزار ساله سخن گفته اند.

به باور این کارشناس درچنین شرایطی ادعای استقلال دولت و حاکمیت قانون نادرست است.  

 ملک ستیزخطاب به عبدالله و اشرف غنی گفت که باید بیدار شوند و بدانند که سرنوشت تلخی در کمین آنها نشسته است زیرا دولت یعنی ماشین تولید منابع قدرت! آنها هنوز این دستگاه را نساخته اند اما بر سر فرمان آن در جنگ اند.

«احمد سعیدی» دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان نیز  در صفحه فیسبوک خود از پیچیدگی اوضاع سیاسی خبر می دهد و می نویسد ابراز نگرانی کرده و  اظهار داشته که اتفاقات و جنجال های نتیجه انتخابات، زد و بندهای آمریکا با طالبان، حمایت بعضی کشورها از تروریسم و غیره کار را به جایی رسانده است که پیش بینی همه چیز را مشکل کرده است.

سعیدی، باور دارد که پیش بینی وضعیت سیاسی افغانستان مشکل شده است زیرا از یک طرف سیاست مداران مستقل نیستند که تصمیم بگیرند، تعیین خطوط حرکت، به دست دیگران است.

وی از رهبران سیاسی انتقاد می کند که آنقدر سوگند خوردند، وعده دادند و خلف وعده کرده اند که دیگر مردم بر آنها اعتمادی ندارند.

سعیدی کشورهای خارجی را نیز مقصر دانسته می گوید که دفاتر و نمایندگی های خارجی هم بارها دیده شده که در قضایای افغانستان مداخلات مستقیم و غیرمستقیم داشته اند، این نهادها بارها امتحان خود را داده اند و آزمودن آنها از این بیشتر خطاست.

این دیپلمات سابق افغانستان یاد آور  شد: اعلام دو حکومت در یک اقلیم سبب بی نظمیو اخلال در حکومتداری شده است.  این بی نظمی که در چند روز گذشته بین سیاستمداران افغانستان بوجود آمده، بسیار خطرناک است و از اینکه هنوز جنگ و درگیری بین طرفین رخ نداده باید خوشحال باشیم. در چنین وضعیتی نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان هم تا حدودی اعتبار خود را در میانجیگری بین عبدالله و اشرف غنی از دست داده است.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق و «عبدالرب رسول سیاف» از رهبران سابق جهادی که در مراسم تحلیف هیچ یکی از رئیسان جمهوری کنونی شرکت نکرده بودند، بار دیگر تلاش های خود را برای حل این بحران آغاز کرده و با عبدالله دیدار کرده اند. بحران کنونی افغانستان پس از آن وارد مرحله جدیدی شد که اشرف غنی و عبدالله هر دو به عنوان رئیسان جمهوری سوگند خوردند و این کشور را به طور عملی به دو قطب مبدل ساختند.

پروندهٔ خبری افغانستان و چالش دو دولت همزمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان پاکستان آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان منبع قدرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۷۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان

وزارت اقتصاد حکومت طالبان اعلام کرد ۷۲۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان در بخش‌های کشاورزی، آموزش و بهداشت فعال هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالرحمن حبیب» سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان اعلام کرد در حال حاضر 720 مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان در بخش‌های کشاورزی، آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند.

حبیب در گفتگو با رادیو تلویزیون ملی افغانستان اظهار داشت 182 مورد از این مؤسسات فعال در این کشور، خارجی هستند.

وی افزود مؤسسات مذکور در چارچوب ارزش‌های «اسلامی و منافع ملی» تاکنون فعالیت دارند.

پیش از این مقامات طالبان بارها به مؤسسات داخلی و خارجی دستور داده‌اند تا فعالیت‌های خود را متناسب با دستورات حکومت افغانستان تنظیم کنند.

افزایش 120 درصدی گردشگران خارجی در افغانستانطالبان: نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در 17 کشور باز استطالبان: کشورهای خارجی تصویر نامناسبی از افغانستان به جهان ارائه می‌کنندطالبان برای تسهیل سرمایه گذاران خارجی کمیته تشکیل داد

در اواخر اسفند سال گذشته، وزیر مرزها و قبایل طالبان از مسئولان نهادهای وابسته به سازمان ملل خواسته بود که کارهای خود را مطابق «اصول اسلامی» پیش ببرند.

وزیر کشاورزی و دامپروری حکومت افغانستان پیش از این در دیدار با رئیس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل تاکید کرده بود بدون ترس در سراسر افغانستان فعالیت کنید.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پاکستان اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف کند
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • اخراج ۲۷۷ نفر با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان
  • توسعه اردوگاه پناهجویان اخراجی از پاکستان در گذرگاه «تورخم»
  • افغانستانی های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهیم شوند
  • ایهود باراک: نتانیاهو برای حفظ قدرت تحت تاثیر وزرای سلطه جو قرار دارد
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • گذرگاه تورخم مسدود شد