Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا، ویروسی که بحث داغ مردم دنیا شده و افراد بسیاری را در کشورهای مختلف درگیر خود کرده است. 

ویروسی که حال به یک غول کشنده و ترسناک در اذهان عمومی تبدیل شده و بیماری‌های بسیاری چون وسواس، دلهره و هراس را نیز به خود گره زده است.

آمار صعودی و فزاینده ابتلا به این بیماری عاملی برترس و وحشت مردم شده و تنها راه در امان ماندن از آن به نظر تمامی کارشناسان و متخصصان «در منزل ماندن و رعایت بهداشت فردی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیستان و بلوچستان نیز چون سایر استان های کشور از شر این ویروس مصون نمانده و ابتلای بیش از ۵۰ نفر به این ویروس آماریست که زنگ خطر افزایش مبتلایان ویروس کرونا در این منطقه را به صدا در آورده است.

اما ورود این مهمان ناخوانده در کشور آنهم در بحبوحه عید نوروز مشکلات بسیاری را برای کاسبان، بازاریان، اصناف و غیره به دنبال داشته و در منزل ماندن و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نگرانی بسیاری را در دل بازاریان ایجاد کرده است.

ناصر ریگی یکی از کسبه صنف پوشاک زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معمولا همه ساله در آستانه فرا رسیدن سال نو کسبه بازار اجناس جدیدی را به صورت قسطی خرید کرده و پس از فروش اجناس پول آن را به واحدهای تولیدی یا عمده فروشی ها پرداخت می کنند. 

وی ادامه داد: متاسفانه امسال با شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی مراکز تجاری و بازارها اجناس خریداری شده در مغازه مانده و فکر چگونه پرداخت کردن اقساط نگرانم کرده است.   

یعقوب نارویی یکی دیگر از کسبه شهر زاهدان در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز تجاری و بازارها باعث نگرانی بسیاری از کسبه شده است.

 وی ادامه داد: ماهانه یک میلیون تومان برای مغازه و ۸۰۰ هزار تومان برای منزل اجاره پرداخت می کنم که با تعطیلی مراکز خرید عملا از پرداخت این اجاره ها باز مانده ام. 

نارویی گفت: امیدوار هستم صاحبان ملک نسبت به این موضوع آگاه بوده و در این مدت کمک حالمان باشند.

ابراهیم محمدی یکی دیگر از کسبه زاهدانی که به کار فست فود مشغول است اظهار داشت: بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا فروش مغازه به کمترین میزان خود در این چند سال رسیده و گاها در برخی روزها یک الی ۲ مشتری بیشتر نداریم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بسیاری از مواد مورد استفاده در تهیه فست فود به صورت تازه و روزانه خرید می شود در پایان شب بسیاری از این مواد دیگر قابل استفاده نبوده و باعث ضررمان شده است.

 محمدی گفت: با این رویه تصمیم بر تعطیلی مغازه و در منزل ماندن را داریم هر چند که پرداخت هزینه های زندگی و اجاره بها بسیار حالمان را آشفته کرده است.

علی میرشکار یکی دیگر از کسبه زاهدانی که به کار آرایشگری مشغول است بیان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا و تدابیر اتخاذ شده در این صنف مدت یک هفته است که آرایشگاه را تعطیل و در منزل مانده ام.

وی ادامه داد: اوج کار و درآمد کسبه در ایام نزدیک نوروز است که متاسفانه امسال با شیوع ویروس کرونا از این فرصت بهره‌مند نشدیم.

میرشکار گفت: باتوجه به تعطیلی مغازه پرداخت اجاره بها برایم بسیار دشوار است و امیدوار هستم صاحبان ملک با کسبه نهایت همکاری را در این مدت داشته باشند.

یکی از دستفروشان زاهدانی در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: بنده سرپرست یک خانواده چهار نفره هستم که با فروش پوشاک در روز بازارهای شهر زاهدان به امرار معاش می پردازم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: متاسفانه با تعطیلی روز بازارها عملا بیکار شده و نگران چگونگی تهیه مخارج زندگی هستم.

وی با بیان اینکه با دعا و توکل امیدوار هستیم هر چه زود تر سایه این بیماری از سر مردم کشور دور شود افزود: در این شرایط سخت سعی کنیم بیشتر از قبل هوای همدیگر را داشته باشیم. 

این گفت و گوها تنها گوشه ای از دغدغه کسبه زاهدان و البته شهرهای دیگر استان و کشور است.

بیشترین نگرانی بازاریان پرداخت اجاره بهای محل کسب و بعضا خانه اجاره ای شان است، دغدغه ای که با اندکی ملاطفت صاحبان املاک باعث آسودگی خاطر این کسبه خواهد شد.

هرچند که بسیاری از صاحبان ملک خود نیز دارای مشکلاتی هستند اما در این شرایط سخت باید بیشتر از قبل هوای همدیگر را داشته و یاریگر هم باشیم. 

مهربانی آیین مردم سیستان و بلوچستان است

آیین و منش مردمان دیار نخل و آفتاب از دوران باستان تاکنون بر پایه مهربانی و نوع دوستی بوده است.

شیعه و سنی این استان همواره در روزهای سخت دوشادوش هم برای یاری یکدیگر تلاش کرده و در صدد رفع مشکلات خود بر آمده اند.

امروز نیز این مردم در صحنه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمده و هرکس به اندازه توان خود کاری را انجام می دهد.

فردی با نذر ماسک، دیگری با ضد عفونی کردن اماکن عمومی و شخصی با بخشش اجاره مغازه هایش سهمی در این همدلی و همکاری به میان می آورد.

محدثه میر یکی از جوانان زاهدانی که در حال توزیع ماسک رایگان در سطح شهر بود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری دوستانم توانسته ایم بیش از ۲ هزار ماسک تهیه و در بین افراد نیازمند در سطح شهر زاهدان توزیع کنیم.

وی ادامه داد: هدف من و دوستانم برداشتن قدمی برای کمک به همنوعانمان بوده و امیدوار هستیم این کارمان مورد رضایت خداوند باشد.

میر اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان همواره در تمام سختیها و مشکلات کنار هم بوده و یکدیگر را  یاری کرده اند امروز نیز باید به میدان آمده تا از شر این ویروس خطرناک رهایی یابیم.

صادق کریم‌دادزهی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که در حال نظافت خود پردازهای سطح شهر زاهدان بود در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بنده به همراه دوستانم مدت یک هفته است که به صورت مستمر در اواخر شب به سطح شهر آمده و با استفاده از محلول های ضد عفونی کننده که به صورت شخصی تهیه می کنیم به کار نظافت این دستگاه ها که یکی از منشاهای اصلی انتقال ویروس هستند اقدام می کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط سختی قرار داریم اظهار داشت: برای مقابله با ویروس کرونا همه باید در کنار هم بوده و هر کس به اندازه توان خود به انجام کاری ورود کند.

 علاوه بر حضور افراد در سطح جامعه بسیاری از صاحبان ملک نیز پای کار آمدند و با بخشش اجاره مغازه هایشان تا زمان دور شدن این ویروس از کشور پای کار آمدند.

بسیاری از مالکان با انجام کاری خدا پسندانه به میدان آمده و با تعطیلی مراکز و عدم دریافت اجاره بها از مستاجرین خود حمایت کردند.

کاری بسیار زیبا و نوع دوستانه که به درستی نشان می دهد مردم این استان همواره در کنار هم هستند و هرگز راضی نخواهند شد همنوعشان در نگرانی و رنج باشند. 

بخشش اجاره بها بیش از هزار مغازه و پاساژ در سیستان و بلوچستان

نادر کهرازهی یکی از مالکان نوع دوست است که در اقدامی ارزشمند اعلام کرد تا هر زمان که کرونا در کشور ریشه کن شود هیچ گونه اجاره بهایی از واحدهای تجاری خود دریافت نمی کند.
وی هدف از این کار خدا پسندانه را کمک به متصدیان واحدهای صنفی در این شرایط و سلامتی جامعه عنوان کرد و مهمترین دارایی خود را دعای خیر مردم دانست.
نادر کهرازهی ۳۹۶ واحد تجاری در سطح شهر زاهدان دارد که با اینکار خود به درستی آیین مهربانی و تنوع دوستی مردم دیار نخل و آفتاب را به نمایش گذاشت.

عبدالحمید کردی مالک «پاساژ خاور» بازار بزرگ موبایل زاهدان یکی دیگر از افراد نوع دوست سیستان و بلوچستان است که به منظور کمک به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و سلامتی مردم این شهر در اقدامی قابل تحسین این پاساژ را تعطیل و هیچ گونه اجاره بهایی از مستاجران دریافت نخواهد کرد.
مدیر پاساژ تجاری ایلیا زاهدان نیز کرایه ۳۳ باب مغازه خود را بخشید تا مغازه داران در خانه استراحت و به سلامتی خود و خانواده شان لطمه وارد نشود.

  اما این سیل مهربانی تنها مختص زاهدان نبوده و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان نیز به این پوشش همدلی پیوسته اند.

مالک مجتمع تجاری سرحد خاش یکی دیگر از نوع دوستان این استان است که در راستای حفظ سلامت خود و مردم از مغازه‌داران خواست تا مغازه هایشان را تعطیل کرده و در این مدت هیچگونه اجاره ای از آنها دریافت نخواهد کرد.

این مالکان تنها بخشی از سیل عظیم مهربانی مردمان دیار مردان سخت کوش و مهربان سیستان و بلوچستان است که به درستی در زمانی که همنوعانشان دچار مشکل هستند پای کار آمده و با برداشتن گامی مهم در کنترل این ویروس یاریگر جامعه شده اند. 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان های کشور ریگی سیستان و بلوچستان شیعه و سنی موبایل بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی شیوع ویروس کرونا سیستان و بلوچستان تعطیلی مراکز یکی دیگر بخشش اجاره شهر زاهدان صاحبان ملک اجاره بها گفت و گو سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یگان‌ امدادی سپاه تا پایان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده حضو دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رمضان شریف، سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه از ارزیابی وضعیت امدادرسانی به مردم سیل‌زده در استان‌های جنوب شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و دستور سرلشکر حسین سلامی برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه در منطقه تا بازگشت شرایط عادی زندگی مردم خبر داد.

وی افزود: از همان هنگام وقوع سیل تا به امروز سپاه در استان‌های تحت تأثیر بارش‌ها و سیل اخیر با گسیل امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز مانند ماشین آلات برای بازگشایی جاده‌ها و راه‌های روستایی، بالگرد برای تسهیل عملیات امداد و نجات و انتقال محموله‌های غذایی و دارویی و نقل و انتقال نیروهای امدادگر، اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی به خدمت رسانی مردم و همراهی با سایر سازمان‌ها و نیروهای امدادی به طور شبانه روزی مشغول بوده است.

سردار شریف با اشاره به اینکه عمده نیازهای امدادی و خدمت رسانی هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان متمرکز و ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به حمدالله وضعیت در استان‌های هرمزگان و کرمان به حالت عادی بازگشته است و کمک به سیل زدگان در استان سیستان و بلوچستان با سرعت و هم افزایی دستگاه‌ها و همچنین حضور میدانی نیروهای مردمی ادامه دارد و با تاکید فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یگان‌های سپاه امکانات، تجهیزات و نیروهای خود از جمله سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان و قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را همچنان در خدمت به مردم سیل زده و تأمین شرایط جاری و معمول زندگی آنان فعال حفظ خواهند کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به هماهنگی، همکاری، هم‌افزایی و همت دستگاه‌های اجرایی و امدادی و نیروهای جهادی به ویژه مشارکت نیروهای مردمی به زودی از این شرایط عبور کنیم.

کد خبر 6082482 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • یگان‌ امدادی سپاه تا پایان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده حضور دارد
  • مردم دشتیاری استان سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب
  • دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه
  • دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه
  • تداوم خدمت‌رسانی سپاه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • کمک به سیل‌زدگان در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد
  • یگان‌ امدادی سپاه تا پایان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده حضو دارد
  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • آخرین اخبار از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان