Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاده های دام و طیور و قیمت آن ها یکی از اصلی ترین اجزاء تشکیل دهنده قیمت فرآوردهای دام و طیور می باشند. به عنوان نمونه حدود 75 درصد از قیمت تمام شده گوشت مرغ مربوط به جیره غذایی آن است. حدود 60 درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت و حدود 30 درصد را نیز کنجاله سویا تشکیل می دهد. بنابراین 90 درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت و کنجاله سویا تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، بخشی از ذرت و کنجاله سویا در داخل تولید می شود و بخشی نیز وارداتی است. طبق آمارهای موجود در طی یک سال حدود 6.5 تا 7 میلیون تن ذرت و حدود 3 میلیون تن کنجاله سویا برای کل صنعت دام و طیور کشورمان مورد نیاز است که طبیعتاً بخشی از آن به صورت واردات تامین می شود.

با توجه به اینکه فاکتور نهاده ها در قیمت فرآورده های دام و طیور تاثیر فراوانی دارد و همچنین از آنجا که تولید داخل در این زمینه جوابگوی مصرف نبوده و بخشی به صورت واردات تامین می شود، دولت از فروردین ماه سال گذشته تصمیم گرفت برای جلوگیری از تاثیر جهش نرخ ارز بر قیمت فرآورده های دام و طیور، برای واردات نهاده های دام و طیور از جمله ذرت، سویا و جو ارز 4200 تومانی اختصاص دهد. حتی بعد از آنکه در مرداد ماه سال گذشته فهرست کالاهای ارزبگیر دولتی کوتاه تر شد و به 25 قلم کاهش یافت، نهاده های دامی به جهت اهمیتی که داشتند از این فهرست خارج نشدند.

به هر صورت با تمام مشکلات موجود از جمله شرایط تحریمی کشور، دولت سعی نموده است تا نهاده های مورد نیاز دامداران و مرغداران کشور را با هر سختی شده، تامین کند.  حالا در این شرایط وزارت صمت تصمیم عجیبی را گرفته و اجازه صادرات 50 هزار تن خوراک دام و طیور را داده است!

سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرده است:

"به پیوست تصویر نامه دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت متبوع در خصوص صادرات حداکثر ۵۰ هزار تن خوراک دام و طیور، منضم به نامه انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران دال بر صادرات 7 هزار تن خوراک دام و طیور در مرحله اول ارسال می‌شود. خواهشمند است صادرات اقلام فوق الذکر بر اساس سهمیه مندرج در نامه انجامن و با رعایت سایر مقررات مربوطه انجام پذیرد".

 

چند پرسش از وزارت صمت

این اجازه صادرات نهاده های دامی در حالی داده شده است که طبق اطلاعات منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس از ابتدای سال جاری تا 16 آذرماه، حدود 5.9 میلیون تن ذرت به ارزش 1.4 میلیارد دلار، 2.2 میلیون تن جو به ارزش 589 میلیون دلار و حدود 1.2 میلیون تن کنجاله سویا به ارزش 545 میلیون دلار با ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) وارد شده است. 

اولین پرسش این است که چرا در حالی که دولت یارانه ارزی می دهد تا نهاده های دامی در شرایط تحریمی وارد کشور شود، وزارت صمت اجازه صادرات نهاده های دامی را می دهد؟ چه تضمینی وجود دارد که این نهاده های دامی که قرار است صادر شوند، با ارز 4200 تومانی وارد نشده باشند؟ در صورتی که این نهاده ها با ارز 4200 تومانی وارد شده باشند، آیا این نوعی اعطای رانت به صادرکنندگان نیست؟ هرچند پیش بینی می شود که در پاسخ به این سوال، گفته شود: با پرداخت عوارض صادراتی انجام می شود. اما به راستی در شرایط جنگ اقتصادی که دولت برای بدست آوردن حتی یک دلار نفتی، تلاش بسیاری دارد، بایستی صادرات کالای وارداتی با ارز دولتی، در دستور کار قرار گیرد؛ حتی با پرداخت عوارض صادراتی؟ پس تکلیف حمایت از تولیدکننده در این شرایط حساس چه می شود؟!

حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی مصاحبه ای در مورخه 20 اسفندماه سال جاری با اشاره به عدم تخصیص ارز برای ترخیص بار کشتی ‌های نهاده‌ های دامی افزود: حدود ۸۰ روز است که بانک مرکزی، ارزی را برای واردات نهاده های دامی به خصوص ذرت اختصاص نداده و از سوی دیگر کشتی های بخش خصوصی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در صورت نرسیدن بار ذرت بخش خصوصی به بازار، تاوان آن را دولت و شرکت پشتیبانی امور دام باید بپردازند، همان‌طور که در یک ماه اخیر هم از ذخایر استراتژیک بیش از ۳۰۰ هزارتن نهاده دامی در کشور توزیع شده است در حالی که چنین تکلیفی را نداشتیم.

حالا پرسش این است که در شرایطی که به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام حدود 80 روز است که بانک مرکزی ارزی برای واردات نهاده های دامی تخصیص نداده است و به همین دلیل در یک ماه اخیر شرکت پشتیبانی امور دام از ذخایر استراتژیک بیش از ۳۰۰ هزارتن نهاده دامی در کشور توزیع کرده در حالی که چنین تکلیفی را نداشته، چرا باید وزارت صمت اجازه صادرات 50 هزار تن خوراک دامی را صادر کند؟

از 29 بهمن ماه سال جاری که شیوع ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شده است تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه شده اند و کسب و کارها با رکود روبه رو هستند. متاسفانه در شرایطی که همه تلاش مسئولین باید در راستای کمک به کسب و کارها باشد این صادرات نهاده های دامی می تواند مشکلات دامداران و مرغداران را دو چندان کند.

شایان ذکر است در 13 اسفندماه سال جاری نمایندگان هفت تشکل خصوصی بخش کشاورزی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از کمبود نهاده‌ های دامی بویژه ذرت در آستانه شب عید خبر دادند و از دولت خواستند تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

در متن این نامه آمده بود:

"معاون محترم اول ریاست جمهوری

احتراماً، به استحضار می‌رساند که با توجه به شرایط فصل و نزدیکی به ایام عید تولید کنندگان با حداکثر ظرفیت در بخش‌های تولید مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز اقدام به پرورش دام و طیور نموده اند. متأسفانه در این شرایط با کمبود تأمین نهاده‌های مورد نیاز از جمله ذرت که یکی از عمده ترین نهاده مورد نیاز پرورش دهندگان است، مواجه شده ایم. به طوری که قیمت این نهاده در بازار آزاد به بالای دو هزار تومان رسیده و سایر نهاده‌ها نیز با وضعیت مشابهی مواجه هستند. ادامه این روند منجر به بروز تلفات و خسارات جبران ناپذیر به سرمایه‌های ملی، کاهش تولید، عرضه محصولات نهایی خواهد شد.

خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به رفع این مشکلات به هر طریق ممکن اقدامات لازم صورت گیرد. لازم به ذکر است که بخشی از مشکلات ایجاد شده، ناشی از تصمیمات اشتباه به واسطه تغییر رویه‌ها و همچنین عدم تخصیص به موقع و کافی ارز می‌باشد. در ضمن چنانچه امکان تأمین ارز متناسب با حجم تولید مورد انتظار دولت محترم وجود ندارد، اعلام فرمایند تا براساس منابع ارزی قابل تخصیص، سطح تولیدات در گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز تنظیم شود".

حالا پرسش از وزارت صمت این است در حالی که بازار داخل با مشکل تامین نهاده های دامی رو به رو است، این صادرات نهاده های دامی چرا باید انجام شود؟

به دلیل کمبود نهاده های دامی، همان گونه که در متن نامه بالا ذکر شده است قیمت نهاده ها افزایش یافته است، به طوری که به عنوان نمونه قیمت ذرت به بیش از دو هزار تومان رسیده است. حالا این پرسش مطرح است که آیا این اجازه صادرات نهاده های دامی به افزایش قیمت نهاده ها در بازار دامن نخواهد زد؟ چرا باید در این شرایط اجازه صادرات نهاده های دامی داده شود؟

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران حمله بیولوژیکی سرلشکر باقری سردار شعبانی حشد الشعبی پایگاه نظامی التاجی پاندمی نهاده های دامی ذرت سویا ارز 4200 تومانی کروناویروس کرونا در ایران حمله بیولوژیکی سرلشکر باقری سردار شعبانی حشد الشعبی پایگاه نظامی التاجی پاندمی شرکت پشتیبانی امور دام هزار تن خوراک دام دام و طیور کنجاله سویا میلیون تن مورد نیاز وزارت صمت سال جاری ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از اهداف وزارت نیرو این بود که بخش خصوصی در حوزه صادرات برق ورود پیدا کند و یکی از این ظرفیت‌های خوب برای مشارکت بخش خصوصی در صادرات برق، ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که از سوخت استفاده نمی کنند و می‌توانند ظرفیت خوبی برای صادرات باشند.

او افزود: درسال گذشته دستورالعملی از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد و برنامه برای توسعه صادرات به کشور‌های هدف از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق مشخص شد. در حال حاضر ظرفیت فعلی صادرات تجدیدپذیر‌ها معادل ظرفیت ۲۵ درصد صادرات کل برق کشور است که بیش از این هم می‌تواند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند، در یک مزایده شرکت می‌کنند و تا ظرفیتی که در این خطوط است را برنده شوند و از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنند. پیش بینی شده که نیروگاه داران بتوانند در ۸ ماه از سال برق را صادر کنند و در ۴ ماه هم که از خرداد تا شهریور ماه است برق را به شبکه داخلی کشور بفروشند. در ۴ ماه گرم سال هم امکان فروش در تابلو برق سبز وجود دارد که گاهی بالاتر از ارقامی است که برق صادر می‌شود، بنابراین توجیه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند در هر نقطه‌ای از کشور باشند صادرات برق انجام دهند و ترانزیت داخلی برق توسط توانیر پرداخت خواهد شد، اما هزینه ترانزیت داخلی بر عهده تولیدکنندگان خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • جلوگیری از فاسد شدن ۲۷ هزار تن نهاده های دامی در ایلام
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه