Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در ایام کرونایی غیراصولی و نامتعارف است و مطمئناً در دوران پساکرونائی با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود که شاید دیگر همانند کرونا قابل‌کنترل نبوده و تبعاتش دیگر قابل جبران نباشد.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- محمد اصولی هلان؛ چندهفته‌ای است که ویروس عجیب‌وغریب کرونا وارد کشورمان شده و در نقاط مختلف به‌ویژه در پایتخت شیوع پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس و مهار آن، مسئولین تصمیم به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفتند. برخی از ادارات و سازمان‌ها نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده و برخی نیز مانند مجلس شورای اسلامی تعطیل شدند. برخی از مردم نیز به‌واسطه کسادی بازار و دارا بودن شغل آزاد خانه‌نشین شدند.

وجه مشترک همه این‌ها دانش آموزان و دانشجویان و بعضاً والدینی هستند که در خانه در حالت شبه قرنطینه قرار دارند و برای گذراندن اوقات خود هیچ گزینه دیگری مانند سینما، پارک، مسافرت و دیدوبازدید ندارند. در این حالت است که همه به تلویزیون، ماهواره و فضای مجازی پناه خواهند آورد. تحقیقات نشان داده است که به‌تازگی فضای مجازی گوی سبقت را از رقبای رسانه‌ای خود ربوده است به‌گونه‌ای که خیلی‌ها حتی برای مشاهده فیلم از VOD ها استفاده می‌کنند.

تلویزیون، مدارس و دانشگاه‌ها برای این دوران تمهیداتی برای آموزش از راه دور اندیشیده‌اند ولی با توجه به عدم فرهنگ‌سازی مناسب، در پیش بودن تعطیلات عید نوروز و عدم وجود اهرم‌های نظارتی مناسب، این آموزش‌ها با استقبال مناسب همراه نخواهد بود.

با نگاه به تمامی این موضوعات آنچه نگران‌کننده است افزایش میزان استفاده از فضای مجازی به‌صورت غیراصولی و نامتعارف است. با توجه به پیش‌بینی کارشناسان شیوع این ویروس ظرف چند ماه آینده کنترل و مهار خواهد شد و بعدازاین دوران است که با مشکلاتی روبرو خواهیم بود که شاید دیگر همانند کرونا قابل‌کنترل نبوده و تبعاتش دیگر قابل جبران نباشد. برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از:

با حجم عظیمی از دانش آموزان، دانشجویان و حتی والدین معتادشده به فضای مجازی روبرو خواهیم بود. میزان استفاده از محتوای مستهجن و محتوای پورنو گرافی بالا خواهد رفت. آسیب‌های روانی به‌واسطه برخورد با شایعات و جنگ روانی دشمن افزایش خواهد داشت. منزوی شدن کودکان و نوجوانان افزایش خواهد داشت. آسیب‌های جسمی به‌واسطه استفاده زیاد و غیربهداشتی از تلفن همراه به وجود خواهد آمد مانند درد گردن، فشار به چشم، بدخوابی و بی‌خوابی. به‌واسطه قطع ارتباطات فیزیکی با دوستان، امکان ایجاد ارتباطات کاذب و خطرناک مجازی بالا خواهد رفت.

در صورتی شاهد این موارد خواهیم بود که نظارت و دقت لازم به‌ویژه توسط والدین وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از این مشکلات برخی راهکارهای ذیل توصیه می‌شود:

همراهی کامل والدین با فرزندان در طول روز در نظر گرفتن زمان مشخص برای دانش آموزان برای کار با فضای مجازی و تلفن همراه تأکید و نظارت بر اصول ارگونومی جهت حفظ سلامتی هنگام کار با تلفن همراه و کامپیوتر مشاهده فیلم‌های گزینش‌شده و مناسب به‌صورت خانوادگی انجام بازی‌های خانوادگی در دنیا واقعی و حتی انجام بازی‌های مناسب از طریق تلفن همراه ارتباط تصویری از طریق اپلیکیشن‌ها با آشنایان و دوستان تشویق به استفاده از برخی آموزش‌ها مانند حفظ یک جزء از قرآن، حفظ کردن تعدادی از اشعار حافظ، یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری برخی نرم‌افزارهای کاربردی و ...

انتهای پیام/4076/

منبع: آنا

کلیدواژه: فضای مجازی رسانه کرونا تلفن همراه فضای مجازی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۵۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا معلم بلاگری از لحاظ حقوقی مجاز است؟

درباره تهدیدات فضای مجازی و بحث معلم بلاگری صحبت می‌کنیم که فضای مجازی هم تهدیده هم فرصت و آثار تخریب‌کننده‌ای دارد که باید اصلاح شود.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073084 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • دستگیری سارقی که مجهز به پابند الکترونیک بود
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • (ویدئو) دارو‌های اینترنتی در داروخانه‌های مجازی
  • آیا معلم بلاگری از لحاظ حقوقی مجاز است؟