Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه‌های نسل جدید است. این دانشگاه‌ها در پیچ‌های تاریخی کشورها نقش اساسی ایفا کرده و ظرفیت نخبگان متخصص را در حل چالش‌های ملی و حتی فراملی فعال می‌کند. آزمایشگاه‌ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در فعال‌سازی این ظرفیت پیشگام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که ذکر شد یکی از نقاط اثرگذار دانشگاه‌ها در جوامع بشری، در ایام وقوع بحران است. بحران‌ها می‌توانند از جوانب مختلف مورد بررسی قرار بگیرند و برای آینده و مدیریت آینده تعیین‌کننده باشند. سیاست‌گذاری کلان و آینده‌پژوهی از ویژگی‌های نسل چهارم دانشگاه‌هاست که تجربه‌نگاری و ثبت درس آموخته‌های بحران در شرایط کنونی نیز ذیل این فاکتور دیده می‌شود.

با توجه به اعمال تحریم‌های همه جانبه از سوی کشورهای سلطه طلب نسبت به ایران، این دانشگاه‌ها هستند که باید در خط مقدم مبارزه و جهاد قرار بگیرند. این حقیقت باید بارها بازگویی شود که تحریم‌های ظالمانه صرفاً در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه علمی نیز در این قائله شوم متاثر می‌شود. انتشار اسناد علمی گمراه کننده، کتمان آخرین یافته‌های علمی در محافل آکادمیک، تحریم بروندادهای دانشمندان ایرانی و بعضاً خراب‌کاری های علمی، همه و همه اقدامات زیر سایه تحریم‌های ظالمانه است.

درچنین شرایطی دانشگاه‌ها مسئولیت سنگینی در قبال خنثی کردن ضربه‌های دشمنان کشور دارند. تجربه‌های موفقیت آمیز دانشمندان ایرانی در صنعت هسته‌ای و شکوفایی حوزه‌هایی چون نانو و سلول‌های بنیادی نشان‌دهنده قابلیت دانشگاه‌ها و متخصصان ایرانی علیرغم تحریم‌های سنگین علمی از سوی کشورهای استکبار است.

اکنون که کشور با بحران شیوع ویروس کرونا روبرو شده و منشأ انتشار آن با گمانه‌زنی‌های فراوانی روبروست، باز این دانشگاه‌ها هستند که باید با استفاده از توان علمی دانشجویان و اساتید راهکارهای علمی را روی میز بررسی قرار بدهند. گستره مطالعاتی این ویروس آنچنان بزرگ است که گروه‌های مختلف دانشگاهی فرصت مشارکت در یک کمپین علمی را پیدا می‌کنند. اساتید علوم انسانی در حوزه‌های جامعه‌شناسی سلامت، رسانه و اقناع عمومی، اساتید علوم پزشکی در حوزه شناسایی، پیشگیری، درمان، بهداشت عمومی و... و در نهایت سایر گروهای دانشگاهی اعم از مهندسی و علوم پایه درخصوص تامین و پشتیبانی ابزارهای زیرساختی می‌توانند مشارکت کنند.

امروز تهدید ویروس کرونا می‌تواند فرصتی برای افزایش داشته‌های پژوهشی دانشگاه کشور تلقی شود. همواره این امتحان‌های بزرگ است که دستاوردهای بزرگ را در پی دارد. دانشگاه آزاد اسلامی با تحولات گسترده‌ای که در ریل گذاری جدید دانشگاه ایجاد کرد بستر مناسبی برای پاسخ به نیازهای فعلی جامعه است. شاید قاطبه مردم در جریان مطالعات و پژوهش‌های کاربردی حول ویروس کرونا در دانشگاه‌ها قرار نگیرند و نتایج این پژوهش‌ها در نهایت به نفع جامعه و کشور تمام می‌شود. ارتقای سطح سلامت و آمادگی برای روبرو شدن با بحران‌های احتمالی از این دست از نتایج است.

تهیه نظام موضوعات ویروس‌های واگیردار تحت برنامه پایش، برداشت‌های میدانی و استفاده از فرصت‌های «بحران» در وهله نخست، فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در راستای توسعه کسب‌وکارهای صنعت سلامت در مراکز رشد دانشگاه آزاد، می‌تواند گام بلندی در مسئله‌محوری باشد.

انتهای پیام/

358 / 167 پژوهش های کاربردی بحران کرونا مراکز تحقیقات کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پژوهش های کاربردی بحران کرونا دانشگاه ها پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند

به گزارش خبرنگار مهر، ، فاضل احدی پیش از ظهر جمعه در دیدار با بسیجیان فناور اظهار کرد: فناوران به عنوان مرجع دانشی می توانند در زمینه تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند و فضای امید و آینده نگری را توسعه دهند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید در جامعه زمینه بهره‌مندی آن جامعه از رفاه، آسایش و ایمنی را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: با دست‌یابی به پیشرفت پایدار از مسیر دانشگاه و مراکز علمی فرصت رشد و تولید پایدار نیز مهیا می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بحث تولید را با دانش‌بنیان بودن تولید گره زدند به این معنی که اگر قرار است کاری انجام دهیم، مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و بر اساس توسعه پایدار باشد.

احدی گفت: با توجه به رویکردهای جدید سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل در سال جدید، باید بیش‌ازپیش در راستای تحقق شعار سال و افزایش شرکت های دانش بنیان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه تولیدی پایدار است که بر پایه فناوری بوده و پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: فارغ‌التحصیلان باید متناسب با تخصصی که یاد می‌گیرند، بتوانند ایده‌های علمی خود را در قالب مسئله محوری و هسته سازی تبدیل به محصول، شغل و کسب درآمد کنند تا در جامعه خود نقش‌آفرین باشند یعنی محور اصلی تولید مبتنی بر دانش و دانش‌بنیان باشد تا توسعه پایداری را ایجاد کند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل با بیان اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با حمایت از طرح ها و ایده های فناورانه، و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مأموریت‌های جدید خود در حال فعالیت است، اظهار کرد: توسعه تیم ها و هسته های دانشی و پژوهشی در راستای کشف مسئله و حل آن ها می تواند مشکلات اساسی استان در بخش های مختلف را که منشعب از این مسائل هستند نقش بسزایی ایفا کنند.

احدی با تأکید بر اینکه ضروری است دانشگاه ها و مراکز علمی نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی، کارآمد و متخصص تربیت کند، ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان، دانشگاه ها و مراکز علمی بایستی دانشجویان را به‌عنوان قوه عاقله کشور با نگاهی بر انسان‌ساز بودن در کنار پرورش و تربیت افراد مفید برای جامعه، مسئله محور بودن به‌ویژه در حوزه فناوری و ایجاد توسعه پایدار، نگاه به درون و ظرفیت‌های جامعه برای تحقق شعار سال تربیت کنند که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6082380

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • اساتید دانشگاه‌های جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند/ رونمایی از وبگاه تحریم علمی اسراییل
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند