Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی البرز در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار حذف خرید طرح خدمات آموزشی شد‌.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، میثاق شمسینی، مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی استان البرز در نامه‌ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، به ایرادات بودجه ۹۹ و موضوع خرید خدمات آموزشی اشاره و اعلام کرد که تجربه اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در سال‌های اخیر نشان داده است که این طرح با کاهش سطح کیفی خدمات ارائه شده، به کارگیری نیروی انسانی آموزش ندیده، ارزان‌قیمت و بدون حق بیمه سعی بر کسب سود بیشتر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نامه آمده است:

آموزش و پرورش جزو مهمترین و اصلی‌ترین ارکان تربیتی جمهوری اسلامی است و نقش اساسی آن در پیشبرد ارزش‌های دینی و ساختن فردایی بهتر برای کشورمان بر هیچ کس پوشیده نیست.
با وجود این اهمیت، اما آموزش و پرورش همواره با مشکلات و مصائب عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها، مشکلات در حوزه اقتصادی و بودجه بندی آموزش و پرورش است که در ذیل آن همواره شاهد بروز ناعدالتی‌هایی هستیم. در ادامه به برخی از این موارد علی الخصوص بحث خرید خدمات آموزشی در بودجه ۹۹ اشاره خواهیم کرد.

جمع کلی اعتبارات وزارت آموزش و پرورش با ردیف‌های متفرقه انتقال نایافته در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که با رشد ۱۸ درصدی در لایحه ۱۳۹۹، به بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما نکته قابل توجه این است که با وجود این افزایش، عموماً ردیف‌ها و برنامه‌های مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی کاهش اعتبار داشته اند و یا افزایش مناسبی نداشته اند.

برای نمونه کاهش۴۵.۶٣ درصدی «کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی»، کاهش ٢٩.۵٢ درصدی ردیف «توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان»، کاهش حدود ۷۶ درصدی برنامه «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان» و موارد دیگری از این دست، خود نشانگر عدم نگاه کارشناسی به لایحه بودجه ٩٩ وزارت آموزش و پرورش است.

طرح خرید خدمات آموزشی نیز از مهم‌ترین اشکالات بودجه ۹۹ در حوزه آموزش و پرورش می‌باشد. با توجه به حاکمیتی بودن آموزش و پرورش عمومی و ممنوعیت صریح واگذاری مدارس در ماده «۲۵» و «۲۸» قانون برنامه ششم توسعه، بهره‌برداری از واحد‌های آموزشی همچون مدارس و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی مغایر با قانون برنامه ششم توسعه می‌باشد. این ملاحظات در قانون بودجه سال ۹۸ لحاظ شد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این طرح را از لایحه بودجه حذف کردند، اما با دستور رئیس جمهور محترم، این طرح باز هم به لایحه ۹۹ اضافه شد و متاسفانه نسبت به گذشته نیز سهم آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

مدافعان این طرح به اسم برقراری عدالت، بیشتر شدن سرانه دانش آموزان مدارس دولتی و کم شدن فاصله کیفی آموزش مدارس حاشیه‌ای و روستایی با مدارس شهری، به دنبال اجرای آن هستند، اما تجربه اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در سال‌های اخیر نشان داده است که این طرح با کاهش سطح کیفی خدمات ارائه شده، به کارگیری نیروی انسانی آموزش ندیده، ارزان‌قیمت و بدون حق بیمه سعی بر کسب سود بیشتر دارد و عملاً اجرای این طرح، مسیر رسیدن آموزش و پرورش را به عدالت آموزشی ناهموار می‌کند و با یک نگاه هزینه‌ای و نه سرمایه‌ای به این نهاد، کیفیت را فدای کمیت کرده است.
حال ما به عنوان قشر کوچکی از فرهنگیان جامعه از اعضای محترم شورای نگهبان درخواست می‌کنیم تا با نگاه دقیق و کارشناسی شده این طرح را از لایحه بودجه ۹۹ حذف کرده و همچنین به اصلاح دیگر اشکالات وارده بر بودجه وزارت آموزش و پرورش همت گمارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای نگهبان بودجه 99 بسیج دانشجویی خرید خدمات آموزشی آموزش و پرورش بودجه ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌رجبعلی برزویی ‌با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست‌جمهوری، افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقای سطح ورودی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش‌آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری‌؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و  دارندگان رتبه‌ زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین‌نامه هستند‌ که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه‌نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو‌معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی‌ (WWW.CFU.AC.IR) ‌اطلاع‌رسانی گسترده خواهد شد؛ گفت: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.‌

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره آموزشی تربیتی معراج در فرخ شهر
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان