Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@12:18:16 GMT

ایران تولید کننده داروی دیابت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۸۴۰۳

به گزارش مهر، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارو که در پارک فناوری پردیس، مستقر شده است موفق به تولید انحصاری «اگزناتاید» جهت درمان بیماران دیابتی شده است.

مجتبی طباطبائی مدیرعامل شرکت مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: مسئله تامین دارو به عنوان نیاز اساسی یک جامعه، به گونه‌ای اهمیت دارد که اگر کشوری در حوزه داروسازی، خودکفا یا توانمند نبوده و متکی به واردات باشد، در صورت تحریم و نوسانات ارزی بحران‌های جدی برای آن کشور و مردمش ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین یکی از کارهای ارزشمند در کشور، افزایش سهم تولید دارو به نسبت واردات آن و پیش رفتن در مسیر بی‌نیازی از دیگر کشورهاست.

وی افزود: این شرکت که از سال ۷۶ فعالیت خود را با هدف تولید در عرصه داروهای پروتئینی نوترکیب آغاز کرده و به تولید انحصاری «اگزناتاید» جهت درمان بیماران دیابتی و همچنین «تریپتورلین» برای درمان بیماران سرطان پروستات در خاورمیانه دست‌یافته‌است، یکی از همین فعالان عرصه داروسازی است.

مجتبی طباطبایی بیش از چهار دهه قبل دانشجوی رشته داروسازی بوده است. سال‌هایی که به قول خود او رشته ژنتیک در ایران خیلی شناخته شده نبوده است و به همین دلیل برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک در مقطع دکتری، راهی انگلستان می‌شود. مدیرعامل شرکت پویش دارو در مورد آن زمان می‌گوید: سال‌های آخر که در ایران داروسازی می‌خواندم، مهندسی ژنتیک تازه در داروسازی متولد شده بود. من با این هدف به انگلستان رفتم که تخصص خود را در مهندسی ژنتیک بگیرم.

وی گفت: توانستم این کار را بکنم و زمانی که به ایران بازگشتم، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه استخدام شدم. هنوز هم این افتخار را دارم که در دانشگاه تهران هستم. اما هدف من به تنهایی آموزش نبود. برای خودم رسالت بزرگ‌تری در نظر داشتم. آن رسالت این بود که آنچه را که آموخته‌ام، وارد جامعه کنم. شکر گزار خدا هستم که تا حدودی توانستم این کار را انجام دهم. بنابراین کاری که کردم دقیقاً در رابطه با تحصیلات و تخصصی بود که به دست آورده بودم.توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم و جلوی واردات را بگیریم.

مدیرعامل شرکت اضافه کرد: محصولاتی که ما تولید می‌کنیم اساسی و بسیار گران قیمت هستند و در ۱۵ سال گذشته وارداتی نداشته‌اند. نه تنها واردات نداشتیم و توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم، خوشحال هستیم که محصولات ما در بازارهای جهانی هم وارد شده و صادرات نیز انجام می‌دهیم.

طباطبایی در مورد میزان محصولات تجاری سازی شده این شرکت، افزود: تقریباً تمامی محصولاتی که در بخش تحقیق و توسعه داشته‌ایم، وارد بازار شده‌اند. تمامی محصولاتی که تا سال ۹۴ در این بخش تایید و تکمیل شده‌اند، در بازار موجود هستند. البته در آینده محصولات بیشتری خواهیم داشت زیرا که توسعه بیشتری پیدا کرده‌ایم. در دو سال اخیر، آزمایشگاه جدیدی ساختیم و امیدواریم که جهش بزرگی در میزان تولیدات در سال‌های آینده داشته باشیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمارهای رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت. یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار سال ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآوردها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکارهای جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است. این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد. 

تقویت برنامه‌های صندوق برای تأمین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • مردم، اتحاد، امید
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • قرص کاهنده کلسترول در ژاپن ۲ نفر را به کام مرگ کشاند
  • تولید قطعات صنعتی با چاپگر‌های سه بعدی فلزی در کشور
  • ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود
  • تولید داروی فاکتور ۸ نوترکیب ایرانی
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود