Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه شیراز گفت: عده‌ای تصور می‌کنند، چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده، با مصرف شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد؛ در حالی که این یک باور و تصور غلط، است.

به گزارش گروه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محمدرضا حیدری سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه با هشدار نسبت به افزایش تعداد مراجعان دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل در بیمارستان ها، اظهار کرد: متاسفانه چیزی که این روز‌ها شاهد آن هستیم این است که عده‌ای تصور می‌کنند، چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  حیدری با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، توضیح داد: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می‌گویند که هرجا اسم الکل می‌آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می‌شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می‌شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می‌شود.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه تاکید کرد:، اما مسمومیت با متانول می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل: تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.
وی گفت: مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانه‌ها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی‌توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

حیدری سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: الکل اتیلیک اغلب در غلطت ۷۰، ۸۰ و ۸۵ درصد، اثرات ضدعفونی کننده‌ای که از آن انتظار می‌رود را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر این مساله که در شرایط فعلی همه بیمارستان‌ها و کادر درمان کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، یادآور شد: باید سعی کنیم با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتار‌های غلط بی پایه و اساس، از بروز سایر بیماری‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز ویروس کرونا مسمومیت الکل سرپرست معاونت غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از الکل و فریز کردن، روش‌های قابل قبول برای معدوم‌سازی زالوهای درمانی

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی توضیح داد و نسبت به تهیه زالو از مسیرهایی غیر از داروخانه و خارج از زنجیره سلامت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، مریم مشهود اظهار کرد: مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند، این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر داروها و کالاهای سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار کند، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

وی درباره خطرات تهیه زالو از مسیرهای غیر قانونی و بی‌ضابطه افزود: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود، ممکن است که از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده یا زالویی باشد که پس از مصرف یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد، چنانچه بیمار قبلی که زالو درمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالوهای صید شده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنها دو روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم‌سازی زالوی مصرف شده قابل قبول است.

مشهود گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال‌کننده تصور می‌کند که زالو از بین رفته است، در حالی که این طور نیست و در صورتی که معدوم نشود در طبیعت دوباره به چرخه بازمی‌گردد و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌ها باشد.

کد خبر 746536

دیگر خبرها

  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد | داود یونسیان کیست؟
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی
  • سرپرست جدید پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منصوب شد
  • استفاده از الکل و فریز کردن، روش‌های قابل قبول برای معدوم‌سازی زالوهای درمانی