Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌‌الاسلام صبوحی با بیان‌اینکه امام زمان(عج) واسطه اجابت دعاها هستند، گفت: ماه رجب این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد تا جهانی بیندیشم و برای حکومت جهانی امام عصر(عج) آماده شویم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان،، به منظور بررسی عظمت نهفته در ماه رجب و بهره مندی از روزهای باقیمانده آن برای انس و ارتباط با امام زمان(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «محمد صبوحی»، استاد حوزه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

ماه رجب چه ظرفیت هایی برای ارتباط با خدا و انس با امام زمان(عج) دارد؟

 

ماه رجب فرصتی استثنایی است در عظمت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر گاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت كننده، هر شب تا به صبح گويد: خوشا به حال كسانى كه به ذكر الهى مشغولند، خوشا به حال كسانى كه با ميل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مى فرمايد: من همنشين كسى هستم كه با من همنشين باشد، و مطيع كسى هستم كه فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام كسى را كه از من طلب آمرزش كند. اين ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هركس مرا در اين ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هركس از من چيزى بخواهد، به او عطا كنم و هر كس از من هدايت جويد، هدايتش كنم. »

هر یک از این تعابیر دنیایی است برای آنها که عمیق هستند چنان که خدای متعال می فرماید: من این ماه را ریسمانی برای خود قرار دادم هر کس به آن تمسک کند به من می رسد

وقتی که به ماه رجب می رسیم لحن دعاها تغییر می کند ادعیه این ماه انسان سالک را برای ورود به شعبان المعظم و شهرالله الاکبر یعنی ماه مبارک رمضان آماده می کند. مرحوم شهید مطهری می فرماید: یا من ارجوه اگرچه متعلق به ماه رجب است اما باید همیشه خوانده شود.

 

برخی می گویند بسیار دعا می خوانیم اما بعضا از اجابت خبری نیست، دلیل چنین مسئله ای چیست؟

 

شاید یکی از علت ها آن است که ما راه را گم کرده ایم، راهی را که به ما نشان داده اند راه حجت خدا و ولی خدا است برای همین هر جمعه می خوانیم: «ایْنَ بابُ اللهِ الَّذی مِنْهُ یُؤْتی».

باب خانه خدا را گم نکنیم، برای ورود به بارگاه الهی باید از باب آن وارد شویم، اگر آن را گم کنیم قطعا به خدا نمی رسیم، آنکه سبب اتصال زمین و آسمان است و واسطه اجابت دعا می شود وجود مقدس امام زمان(عج) است، توجه به ولی خدا یعنی توجه به باب الله و وجه الله.

 

ریشه برخی از کسالت ها و بی انگیزگی ها در جامعه منتظر را در کجا باید جستجو کرد؟

 

متاسفانه، جامعه امروزی، بسیار دچار تلاطم است وقتی مردم را می نگری همه در چهره شان خستگی مشهود است. شاید مهمترین دلیل آن باشد که جامعه‌ی فاصله گرفته از توحید، خالی از نشاط می شود جامعه ای که تکیه گاهش را از دست داد انرژی و انگیزه اش را از دست می دهد.

حکمت جامعه مهدوی، توحید است، جامعه ای توحیدی می شود که در آن شرک و بت پرستی نباشد.

شرک و بت پرستی در هر زمانه ای مصادیق و بروز و ظهور خود را دارد؛ خدای متعال در سوره مبارکه زمر آیه 17 می فرماید:

« و آنان که از پرستش طاغوت دوری جستند و به درگاه خدا با توبه و انابه باز گشتند آنها را بشارت و مژده رحمت است، (ای رسول) تو هم بندگان مرا (به لطف و رحمت من) بشارت آر».

اینکه در دولت کریمه و جامعه مهدوی همه به آرامش می رسند برای آن است که در چنین جامعه ای معرفت مردم به حدی می رسد که درمی یابند روی همه زمین تکیه گاه همه فقط خدا است.

اگر در جامعه ای دروغ شایع شد،اختلاس رواج یافت و دیگر آلودگی ها بروز و ظهور داشت یعنی از خدا فاصله گرفته و شرک به صور مختلف در آن بروز و ظهور یافته است.

 

توحید در دولت مهدوی چه تبلوری دارد؟

 

در حکومت مهدوی، عدل و توحید به معنای تام و تمام تبلور می یابد و در چنین جامعه ای هوا و هوس معنا نخواهد داشت.

اگر جامعه ما معرفتی صحیح به خدا داشت بسیاری از مشکلات برای ما پیش نمی آمد. در کشوری حیات داریم که خداوند به ما فرصت داد با چشم خود ببینیم که با توکل بر خدا می توان سختی های بسیار را پشت سر گذاشت و دشمنان را کنار زد.

چطور در چنین جامعه ای بر سر مسائل فردی دعوا داشته باشیم و به یکدیگر دروغ گفته و اموال را احتکار کنیم چنان که برخی در پی شیوع کرونا ماسک و الکل را احتکار کردند.

اینها در حالی رخ می دهد که امیرالمومنین(ع) فرمودند: مال مردم خون مردم است. پس این محتکران خون مردم را می مکند.

تا زمانی که خود را خدایی نکنیم و خودسازی نداشته باشیم، مشکلات مان حل نمی شود.

 

آیا صرف دعا کردن در سبک زندگی منتظرانه برای پیشبرد اهداف کفایت می کند یا به چیزی فراتر از آن نیاز است؟

 

اگرچه دعا کردن مطلوب است اما صرف دعا کردن کافی نیست، دعا مقدمه است کمااینکه یاد امام زمان(عج) هم مقدمه است، اگر دل ها یاد امام زمان(عج) بود افکار و رفتارمان هم مهدوی می شود.

متاسفانه آنطور که باید و شاید باب معرفت مهدوی را به سوی مردم نگشوده ایم همانطور که درباره توحید هم چنین کاستی ای داریم در حالی که انسان وقتی محب خدا شد خود را برای او و رضایتش به زحمت می اندازد.

 

آیا اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات ما مثلا رفع بیماری کرونا توسط امام زمان(عج) انجام شود، با آموزه های دینی سنخیت دارد؟

 

امام عصر(عج) در نفوس انسان ها موثر هستند از احوال و افکار ما مطلع هستند اما اینطور نیست که چون مطلع هستند پس جبر دارند.

اگر چند قدم برویم پاداش سالک این می شود که به مکارم می رسد، اگر راه را آغاز کردیم امام عصر(عج) در ادامه دست ما را می گیرد و چه فرصتی بهتر از ماه رجب که جامعه ما امروز به این رسیده باشد که این قدم را بردارد

سردار سلیمانی خدا ولی او و نایب ولی خدا را شناخته بود و جهانی می اندیشید، اما بعضاً دامنه فکر ما به چهاردیواری منزل مان محدود می شود. برای سردار سلیمانی فرق نمی کرد جهاد در دیرالزور باشد یا نوار غزه یا لبنان به همان اندازه که جهانی اندیشید خدا به ایشان آبروی جهانی داد.

 

آیا جهان نگری و جهانی اندیشی در مهندسی انتظار تعریف شدنی است؟

 

جامعه مهدوی باید به وسعت جهانی بیندیشد خدا با ظهور امام زمان(عج)، جهان را نورانی می کند لذا منتظر باید در سطوح فردی، اجتماعی و خانوادگی جهانی بیندیشد.

اگر خود را سرباز بدانیم دیگر منیت ها و دعواها معنی ندارد ماه رجب این فرصت را در اختیار ما می گذارد تا جهانی بیندیشم و برای حکومت جهانی امام عصر(عج) آماده شویم.

امام باقر(ع) فرمودند: وقتی امام مهدی(عج) ظهور می کند دولت مهدوی در شرق و غرب عالم حاکم می شود.

ایشان در روایت دیگری فرمودند: قائم آل محمد(ص) جهان را به خدا، سنت پیامبر(ص)، ولایت علوی و برائت از دشمنان امیرالمومنین(ع) دعوت می کند.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امام زمان عج سبک زندگی منتظرانه امام زمان عج امام عصر عج جامعه ای ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج آزمون‌های مرکز تایید صلاحیت ایران مورد پذیرش جامعه جهانی

سید محمود هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب افزود: عضویت و امضای موافقتنامه شناسایی متقابل مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه (APAC) و همچنین اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی دستاورد بزرگ فنی، تجاری و اقتصادی بود که آثاری بین‌المللی دارد.   وی با اشاره به دستاورد‌های یاد شده گفت: عضویت و امضای این توافقنامه ضمن زمینه سازی جهش تولید، می‌تواند باعث اطمینان تولید کنندگان، تجار و بازرگانان از پذیرش محصولات و خدماتشان در کشور‌های دیگر شود و بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد.   به گفته هاشمی هزینه‌های آزمون و بازرسی‌های مجددی که تولید کنندگان باید متحمل می‌شدند یا بعضاً هزینه‌های برگشت محصول آنها به دلیل نتایج متفاوت آزمون که برای تجار و بازرگانان به وجود می‌آمد با این عضویت رفع می‌شود    رئیس مرکز ملی صلاحیت ایران افزود: از امروز نتایج آزمون بازرسی و گواهی‌های صادر شده توسط شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های ذیل مرکز ملی تایید صلاحیت ایران اعتبار بین المللی پیدا کردند و مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گرفتند و بزرگترین موانع فنی که بر سر راه تجارت کشور بود از امروز برداشته شده که سبب گشایش‌های بازار جهانی به روی کشور ایران خواهد شد.   به گفته وی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نظام تایید صلاحیت کشور از این پس اعتبار بین المللی دارد و در همه کشور‌های عضو مجامع اعتباربخشی بین المللی مورد تایید خواهد بود و دوباره کاری‌ها و صرف هزینه‌ها و وقت اضافی که بعضاً برای اعتماد به کیفیت یک کالا و خدمت در یک کشور ثالث باید انجام می‌شد با این دستاورد بزرگ حذف خواهد شد.   هاشمی افزود: نظام تایید صلاحیت ایران که بعد‌ها به مرکز تایید صلاحیت ایران تغییر نام یافته از سال ۱۳۷۴ در کشور پایه گذاری شده است و بر اساس مفاد ۷‏‏‏، ۸، ۹ و ۳۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، تنها مرجع رسمی و حاکمیتی تایید صلاحیت و اعتبار بخشی در کشور و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجامع و مراجع تخصصی بین‌المللی و منطقه‌ای است.   وی ادامه داد: پیش از این تمامی نهاد‌های ارزیابی انطباقی که ذیل این مرکز اعتبار بخشی شده بودند صرفاً در محدوده مرز‌های جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کردند، اما از این پس دایره فعالیت آنها در سطح بین المللی است.    هاشمی با اشاره به فلسفه شکل گیری این نوع مراکز در دنیا توضیح داد: فلسفه شکل گیری مجامع و مراکز تایید صلاحیت و اعتباربخشی در دنیا حذف موانع فنی، تسهیل تجارت، حمایت از تولید و تجارت جهانی است و معمولاً وقتی یک نهاد اعتبار بخشی در یک کشور موفق به امضای موافقتنامه شناسایی متقابل با اتحادیه‌ها و مجامع اعتبار بخشی بین المللی می‌شود نتایج آزمون بازرسی و گواهی‌های صادر شده، اعتبار بین‌المللی می‌یابد و مورد پذیرش جامعه جهانی قرار می‌گیرد.    

دیگر خبرها

  • زمان بازگشت حسن یزدانی به اردوی تیم ملی مشخص شد
  • بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری
  • ارتش و نیروهای مسلح دژ محکم امت هستند
  • اعلام آمادگی پایگاه پدافندی ارتش در آبدانان
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • نتایج آزمون‌های مرکز تایید صلاحیت ایران مورد پذیرش جامعه جهانی
  • واگذاری ۷۸۰ انشعاب گاز رایگان به جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی
  • واگذاری ۷۸۰ انشعاب گاز رایگان به جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی اردبیل
  • حسین انصاریان: خدا را شاکرم که استجابت دعاهای مکرر براى نابودى هیمنه کفر و شکست رژیم غاصب اسراییل را به دست مومنین مشاهده نمودیم
  • ببینید | بیان چه جملاتی در اجابت دعا مؤثر است؟