Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@02:33:42 GMT

کشت گیاهان کم آبخواه در یزد به ۸۳ هزار هکتار رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۰۸۶۸

کشت گیاهان کم آبخواه در یزد به ۸۳ هزار هکتار رسید

اکبر شیخ علیشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه افزون بر ۹۰ درصد باغ های استان به روش نوین آبیاری کشت می شود ، تاکید کرد: به ترتیب تولید پسته ، انار،  زرد آلو ، بادام ،  زیتون ، گردو ، سیب ، هلو ، سبزی، صیفی، گل و گیاهان دارویی و زینتی از مهمترین تولیدهای  باغی استان است .

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری از این میزان سطح زیرکشت، مجموع تولید محصولات گلخانه ای و باغی استان در ۱۰ شهرستان به ۷۸۶ هزار تن رسید که این عدد نسبت به سال گذشته در محصولات مختلف ۲۰ تا ۵۰ رشد برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۷۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان یزد فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح توسعه مزارع زعفران ، باغ های پسته و نیز کشت گیاهان گلخانه ای در مناطق مختلف استان همچون ابرکوه ، خاتم  و بهاباد و شهر یزد با روش نوین و علمی آبیاری، امکان توسعه فعالیا کشاورزی در این مناطق وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه امسال شاخص ترین محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا شامل پسته ، زعفران و تولیدات گلخانه ای است ، یادآور شد: از ۷۳۴ هکتار کشت زعفران ۲.۵ تن محصول خشک ، همچنین از ۵۱ هزار هکتار باغ های پسته  ۵۵ هزار تن محصول خشک و از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت گلخانه های استان هم ۵۳۳ هزارتن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای توسعه کشت محصول کم آبخواه ، ۳۶۵ مورد پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح ۲۱۰ هکتار با اعتباری افزون بر۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بانک های عامل استان معرفی شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تاکید کرد: در صورت پرداخت این مبلغ ، علاوه بر افزایش تولید زمینه اشتغال  ۸۱۸ نفر فراهم می شود.
وی یادآور شد : ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می شود و امسال ۳۷۳ هزار تن محصول به روسیه و کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شده است.

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شد.

این کارشناس ارشد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد : امسال از ۱۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گلخانه ای در استان تاکنون ۱۳۰ هکتار آن تحقق یافت و مابقی در دست اجراست .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، یکی از طرح های بهره وری آب را طرح تولید کشت نشایی ذکر کرد که هم اکنون با اجرای این طرح میزان تولید به یکصد میلیون بوته نشا رسید و یزد یکی از تامین کنندگان گیاهان نشایی ایران است .

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا حوزه خلیج فارس خشکسالی زعفران کشاورزی یزد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی هزار هکتار کم آبخواه گلخانه ای تن محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب است که امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت این محصول رفته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذرپرورشی‌گندم برای کشت در بین کشاورزان پیشرو شهرستان توزیع شده و با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع‌گندم به کشت‌بذرمادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت‌بذرپرورشی اختصاص یافته و ۹۴۲ تن بذر گواهی‌شده‌گندم در بین زارعان این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب در ادامه گفت: در راستای بهبود تغذیه محصول گندم، تاکنون ۲ هزار و ۸۷۵ تن انواع کود‌های‌شیمیایی یارانه‌دار در بین گندم‌کاران این شهرستان توزیع شده و از محل اعتبارات طرح خوداتکایی گندم هزار و ۵۵۰ لیتر کودریزمغذی به صورت رایگان در راستای افزایش کیفیت محصول تولیدی در بین زارعان منطقه توزیع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن
  • امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان