Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روسیه و عربستان دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان هر کدام معتقدند که بهتر از دیگری می‌توانند رنج مالی ناشی از جنگ قیمت نفت را که این دو کشور در هفته گذشته آغاز کردند تحمل کنند و به نتایج مورد نظر خود دست یابند.

این شرایط ۲ سوال مهم را در ذهن تحلیلگران بازار نفت مطرح می‌سازد: آیا این دو کشور قادر به تحمل فشار مالی این جنگ قیمت آغاز شده در بازار نفت هستند؟ عربستان و روسیه دقیقا چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

یک هفته قبل در حالی که عربستان و دیگر تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک به همراه روسیه برای برنامه ریزی کاهش تولید نفت در وین گرد هم جمع شده بودند تا مانع از افت قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی شوند، قیمت نفت در بالای ۵۰ دلار در هر بشکه قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زمانی که مسکو تصمیم گرفت زیر ائتلاف سه ساله خود با اوپک و عربستان بر سر کاهش تولید بزند و از تایید کاهش تولید پیشنهادی ریاض سر باز زد، قیمت جهانی نفت به شدت سقوط کرد. عربستان هم با کاهش قیمت نفت خود و اعلام عرضه مقادیر بالایی نفت به بازار‌های جهانی اقدام روسیه را تلافی کرد.

برای روسیه و عربستان که هر دو کم و بیش برای تامین درآمد‌های بودجه‌ای خود به فروش نفت متکی هستند، این به معنای آغاز یک بازی خطرناک است. روسیه به چند دلیل معتقد است که می‌تواند افت قیمت نفت را برای چند سال تحمل کند. ابتدا اینکه از زمان آخرین افت شدید قیمت نفت تاکنون منابع مالی فراوانی را به لطف رشد قیمت‌ها جذب کرده است. ثانیا بزرگترین بازندگان هر جنگ قیمتی در بازار نفت از نظر روسیه تولیدکنندگان نفت شیل خواهند بود که نفت را با قیمت بالایی تولید می‌کنند و این مسئله توانایی آمریکا برای استفاده لجام گسیخته از ابزار مورد علاقه خود یعنی تحریم را کاهش خواهد داد.

سوفیا دوفنتس، تحلیلگر موسسه رنسانس کپیتال در این باره گفت: «روسیه برای زنده بیرون آمدن از این بحران در وضعیت بهتری قرار دارد... این چالش دشواری خواهد بود، اما مسکو از منابع کافی برای عبور از آن برخوردار است.»

روسیه در طی ۵ سال گذشته بودجه خود را به شکلی انقباضی تنظیم کرده تا ۵۵۰ میلیارد لار ذخیره ارزی را جمع آوری کند و به گفته مقامات این کشور می‌تواند یک دهه نفت ۲۵ تا ۳۰ دلاری را تحمل کند. روز دوشنبه وزیر دارایی روسیه گفت اگر قیمت نفت پایین بماند مسکو از صندوق ثروت ملی ۱۵۰ میلیارد دلاری خود برای تامین منابع بودجه‌ای خود کمک خواهد گرفت.

روسیه پس از مواجهه با تحریم‌های غرب بر سر ماجرای کریمه و بروز رکود در اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۵ تصمیم به تجدید ساختار اقتصادی گرفت. هرچند تلاش‌های این کشور برای تنوع بخشی به اقتصادش دستاورد چندان ملموسی نداشته، اما رشد اقتصادی روسیه در سال‌های اخیر تثبیت شده و از بسیاری جهات این کشور در وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته برای تحمل شوک سقوط قیمت نفت قرار دارد.

اما مشکل اینجاست که پوتین برای تقویت اقتصاد روسیه و افزایش محبوبیت خود به صرف هزینه بیشتری نیاز دارد و مسکو باید سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های زیرساختی و رفاه اجتماعی انجام دهد تا بتواند سطح استاندارد زندگی شهروندان روسی را ارتقا بخشد.

همچنین تثبیت قیمت‌های پایین نفت می‌تواند موجب کاهش ارزش روبل شود و دولت روسیه را ناگزیر سازد تا برای تامین هزینه‌های بودجه‌ای خود رست به اقداماتی همچون کاهش هزینه‌ها یا افزایش مالیات‌ها بزند که از نظر سیاسی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر صنعت شیل آمریکا هم در گذشته و از جمله در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که اوپک بازار را با نفت ارزان پر کرده بود نشان داد که به راحتی از میدان رقابت خارج نمی‌شود. زمانی که قیمت‌ها پایین می‌آید تولید نفت شیل هم پایین می‌آید و زمانی که قیمت‌ها بالا رفت مجددا تولید نفت شیل سرعت می‌گیرد.

از سوی دیگر عربستان هم از منابع ارزی کافی برای تحمل وضعیت نفت ارزان برخوردار است هرچند منابع این کشور نسبت به سال ۲۰۱۴ تضعیف شده است و ریاض به اندازه مسکو تاب تحمل قیمت‌های پایین نفت را ندارد. عربستان حتی قبل از افت قیمت نفت نیز در مسیر ثبت کسری بودجه ۵۰ میلیارد دلاری قرار داشته و افت درآمد‌های نفتی ۷۰ میلیارد دلار دیگر کسری بودجه به این کشور تحمیل خواهد کرد. عربستان در بهترین حالت ۴ سال می‌تواند قیمت‌های پایین کنونی نفت را تحمل کند، اما ریاض امیدوار است دوره نفت ارزان کوتاه مدت باشد.

ژان فرانسوا سزنک کارشناس بازار نفت در شورای آتلانتیک گفت: «سعودی‌ها فکر می‌کردند روس‌ها خیلی زود و احتمالا طی ۳۰ روز تسلیم خواهد شد...، اما روس‌ها فکر می‌کنند این سعودی‌ها هستند که زودتر تسلیم خواهند شد.»

سعودی‌ها برای پیشبرد برنامه سعودی ویژن ۲۰۳۰ و تنوع بخشی به اقتصاد عربستان به درآمد سرشار نفتی نیاز دارند و افت قیمت نفت بزرگترین ضربه به استراتژی کلان اقتصادی عربستان به شمار می‌رود. سزنک افزود: «من فکر می‌کنم این اقدام برنامه سعودی ویژن را نابود می‌کند.»

در نهایت به نظر می‌رسد که هم عربستان و هم روسیه وارد این قمار پرریسک شده اند که کدامیک از طرفین زودتر تسلیم خواهد شد. هر دو طرف دلایلی دارند که فکر کنند حق با آنهاست. از سوی دیگر استدلال هر دو طرف نیز می‌تواند نادرست باشد. هم مسکو و هم ریاض خود را برای درد و رنج اقتصادی کوتاه مدت آماده کرده اند به این امید که طرف مقابل زودتر تسلیم شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ نفتی بزرگترین تولید کننده نفت قیمت نفت افت قیمت نفت زودتر تسلیم بازار نفت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه اوکراین رسما بابت قیمت نفت از غرب اخاذی می‌کند

دیپلمات ارشد اوکراین فاش کرد که کی‌یف پذیرای درخواست‌های آمریکا و دیگر متحدان غربی برای دست کشیدن از حمله به زیرساخت‌های نفتی روسیه خواهد بود، آن هم تنها در صورتی که این ذی‌نفعان کمک‌های نظامی خود را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پیشنهاد خود را در مورد اینکه چگونه غرب می‌تواند نظر مثبت اوکراین را برای همکاری جلب کند، در مصاحبه روز یکشنبه خود ارائه کرد. اظهارات او پس از آن بیان شد که لوید آستین، رئیس دفاع آمریکا در اوایل این ماه ابراز نگرانی کرد که حملات پهپادی اوکراینی علیه پالایشگاه‌ها و تأسیسات ذخیره‌سازی نفت روسیه می‌تواند باعث افزایش قیمت بین‌المللی انرژی شود.

کولبا به شبکه تلویزیون «رادا» گفت: «شما باید به منافع خود فکر کنید. اگر شرکای شما می‌گویند "ما به شما هفت سامانه پاتریوت می‌دهیم، اما از شما درخواستی داریم؛ لطفا این کار و آن کار را انجام ندهید"، در این صورت چیزی برای صحبت وجود دارد.»

وزیر خارجه اوکراین افزود: «از سوی دیگر، اگر سامانه و بسته کمکی در رابطه با این درخواست ارائه نشود، در این صورت چیزی برای صحبت وجود ندارد.» او افزود: «همه صرفا به بهترین شکل ممکن، زنده می‌مانند.»

محموله‌های تسلیحاتی از واشنگتن، بزرگ‌ترین حامی تلاش‌های جنگی کی‌یف علیه روسیه، در ماه‌های اخیر در بحبوحه تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای جلب موافقت کنگره برای کمک بیشتر به اوکراین، کاهش یافته است. قانونگذاران جمهوری‌خواه از درخواست بایدن برای بیش از ۶۰ میلیارد دلار هزینه اضافی، پس از اینکه دولت او ۱۱۳ میلیارد دلار بودجه تاییدشده قبلی را هزینه کرد، مخالفت کردند.

حامیان مالی کی‌یف پیشتر ابراز نگرانی کرده بودند که حملات اوکراین به عمق خاک روسیه با سلاح‌هایی که اعضای ناتو ارائه کرده‌اند، می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل ماه جاری گفت که واشنگتن از حملات اوکراین در خاک روسیه حمایت نمی‌کند. آستین بعدا تاکید کرد که کی‌یف می‌تواند بر اهداف نظامی تمرکز کند زیرا ضربه زدن به زیرساخت‌های نفتی می‌تواند بازارهای بین‌المللی را متلاطم کند.

دیمیترو کولبا گفت به صحبت‌های آستین گوش داده است، اما هیچ رابطه علت و معلولی در این مورد نمی‌بیند. او ادعا کرد که وقتی یک پالایشگاه در روسیه «منفجر می‌شود» مشکلات ناشی از آن به بازار انرژی روسیه محدود می‌شود و در هر صورت، اوکراین باید منافع خود را در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، حملات پهپادهای اوکراینی از اوایل ماه مارس چندین پالایشگاه روسیه را هدف قرار داده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه می‌گوید که کی‌یف به تروریسم و حملات دوربرد علیه جمعیت غیرنظامی روسیه متوسل شده است تا «حامیان غربی خود را در مورد توانایی‌اش برای مقاومت در برابر ارتش روسیه متقاعد کند.»

وزیر دفاع روسیه افزود: «این در حالی است که کی‌یف هیچ موفقیت واقعی در میدان نبرد نداشته است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • متن غم‌انگیز پدر رضا داودنژاد؛ «غیر تسلیم و رضا کو چاره‌ای؟»
  • با این روش‌ها، درد کمتری احساس می‌کنید!
  • (تصاویر) ساختمان تاریخی بورس دانمارک تسلیم شعله‌های آتش شد
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • بدنساز سابق پرسپولیس درگذشت
  • اخاذی علنی اوکراین از آمریکا با توسل به قیمت نفت!
  • وزیر خارجه اوکراین رسما بابت قیمت نفت از غرب اخاذی می‌کند
  • چتربازان تیپ ۲۵ هوابرد ارتش اوکراین در «آودیوکا» تسلیم شدند
  • سیاستمدار فرانسوی: تسلیم باج‌خواهی ناتو نشوید
  • حمام چگونه از «خزینه» به «دوش» رسید؟ کدامیک از آن‌ها بهتر است؟