Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در پالایشگاه‌های عسلویه رعایت می‌شوند، اما در پتروشیمی‌های این منطقه، وضعیت متفاوت است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * در این ۲۰ روزی که از شیوع کرونا ویروس در ایران می گذرد، اقدامات بسیاری از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف صورت گرفته و برخی شرکت‌ها تعطیل شده اند و کارمندان به صورت دورکاری کارها را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس کشور تعطیل شدند و ساعات کاری ادارات کم شده است. اما در این بین، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها اقدام به تعطیلی نکرده اند چرا که بخش زیادی از اقتصاد کشور در گرو فعالیت این بخش‌هاست و نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل تعطیل کرد.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی از این مجموعه‌ها است که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های عسلویه شامل زیرمجموعه آن می شود. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، فعالیت کارگران پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های عسلویه به این نحو بود که بعد از ۱۴ روز کاری ۷ روز به مرخصی می‌رفتند. اما از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده مرخصی‌های این کارگران برابر با تعداد روز‌های کاریشان یعنی ۱۴ روز شده است.
این مسئله مشکلات بسیاری به بار آورده و خواهد آورد، چرا که بسیاری از کارگران پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های عسلویه، بومی نیستند و از شهر‌ها و استان‌های دیگر به این منطقه می‌آیند و قاعدتا مجبور هستند که زمان مرخصی خود را به شهرهای خود باز گردند. همین رفت و آمد‌های کارگران به خارج و داخل شهر عسلویه، قطعا زمینه‌ای برای شیوع ویروس کرونا در منطقه خواهد شد.   اخطار‌های زیادی در این باره به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس داده شده؛ مبنی بر اینکه تا جای ممکن موارد بهداشتی و ضدعفونی برای کارگران این مجموعه رعایت و شرایطی فراهم شود و از روز‌های مرخصی کارگران (۱۴ روز) کاسته یا لغو شود تا از شهر خارج نشوند و حتی الامکان محیطی فراهم شود تا این کارگران این بازه را در آنجا سپری کنند و به خارج از شهر تردد نداشته باشند؛ اما این‌ها همه در حد پیشنهاد بوده و گوش مسئولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس چندان به این حرف‌ها شنوا نیست!
این مسئله تا جایی حساس بوده که حتی سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دبیر ستاد مبارزه با کرونا در این استان، ۱۷ اسفندماه رسما اعلام کرده که قبل از آلوده شدن عسلویه به ویروس کرونا باید به فکر پایتخت انرژی کشور باشید؛ با توجه به جمعیت به هم فشرده کارگری و همچنین رفت و آمد‌هایی که به استان‌های آلوده صورت می‌گیرد، این منطقه را در شرایط سختی قرار می‌دهد.
کشمیری در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار می‌کند: پیشگیری از آلودگی عسلویه ضروری است. هم اکنون از آلوده‌ترین استان کشور پرواز‌هایی به سمت عسلویه در حال انجام است، هر چند تب سنجی در فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد، اما این اقدام همه موارد بیماری را مشخص نمی‌کند، چرا که زمانی تب ایجاد می‌شود که ویروس فعالیت خود را در بدن آغاز کرده باشد.  سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر می گوید: پیشگیری از آلودگی عسلویه به کرونا ویروس ضروری است.
در همین راستا، بیژن زنگنه، وزیر نفت هم ۱۹ اسفندماه گفته ورود و خروج به مناطق عملیاتی صنعت نفت باید کنترل و به شدت محدود شود. همچنین اقدام‌های لازم به منظور محدود کردن حضور کارگران پیمانکار پارس جنوبی و پتروشیمی‌ها در منطقه با هدف پیشگیری از ویروس کرونا باید انجام گیرد.
البته اظهارات کارگران عسلویه هم حاکی از این است که در بخش‌های پتروشیمی، موارد بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا رعایت نمی‌شوند در صورتی که ۸۰ درصد از کارگران پتروشیمی، غیربومی هستند و از استان‌های شمال کشور که به قطب کرونا تبدیل شدند، به عسلویه رفت و آمد می‌کنند و سایر کارگران را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌دهند.  
یکی از کارگران فاز ۹ و ۱۰ پالایشگاه عسلویه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: خوشبختانه در پالایشگاه‌ها موراد بهداشتی به خوبی رعایت می‌شوند و در این بخش اکثر نیرو‌ها بومی هستند و به خارج از استان تردد ندارند. کارگران غیربومی که طی ۱۴ روز مرخصی خود به خارج از استان سفر می‌کنند، با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان از عدم ابتلا به کار خود برمی گردند و در صورتی که مشکوک به کرونا باشند، از ورود آنان به پالایشگاه جلوگیری می‌شود. او گفته که این امکان برای آن‌ها فراهم شده که قرنطینه شوند و از محیط کار دور باشند و در خانه بمانند و به استان سفر نکنند.
این کارگر فاز ۹ و ۱۰ پالایشگاه عسلویه اظهار می‌کند: در پالایشگاه‌ها به صورت مداوم، دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار کارگران قرار می‌گیرد تا از ابتلای آن‌ها به کرونا جلوگیری شود، اما در پتروشیمی اینطور نیست و در بسیاری از بخش‌های پتروشیمی موارد بهداشتی رعایت نمی شود و امکانات کافی در اختیار کارگران این بخش ها قرار نگرفته؛ در حالی که اکثر کارگران پتروشیمی‌های عسلویه غیربومی و ساکن استان‌های شمال کشور هستند.  
اظهارات این کارگر و همکارانش کاملا در تناقض با اظهارات مسئولان شرکت پارس جنوبی است و خلاف آن را ثابت می‌کند. سیدپیروز موسوی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس ۲۱ اسفندماه می‌گوید: با توجه به حضور کارکنان صنعت نفت از شهر‌های مختلف کشور در منطقه پارس جنوبی، مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این منطقه حساس به خوبی و با دقت پزشکی و بهداشتی فراوان در حال اجراست. همچنین نیرو‌های پیمانکاران اجرایی در منطقه عسلویه به دلیل پیشگیری و کنترل بیماری کرونا تا ۲۲ فروردین در منطقه حضور نخواهند داشت.
به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس، عملیات تب‌سنجی در همه واحد‌های حراستی برای ورود به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها انجام می‌شود. ممکن است مواد ضدعفونی و شوینده کم باشد، ولی کار توزیع صورت گرفته و تلاش می‌شود مقدار بیشتری مواد ضدعفونی تهیه و توزیع شود.  
مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز ۲۴ اسفند بر اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا صنعت نفت در حوزه عملیاتی پارس جنوبی و منطقه ویژه پارس تاکید کرده است.  او گفته ضدعفونی و گندزدایی منظم مکان‌ها و ساختمان‌های اداری و کمپ‌های مسکونی به ویژه سرویس‌های ایاب و ذهاب در این منطقه نیز ضرورت دارد.  
با این حال، جنبش دانشجویی استان بوشهر پیگیر این جریان شده و متوجه تناقضات این جریان شدند. آنها معتقدند که در بخش پتروشیمی‌ها به اندازه پالایشگاه ها، موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به خوبی رعایت نمی‌شوند. تا جایی که باربرز، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه جمعیت کارگران پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های عسلویه بسیار است و کارگران هر کدام از این بخش‌ها در مکان‌های مشترک کار می‌کنند، احتمال ابتلای آنان به کرونا ویروس زیاد است. بسیاری از آنان غیربومی و ساکن شهر‌های شمال کشور هستند و در بازه مرخصی ۱۴ روزه خود به استان‌هایشان سفر می‌کنند و ممکن است ناقل بیماری شوند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر ابراز می‌کند این کارگران بیش از سایر افراد در عسلویه در معرض ابتلا به کرونا هستند و لازم است تمام موارد بهداشتی به صورت یکسان در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها رعایت شوند تا فاجعه‌ای در این منطقه به بار نیاید. تا هفته گذشته مواد ضدعفونی کننده به درستی و به اندازه کافی در اختیار این واحد‌ها قرار نگرفته بود. هر چند که اکنون وضعیت رعایت موارد بهداشتی در برخی بخش‌ها مطلوب است، اما این مسئله در همه واحد‌ها رعایت نمی‌شود و این نگران کننده است.


بیشتر بخوانید:

خطر شیوع بیماری در منطقه انرژی پارس جنوبی به دلیل تردد کارگران غیربومی وجود دارد


در همین راستا و برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در پارس جنوبی، قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونای استان بوشهر ۲۴ اسفندماه در نامه‌ای خطاب به سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در اسان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن گوشزد کردن خطر شیوع بیماری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به دلیل تردد کارگران غیربومی از استان‌های آلوده، خواستار نظارت جدی و اقدامات لازم در این زمینه شد.

 


با این وجود، سهیل رفیعی، رئیس فاز ۱۹ پالایشگاه گاز عسلویه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در این فاز، موارد بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود و ۸۰ درصد از کارگران فاز ۱۹ پالایشگاه گاز بومی و ساکن بوشهر هستند و به صورت مداوم تب‌سنجی می‌شوند و در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده شود، سریعا به بخش درمان و پیشگیری انتقال داده می‌شود و حتی قرنطینه‌اش می‌کنیم.


رئیس فاز ۱۹ پالایشگاه گاز عسلویه با بیان اینکه تاکنون مورد ابتلا به کرونا در این فاز نداشتیم، گفته چند نفری مشکوک به کرونا بودند و تست‌های لازم از آن‌ها گرفته و مشخص شد که مبتلا نشدند. کارگران این بخش ۱۴ روز کار می‌کنند و ۱۴ روز مرخصی می‌روند و در صورتی که این کارگران غیربومی باشند، ابتدا از آنان تست می‌گیریم و سپس اجازه برگشت به کار به آن‌ها داده می‌شود و در صورتی که لازم باشد مرخصی آن‌ها را تمدید می‌کنیم و نیاز به حضور آنان در پالایشگاه نیست.

 خبرگزاری دانشجو تماس‌هایی با رؤسای سایر بخش‌های مختلف پتروشیمی داشته، اما متاسفانه آنان حاضر به پاسخگویی به سوالات نشدند. امیدواریم هر چه سریعتر تدبیری برای رعایت بیشتر موارد بهداشتی انجام دهند تا شاهد شیوع این بیماری در پایتخت انرژی کشور نباشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویروس کرونا منطقه ویژه پارس جنوبی پارس جنوبی پالایشگاه عسلویه پتروشیمی عسلویه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها منطقه ویژه اقتصادی کارگران غیربومی مبارزه با کرونا پالایشگاه ها برای پیشگیری ابتلا به کرونا موارد بهداشتی مواد ضدعفونی ویروس کرونا کرونا ویروس استان بوشهر انرژی پارس پارس جنوبی ۱۴ روز بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق به خوبی تنبیه شد
  • آمادگی پالایشگاه های نفت ژاپن برای استفاده از ذخایر اضطراری
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • ۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه