Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهر مشهد با توجه به تعداد زیاد زائران و علاقه شهروندان به مصرف آجیل و خشکبار بیشترین سرانه مصرف محصول آجیل و خشکبار و خرید آن را به صورت سوغات در کشور دارد که بیشترین محصولات آجیل و خشکبار به صورت خام از سایر استان‌ها یا کشور‌های همجوار وارد مشهد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    این شهر مرکز فرآوری آجیل و خشکبار خام است و به همین سبب طرحی از سوی بخش خصوصی خراسان رضوی به منظور تجمیع و تقویت ظرفیت‌های آجیل و خشکبار در این شهر در قالب نخستین شهرک تخصصی آجیل و خشکبار کشور ارائه شد که این امر می‌تواند گام بلندی در مسیر توسعه و درآمد زایی برای این منطقه باشد.   همچنین این طرح سبب برنامه ریزی و مدیریت برای ایجاد یکپارچگی در اصناف تولیدی، خوشه سازی اصناف، جلوگیری از تقلب اصناف در قیمت‌ها و انسجام در یک مکان انجام می‌گیرد که تاکنون ۱۷ شهرک و مجتمع صنفی در حال ایجاد است که این شهرک‌ها شامل شهرک‌های صنفی آجیل و خشکبار، قالی شویان، چاپ و نشر، پوشاک، سوغات، ماشین سازان، چوب بران و آبکاران می‌باشد و لازم است هرچه سریع‌تر مکان یابی لازم برای راه اندازی آن‌ها انجام گیرد.     آجیل خشکبار شهرکی یا فروشگاهی؟   به سراغ یکی از فروشگاه‌های آجیل و خشکبار در یکی از خیابانهای مشهد می روم، بعد از گفتن خسته نباشید چند سوال از او می پرسم و نظرش را در رابطه با اینکه  آجیل و خشکبار در فروشگاه‌ها موفق‌تر است یا در شهرک‌ها می خواهم؛

امیری فروشنده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: من با راه اندازی این شهرک‌ها موافقم، زیرا این شهرک‌ها هزینه حمل و نقل و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد که این به نفع فروشندگان است و همین عامل سبب کاهش قیمت‌ها و به سود مشتری و مصرف کننده است.

فروشنده دوم، عظیمی نیز از وضعیت آجیل فروشی در مغازه خود اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: درآمدم از مغازه ام قابل رضایت است و لزومی نمی‌بینم که شهرکی با هدف فروش آجیل ساخته شود.   کاهش آلودگی هوا
حامد عباسیان مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: اکثر واحد‌های صنفی در سطح شهر ایجاد آلودگی می‌کنند که در صورت راه اندازی شهرک‌های صنفی آلودگی شهری کاهش یافته و همچنین باعث انسجام اصناف در یک مکان می‌شود.     او با اشاره به معافیت مالیاتی شهرکهای صنفی، ادامه می‌دهد: شهرک‌های برخوردار «توسعه یافته» تا ۷ سال معافیت مالیاتی دارند و همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته تا ۱۳ سال از معافیت مالیاتی برخوردارند.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی می‌گوید: وظیفه ما در خصوص ساخت این شهرک‌ها صدور مجوز است و از نظر دولت هیچگونه اعتباری ندارد و تمام سرمایه توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.   صفر تا صد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازار آجیل مشهد
علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به ساخت شهرک آجیل و خشکبار در مشهد، می گوید: در فاز اول ۱۹/۵ هکتار زمین تهیه کرده ایم، برای ایجاد شهرک آجیل در فاز اول ۱۳۰ واحد فرآوری آجیل و خشکبار در مساحت حدودا ۲۰ هکتار اختیار شده که زمین آن از آستان قدس رضوی بوده که تمام مجوزات و موافقت‌ها توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است.

او ادامه می‌دهد: سرمایه گذاری شهرک‌های صنفی تماماً توسط بخش‌های خصوصی بوده و بخش‌های دولتی هیچ دخالتی در این پروژه نداشته اند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد می‌گوید: اگر توان رقابت ما در بازار‌های داخلی بیشتر شود نظارت برای تولید به صورت مستمر می‌شود.

ارزانی ممقانی می‌گوید: این مجموعه اشتغال بسیار بالایی حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت  مستقیم و حدود ۱۲ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.   بهانه تراشی های مسئولان در راه اندازی شهرک‌های صنفی
ارزانی با بیان اینکه خراسان رضوی منبع تولید آجیل و خشکبار است و این اقلام یکی از سوغات مشهد به شمار می‌رود به همین خاطر توقف پروژه‌ای مانند شهرک آجیل و خشکبار تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت، می‌گوید:  ۲۶ درصد از ضایعات در بحث کشاورزی به دلیل عرضه و انبار گردانی ضعیف از بین می‌روند.

او تصریح می کند: بزرگترین شهرک فرآوری آجیل آسیا در مشهد توسط اعضای صنف و صنعت آجیل خراسان رضوی انجام می‌شود که این پروژه بالغ بر ۴ سال است که زمین گیر شده و با وجود تمام اتخاذات متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی بنای ناسازگاری دارد با توجه به اینکه این طرح یکی از طرح‌های صنایع تبدیلی_تکمیلی بخش کشاورزی است، ولی متاسفانه مدیران جهاد خراسان رضوی با اعمال سلیقه در ۴ سال قبل از صدور مجوز این شهرک خودداری کردند و باعث متضرر شدن صنعت خشکبار کشور، سرمایه گذاران و افراد مشتغل در این پروژه شدند.  
هم افزایی مثبت شهرک‌های صنعتی   در ادامه این گزارش مسعود مهدی زاده مقدم مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز با مثبت ارزیابی کردن راه اندازی شهرک آجیل و خشکبار به عنوان بزرگترین شهرک در کشور، می‌گوید: مجوز ۱۰ شهرک تا کنون صادر شده، یازده شهرک در دست بررسی و اقدام است که یکی از این شهرک‌ها شهرک آجیل و خشکبار می باشد که به دلیل جنبه سوغاتی بودن می‌تواند هم افزایی مثبتی به همراه داشته باشد.   او ادامه می‌دهد: زمینی که برای این شهرک‌ها درخواست می‌شود باید ۱- سند داشته باشد ۲- در حریم شهر باشد ۳- تامین آب در آن منطقه امکان پذیر باشد ۴- مشکل زیست محیطی نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی می‌گوید: ساخت کارگاه‌های مخصوص آجیل و خشکبار زنجیره‌ای برای تامین کالا است که در تولید و پخش کالا‌ها مستقر بوده و همچنین جنبه «صنفی_تولیدی» دارد.

مهدی زاده مقدم می‌گوید: حداقل زمین و مساحت مورد نیاز برای ساخت این شهرک‌ها ۱۰ هکتار بوده و همچنین باید سند ۶ دانگ داشته باشند.   عمده‌ترین مشکل، تغییر کاربری اراضی   عمده‌ترین مسئله مربوط به راه اندازی شهرک‌های صنفی_تولیدی تغییر کاربری زمین‌های آن‌ها است. به عنوان مثال زمین شهرک آجیل و خشکبار با سرمایه اصناف و بخش خصوصی خریداری شده، اما باید تسهیلاتی در خصوص صدور مجوز‌ها برای آن‌ها ارائه شود.   هم اکنون تغییر کاربری‌ها برای راه اندازی شهرک‌های صنفی نیاز به هزینه‌های بالایی دارد که در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز باید مشارکت کنند، زیرا راه اندازی شهرکی از جمله آجیل و خشکبار نوعی صنایع تبدیلی به شمار می‌رود.   در واقع مشکل کارگاه‌های تولیدی این است که باید هزینه‌های مکان فعالیت خود را به صورت تجاری بپردازند و در شرایط غیر استاندارد به کار ادامه دهند.   برای تغییر کاربری اراضی به منظور راه اندازی شهرک صنعتی ۸۰ درصد قیمت زمین بعد از تغییر کاربری دریافت می‌شود که چنین ارقامی برای اصناف اصلا توجیه پذیر نیست.     یکی دیگر از معضلات این پروژه بحث حاشیه نشینی و امنیت است که ایجاد این شهرک‌ها با افزایش اشتغال زایی این منطقه را امن می کند.   معضل دیگر موضوع سوغات زیارت است که در صورت راه اندازی این مجموعه می‌توان بخش اعظمی از سوغات را که شامل انواع خشکبار است را تامین کرده و قابل ارائه برای زائرین داخلی و خارجی باشد.   راه اندازی شهرک آجیل منوط به پرداخت عوارض است

 

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در ادامه این گزارش و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: راه اندازی شهرک آجیل و خشکبار  در مشهد، منوط به پذیرش تبصره ۱ از ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات است که بعد از پرداخت عوارض می توانند بنای این شهرک را بگذارند.

او ادامه می دهد: اما مدیر شهرک آجیل و خشکبار اصرار به استفاده از تبصره۴ را دارد که عوارض بر آن شهرک تعلق نگیرد، در صورتی که مرجع قانونی در این مورد جهاد کشاورزی بوده و طبق قانون آنها برای راه اندازی این شهرک باید عوارض را مطابق قانون پرداخت کنند.

 

شهرکی که حاشیه شهر را آباد می کند
به لحاظ اینکه این پروژه در شرق مشهد و پایین شهر واقع شده و باعث رونق شکوفایی بافت حاشیه شهر، کمک به اقتصاد ساکنین منطقه، ارتقاع منزلت حاشیه شهر، سکویی برای واردات، فرآوری و صادرات مجدد، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور خواهد شد، علاوه بر این، با راه افتادن شهرک‌های صنفی بیکاری از خانه مشهدی‌ها می‌رود، زیرا با راه اندازی این شهرک‌ها اشتغال توسعه می‌یابد که این امر در جهت جذب گردشگر، زائر و سرمایه گذار حائز اهمیت است.   مشهد شهری مذهبی_زیارتی است و به دلیل تردد سالانه چند میلیون زائر ایجاد این شهرک‌ها می‌تواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی خانوار‌ها شود. با ساخت شهرک‌های صنفی می‌توانیم درصدی از جمعیت عظیم زائر را به این مجموعه جذب کنیم که این عامل سبب افزایش خرید در این شهرک‌ها می‌شود که اگر در همین راستا فروشندگان کالا‌های خود را با قیمت مناسب تری عرضه کنند.   گزارشگر: یگانه جوارشکیان   انتهای پیام//ی.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سوغات مشهد آجیل و خشکبار اشتغال زایی حاشیه نشینی شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی راه اندازی شهرک های صنفی باشگاه خبرنگاران جوان شهرک آجیل و خشکبار آجیل و خشکبار راه اندازی جهاد کشاورزی تغییر کاربری ادامه می دهد شهرک ها بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

فرماندار محمودآباد گفت: با افزودن ۷۰ هکتار اراضی به شهرک صنعتی محمودآباد، فاز دوم این شهرک راه‌اندازی می‌شود تا مردم این شهرستان از رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب برخوردار شوند.

روح‌الله علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مازندران با اشاره به اینکه محمودآباد در مصرف برق، شاهد روزهایی با صرفه‌جویی سخت انرژی برق بود، اظهار کرد: در آن دوران قطع برق‌های صنعتی، در ادامه در حوزه گردشگری و همچنین قطع منازل خانگی در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی افزود: مردم این شهرستان با قطعی برق خانگی شدیداً با مشکل مواجه بودند، به‌گونه‌ای که برای مطالبه‌گری کنار اداره برق تحصن می‌کردند.

فرماندار محمودآباد با بیان اینکه طی دو سال در این حوزه تمام تلاش و همت برای رفع مشکل برق به کار گرفته شد تا بخشی از مشکلات رفع شود، گفت: طی این مدت دو حوزه کاری برق صنعتی و برق مصرفی خانگی این شهرستان در اولویت قرار گرفت.

علیزاده تصریح کرد: در این شهرستان دو ترانس ۳۰ واقع در خط میدان شهید کاظمی که نیاز به تقویت داشته، انجام شده است و به زودی پست سوم ۶۳ کیلوولتی در سرخ‌رود احداث می‌شود.

وی از نیاز ۳۰۰ میلیاردی اعتبار برای این احداث پست خبر داد و مطرح کرد: هم‌اکنون این اعتبار پیش‌بینی شده است و به زودی تخصیص پیدا می‌کند و زمین آن نیز آماده خواهد شد.

این مسئول با اعلام اینکه دو ترانس ۳۰ موردنظر با اعتبار تخصیصی به ترانس ۶۰ ارتقای پیدا کرده و در مکان موردنظر نصب شده است، یادآور شد: برای این دو ترانس بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است که تا ۳۰ سال آینده برق خانگی محمودآباد تأمین شد.

وی با اشاره برق صنعتی از تخصیص اعتبار دو هزار میلیارد تومان در این شهرستان خبر داد و گفت: در بیست‌ودوم بهمن سال گذشته کلنگ یک پروژه با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی با حضور استاندار مازندران بر زمین زده شد و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالا و جذب اعتبار در حال اجراست که امروزه تخصیص اعتبار آن به بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد.

علیزاده با بیان اینکه اکنون پست ۶۳ کیلوولتی شهرک صنعتی در زمین سه هزار متری با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری در راستای عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» توانستیم در بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ورود پیدا کنیم و باعث فعالیت ۳۰ واحد نیمه‌فعال، راکد ورشکسته در عرصه چرخه تولید شویم.

فرماندار محمودآباد ادامه داد: با فعالیت این واحدها برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد فراهم می‌شود که برای تأمین این نیروها نیاز به جذب از سایر شهرستان‌های استان داریم.

علیزاده افزود: با افزودن ۷۰ هکتار اراضی به شهرک صنعتی محمودآباد، فاز دوم این شهرک راه‌اندازی می‌شود تا مردم این شهرستان از رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب برخوردار شوند.

کد خبر 747670

دیگر خبرها

  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود
  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه