Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا ملک زاده با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: بر اساس مطالعاتی که تاکنون بر روی ویروس «کرونا» انجام شده است با اطمینان می‌توانیم بگوییم که دارو‌های ضد ویروس به ویژه «تامیفلو» هیچگونه تاثیری در پیشگیری و یا معالجه افراد در معرض این ویروس ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از مردم خواست داروی «تامیفلو» را برای این ویروس استفاده نکنند.

دکتر ملک زاده تاکید کرد: این دارو عوارض گوناگونی از جمله کم کردن اشتها دارد در صورتی که مبتلایان به بیماری «کرونا» باید خوب غذا بخورند.

وی اضافه کرد: تحقیقات بر روی دارو‌های جدیدتر را آغاز کردیم و اگر دارویی موثر باشد رسماً اعلام و تهیه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دکتر ملک زاده افزود: ممکن است برای برخی افراد، دارویی را که در کشورمان هم تولید می‌شود به نام «کلروکوئین» استفاده کنیم و یا مسکن‌هایی که ممکن است به آن‌ها کمک کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: علائم بیماری اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به بیماری کرونا در مدت یک هفته کاهش می‌یابد و در هفته دوم، درمان می‌شوند و به هیچ دارویی نیاز ندارند.

دکتر ملک زاد ه افزود: بیشتر نسخه‌های مربوط به استفاده از داروی «تامیفلو» به دستورالعمل ابتدایی درمان بیماری آنفلوآنزا بر می‌گردد و اکنون این دستورالعمل، تغییر و وزارت بهداشت هم یکشنبه آن را ابلاغ کرده است بنابراین از پزشکان هم تقاضا می‌کنیم این دارو را برای بیماران کرونا نسخه نکنند.

وی گفت: یکی از مشخصات ویروس کرونای جدید، میزان بالای سرایت آن است که ۱۰ برابر آنفلوآنزا است و در نتیجه در مدت کوتاهی به تعداد بیماران، اضافه می‌شود.

آقای ملک زاده درباره شیوه‌های مقابله با بیماری کرونا در کشور‌های مختلف گفت: این شیوه‌ها به ملاحظات متفاوت کشور‌ها از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: در کشور‌هایی مانند چین و جنوب شرق آسیا به گونه‌ای است که مردم از دولت و حکومت، خیلی خوب اطاعت و توصیه‌های بهداشتی را اجرا می‌کنند و مردم نظم پذیر هستند و این موضوع در فرهنگ ما ضعیف‌تر است.

معاون وزیر بهداشت از مردم خواست توصیه‌ها و دستورات وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری را جدی بگیرند.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه کلید کنترل این بیماری ماندن در خانه و شرکت نکردن در تجمعات است، افزود: به همبستگی ملی ماندن در خانه و حذف مسافرت‌ها و دید و بازدید‌های نوروزی نیاز داریم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه بیماری «کرونا کووید ۱۹» نوپدید است، گفت: بنابراین راه درمان، علائم و رفتار این ویروس را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم در آب و هوا‌های مختلف چگونه است.

آقای علی اکبر حقدوست با بیان اینکه این نوع بیماری‌ها از جمله «کرونا» به رفتار‌های فردی بسیار وابسته هستند، ادامه داد: اگر رفتار‌های فردی را نتوانیم اصلاح کنیم کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که اوج این بیماری یا افول آن در چه ماهی است.

وی اضافه کرد:، اما بر اساس محاسبات عددی، رفتار این ویروس در دیگر کشور‌ها و برخی شهر‌های ما به نظر می‌رسد به لطف خدا و همراهی مردم و جدیت مسئولان در فروردین بتوانیم از قله این بیماری بگذریم.

آقای حقدوست با اشاره به اینکه در ۱۰ روز گذشته، اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: برای اینکه بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم باید رابطه بیمار آلوده کننده و مبتلا به ویروس «کرونا» را با افراد حساس مستعد آلوده شدن به این ویروس، کم کنیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا گفت: مهمترین راه درمان مبتلایان به بیماری کرونا، آرامش، استراحت و خواب کافی است.

دکتر حقدوست با اشاره به اینکه شیوه‌های مقابله با بیماری کرونا در کشور‌های مختلف با توجه به مسائل اقتصادی و جمعیتی و آب و هوایی و نوع زندگی مردم، متفاوت است، گفت: هر کشوری باید بر اساس فرهنگ و موقعیت خود با این بیماری مقابله کند، اما اصول مبارزه با این بیماری، یکسان است.

وی با تاکید بر اینکه خطر این بیماری، واقعی و جدی است، افزود: این بیماری، مرد و زن، پیر و جوان و غنی و فقیر را نمی‌شناسد. هر کس که دلش به حال خودش، بیشتر می‌سوزد و برای دیگران، احترام بیشتری قائل است باید به دستورات بهداشتی، بهتر عمل کند.

آقای حقدوست اضافه کرد: شبیه به معجزه است که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی سنگین، توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و این موضوع را مدیون مردم هستیم.

وی با تشکر از ورود مقام معظم رهبری برای مقابله با این بیماری گفت: مدیران، دولت و نظام، همه باید پای کار بایستند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا افزود: بر اساس مدل سازی که انجام دادیم نشان می‌دهد اگر ۲۵ درصد، ایزولاسیون بیماران را داشته باشیم این اپیدمی تا آخر اردیبهشت، گرفتارمان می‌کند و اگر این رقم به ۴۰ درصد برسد در هفته اول فروردین، کنترل می‌شود و رسیدن به این رقم، کار سختی نیست.

آقای حقدوست گفت: برای جلوگیری از سفرها، علاوه بر ابزار‌های تشویقی و اطلاع رسانی، قطعاً باید محدودیت‌هایی هم قائل شویم. مطمئناً مردم با درایت و فهمی که دارند، شرایط را درک و قبول می‌کنند که صلاح نیست از قوه قهریه استفاده شود البته قطعاً باید تمهیداتی اندیشیده شود و اگر کسی نخواهد در چارچوب مربوط، رفتار کند، نیرو‌های قهریه و انتظامی باید با او برخورد کنند.

وی اضافه کرد: تصمیماتی برای ورود و خروج از استان‌هایی که منطقه قرمز محسوب شدند، گرفته شد و هتل‌ها و تفرج گاه‌ها پذیرای مسافران نیستند.

دکتر حقدوست تاکید کرد: باید از همه اهرم‌ها استفاده کنیم که مهمترین آن خواست خود مردم است.

***

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نظام شبکه ارائه خدمات سلامت در کشورمان، عمر حدود ۴۰ ساله دارد بنابراین ظرفیت کم نظیری است که در مقایسه با بسیاری از نظام‌های سلامت جهان داریم.

آقای کیانوش جهانپور ادامه داد: خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی داریم و در بلایای طبیعی، حوادث و طغیان بیماری‌های واگیر به اهمیت و برکات چنین ساختارهایی، پی می‌بریم.

وی افزود: واقعه کرونا گرچه تهدید است، اما می‌تواند فرصتی برای ارتقای این شبکه و نظام سلامت باشد.

آقای جهانپور افزود: قسمت عمده اجرای این طرح بر عهده بهورزان، مراقبین سلامت و تیم‌های سلامت مستقر در این ساختار است که ما را در مسیر کنترل و مهار این بیماری یاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: ماموریتی که برای همکاران ما در تیم‌های سلامتی که با محوریت بهورزان در خانه‌های بهداشت و مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت، شکل گرفته است به نوعی تعریف شده که غربالگری و پایش مستمر افراد مشکوک به بیماری کرونا و یا مبتلایانی که قرنطینه خانگی شدند را بر عهده دارند.

***

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در پی فرمان دوم مقام معظم رهبری، رزمایش بزرگی را با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ساماندهی کردیم.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری در ارتباط تلفنی بااین برنامه افزود: در پی صدور فرمان مقام معظم رهبری و قرارگاهی که در ستاد کل نیرو‌های مسلح، تشکیل شد، قرارگاه ارتش و قرارگاه جهادی در نیروی زمینی تشکیل شد و تلاش کردیم با نگاه تبدیل این تهدید به یک فرصت، اقدام و بسیاری از قابلیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در گستره یگان‌های نیروی زمینی، ساختار‌های دفاع در مقابل حملات شیمایی، میکروبی و هسته‌ای داریم، ادامه داد: این ساختار‌ها را بالفعل کردیم و با تغییرات و ابتکاراتی که در ضدعفونی کردن معابر و مناطق پر رفت و آمد اعمال کردیم و در همه شهر‌هایی که یگان‌های نیروی زمینی وجود دارند، این تجهیزات در خدمت این موضوع قرار گرفتند.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه بیمارستان‌های ارتش هم در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفتند، افزود: در تهران بیمارستان «بعثت» نیروی هوایی و بیمارستان‌های «خانواده» و «هاجر» نیروی زمینی و در استان‌ها هم ۲۸ بیمارستان تخصصی نیروی زمینی ارتش در خدمت وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای استقرار بیمارستان‌های صحرایی هم اعلام آمادگی کردیم و به همین تعداد، استعداد ساخت بیمارستان‌های صحرایی را داریم، اما فعلاً به این کار نیازی نبوده است و فقط در شهر قم بیمارستان صحرایی ایجاد کردیم که استفاده کمی از آن شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه در پی فرمان دوم مقام معظم رهبری، رزمایش بزرگی را با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ساماندهی کردیم، گفت: این رزمایش, ۵ اقدام مهم را در برنامه دارد که در دو استان هدف اجرا می‌شود، اما در استان‌های دیگر ۴ اقدام را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در استان‌های قم و گیلان، ۵ اقدام از جمله کنترل ورودی‌ها و غربالگری در آستانه ورود به این دو استان را انجام خواهیم داد.

امیر سرتیپ حیدری ادامه داد: اقدام بعدی، ضد عفونی مستمر و اینکه ۳۰۰ نقطه به صورت نقاط ایستگاهی تشخیص و درمان ایجاد می‌شود تا دسترسی مردم به آنجا نزدیکتر باشد.

وی افزود: علاوه بر قم و گیلان در استان‌های دیگر ضد عفونی کردن معابر، در اختیار قرار دادن بیمارستان‌های ارتش و در صورت نیاز، نقاهتگاه‌هایی ایجاد خواهد شد.

***

جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با تشکیل قرارگاه مشترک وزارت بهداشت و بسیج، کار مبارزه با کرونا و طرح بسیج ملی و غربالگری و خدمت رسانی را آغاز کردیم و در ۴۲ هزار پایگاه کشوری و کانون‌های تخصصی اقشار بسیج، قرارگاه پدافند زیستی را تشکیل دادیم برای کمک به پیشگیری و درمان و خدمات رسانی، توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر؛ جامعه پزشکی، پزشکان و پرستاران را بسیج کردیم.

سردار سرتیپ پاسدار محمدحسین سپهر افزود: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تخت نقاهتگاهی ایجاد کردیم و با استقرار کانکس‌های درمانی و ویزیت مراجعان و اختصاص همه مراکز درمانی سپاه و بسیج در سراسر کشور در کمک به پیشگیری، درمان و تولید محتوا‌های آموزشی و غربالگری و ایجاد امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت، اقدام کردیم.

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار بسیجی ما در تخصص‌های مختلف همکاری کردند.

سردار سپهر افزود: اکنون بزرگترین پشتوانه و ستاد مردم پایه کشور را داریم و آماده هر گونه پشتیبانی و حمایت هستیم.

***

در ادامه این برنامه آقای ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت بیشتر بودن آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشورمان در مقایسه با کشور‌های همسایه گفت: یکی از علت‌ها این است که شفافیت گزارش‌های این کشور‌ها به میزان شفافیت گزارش‌های کشور ما نیست.

وی افزود: اپیدمی این بیماری در همه مناطق اطراف کشورمان وجود دارد، اما این اپیدمی در ایران به پیک نزدیکتر از کشور‌های همسایه است همچنین جمعیت و فرهنگ تجمعات در کشورمان هم بیشتر است.

آقای ملک زاده گفت: نیرو‌های انتظامی و ارتش باید در کنترل مسافرت‌ها دخالت کنند تا بتوانیم سفر‌ها را محدودتر کنیم و کشور‌های موفق در مقابله با بیماری کرونا در این زمینه اقدام کردند.

وی تأکید کرد: سیگار، تریاک و الکل هیچ کمکی به این بیماری نمی‌کند و ضرر دارد و قلیان هم اکیداً ممنوع است.

آقای حقدوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا هم گفت: بر اساس محاسباتی که انجام دادیم خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشورمان در مقایسه با بقیه نقاط جهان بالاتر نیست و سازمان جهانی بهداشت، هم این موضوع را تأیید کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: درمان و آموزش پزشکی مبتلایان به بیماری مقام معظم رهبری بیماری کرونا بیماری کرونا وزارت بهداشت وزیر بهداشت نیروی زمینی استان ها دکتر ملک ملک زاده بر اساس کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۱۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛ باهدف ارائه طرح‌های کاربردی و برگزیده خاتمه یافته فصل زمستان در شورای پژوهشی دانشگاه، نشست فصلی ترجمان دانش با حضور محققان و اعضای هیات علمی در سالن جلسه‌های معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه برگزار شد.


طراحی و ساخت جلیقه کاهنده استرس حرارتی در حین کار، بررسی تاثیر همزمان همه گیری کرونا و آلاینده‌های هوا بر بیماری‌های تنفسی و قلبی، اثر ان-استیل سیستئین بر وضعیت متابولیک، نیتریک اکساید، بیومارکر‌های استرس اکسیداتیو، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و بررسی دانش، نگرش، و عملکرد نسبت به کرونا ویروس جدید (کووید-۱۹) در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شهرستان ایذه، عناوین طرح‌های ارائه شده در این نشست بود.


دکتر آرش سلحشوری، استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دکتر سیداحمد حسینی، استاد بیوشیمی بالینی، دکتر بهزاد فولادی دهقی، استاد مهندسی بهداشت حرفه‌ای و دکتر محمدجواد محمدی، استادیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ارائه دهندگان این طرح‌های تحقیقاتی بودند.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر ۲ خانه بهداشت روستایی را در گرمسار افتتاح کرد
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • اعطای تسهیلات به صنعت داروسازی و اظهار امیدواری معاون وزیر صمت
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور دو و نیم برابر می شود
  • ۵ مطالبه مهم استاندار آذربایجان شرقی از معاون وزیر بهداشت
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل