Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این روزهایی که در خانه ماندیم، مثبت اندیشی و ایجاد هیجانات مثبت که به آرام شدن تن و روان کمک می‌کند و مراعات وضعیت فعلی، آرامش را به ارمغان می‌آورد.

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ این روزها بر خلاف همه روزهای مشابه پایان سال در شرایطی به سر می‌بریم که به خاطر وجود یک ویروس منحوس ذره‌بینی به نام «کووید ۱۹» یا همان کرونا مجبور به گذراندن وقت در خانه و به تبع، تغییر سبک زندگی عادی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که این روزها اوقات فراغت بیشتری برای هریک از ما به خاطر تعطیل کردن بسیاری از امور و ماندن در خانه ایجاد شده، ممکن است چندین ساعت در روز را به بررسی اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی اختصاص دهیم، متأسفانه در این میان شایعات زیادی هم مطرح می‌شود که سبب استرس، نگرانی و حتی ترس شدید و به تبع آسیب به سلامت روح و روان می‌شود، البته ترس به معنای مثبت آن که رعایت نکات بهداشتی برای سلامتی خودمان است، خوب بوده، اما نباید سبب استرس و نگرانی بیش از حد شده و سلامت روان ما را دچار بحران کند.

در همین راستا با دکتر «زاهد زرگر» عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به گفت‌وگو پرداختیم تا راه‌های غلبه بر استرس و جلوگیری از آسیب کرونا به روح و روان را جویا شویم:

زاهد زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور، موج اضطراب، حملات پانیک و وسواس‌های ذهنی و عملی چندین برابر شده است، اظهار داشت: مغز به گونه‌ای طراحی شده تا در شرایط خطر ایجاد ترس نماید و این ترس ما را جهت رفع خطر به فکر و تلاش وادار می‌کند.

ویروس کرونا با روح و روان چه می‌کند؟

وی افزود: اضطراب ناشی از این ترس علاوه بر اینکه بر روح و روان انسان اثر می‌گذارد پیامدهایی را برای جسم به دنبال دارد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه اضطراب در افراد سبب بروز علائمی می‌شود، گفت: علائمی چون سردرد، خستگی شدید، دردهای شکمی، افزایش فشار خون، افسردگی، کاهش تمایلات جنسی، مشکلات تنفسی، کج‌خلقی، حملات عصبی و غیره به سبب اضطراب در افراد ظاهر می‌شود.

زرگر تصریح کرد: برخی افراد با القاء بیش از اندازه این اضطراب به خود، باعث تنیدگی جسمانی- روانی برای خود و اطرافیان می‌شوند.

بر افکار خود مسلط شوید

وی به افرادی که اضطراب در آن‌ها منجر به وسواس چندبعدی فکری و عملی شده و با افکار و رفتارشان شرایط زندگی را برای خود و دیگران سخت می‌کنند، توصیه کرد: این افراد ابتدا بر افکار خود مسلط باشند و شناخت مناسبی نسبت به مدل فکری خود در باب مسئله به وجود آمده داشته باشند.

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان‌جنوبی افزود: آموزش تفکر حل مسئله و تقویت این مهارت، بسیار اثربخش و کارا بوده و می‌تواند به فرد کمک نماید تا خود را کنترل و بازیابی نماید.

زرگر، استفاده از یک مشاور تخصصی و روانشناس را کمک مناسب و مؤثری در جهت پیشبرد این روش برای این افراد دانست.

از شایعات دور شوید

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به شایعات به آرامش فرد کمک می‌کند، تصریح کرد: برخی افراد چه در فضای حقیقی یا مجازی شایعاتی مطرح می‌کنند که دور بودن از این افراد شایعه‌پراکن و عدم پیگیری اخبار و شایعات نامعتبر مفید خواهد بود.

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان‌جنوبی، کنترل هیجانات بر پایه شناخت صحیح موقعیت‌های خطرآفرین را روش دیگر رسیدن به آرامش در این شرایط دانست.

ایجاد هیجانات مثبت به آرام شدن روان کمک می‌کند

زرگر تأکید کرد: در این روزهایی که در خانه ماندیم، مثبت اندیشی و ایجاد هیجانات مثبت که به آرام شدن تن و روان کمک می‌کند و مراعات وضعیت فعلی، آرامش را به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره آیه شریفه "ألا بذکرالله تطمئن القلوب" عنوان داشت: ارتباط با منبع لایتنهی آرامش یعنی خداوند سبحان یکی از راه‌های آرامش ساختاری هر انسانی است، پس با تغییرات به‌خوبی سازگار شوید و به تکیه‌گاه ابدی خود اعتماد و اطمینان نمایید.

برای تغییر سبک زندگی خود مقاومت نشان ندهید

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اضطراب بسیاری از افراد در شرایط فعلی، به‌واسطه تغییر سبک زندگی و ریشه در مشکلات و اتفاقات گذشته شان دارد، تصریح کرد: معمولاً افراد برای تغییر سبک زندگی خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند، از طرفی اتفاقات گذشته زندگی، این اضطراب‌ها را مشهودتر می‌کند.

زرگر اضافه کرد: در این شرایط افراد کارنامه احساسی و رفتاری خود را مرور کرده و بر پایه واقعیت مسیر زندگی، خود را از نعمت‌های موجود محروم نکنند.

وی با اشاره به‌ضرورت رعایت بهداشت فردی و اجتماعی گفت: می‌بایست افراد خود را با قوانین جدیدی که وضع و توصیه می‌گردد منطبق و هماهنگ نمایند.

افسارگسیختگی ذهن شما را به تباهی می‌کشاند

مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حوزه روان انسان بسیار پیچیده و درهم‌تنیده است، گفت: افسارگسیختگی ذهن، انسان را به تباهی می‌کشاند.

زرگر در پایان با بیان اینکه ارتباط و گفت‌وگو با افراد مثبت‌گرا و امیدآفرین مؤثر خواهد بود گفت: این مهم کمک می‌کند توانایی‌های درونی خود را تقویت کرده و با نگاه متفاوت به زندگی آن را برای خود و دیگران شیرین کنیم.

انتهای پیام/3403/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: سبک زندگی اضطراب استرس سلامت روان تغییر سبک زندگی روح و روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۴۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر

به گزارش همشهری آنلاین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه از افزایش روان پریشی در میان صهیونیست‌ها پس از حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.بر اساس این گزارش، پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل که «وعده صادق» نام گذاری شده، تعداد متقاضیان دریافت کمک‌های روانی در اسرائیل 400 درصد افزایش داشته است.رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو، با وجود گذشت 200 روز از حملات همه جانبه به باریکه غزه، همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های عزالدین القسام امروز در سخنانی با اشاره به اینکه اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به جز رسوایی و ننگ، چیزی عایدش نشده است، گفت: 200 روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در باتلاق غزه گرفتار مانده و فقط مشغول کشتار و تخریب بیشتر است.وی با بیان اینکه هیچ افقی پیش روی اسرائیل وجود ندارد تا بتواند اسرای خود را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه پابرجاست. حملات ما به دشمن نیز ادامه خواهد داشت و نوع جدیدی به خود خواهد گرفت.

کد خبر 846800 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟
  • حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست