Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح توزیع میوه شب عید که از قضا به نظر می‌رسد از سوی مردم استقبال می‌شود، یکی از گلایه‌های جدی مردم از سوی نهادهای مسئول و ناظر بر بازار است. ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، همه ساله دولت با خرید میوه آن هم شامل دو رقم سیب و پرتقال به اصطلاح میوه ارزان‌تر را به مردم تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطلح شده است که میوه به نرخ دولتی عرضه می‌شود اما واکاوی این طرح نشان می‌دهد نه تنها موفق نیست بلکه خود گویای ضعف نظارت بر بازار است.

توزیع میوه شب عید در استان اردبیل آغاز شدنظارت بر روند توزیع میوه شب عید در اردبیل افزایش می‌یابدقیمت میوه‌های شب عید در اردبیل مشخص شد؛ برپایی 32 غرفه توزیع میوه در اردبیل

این موضوع که البته بار مالی بر روی دولت دارد به دلیل ضعف کیفی و کمی در اجرا و چارچوب اشتباه آن نه تنها از سوی شهروندان استقبال نمی‌شود بلکه همه ساله با انتقاد گسترده همراه بوده است.

به جای توزیع میوه قیمت‌ها در بازار کنترل شود

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: سال گذشته قیمت میوه دولتی حدود 500 تا هزار تومان با بازار فرق می‌کرد. البته در بخش‌هایی از بازار به همان قیمت می‌توانستی سیب و پرتقال پیدا کنی و میوه فروش‌های سیار حتی به قیمت پایین‌تر نیز میوه را عرضه می‌کردند.

محمد حسین حشتمی تصریح کرد: اگر اصلی‌ترین بهانه توزیع میوه شب عید کنترل قیمت و توزیع میوه ارزان است به جای آن دولت نرخ‌ها در بازار را کنترل و یکدست کند.

وی افزود: اینکه پرتقال در جایی کیلویی 8 هزار تومان و در جای دیگر 5 هزار تومان به فروش می‌رسد و در این میان دولت می‌گوید به نرخ 5 هزار تومان به فروش خواهد رساند هیچ فایده‌ای به حال مردم ندارد.

یکی از میوه فروشان میدان امام حسین (ع) اردبیل نیز گفت: توزیع میوه هیچ تاثیری در فروش ما ندارد چرا که قیمت‌ها تفاوت چندانی ندارد.

محمدزاده با تاکید به اینکه درمغازه اختیار انتخاب جنس حتی با مشتری است، گفت: مشتری می‌تواند هر میوه‌ای را با هر کیفیتی خود انتخاب کند و قیمت آن را بپردازد اما در توزیع میوه حق انتخابی قائل نشده‌اند و فقط دو رقم میوه را با سبد بدون اجازه بررسی وضعیت کیفی آن به فروش می‌رسانند.

میوه‌های توزیعی کیفیت متوسط دارد

یکی از شهروندان نیز معتقد است متاسفانه میوه توزیعی با سبد و یکجا عرضه می‌شود و حق اعتراض یا انتخاب میوه را نداریم.

فاطمه روشن روان تصریح کرد: سال گذشته هم سیب و هم پرتقال خریداری کردم اما بعد از انتقال به منزل مشاهده شد که میوه‌های زیرین سبد کیفیت ندارد.از سوی عین همان میوه با همان قیمت را می‌توان در بازار هم مشاهده کرد و مشخص نیست توزیع میوه چه مزیتی دارد.

این شهروند که تصمیم دارد امسال میوه دولتی نخرد، معتقد است اگر قیمت میوه توزیعی پایین است، به نسبت کیفیت آن نیز پایین است و متاسفانه به خریداران اجازه نمی‌دهند با انتخاب خود میوه را سوا کنند.

همچنین یکی از میوه فروش‌های سیار در خصوص سلیقه انتخاب مردم گفت: با توجه به مشکلات معیشتی مردم به دنبال جنس ارزان هستند اما این به معنی تمایل به خریدن جنس فاقد کیفیت نیست.

رستمی که خود پرتقال و نارنگی می‌فروشد می‌گوید بارها شده که نزدیک عید مشتری بعد از خرید میوه دولتی به سراغ میوه فروش‌های سیار رفته تا بتواند میوه را سواکرده و جنس با کیفیت بخرد.

ناتوانی نهادهای مسئول در کنترل قیمت یک کیلو پرتقال

شهروندان و میوه فروش‌ها همگی اجماع دارند که در صورت مدیریت صحیح بازار نیازی به توزیع میوه نیست و این موازی کاری از اساس بی‌فایده است.

با وجود اینکه سازمان‌های متولی می‌گویند نظارت قوی بر قیمت‌ها به ویژه در آستانه عید نوروز دارند اما در عمل قیمت‌ها در بازار متنوع و شناور و به عبارتی سلیقه‌ای است.

هرچند می‌توان محدوده قیمتی برای یک کالا تعریف کرد اما در عمل به عنوان مثال قیمت یک کیلو پرتقال در بازار اردبیل نامشخص است و فروشنده خود قیمت گذار اجناس خود است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در آستانه عید نوروز حتی برخی فروشگاه‌ها نسبت به افزایش قیمت نیز اقدام می‌کنند و به دلیل اینکه خرید مردم با افزایش همراه است، اجناس خود را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند تا حاشیه سود بیشتری داشته باشند.

درست بعد از اتمام اسفند ماه به شکل قابل توجهی قیمت‌ها تغییر می‌یابد و باید پرسید در این میان نقش نهادهای ناظر آیا خرید و فروش میوه است؟؟

در اقدام قابل توجهی رئیس سازمان صمت استان اردبیل از توزیع میوه شب عید خبر داده است.

درست در وضعیتی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و التهاب بازار بیش از هر زمان نیاز به یکسان سازی قیمت‌ها، ایجاد آرامش روانی در بازار و ممانعت از گران فروشی است، قرار است توزیع میوه انجام شود.

مدارس دست به کار توزیع میوه!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفته است در راستای کنترل افزایش قیمت میوه شب عید در بازار طرح توزیع میوه شب عید همزمان با سراسر کشور از طریق مراکز مشخص شده در استان اردبیل آغاز شد.

رامین صادقی با اشاره به مشخص‌سازی مراکز توزیع میوه شب عید در اظهارات قابل توجهی  گفت: درصدد هستیم با جلوگیری از اجتماع مردمی برای دریافت میوه توزیع آن را از طریق مدارس انجام دهیم که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یافته تا اقدامات لازم به شکل مناسب عملیاتی شود.

صادقی تصریح کرد: استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی برای فعالان توزیع میوه ضروری است و انتظار می‌رود نکات بهداشتی در این زمینه به شکل مناسب رعایت شود که به همین منظور نحوه توزیع میوه شب عید در سطح استان به صورت مستمر و منظم رصد خواهد شد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات انجام یافته و با همکاری تیم‌های بازرسی در راستای جلوگیری از کم‌فروشی، گرانفروشی و تخلفات مربوطه به تمامی اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

اما سوال از نهادهای ناظر این است که چرا طرحی از اینجا رانده و از آنجا مانده همه ساله اجرا می‌شود و آیا میوه دولتی سرهمبندی ضعف نظارت‌ها نیست؟

بازار اردبیل به دلیل اینکه درآمد متوسط مردم این استان کمتر از میانگین کشوری است، نیازمند ثبات و آرامش است. تنها 4 روز به اتمام سال 1398 باقی مانده تا دولت عملا و بدون طرح پردازی‌های فاقد خروجی فکری به حال خرج صحیح مردم بکند.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ ع

R41374/P1494/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توزیع میوه شب عید استان اردبیل میوه فروش ها میوه دولتی هزار تومان قیمت میوه قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۴۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار

بر اساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، شهروندان می‌توانند آجیل و خشکبار را با قیمت‌های زیر از میادین و بازار‌های میوه و تره بار تهیه کنند.

هرکیلوگرم آلبالو نیمه خشک درجه یک ۱۰۵ هزار تومان

هرکیلوگرم آلو بخارا درجه یک ۱۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم آلو جنگلی درشت درجه یک ۷۸ هزار تومان

هرکیلوگرم انجیر خشک درجه یک ۳۰۵ هزار تومان

هرکیلوگرم بادام زمینی غلافدار (خام و بوداده) درجه یک ۱۹۰ هزار تومان

هرکیلوگرم بادام هندی سایز ۳۲۰ درجه یک خام و شور ۶۱۰ هزار تومان

هرکیلوگرم برگ آلوشابلون درجه یک ۲۸۰ هزار تومان

هرکیلوگرم برگ زردآلو درجه یک ۱۷۵ هزار تومان

هرکیلوگرم پسته احمد آقایی درجه یک ۵۹۵ هزار تومان

هرکیلوگرم پسته اکبری درجه یک ۶۴۵ هزار تومان

هرکیلوگرم پسته فندقی درجه یک ۵۴۰ هزار تومان

هرکیلوگرم پسته کله قوچی درجه یک ۶۴۵ هزار تومان

هرکیلوگرم تخمه آفتابگردان رژیمی (سفید و دو آتیشه) درجه یک ۱۴۰ هزار تومان

هرکیلوگرم تخمه آفتابگردان دور سفید خام درجه یک ۱۴۵ هزار تومان

هرکیلوگرم تخمه آفتابگردان ریز درجه یک ۹۰ هزار تومان

هرکیلوگرم تخمه جابانی شور درجه یک ۲۸۰ هزار تومان

هر کیلوگرم تخمه کدو مرمری خام و شور درجه یک ۲۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم تخمه کدو گوشتی دو آتیشه درجه یک ۲۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم توت خشک درجه یک ۳۵۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سنجد درجه یک ۲۱۵ هزار تومان

هر کیلوگرم سویا آجیلی درجه یک ۹۹ هزار تومان

هرکیلوگرم فندق با پوست خام درجه یک ۵۶۰ هزار تومان

هرکیلوگرم عناب درجه یک ۱۵۵ هزار تومان

هرکیلوگرم کشمش پلویی طلایی درجه یک ۱۷۵ هزار تومان

هرکیلوگرم کنجد بو داده درجه یک ۱۶۵ هزار تومان

هرکیلوگرم گردو پوست کاغذی درجه یک ۲۶۵ هزار تومان

هرکیلوگرم مغز بادام درجه یک ۶۴۰ هزار تومان

هرکیلوگرم مغز بادام زمینی درشت پوست کنده درجه یک ۱۷۵ هزار تومان

هرکیلوگرم مغز بادام زمینی ممتاز ایرانی درجه یک ۲۸۵ هزار تومان

هرکیلوگرم نخودچی دو آتیشه شور و بی نمک درجه یک ۹۹ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال خشک اسلایس درجه یک ۱۷۰ هزار تومان

هرکیلوگرم خرمالو خشک اسلایس درجه یک ۳۲۰ هزار تومان

هرکیلوگرم سیب خشک اسلایس درجه یک ۲۳۰ هزار تومان

هرکیلوگرم شلیل خشک اسلایس درجه یک ۳۲۰ هزار تومان

هرکیلوگرم کیوی خشک اسلایس درجه یک ۴۲۰ هزار تومان

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • راه اندازی میدان بار جدید و هشت بازار میوه و تره‌بار
  • ادامه کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی | قیمت هر دلار چند شد؟
  • قیمت دلار بازار غیررسمی در سراشیبی
  • دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
  • قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت