Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@05:55:56 GMT

کوسه گلین؛ سنتی زیبا در واپسین روزهای اسفند همدان‌

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۶۴۵۹

کوسه گلین؛ سنتی زیبا در واپسین روزهای اسفند همدان‌

ننه سرما هنوز رخت سفر نبسته که از راه می‌رسد؛ ظاهرش خشن است، اما قدم‌های پر برکتی دارد؛ انبانش را پر می‌کند از تحفه‌ها؛ آمدن عمو نوروز و تولد دوباره بهار، خبر کمی نیست که بابتش مشتلق نگیرد. ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، واپسین روزهای اسفند، آن گاه که زمستان رخت سفر می‌بندد تا جای خود را به بهار گرم و پرطراوت دهد؛ کوسه از راه می‌رسد؛ پوستین بر دوش و چوبدستی در دست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قد راست کرده و محکم راه می‌رود؛ لازم است جذبه داشته باشد و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند؛ زنش پشت سرش راه می‌رود با ظاهری که دست کمی از شوهر ندارد.

هر دو خود را متفاوت بزک کرده‌اند؛ این روال همیشگی کوسه است؛ سبیل پشمی بلند و پوستینی که او را ترسناک‌تر می‌کند؛ عروسش هم چارقد سپید به سر و بقچه به دست دارد؛ سرتاپایشان پوشیده است و تنها دو روزنه مقابل چشمان و یکی برای تنفس دارند.

ظاهرشان خشن است، اما قدم‌های پر برکتی دارند که آمدن بهار را نوید می‌دهند؛ رفتن ننه سرما و آمدن عمو نوروز؛ خبر کمی نیست که بابتش مشتلق نگیرند. 

انبانشان را پر می‌کنند از انواع هدایا و خوراکی‌ها؛ شکرانه‌های مردم بابت زندگی دوباره و فرصت زیستن و زندگی کردن. ساز و دهل می زنند که شادمانی همه جا پخش شود و مردم باخبر شوند؛ بچه ها با فاصله پشت سرشان راه می روند، می‌دانند آدم است، اما ترس به دل دارند.

 

نوروز با طعم دلتنگی پشت دیوارهای خاکستری؛ اینجا بهار نمی‌آید! + فیلمسنت‌های زیبای نوروزی در پایتخت تاریخ و تمدن‌ ایران؛ از"کوسه گلین" تا" سمنوپزان"مراسم سنتی چمچه گلین و کوسه گلین در آبشینه همدان

 

کوسه گلین؛ آئین سنتی بهاره؛ نماد شادی و شادمانی؛ دیو صورتی که سیرتی خوش یمن داشت و این روزها باید در کتاب‌ها و قصه‌های مادربزرگ‌ها پیدایش کرد.

آئینی که ریشه در قرن‌ها پیش داشت و برای مردم با اهمیت بود؛ در واپسین روزهای سال و آستانه سال نو با اعتقاد ویژه‌ای به نیت دفع شر و بلا و بیماری، تحفه و هدیه‌ای به دوره‌گردی که به دلیل ظاهر ترسناکش او را «کوسه» می‌نامیدند؛ تقدیم می‌کردند.

سنت زیبای «کوسه گلین» که حالا دیگر رنگ فراموشی به خود گرفته و تنها در برخی روستاها اجرا می‌شود در هر منطقه از ایران پهناور، نام و عنوانی دارد: «کوسه»، «کوسا»، «کوسا چوپانان» و «کوسه گلدی».

نام‌ها متفاوت بود؛ محتوا، اما یکی؛ بهانه‌ای برای شادی و شادمانی و تکاندن غبار غمبار زمستان و فرصتی برای بخشش و سخاوتمندی.

کوسه برای مردم ایران شگون داشت؛ سنتی زیبا که به سادگی برگزار می‌شد و خبری از زرق و برق‌ها و رسم‌های پرتکلف امروزی نبود. رسم‌هایی که تیشه بر ریشه سنت‌ها زدند و ساده زیستی‌های نوروزی را به حاشیه راندند.

 

سمیه مظاهری

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کوسه گلین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، بارش باران که از دیروز در استان همدان آغاز شد و همچنان به صورت پراکنده تداوم دارد، باعث طراوت طبیعت این استان شده است. 

روح الله زاهدی کارشناس اداره‌کل هواشناسی همدان گفت: فردا سه شنبه بارش خفیف باران در استان و پس فردا چهارشنبه آسمان استان تا پایان هفته صاف و آفتابی پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • انتقال آب از سد تالوار به بهار و کبودراهنگ ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • عملکرد موثر صدا وسیمای گلستان برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند
  • عملکرد خوب صدا وسیمای گلستان، موثر برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی
  • بهاریه «جشن گل سرخ» در دیار گنبدهای فیروزه‌ای