Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:44:29 GMT

درباره هاشم بطحائی گلپایگانی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۸۱۵۶

درباره هاشم بطحائی گلپایگانی

آیت الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی نماینده مردم تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در ۱۳۲۰ خورشیدی در گوگد گلپایگان به دنیا آمد.

وی تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند و در ۱۳۳۵ خورشیدی جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۱۳۴۰ خورشیدی دیپلم گرفت و در ۱۳۴۱ خورشیدی در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد، شد.

پس از سپری کردن خدمت وظیفه دوباره به حوزه علمیه بازگشت و با استخدام در آموزش و پرورش قم به عنوان دبیر در حوزه علمیه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس حضرت امام(ره) و آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی به مدت ۲۷ سال بهره برد و در ۱۳۵۵ خورشیدی برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در ۱۳۶۰ خورشیدی در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران با مدرک دکتری فارغ ‌التحصیل شد.

وی همچنین در ۱۳۶۵ خورشیدی از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم، مشغول تدریس بود. آیت الله بطحایی در کنار تدریس در دانشگاه در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت.

سوابق اجرایی آیت الله بطحایی

از جمله سوابق اجرایی و علمی ایشان، نخستین استاندار و نماینده حضرت امام در چهارمحال بختیاری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)، ریاست دبیرستان دین و دانش استان قم بعد از شهادت آیت الله بهشتی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه مقدسه قم و پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ١٣٨٢) است.

تالیفات آیت الله بطحایی

از وی آثار متعدد علمی و پژوهشی به یادگار مانده است که از آن جمله می توان به قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتاءات، رساله توضیح المسائل، آیات الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف اشاره کرد.

جناح بندی و فعالیت سیاسی آیت الله بطحایی

در جریان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، آیت الله بطحایی از کاندیداهای مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی بود و با لیست مورد حمایت او و اصلاح‌طلبان از تهران به مجلس خبرگان راه یافت.

او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد اما شورای نگهبان صلاحیتش  را رد کرد.

موضع گیری های مهم آیت الله بطحایی

***در دوران زندگی فردی و سیاسی رهبر معظم انقلاب، نقطه سیاه که هیچ، حتی یک نقطه خاکستری هم وجود ندارد.

·***سپاه پاسدران، عامل امنیت، اقتدار و ثبات نظام و کشور است؛ به همین دلیل خار چشم و استخوان در گلوی دشمنان شده است / من به پاسدار بودن افتخار می کنم.

·*** مهمترین سرمایه هر کشوری نسل جوان آن کشور است. جوانان امروز نیازمند تعلیم و تربیت اسلامی هستند.

***· حضرت امام، استاد مقام معظم رهبری بودند. این بین انسان های وارسته معمول است؛ افرادی که خودخواه و خودبین نیستند در برابر بزرگترها خشوع به خرج می دهند.

***غیبت امام عصر، نه خواسته خدا و نه امام زمان و نه به مصلحت جامعه است بلکه به واسطه غفلت رخ داده است.

***مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای همیشه شناسنامه بی بدیل انقلاب خواهد بود.

***مقام معظم رهبری در دوران طلبگی؛ جدی، مهذب، معتقد و از نظر علمی، بسیار ممحّض بودند.

 ***ما باید از تحریم خدا بترسیم /  مغز الکلی محل اعتماد نیست.

– اگر شیعه واقعی باشیم بدون هزینه و تسلیحات آقایی می کنیم.

 ***اتفاق غدیر خم، نقطه عطف سرنوشت بشری.

 ***آل سعود، وارثان «لات، هُبل و عُزّی» هستند.

***انقلاب اسلامی؛ ارثیه انبیا، شهدای تاریخ و قیام حسین بن علی (ع) است که در ایران به ثمر رسید.

 ***من در مقابل تقوای مقام معظم رهبری زانو می زنم.

*** اسلام آمریکایی این است که شعار باشد ولی عمل نباشد.

*** گناه، مخالفت با خالق و مدبر عالم و پشت کردن به اوست.

***اگر در مقابل این ظلم کوتاه بیاییم دامنه این ظلم به جاهای دیگر می‌کشد و کعبه را ملک طِلق خود می‌کنند. آفرین بر این مرد (سردار سلیمانی) موضع و بیانیه  وی بسیار عالی بود و مانند اخطاری بود که مقام معظم رهبری بعد از فاجعه منا به آل سعود داد و باعث عقبگرد آنها شد.

***سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم توسط مثلث ضاله  عربی – انگلیسی – صهیونیستی فتنه شوم دیگری است.

***من بازوان مدافعان حرم را می بوسم. مسوولان توجه کنند، امنیت امروز را مدیون ولایت و مدافعان حرم هستیم.

*** صدیق‌ترین مفسری» که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.

***دغدغه رهبر انقلاب و دیگر بزرگان این است که باید در حفظ انقلاب از منافع شخصی و جناحی خود صرف نظر کنیم. ما نباید شخصی و جناحی عمل کنیم.

***در انتخاب رییس مجلس باید از تاریخ عبرت بگیریم. عالم بودن، اشراف داشتن بر اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی و … از جمله ویژگی هایی است که لازم است در انتخاب رییس مجلس خبرگان در نظر گرفته شود.

ماجرای ابتلا به کرونا و درگذشت آیت الله بطحایی

خبر ابتلای هاشم بطحایی نخستین بار روز شنبه ۲۴ اسفند منتشر شد و محمدجواد محمدی نوری، رییس دفتر بطحایی، گفت که این نماینده مجلس خبرگان پس از ابتلا به کرونا در قم در بیمارستان بهشتی این شهر بستری شده‌ است. او گفت که از روز پنج‌شنبه گذشته علایم این بیماری در هاشم بطحایی مشاهده شد و پس از انجام آزمایش کرونا، نتیجه آن مثبت شد.

محسن شمس نوه آیت‌الله بطحایی در این باره اظهار داشت: آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری بامداد ۲۶ اسفند براثر بیماری کرونا به لقاءالله پیوست. سه روز بود که حال عمومی آیت‌الله بطحایی مساعد نبود و ریه ایشان دچار مشکل بود و در بیمارستان شهید بهشتی بستری بود که بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

شمس با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت‌الله بطحایی بیان کرد: پارسایی به معنای کلمه، انقلابی بودن و شاگرد واقعی امام راحل در رفتار و کردار و منش، خدمتگزار و مردمی بودن در همه حال و نظر خدا رو ناظر بر اعمال خود از جمله این خصوصیات است. آیت‌الله بطحایی عالمی کم‌نظیر و پارسایی با تقوا در عصر حاضر بودند، رضوان خدا بر ایشان که فقدانشان بسیار سخت و جانسوز است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مقام معظم رهبری اکبر هاشمی رفسنجانی مجلس خبرگان رهبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مقام معظم رهبری اکبر هاشمی رفسنجانی مجلس خبرگان رهبری مصر ویروس کرونا مقام معظم رهبری اکبر هاشمی رفسنجانی مجلس خبرگان رهبری مجلس خبرگان رهبری آیت الله بطحایی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۸۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه «دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری ۸ سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است»، اظهار کرد: قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را بر عهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد؛  سپس هیات رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیات رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیات رئیسه دائم نیز شامل ۷ نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

به گزارش ایسنا، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • دیدار های منتخب مردم استان سمنان در انتخابات مجلس خبرگان
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران