Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@15:20:21 GMT

تولید محصولات باغی حدود ١٣ میلیون تن برآورد شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۰۳۹۳

به گزارش ایلنا، بر اساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری باغداری ۱۳۹۸، مقدار تولید محصولات باغی (گیاهان دائمی) در حدود ١٣ میلیون تن برآورد شده که نسبت به سال ١٣٩٦ بیش از ١١ درصد افزایش یافته است. همچنین مساحت باغ‌ها و قلمستان های کشور در دوره آمارگیری (٣٠ تیر تا ٢٢ مرداد ١٣٩٨)، در حدود ٩.١ میلیون هکتار برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج حاصل از این طرح نشان می دهد که ٧٦ درصد از کل تولید محصولات باغی در سال ١٣٩٨ به‌ترتیب به تولید پرتقال و نارنگی، سیب، انگور، خرما، انار، و گروه هلو، شلیل و شفتالو اختصاص داشته است.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، مقدار تولید پرتقال و نارنگی در سال ١٣٩٨ در حدود ٩.٢ میلیون تن برآورد شده که ٣٦ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦ یافته است.  

همچنین برآورد مقدار تولید انگور در سال ١٣٩٨، برابر با ٩.١ میلیون تن بوده که ١٠ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦ داشته است.

مقدار تولید سیب نیز ٢.٢ میلیون تن برآورد شده که نسبت به سال ١٣٩٦ در حدود ٧ درصد کاهش داشته است. همچنین مقدار تولید خرما در سال ١٣٩٨ در حدود ٣.١ میلیون تن برآورد شده که افزایشی ٩ درصدی نسبت به سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد.

گفتنی است که آمارگیری باغداری در تابستان سال ١٣٩٨ با هدف برآورد میزان تولید محصولات باغی، مساحت باغ‌ها و قلمستان­های کشور، و تهیه اقلام مورد نیاز حساب‌های ملی، توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های کشور اجرا شد. در اجرای این آمارگیری، بیش از ۶۰۰ نفر نیروی انسانی مشارکت داشتند.

با توجه به زمان اجرای طرح (تابستان ١٣٩٨) مقدار تولید سال ١٣٩٨ در مورد محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع آلو و گوجه و… رقم قطعی تولید و برای محصولاتی از قبیل پرتقال، نارنگی، سیب و… که برداشت آن‌ها بعد از اجرای طرح انجام شده، برآورد تولید می‌باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خرما مرکز آمار ایران نیروی انسانی میلیون تولید میلیون تن برآورد شده تولید محصولات باغی نسبت به سال ١٣٩٦ مقدار تولید سال ١٣٩٨

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، عبدالله رحیمی گفت: شناسنامه‌دار کردن باغ، مدرک رسمی کاملاً فنی و تخصصی است که امکان برنامه‌ریزی و مدیریت کلان زیربخش باغبانی با هدف افزایش کمی کیفی تولیدبه بهره‌بردار می‌دهد.

وی افزود:کشاورزان جویباری از طریق واحد‌های صنفی کشاورزی نسبت به دریافت شناسنامه باغ اقدام کنند.

رحیمی افزود: در شهرستان جویبار ۶۴۰۰ هکتار مزارع جویبار مرکبات و سیاه ریشه تشکیل می‌دهد که ۱۸۲۰ هکتار معادل ۳۰ درصد از این باغات شناسنامه‌دار شدند.

عبدالله رحیمی اظهار داشت: طرح شناسنامه دار کردن باغات نشانه هویت، اصالت و مرغوبیت تولیدات باغی و مبنای اصلی شناسایی و ارزش‌گذاری محصولات در بازار‌های داخلی و جهانی است و به منظور شناسایی هوشمند و تهیه آمار جامع مربوط به تولیدات باغات و برنامه ریزی در فروش و صادرات محصول و ایجاد زنجیره تولید تا مصرف و ثبات قیمت، تهیه شناسنامه باغ امری ضروریست.

وی خاطرنشان کرد:کشاورزان به خصوص باغداران مرکبات در جویبار می‌توانند با دریافت شناسنامه باغ از نظام صنفی کشاورزی و کد QR زمینه صادرات را برای محصولات خود فراهم سازند.

سالانه ۳۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان جویبار به زیر کشت ۴۵نوع محصولات زراعی و باغی می‌رود.

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده‌های مازندران
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • فقط ۳ درصد از پسماند‌های خانگی تفکیک می‌شوند
  • چه دلایلی ایران رادیاتور را در رادیاتور محبوب کرد؟
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان