Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان  یک دکترای برنامه‌ریزی شهری ‌گفت: توسعه گردشگری پایدار با راهبردهای تهاجمی، محافظه‌کارانه و رقابتی امکان‌پذیر خواهد بود.

دکتر سودابه هراتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گردشگری  پایدار سعی در تنظیم روابط بین جامعه میزبان، مکان گردشگری و گردشگران دارد چراکه این رابطه می‌تواند پویا و سازنده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: گردشگری پایدار به دنبال تغییر فشار و بحران بین این عناصر است تا آسیب‌های محیطی و فرهنگی را به حداقل رسانده، رضایت بازدیدکنندگان را فراهم آورده و به رشد اقتصادی ناحیه کمک کند.

 هراتی افزود: راهبرد تهاجمی، راهبردهای محافظه‌کارانه و راهبردهای رقابتی منجر به ایجاد گردشگری پایدار در لرستان می‌شود.

 این مدرس دانشگاه علمی کاربردی لرستان اضافه کرد: استفاده از پتانسیل‌های طبیعی محیط برای ارتقای شرایط زیست‌محیطی، تمهیدات برنامه‌ریزی و طراحی در جهت حضور گسترده اقشار اجتماعی در بهره‌گیری از امکانات محدود، تلاش برای ارتقاء سطح توسعه‌یافتگی سکونت‌گاه‌های هم‌جوار بدون آسیب‌رسانی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و ایجاد احساس بیگانگی در زمره راهبردهای تهاجمی قرار می‌گیرند.

 وی یادآور شد: همچنین استفاده از نیروهای محلی برای اشتغال به کار در فرصت‌های شغلی ایجاد شده در منطقه، معرفی و تبلیغ جاذبه‌های فرهنگی بومی با تأکید بر جاذبه‌های زندگی روستایی و عشایری،   ارائه بسته‌های گردشگری و تبلیغات مشتری با جاذبه توریستی اطراف، نگهداری از جریان‌های طبیعی و چرخه آب و هوا از طریق ایجاد منظر در تعامل با رژیم‌های اقلیمی و حیاتی از دیگر برنامه‌هایتأثیرگذار در راهبرد تهاجمی برای توسعه گردشگر پایدار است.

 این دکترای برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: تقویت حس اجتماعی و مشارکت جمعی در فضاهای عمومی، اقامتی و پذیرایی،   به‌کارگیری و تربیت نیروهای بومی برای اشتغال در آن نقطه، هماهنگی برنامه‌ها و توسعه میان سازمان‌های مسئول توسعه گردشگری در سطح استان، کاربری‌های مناسب و بازدارنده در مقابل پیشروی سودجویان در حریم‌های تاریخی و طبیعی و ... نیز ازجمله اهداف محافظه‌کارانه پیشنهادی برای توسعه گردشگری در لرستان است.

 وی گفت: راهبردهای تدافعی نیز شامل مقابله پیگیر و مداوم با جریانات سودجو و فرصت‌طلبی که در شرایط فعال شدن پتانسیل‌های منطقه به منابع محیط‌زیست محیطی آسیب می‌رساند،   پرهیز از رهیافت صرفاً اقتصادی مبتنی بر مکانیسم بازار،   توسعه زیربناها، امکانات و تجهیزات پیرامون عناصر طبیعی و ناحیه،   بهره‌گیری از تأثیرات هم افزایانه عملکرد توأم این عناصر با مجموعه‌های تفریحی گردشگری و ... هستند.

 هراتی اظهار کرد: می‌توان گفت برای توسعه پایدار گردشگری لرستان اتخاذ راهبردهای مهم، استفاده از پتانسیل‌های طبیعی محیط برای ارتقای شرایط زیست‌محیطی،   استفاده از نیروهای محلی برای اشتغال در فرصت‌های ایجاد شونده در فرایند توسعه و بهره‌برداری،   تحلیل میزان کشش عرضی و رسانه‌های محیطی جهت توسعه تقویت حس اجتماعی و مشارکت جمعی، سازمان‌دهی تولید محلی هم‌راستا با توسعه گردشگری و پرهیز از رهیافت‌های مبتنی بر مکانیزم بازار ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی گردشگري دانشگاه علمی کاربردی لرستان گردشگری پایدار محافظه کارانه توسعه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت‌های مردمی در توسعه پایدار و پیشگیری از آسیب‌ها نقش دارند

بهادر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی نقش مهمی در توسعه جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد.

وی افزود: با تشویق به مشارکت فعال مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه، می‌توان به ایجاد جامعه‌ای پایدار و متحد دست پیدا کرد.

اسدی خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیرات مثبت و گسترده‌ای که مشارکت‌های مردمی به عنوان یک ابزار قدرتمند در رونق تولید و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد، تقویت و حمایت از آن‌ها باید به عنوان اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران و دولت‌ها در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان یادآور شد: مشارکت‌های مردمی می‌توانند به شکل‌های مختلفی بر رونق تولید تأثیر بگذارند، از جمله این تأثیرات می‌توان به افزایش سرمایه اجتماعی، تقویت همبستگی و اعتماد متقابل و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی اشاره کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مشارکت‌های مردمی، تأثیر آن‌ها بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، بطوریکه این مشارکت‌ها با ایجاد احساس مسئولیت مشترک و تقویت نظام‌های حمایتی در جامعه، می‌توانند به کاهش میزان بزهکاری، اعتیاد و دیگر مشکلات اجتماعی کمک کنند.

اسدی افزود: علاوه بر این، فعالیت‌های مشارکتی می‌توانند به افراد کمک کنند تا مهارت‌های جدیدی کسب کرده و در نتیجه، از طریق اشتغال‌زایی، به بهبود وضعیت اقتصادی خود بپردازند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت‌های مردمی نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند، افزود: مشارکت مردمی می‌تواند به ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، تقویت بخش‌های کشاورزی و صنعتی و ارتقا سطح زندگی عمومی کمک کند.

اسدی با بیان اینکه این مشارکت‌ها می‌توانند به ارتقا سطح آگاهی در جامعه منجر شوند، تصریح کرد: فعالیت‌های مردمی می‌توانند از طریق تشویق به خرید محصولات محلی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک به تقویت اقتصاد محلی نیز کمک کنند که این امر می‌تواند در ایجاد شغل و کاهش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها نقش مؤثری ایفا نماید.

کد خبر 6076396

دیگر خبرها

  • تالاب بیشه دالان بروجرد ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محیط زیستی
  • تامین پایدار آب شرب 2 شهر و 19 روستا با بهره برداری از فاز اول طرح توسعه ای تصفیه خانه آب خوانسار
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار با چین
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین
  • تأمین آب پایدار مهمترین مطالبه مردم سرولایت
  • افزایش شاخص‌های زیست‌ محیطی در ارتفاعات شیراز
  • ◄ همایش نوروزی گروه مپنا؛ تبیین رویکردها و راهبردهای ۱۴۰۳ مپنا
  • ۲ شهر و ۱۹ روستای خوانسار از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • مشارکت‌های مردمی در توسعه پایدار و پیشگیری از آسیب‌ها نقش دارند
  • فضای صنعت در فارس به سمت جهش در شاخص‌های تولید پیش می‌رود