Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، هر سال با نزدیک شدن به ایام عید، جمعیت زیادی در بازارها و خیابان‌های شهر حضور داشتند و بوی عید، تمام فضای شهر را می‌گرفت؛ اما امسال وضع بازار و حال و هوای عید طور دیگری است؛ حدود 3 تا 4 هفته است مهمان ناخوانده‌ای وارد کشور شده و این مهمان فضای شهر را به شدت دگرگون کرده است.

کرونا، این مهمان ناخوانده شور و حال عید هر ساله را گرفته است و اکنون به جای شلوغی هر ساله با جمعیت کمی از افراد در شهر رو به رو می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بازار خرید و فروش ماسک، الکل و ژل‌های ضدعفونی کننده و البته مواد غذایی به شدت داغ است، اما بسیاری از مشاغل و صنوف در آستانه نوروز با کسادی شدید رو به رو هستند.

یکی از مغازه‌داران پوشاک فروشی شیراز با اشاره به اینکه حدود دو ماه پیش بابت سفارش جنس، چک داده‌ام، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه فروشی در بازار پوشاک انجام نمی‌شود، چک‌های‌مان پاس نشده و امروز با چک‌های برگشتی زیادی مواجه شده ایم.

دولت برخورد مناسبی با اصناف و مشاغل داشته باشد

ابراهیمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با بیان اینکه در حال حاضر شیوع بیماری و ویروس کرونا درآمد بیشتر مغازه ها و اصناف را در بازار شیراز به شدت کاهش داده است، می گوید: در شرایط فعلی صبح ها تنها کرکره مغازه را بالا می کشیم و ظهرها بدون هیچ فروشی و به دلیل اینکه بیکار در خانه نباشیم، به منزل برمی‌گردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شیوع ویروس چینی باعث شده که در یک کسادی و رکود بی‌سابقه به سر ببریم، می‌افزاید: در حال حاضر هزینه هایی مانند دستمزد نیروها و کارگران، اجاره مغازه و هزینه هایی مانند آب برق، و ....... مشکلاتی را برای مغازه داران ایجاد کرده است.

نائب رئیس اتحادیه پوشاک فروشان شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هیچ مشتری در بازار پوشاک شیراز وجود ندارد، می گوید: تنها بعضی از افراد از بیرون نظاره گر ویترین و مغازه هستند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا دولت برخورد مناسبی با اصناف و مشاغل داشته باشد، به ضررهایی که به مغازه داران و پوشاک فروشان شیراز در روزهای گذشته وارد شده است، اشاره کرده و ادامه می دهد: هر روزی که از مطرح شدن موضوع کرونا در کشور می‌گذرد، ضرر زیادی به مغازه داران وارد شده است.

برای مثال، بنده ماهیانه 7 میلیون حقوق و دستمزد به نیروها و کارگران خود پرداخت می‌کنم که با احتساب این سه ماه، تنها باید 21 میلیون حقوق به کارگران از جیب بپردازم.

وی با بیان اینکه هزینه بیمه هر نیرو و پرسنل در این مدت سه ماهه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است، ادامه می دهد: این در حالی است که ماهیانه هم باید حدود 300 هزار تومان هزینه برق پرداخت کنم؛ بنابراین شیوع بیماری کرونا باعث شده که بنده حدودا ماهیانه 25 میلیون تومان ضرر کنم.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک‌شیراز با اشاره به اینکه حمایت‌هایی که از گوشه و کنار توسط مسئولان قرار است انجام شود، در حد شعار است، ادامه می‌دهد: بیشتر مغازه‌داران پوشاک در شیراز در مغازه‌های استیجاری فعالیت می کنند و این افراد باید به طور میانگین ماهیانه مبلغی بالغ بر 10 میلیون تومان اجاره پرداخت کنند که با احتساب هزینه‌هایی مانند حقوق کارگر، اتحادیه، برق و ...... هزینه هر مغازه پوشاک فروشی در شیراز حدود 30 میلیون تومان است.

ابراهیمی می گوید: بیشتر مغازه هایی که در پاساژ ها هستند به صورت خود مختار این روزها مغازه‌های‌شان را تعطیل کرده اند.

ضرر 100 میلیاردی کرونا بر بازار پوشاک شیراز

خدابخش رضایی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز نیز درباره وضع بازار پوشاک در آستانه ایام نوروز می گوید: شیوع ویروس چینی در آستانه عید نوروز، حدود 100 میلیارد تومان خسارت بر پوشاک فروشان شیراز خسارت وارد می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با بیان اینکه در حال حاضر مسایل پیش آمده و شیوع ویروس چینی باعث شده که بازار پوشاک شیراز بدون مشتری و کساد شود، می گوید: اگرچه اتحادیه پوشاک شیراز پیشنهادهایی مبنی بر حمایت از فعالان این صنف به اتاق اصناف و سازمان صمت استان ارائه داده است، اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکردیم.

خدا بخش رضایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها موضوع تخفیف دو برابری دارایی برای واحدهای صنفی مطرح می شود، می‌افزاید: اما این موضوع هم در حد کلیات است و متعلق به تمام  اصناف و اتحادیه ها است.

وی در ادامه می افزاید: پیشنهاد ما به اتاق اصناف و مسئولان به عنوان یکی از اصنافی که در این ایام ضررهای زیادی را متحمل شدیم، برگشت نخوردن چک های مغازه داران توسط بانک ها تا دو ماه آینده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز می گوید: محصولات پوشاک فصلی است، بنابراین مغازه داران از ماه گذشته اجناس‌شان را تهیه و آماده کرده اند که متاسفانه این اتفاقات سبب شد، قیمت اجناس در ایام بعد از عید بسیار ارزان شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه بعضی اقلام دیگر اصناف در تمام ماه های سال به راحتی فروش می رود، می افزاید: اما متاسفانه کالاهای پوشاک فصلی است و اگر از فصل اجناس بگذرد نه تنها سرمایه مغازه داران از بین خواهد رفت، بلکه سودی هم که قرار است از فروش اجناس کسب کنیم به کل از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه در جهت حمایت از مغازه داران و اصناف و پاس‌کردن چک ها نیاز است تا دولت تسهیلاتی را در اختیار این قشر قرار دهد، ادامه می دهد: تسهیلات به صورت قرض الحسنه با دریافت سود اندک، به مراتب می تواند از مغازه داران و اصناف حمایت کند.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 70 الی 80 درصد فعالان پوشاک در سطح شهر شیراز در مغازه های استیجاری فعالیت می‌کنند، می افزاید: به تعویق افتادن اجاره مغازه ها سبب شده که کارگران با مغازه داران همدردی و سازش کنند.

رضایی با اشاره به اینکه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده بر مغازه های پوشاک شیراز در اختیار نداریم، می افزاید: با توجه به اینکه بیش از 4 هزار مغازه دارای پروانه کسب در شیراز فعالیت می‌کنند، بنابراین پیش بینی ما بر این است که شیوع ویروس چینی در آستانه نوروز و در مدت اخیر حدود 100 میلیارد تومان خسارت بر پوشاک فروشان شیراز خسارت وارد می‌کند.

 به گزارش ایلنا، میزان خسارت وارده بر اصناف و مشاغل هنوز قابل بررسی و ارزیابی نیست اما بی‌شک مغازه‌داران و افراد به تنهایی نمی‌توانند آن را جبران کند. بی‌شک اگر حمایت دولت از مردم انجام نشود معلوم نیست چه آینده ای در انتظار مشاغل و افراد باشد.

گزارش: محمدرضا طاهری

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایام نوروز برق دولت نوروز ویروس شیراز با اشاره شیوع ویروس چینی مغازه داران شرایط فعلی ادامه می دهد بازار پوشاک حال حاضر خسارت وارد مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعاری که از مسیر مشارکت مردم و جهش تولید می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ،خبرنگار ما امروز به سراغ اداره گمرگ استان رفته و گزارشی از تاثیر این مجموعه در تحقق شعارسال تهیه کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت در فعالیت رستوران‌های کرمانشاه در ماه رمضان
  • قیمت سکه امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • حمله با کلت کمری به مغازه دار شیرازی / یک نفر دستگیر شد
  • شعاری که از مسیر مشارکت مردم و جهش تولید می‌گذرد
  • قیمت طلا امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت سکه امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور
  • قیمت طلا امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت سکه امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳