Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@16:23:58 GMT

توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۷۷۳۸

توسعه مواد دارویی و غذاهای فراسودمند از موجودات دریایی

به گزارش خبرنگار مهر، با اینکه بیش از ۸۰ درصد موجودات زنده در اکوسیستم های دریایی زندگی می کنند، تنها کمتر از ۵ درصد از منابع دریایی به عنوان مواد غذایی انسان مورد استفاده قرار گرفته اند. ویژگی های غذایی ماهی، صدف، جلبک و میکروارگانیسم های دریایی به طور کلی شناخته شده است.

با این حال، ویژگی های عملکردی آنها مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع که موجودات دریایی حاوی ترکیبات زیست فعال از جمله مواد مغذی بالقوه هستند، پذیرفته شده است. به عنوان مثال، ماکروارگانیسم های دریایی طیف گسترده ای از متابولیت های ثانویه از جمله ترپن ها، استروئیدها، پلی کتیدها، پپتیدها، آلکالوئیدها، پورفیرین ها و پلی ساکاریدها را تولید می کنند.

این متابولیت های ثانویه به عنوان داروهایی با خواص آنتی اکسیدان، ضدتومور، ضدالتهاب، ضدحساسیت، ضدقارچ، ضد HIV و ضد فشار خون به کار گرفته می شوند. با این حال تولید یک داروی جدید به مقادیر کافی از ترکیبات خالص نیاز دارد که جمع آوری آنها در مقادیر بالا از یک محیط دریایی بسیار دشوار است.

داروهای دریایی تولید شده با روش های پیشرفته صنعتی به دلیل فعالیت های بیولوژییکی آنها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. فناوری انتقال اطلاعات و تحول زیستی با کمک بیورآکتورها و تولید انبوه با روش کشت مداوم، سهم بسزایی در توسعه تجاری ترکیبات زیست فعال دریایی دارند.

اخیرا بیواکتورهای غشایی مجهز به اولترافیلتراسیون برای تولید ترکیبات زیست فعال به عنوان یک روش بالقوه و موثر برای زیست پالایی موجودات دریایی و تولید فرآورده های جانبی دریایی مطرح شده اند.

پژوهشگر دکتر سی کو آن کیم محقق برگزیده در گروه تخصصی زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی در بخش پژوهش های کاربردی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی تحقیقات خود را در زمینه توسعه مواد دارویی، غذاهای فراسودمند و بهداشتی از موجودات دریایی ارائه کرده است.

کد خبر 4876653 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره خوارزمی تحقیقات علمی موجودات دریایی ویروس کرونا فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی تولید ایالات متحده آمریکا نوآوری فناوری فضایی اینترنت گوگل واکسن موبایل فیس بوک موجودات دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۷۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب

یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی هرمزگان وجود برخی گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض از جمله لاک‌پشت‌های سبز و پوزه عقابی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم دفتر جزایر خلیج فارس، با تلاش نیروهای بخش دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان یکی از این گونه‌ها که در ساحل تیاب میناب به گل نشسته بود، از مرگ نجات یافت.

رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان امروز با اعلام این خبر، گفت: یک قطعه لاک‌پشت سبز که در منطقه ساحلی تیاب جنوبی میناب به گل نشسته بود، پس از نجات و بررسی از سالم بودن آن در زیستگاه خود رهاسازی شد.

مریم احسان‌پور با بیان اینکه لاک‌پشت نجات داده شده از نوع گونه سبز و در معرض خطر انقراض است، افزود: این لاک‌پشت با وزن بیش از 120 کیلوگرم و طول یک متر و عرض 92 سانتی‌متر در ساحل جنوبی تیاب میناب به گل نشسته بود.

وی بیان کرد: خوشبختانه نیروهای حفاظت محیط زیست بلافاصله پس از اطلاع از به گل نشستن این لاک‌پشت، اقدام به نجات این موجود و رهاسازی آن در زیستگاهش کردند.

رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: 8 گونه لاک‌پشت دریایی شامل منکاعقابی، زیتونی، سرخ، پشت چرمی، سرگنده، سیاه و سبز درحال حاضر در دنیا شناسایی شده که زادگاه پنج‌گونه اول در خلیج فارس و دریای عمان است.

احسان‌پور بیان کرد: 2 گونه لاک‌پشت پوزه عقابی و سبز بیشترین فراوانی را در هرمزگان دارند.

وی مهم‌ترین تهدید انقراض لاک‌پشت سبز را تغییرات اقلیمی و فروش و برداشتن تخم این لاک‌پشت‌ها به منظور مصرف دارویی برای برخی دامها از جمله شتر از سوی بعضی افراد سودجو عنوان کرد.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تاکید بر لزوم استفاده کمتر از پلاستیک
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند