Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@21:42:44 GMT

سلاح سبک اما راهبردی ایران در مقابله با دشمنان/تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۷۹۶۲

سلاح سبک اما راهبردی ایران در مقابله با دشمنان/تصاویر

خرداد: استفاده از پهپادهای فوق سبک این روزها به یک استراتژی برای شناسایی اهداف و امداردسانی تبدیل شده است.

به گزارش خرداداز باشگاه خبرنگاران، پهپاد یا پرنده‌ هدایت‌پذیر از راه دور امروزه در جهان به عنوان سلاحی استراتژیک محسوب می‌شود که برای ضربه سنگین به نیروهای دشمن با کم‌ترین تلفات به نیروهای خودی طراحی و به نیروهای نظامی تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلاح راهبردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به دست جوانان انقلابی کشور برای مقابله با دشمن بعثی ساخته شد، نیروهای مسلح کشورمان در سال‌های نخست انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

ایده ساخت اولین پهپاد در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد تلاش طراحی و ساخته شد. نکته جالب این است که تلاش موجب تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد که بعدها مرکزی برای ساخت پهپادهای پیشرفته در کشورمان شد، در کنار صنایع هوایی قدس گردان رعد هم در جبهه‌ها شکل گرفت.

تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد، اما این تازه اول راه بود چرا که پس از آن مهاجر ساخته شد.

ساخت و نتیجه‌ای که از پهپاد تلاش بدست آمد موجب شد تا جوانان ایران اسلامی در سازمان صنایع هوایی قدس کار طراحی پهپادهای شناسایی دیگر را با سرعت بیشتری ادامه دهند، نتیجه تلاش‌ها، پهپاد مهاجر شد که بسیاری از مردم ایران اسلامی آن را می‌شناسند.

این پهپاد از جنس کامپوزیت ساخته شد و وزنی در حدود ۸۵ کیلوگرم، سرعتی بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پرواز ۹۰ دقیقه‌ای و ارتفاع پرواز ۱۱ هزار پایی دارد، قادر است انواع موشک را حمل کند. پس از مهاجر ۱ احتیاج به ساخت پهپادهای جدید و پیشرفته موجب شد خانواده پهپادی مهاجر در کنار پهپادهایی، چون سیمرغ و صاعقه ساخته شود.

البته در کنار پهپادهای رزمی که قادر بودند دشمنان ایران را صدها و هزاران کیلومتر دورتر از مرزها زمین‌گیر کنند، وجود پهپادهای اطلاعاتی و جاسوسی سبک هم مورد نیاز بود و به این شکل انواع پهپادهای سبک وارد چرخه دفاعی شد.

پهپادهای فوق سبک ایرانی

متخصصان کشورمان در ابتدای راه؛ پهپادی چون دلتا را طراحی کردند، نمونه اولیه این پهپاد ایرانی دارای یک پیکربندی دلتا شکل با یک سکان عمودی و بدنه کامپوزیتی است که موجب شده تا جرم معمول برخاست پهپاد به حدود ۵ کیلوگرم و در صورت حمل محموله به ۷ کیلوگرم برسد که در این صورت می‌توان متوجه شد که این پهپاد قادر است محموله‌هایی با جرم تا ۲ کیلوگرم را حمل کند، به همین خاطر در رده پهپادهای سبک قرار می‌گیرد.

پس از دلتا یک پهپاد جدیدتر در خانواده پهپادهای سبک با نام سینه سرخ توسط دانشجویان کشور ساخته شد که در زمینه شناسایی و امدادرسانی کاربرد داشت؛ این پهپاد نسبتاً سبک و ارزان برای مأموریت‌های آموزشی و شناسایی با قابلیت تولید آسان توسعه پیدا کرد، برای کاهش هزینه در تولید سینه‌سرخ از کامپوزیت استفاده شده که این امر باعث کاهش وزن پرنده شده است، یکی از ویژگی‌های این پهپاد سبک این است که با بیشینه جرم برخاست ۳۰ کیلوگرم می‌تواند یک محموله ۶ کیلوگرمی را حمل کند و کم ترین جرم پهپاد سینه سرخ برای بلند شدن از زمین هم ۱۵ کیلوگرم است.

یکی دیگر از پرنده‌های بدون سرنشینی که ابتدا در نیروی پدافند هوایی در نقش پرنده هدف برای تمرین‌های این نیرو ساخته شد حازم بود، اما پس از نمایش قابلیت‌های خود نیروهای مسلح را وادار کرد که نمونه‌های دیگر آن هم ساخته شود و در نتیجه حازم ۲ و ۳ نیز تولید شد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده از خواب و غفلت دشمن برای حمله به آن‌ها نام حازم را برای این پرنده انتخاب کردند.

نام یکی دیگر از پهپادهای شناسایی کشور مهاجم ۹۲ است که در معاونت تحقیقات و جهاد خودکفائی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شده است، مهاجم ۹۲ با وزنی در حدود ۸۰ کیلوگرم و برد پروازی ۵۰۰ کیلومتر قادر است تا ۶ ساعت و در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به طور مداوم در آسمان گشت زنی کرده و عملیات شناسایی و رزمی خود را انجام دهد. حداکثر سرعت پروازی این پهپاد در سطح دریا، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که این سرعت در کروز در سطح دریا به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اما در حوزه پهپادهای سبک، متخصصان ایرانی گام را فراتر گذاشتند و در حال حاضر پهپادهای جدیدتری را با نام‌های افق، نسیم و سفیر ساختند تا ثابت کنند در برابر تهدیدات هیچ وقت عقب نشینی نمی‌کنند، بلکه اگر متجاوزی فکر خطا در ذهن خود پرورش دهد پاسخی قاطعانه دریافت خواهد کرد.

پهپادهایی که کابوس دشمنان هستند

متخصصان حوزه هوایی کشور با وجود تحریم‌های فراوان توانستند پهپاد فوق سبک افق را جهت انجام فعالیت شناسایی تولید کنند؛ این پرنده با برد پروازی ۲۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۱۲۰۰۰ پا می‌تواند حداکثر به مدت ۶ ساعت در آسمان پرواز کند. افق ایرانی پس از انجام تست‌های لازم توانست خود را به عنوان یک پهپاد شناسایی و امداد رسانی با مداومت پروازی بالا و سقف پروازی متوسط ثابت کند.

یکی دیگر از پهپادها، سفیر است که به عنوان یک پرنده چند منظوره به عنوان پهپاد آموزش خلبانی پرنده‌های بدون سرنشین، انجام ماموریت‌های شناسایی برد نزدیک و متوسط و هدف‌های متحرک سرعت پایین، مرزبانی، امداد و نجات، جنگلبانی و ارزیابی خسارت‌های حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرد، دهانه بال سفیر ۳/۵ متر است.

پهپاد سوم هم نسیم نام دارد که جهت انجام ماموریت‌های آموزشی ساخته شده است، این پهپاد با رعایت سادگی بسته بندی، آماده سازی سریع، مانور پذیری و کنترل پذیری مناسب به نحوی طراحی شده که بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی پرواز کند و تمام تجهیزات آن مناسب برای این موضوع هستند.

وجود این چنین پهپادهایی در کنار پرنده‌های پیشرفته، چون شاهد ۱۲۹ باعث شده تا اسکادران هوایی جمهوری اسلامی ایران تکمیل‌تر شده و کشور اسلامی ما جزو ۵ قدرت برتر پهپادی در جهان قرار گیرد که قادر است آرایش قدرت در خاورمیانه را همان گونه که خود می‌خواهد ترسیم کند.

برچسب ها: پهپاد ، سلاح سبک

منبع: خرداد

کلیدواژه: پهپاد سلاح سبک کیلومتر بر ساعت ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

معاون دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر اینکه تنها با زور و سلاح می‌توان در برابر وحشی‌گری صهیونیست‌ها ایستاد به همه کسانی که در صدد تضعیف مقاومت هستند توصیه کرد که از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند مقاومت و سلاح آن با قدرت باقی خواهند ماند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی درباره روند تقابل با دشمن صهیونیستی اعلام کرد که مقاومت نجیب و عزیز ما در لبنان بارها و بارها کشور را در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی نجات داده و از شر اشغالگری این رژیم آزاد کرده است. همچنین مقاومت در لبنان همان طرفی است که کشور را از شر تکفیری‌ها و تروریست‌ها نجات داد.

شیخ نعیم قاسم افزود که معادله بازدارندگی که مقاومت ایجاد کرده به لبنان کمک کرد تا همچنان قدرتمند و با عزت باقی بماند. این مقاومت مهمترین دلیل قدرت و عزت و استحکام لبنان بوده و آینده آن را می‌سازد. اگر مقاومت نبود لبنان در برابر توطئه‌های دشمنان شکست می‌خورد و تبدیل به گذرگاهی برای پروژه‌های صهیونیستی از جمله شهرک سازی‌ها و یا پروژه‌های سیاسی شوم این رژیم می‌شد.

وی در ادامه به حمایت همه جانبه جبهه‌های مقاومت از نوار غزه اشاره و اعلام کرد که مقاومت لبنان به حمایت خود از غزه پایبند است. این حمایت دو جنبه اساسی دارد، اول اینکه ما از برادران فلسطینی خود حمایت می‌کنیم و کاری که رزمندگان مقاومت لبنان انجام می‌دهند فداکاری در راه قدس است اما جنبه دوم مربوط به معادله پیشگیرانه مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی است تا رژیم اشغالگر و حامیان آن بفهمند که مقاومت لبنان همچنان حاضر و آماده در میدان بوده و اجازه هیچ تجاوزی به خاک لبنان را نمی‌دهد و ما برای هرگونه فداکاری در راه دفاع از لبنان و مقابله با چالش ها آماده‌ایم.

نعیم قاسم: پیام «وعده صادق» به اسرائیل و حامیانش رسیدنعیم قاسم: مقاومت به همه اهداف خود در تقابل با دشمن رسید

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد ما صراحتا می‌گوییم که هیچ نیازی به توجیه کار دفاعی پیشگیرانه خود نداریم بلکه آنهایی که خودشان را به خواب زده‌اند باید از این خواب غفلت بیدار شوند و سطح خطری که دشمن اشغالگر می‌تواند برای کشور به وجود بیاورد را ببینند.

وی تصریح کرد که اسرائیل همچون یک حیوان درنده ایستاده و هر لحظه می‌خواهد وارد لبنان و کل منطقه شود و هیچ چیز جز سلاح و مقاومت نمی‌تواند جلوی این رژیم وحشی را بگیرد. بنابراین مقاومت و سلاح آن همچنان در میدان باقی می‌مانند و قدرت خود را به خواست خداوند افزایش خواهند داد. همه کاری که ما اکنون می توانیم انجام دهیم این است که قدرتمند باقی بمانیم. کسانی که به دنبال تضعیف مقاومت هستند بدانند که همه کارهایشان بیهوده است، چرا که سلاح مقاومت باقی خواهد ماند و به پیشرفت و توسعه خود به خواست خداوند ادامه خواهد داد و شرایط جهان به همه ثابت کرده که تنها قدرتمندان در این دنیا جایگاه دارند.

این مقام حزب‌الله در پایان تاکید کرد که ما در چارچوب معادله طلایی ارتش و ملت و مقاومت در کنار همه عزتمندانی هستیم که به استقلال و وطن خود تعهد دارند و ما هم کنار آنها می‌ایستیم و هرگز به عقب نگاه نمی‌کنیم و نگاه ما تنها رو به جلو است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟! | اسرائیل تنها در صورتی از سلاح اتمی استفاده می‌کند که ....
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • چه تعداد پهپاد اسرائیلی دست ایران افتاده؟ پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی
  • پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
  • یورونیوز: پهپادهای مهاجم ایران به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
  • پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله
  • ویدئویی جذاب از پهپادهای خودکار انتحاری اوکراین که دوست و دشمن را تشخیص می دهند
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است