Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر درباره وضعیتی که شیوع ویروس کرونا برای تئاتر کشور به وجود آورده است به خبرنگار مهر گفت: به یقین وضعیت پیش آمده یک اتفاق ملی است که همه ما باید کاملا هم از خودمان مواظبت کنیم و هم مراقب جامعه و اجتماع باشیم از همین رو اجرای نمایش‌ها و حضور تماشاگران در صحنه تئاتر وابسته به این اتفاق ملی و کنترل این بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به گزارش‌هایی که می‌دهند ما هنوز در نقطه آغاز این بیماری هستیم و شیوع بیماری هنوز به نقطه اوجش نرسیده است پس باید کمی صبر کرد و کارکردهای دیگر تئاتر و هنرهای دیگر را حمایت و مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: متأسفانه معرفت و تعقل ما برای برنامه‌ریزی محدود است وگرنه دستگاه‌های فرهنگی در همین مدت کوتاه می‌توانستند از کارکردهای سینما، تئاتر و هنرهای دیگر برای اینکه مردم در خانه‌ها بمانند، استفاده کنند. با توجه به حضور سوشیال مدیاها که می‌تواند فراگیری ارتباط را به وجود بیاورد به نظرم در این فضای بحران می‌توانست کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته فرهنگی هنری» شکل بگیرد تا ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر را برای غلبه بر بحران بروز می‌داد یا حداقل دست به انتشار پیام‌هایی از جانب هنرمندان می‌زد که این روزها کشور به آن نیاز دارد. 

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در حال حاضر این اتفاقات به‌صورت خودجوش از طرف هنرمندان در حال رخ دادن است و خانه سینما و خانه تئاتر هم کمپین‌هایی را راه‌اندازی کرده است اما اینکه یک ستاد و قرارگاه واحدی در این شرایط کار فرهنگی هنری انجام دهد، نداریم. این روزها کادر بهداشت و درمان آنقدر زیر بار فشار هستند که کاملا خستگی در چهره‌هایشان دیده می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا توانمندی‌های فرهنگی هنری می‌تواند به کمک بیاید و روی تجدید قوا و روحیه دادن به کادر پزشکی تاثیر بگذارد؟ مواردی از این دست بسیار است و چون ما برنامه ریز ی و فکری برای این موارد نداریم به طور طبیعی این فرصت‌ها را تبدیل به تهدید می‌کنیم.

وی درباره برنامه‌های خانه تئاتر برای حمایت از هنرمندان توضیح داد: ما در چند زاویه برنامه‌هایی را آغاز کردیم که یکی از آن‌ها پشتیبانی درمانی از اعضای خانه تئاتر است. به این ترتیب که اعلام کردیم اگر خدای نکرده یکی از اعضا دچار بیماری شد خانه تئاتر در کنارش حضور دارد و طبق صحبت‌هایی که با دستگاه‌های مربوطه شده حتما در درمان بیماری به او کمک خواهیم کرد. نکته دوم پشتیبانی معیشتی و اقتصادی خانواده بزرگ تئاتر است که در همین راستا در نامه‌ای که برای وزیر ارشاد ارسال کردیم ۶ بسته را برای جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از این بلای عمومی پیشنهاد داده ایم.

گیل آبادی درباره بسته‌های پیشنهادی بیان کرد: این ۶ بسته شامل بسته حمایت مالی؛ «پرداخت بلاعوض‌هایی به گروه‌ها، هنرمندان، اعضا خانه تئاتر، تماشاخانه‌ها و مشاغلی که در تعطیلی ناشی از کرونا ویروس دچار تنگی در معیشت و... شده‌اند»، بسته حمایت اعتباری؛ «لغو مالیات، عوارض شهری، قبوض انرژی و ...»، بسته تسهیلات ارزان بانکی؛ «پرداخت وام‌های کم بهره و ...»، بسته جبران بیمه‌ای؛ «اقدام بیمه‌ها در پرداخت حقوق ایام بیکاری، حقوق ناشی از عوارض کلی ناشی از بیماری اپیدمی و ...»، بسته حمایت بهداشتی؛ «تقدیم بسته‌های بهداشتی به تمامی هنرمندان عضو خانه‌ها و صندوق اعتباری هنر» و بسته حمایت معیشتی؛ «اهدای بسته حمایت ارزاق عمومی به تمامی هنرمندان عضو در خانه‌ها و صندوق اعتباری هنر ...» می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این یادداشت خانه تئاتر به صورت خودجوش در حال عمل کردن به این موارد است و در مرحله اول بسته‌های بهداشتی و حمایت معیشتی را آماده کرده که از روز گذشته ۲۵ اسفند ماه برای اعضای خانه تئاتر در حال ارسال است.

مدرعامل خانه تئاتر با اشاره به استعفای شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: متاسفم که فشار روی حوزه تئاتر آنقدر سنگین است که مدیرکل هنرهای نمایشی مجبور به استعفا می‌شود. شهرام کرمی آنقدر احساس بی‌پناهی کرده است که در این شرایط سخت ترجیح داده استعفا دهد، در حالی که وی خودش از اهالی تئاتر است اما باید دید که چه بر او گذشته و در چه شرایطی قرار گرفته که استعفا داده است. این مسایل را باید بررسی کرد اما متاسفانه قوه عاقله‌ای وجود ندارد و اگر کسی هم برنامه و فکری دارد در عمل دیده نمی‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: سیاست پویایی که دولت بنا بر انجامش را داشت و قرار بود براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را فعال کند و اختیاراتی را به این بخش واگذار کند، ناکام مانده است. دولت بخش خصوصی را برای زمان بروز چنین بحران‌هایی پرورش نداده است از همین رو در شرایط سخت عدم برنامه ریزی خودش را به عینه نشان می‌دهد. متاسفم که حتما باید شرایط سختی به وجود بیاید تا دولت متوجه شود که توانایی انجام خیلی از کارها را ندارد و باید در بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت هایش تجدید نظر کند و تا زمانی که صنوف و مردم را پای کار نیاورد مانند قبل دولتی شکست خورده خواهد بود.

کد خبر 4879544 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرام گیل آبادی خانه تئاتر هنرمندان تئاتر ویروس کرونا ویروس کرونا تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی سریال ایرانی هوشنگ ظریف شبکه نسیم شبکه پنج سیما فیلم کوتاه موسیقی پاپ سینمای مستند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه تئاتر بسته حمایت خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۸۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرقد امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور صبح امروز، سه شنبه ۴ اردیبهشت در اولین روز از هفته کارگر با شعار "کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا"، با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جامعه کارگری، کارفرمایی، خانواده‌های معظم شهدا، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدای سرافراز تجدید میثاق خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • سپاهان توسط کمیته انضباطی جریمه شد
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران
  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی سلامت تهران/شاخص سرانه سلامت پایتخت نسبت به برخی استان‌هامناسب نیست
  • جزئیات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران