Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@08:28:03 GMT

جدال بر سر صادق خلخالی!

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۸۷۲۵

جدال بر سر صادق خلخالی!

فرارو-  مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به تندی از صادق خلخالی حاکم شرع پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتقاد کرده است. میرسلیم خلخالی را متهم به "تندروی" می‌کند و می‌گوید برخی از حکم‌های اعدامی که او صادر کرده لزومی نداشته است.
به گزارش فرارو، میرسلیم در این باره به برنامه اینترنتی «سایه‌روشن»، گفت: "آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از اعدام‌ها زیاده‌روی انجام می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"
او در ادامه خاطره‌ای تعریف کرده و گفته است: «بنده از اقدامات ایشان دفاع نمی‌کنم و در همان زمان هم به اقتضای مسئولیتی که داشتم (مسئول شهربانی کل کشور) به ایشان تذکر می‌دادم؛ به‌طوری‌که در کتاب خاطرات خود آقای خلخالی آمده که ایشان از دست من تلفن را در یخچال می‌گذاشتند تا من مزاحمشان نشوم.»
به گفته میرسلیم "آقای خلخالی علاقه داشتند بدون درنظرگرفتن جوانب امر و رسیدگی‌های لازم بسیاری از افسران شهربانی را اعدام کنند."
مصطفی میرسلیم از سال ۵۸ تا سال ۵۹ سرپرست شهربانی کل کشور بود و روایت او به این مقطع زمانی باز می‌گردد.
میرسلیم درباره اعدام افسران شهربانی گفته است: «بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به‌نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده‌روی می‌کنند. به خود ایشان هم می‌گفتم مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می‌کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند.»
میرسلیم در این مصاحبه اتهامات دیگری را هم متوجه خلخالی کرده است. او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا این جمله برای آقای خلخالی است که «حالا اعدام می‌کنیم اگر بی‌گناه بود، می‌رود بهشت»، گفت: "بله از این حرف‌ها می‌گفتند. حتی بدتر از این کار‌ها هم انجام می‌دادند. من خبر داشتم که برخی از همراهان ایشان برای اینکه مجوز ورود به یک خانه را بگیرند، مواد مخدر یا موارد دیگر را به داخل منزل پرتاب می‌کردند و بعد به اهالی خانه می‌گفتند ما آمده‌ایم برای تفتیش و... بالاخره این قیبل کار‌ها زیاده‌روی‌هایی بود که اوایل انقلاب صورت می‌گرفت."
محمد صادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب بود. او بسیاری از مقامات و نظامیان ارشد رژیم پهلوی را اعدام کرد. خلخالی در جریان مبارزه با مواد مخدر، درگیری کردستان و ... نیز احکام اعدام زیادی صادر کرد. خلخالی روز ۵ آذر ۱۳۸۲ بر اثر بیماری سرطان به دنبال یک انزوای ده ساله در ۷۷ سالگی درگذشت. میرسلیم در انتخابات اسفند ماه مجلس رای دوم در تهران را کسب کرد سخنان میرسلیم درباره خلخالی با واکنش محمدحسنی، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش روبه روشد. او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرسلیم نوشت: «ایجاد شائبه و تردید درخصوص اقدامات اوایل انقلاب، آیا بازی در زمین دشمن نیست؟» او در واکنش به این ادعای میرسلیم که "برخی اطرافیان خلخالی برای متهمان پاپوش درست می‌کردند یا در خانه آن‌ها مواد مخدر جاساز می‌کردند"، نوشت: «اگر از همان ایام سند و مدرکی دال بر تایید ادعای خود داشته و بروز نداده‌اید در کتمان حقیقت مسوول هستید.»
اما مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی هم از سخنان میرسلیم انتقاد کرده است. او به دفاع از صادق خلخالی پرداخت و گفت: "من معتقدم مرحوم آیت‌الله خلخالی هم مثل همه هم اشتباهاتی داشت و هم خدماتی کرد. آن چیزهائی که آقای میرسلیم به آیت‌الله خلخالی نسبت داد درست نبود و هیچ سندی هم برای اثبات آن‌ها وجود ندارد."
مهاجری گفته که سخنان میرسلیم باعث سوء استفاده رسانه‌های دشمن می‌شود. او تاکید کرد: "اینگونه سخن گفتن از آقای میرسلیم بعید بود. از ایشان انتظار نداشتم سخن بی‌سند بگوید."
مهاجری در ادامه درباره انگیزه میرسلیم از طرح سخنان اینچنین گفت که "نیت خوانی بلد نیستم"، اما "در میان افرادی که از تهران در انتخابات مجلس یازدهم وارد مجلس شده‌اند، آقای میرسلیم برای ریاست مجلس یازدهم مناسب‌تر است. شاید خود ایشان هم همینطور فکر می‌کند و این کار‌ها مقدمه‌چینی برای همین موضوع باشد."
سخنان مهاجری از سوی میرسلیم با واکنش روبه رو نشده است، اما حزب موتلفه که میرسلیم از اعضای ارشد آن است دیروز بیانیه‌ای در این باره صادر کرد که به نظر می‌رسد در پاسخ به مسیح مهاجری است.
در این بیانیه تاکید شده که مصاحبه میرسلیم مربوط به سال ۹۶ است و انتشار آن در این سال "بر حسب فضاسازی سیاسی صورت گرفته که این روش محکوم است."
در این بیانیه گفته شده "فضاسازی" علیه میرسلیم که منتخب مردم بوده کاری "زشت" است.
اما بخشی از بیانیه آشکار درپاسخ به مهاجری است. "به همه دوستانی که اینگونه اقدامات را از روی انگیزه‌های سیاسی و تخریب دیگران برای قدرت‌یابی و آسیب زدن به عناصر خدوم تذکر می‌دهیم که این روش‌ها اخلاقی نیست و بهتر است همه با هم به اخلاق عمل کنیم."   مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی مصطفی میرسلیم از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی است او پس از انقلاب در حزب جمهوری اسلامی با مسیح مهاجری همکاری داشته است. میرسلیم در حزب جمهوری در شاخه راستگرای آن قرار داشت و مهاجری عضو شاخه چپ گرا نبود، اما به آن‌ها نزدیک‌ بود.
به نظر می‌رسد جدال بر سر صادق خلخالی نیز از همین زاویه است. خلخالی از جمله چهره‌هایی است که پس از انشعاب در جامعه روحانیت مبارز و تشکیل مجمع روحانیون مبارز به این تشکل چپ گرا پیوست. بعد‌ها راستگرایان، اصولگرا شدند و چپ گرایان اصلاح طلب.
یکی از انتقاد‌هایی که از میرسلیم مطرح می‌شود این است که چرا پس از سال‌ها این مطالب را بیان می‌کند. البته میرسلیم در نقد خلخالی تنها نیست و احمد توکلی یکی دیگر از چهره‌های سرشناس اصولگرا برخی رفتار‌های خلخالی را زیر سوال برده است.
او نیز مانند میرسلیم معتقد است که خلخالی برای صدور حکم اعدام عجله داشت. توکلی درباره خلخالی گفت: او "یک قاضی قطاع بود یعنی خیلی زود به نتیجه می‌رسید برای همین هم خیلی از اوقات قواعد متعارف را برای رسیدن به حکم نهایی رعایت نمی‌کردند."
توکلی خاطره‌ای نیز نقل کرده است که اوایل انقلاب با همکری محمدی ری شهری یکی از افسران شهربانی رشت که در جریان سرکوب انقلابیون حضور داشت، اما کسی را نکشته بود را از اعدام توسط خلخالی نجات داده است.
او تاکید کرد " امام (ره) به دنبال تکرار مشی آقای خلخالی در قضاوت ایشان را عزل نمود."
بحث بر سر انتقاد میرسلیم از خلخالی واکنش‌های دیگری هم درپی داشته است برخی معتقدند که میرسلیم در حالی از خلخالی انتقاد می‌کند که در میان همفکران حزبی خود نیز کسانی هستند که اقدامات تندروانه در اوایل انقلاب انجام داده‌اند، اما میرسلیم هیچ سخنی درباره آن اقدامات نمی‌گوید و تیغ انتقاد خود را به سمت خلخالی گرفته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سیاست صادق خلخالی میرسلیم اوایل انقلاب آقای خلخالی مسیح مهاجری صادق خلخالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۸۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه

 

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد صد و نود و دومین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

 

اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه

دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: «رژیم اشغالگر ۴۰۰ فلسطینی را در بیمارستان الشفاء اعدام کرده است و امروز توانستیم ۹ جسد دیگر را کشف کنیم.»

 دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه در بیانیه‌ای پس از انتشار فیلم مربوط به کشف یک گور دسته جمعی در نزدیکی بیمارستان «الشفاء» اعلام کرد رژیم اشغالگر ۴۰۰ تن را در بیمارستان الشفاء اعدام کرد که امروز ۹ جسد کشف شده است.

مدیر دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه به الجزیره گفت: «تعدادی از بیماران در میان اجساد بودند که آنها را از محوطه مجتمع الشفاء پیدا کردیم.»

وی تأکید کرد برخی از اجساد با تجهیزات پزشکی که همراه بیماران بود، دفن شده‌اند

 

دیگر خبرها

  • وزیر صهیونیست خواستار اعدام اسرای فلسطینی شد
  • خیر خلخالی بیش از۲ هزار دست لباس به دانش‌آموزان اهدا کرد
  • رجزخوانی مهاجری: فنی حریف ما نبودید!
  • آرامش قبل از طوفان اگر تصویر بود! (عکس)
  • صادق خلخالی در فروردین ۵۸: زمانی می‌خواستیم جنازه‌ی منحوس پهلوی را آتش بزنیم/ اعدام هویدا یک عمل انقلابی بود
  • تیزر باشگاه بارسلونا برای جدال با پاری سن ژرمن
  • اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه
  • مهاجری: طبیعی است که رسانه‌های اسرائیلی عملیات وعده صادق را ناموفق نشان بدهند/ عملکرد غلط صدا و سیما باعث شده مردم اخبار فضای رسانه‌ای غیر رسمی را بخوانند/ الآن چاره‌ای جز این نیست که نیروهای مسلح چهره‌های رسانه‌ای و رسانه‌های معتبر داخلی را توجیه کنند
  • اعدام سوداگر مرگ در اردبیل
  • سوداگر مرگ در اردبیل اعدام شد