Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@16:45:34 GMT

تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۱۸۵۴

تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان

وضعیت کیفی اصفهان همچنان در این واپسین روزهای سال ۹۸ ناسالم برای گروه های حساس است و این موضوع در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم کمتر از وسایل نقلیه خود بهره می‌برند.

استان اصفهان یکی از مناطق صنعتی کشور است که به گفته کارشناسان حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در هشت درصد آن مستقر شده و ۷۰ شهرک صنعتی با مساحت ۱۲ هکتار و ۶۰۵ معدن فعال در این منطقه وجود دارد که حال محیط زیست و هوای این شهر را ناخوش کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در جلسه شورای اداری استان که حدود ۲ ماه پیش برگزار شد گفت که اصفهان دارای رتبه اول آلودگی هوا بین هشت کلان‌شهر کشور است و در این راستا باید تدبیری اندیشده شود.

وی همچنین در آن جلسه تصریح کرد که آبان امسال رییس جمهوری سیاستی کلی برای محیط‌زیست معین کرد که باید تا پایان دولت عملی شود؛ مهار ریزگردها، کنترل آلودگی هوا، حق آبه تالاب‌ها و مدیریت پسماند که  استان اصفهان در این موارد با مشکلاتی روبروست.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دی سال ۹۲ تصویب و از ابتدای سال ۹۳ در اصفهان اجرایی شد، ولی پس از مدتی با جابه جایی و تغییران مدیران هم در رده استاندار و مدیران کل این برنامه در سراشیبی قرار گرفت و نتیجه خاصی نداد.

در این برنامه  ۳۸ اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و ۴۰ نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند که تاکنون نتیجه خاصی نداده است.

بنابرگزارش مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ،کلانشهر اصفهان اول اسفند سال جاری تاکنون را با ۱۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را  سپری کرد و  فقط یک روز هوای پاک داشت.

 بابک صادقیان رییس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: کلانشهر اصفهان در یک منطقه با اراضی کم ارتفاع و پست قرار دارد و این موضوع باعث می شود وزش باد به صورت افقی در نیمه دوم سال کمتر شود و پایداری هوا ایجاد شود.

وی اظهارداشت: با این حال میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان امروز در ایستگاه‌های مراقبت دائم، طبق اعلام نرم افزار مرکز پایش این اداره کل تا ساعت ۱۲و ۳۰ دقیقه ظهر امروز با میانگین ۱۷۶ (AQI) در وضعیت ناسالم برای عموم ثبت شد.

وضعیت هوای شهر اصفهان امروز در میدان احمد آباد ۱۷۰ (AQI) ، خیابان استانداری۱۸۴ ،بزرگراه خرازی ۱۷۰ و خیابان دانشگاه۱۸۱ در همه وضعیت ناسالم برای عموم ثبت شده است.

وی تصریح کرد: کلانشهر اصفهان فاقد توانایی خودپالایی است که باعث می شود وضعیت کیفی هوا با شرایط آب و هوای ارتباط مستقیمی داشته باشد.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منواکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

همچنین بر پایه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی به نسبت پایدار بر روی استان است اما از امروز با نفوذ سامانه ناپایدار از مناطق غربی شاهد بارش خواهیم بود و  روز چهارشنبه تا اوایل روز پنجشنبه به‌تدریج در سایر نقاط استان نیز بارش باران، گاهی احتمال رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

 دمای هوا در۲۴ ساعت آینده ۱ تا ۲ درجه افزایش خواهد داشت.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آلودگی هوا اصفهان بارش باران حفاظت محیط زیست کربن بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی استان اصفهان آلودگی هوا شهر اصفهان محیط زیست کیفی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان در وضعیت قابل قبول

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان، شاخص میانگین کیفی هوای این کلانشهر سومین روز از اردیبهشت با ۶۳ AQI در وضعیت قابل قبول است.
همچنین شاخص کیفی هوا براساس سامانه‌های برخط ۲۲ ایستگاه در منطقه قهجاورستان با ۱۵۳ AQI ناسالم برای عموم، اما در شهرکاشان با ۱۱۰ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در ایستگاه سپاهان شهر اصفهان با ۵۰ ونجف آباد با ۱۴ AQI در وضعیت پاک است.
همچنین شاخص کیفی هوا در ایستگاه پایش هوا در منطقه ۲۵ آبان با ۵۷، احمدآباد ۹۱ ف انقلاب ۷۱، پارک زمزم ۶۸، پروین وفرشادی ۵۴، دانشگاه صنعتی ۶۵، رهنان ۷۳، زینبیه ۶۹، فیض ۶۱، کاوه ومیرزا طاهر ۵۵، کردآباد ۵۶ وولدان ۵۹ AQI در وضعیت قابل قبول است.
همچنین کیفیت هوا در شهر‌های خمینی شهر با ۵۴، مبارکه با ۵۹، شاهین شهر ۵۷ وشهر سگزی ۸۰ AQI قابل قبول است.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای اهواز بر مدار آلودگی / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • هوای ۵ شهر اصفهان سالم است/ شاخص کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان در وضعیت قابل قبول