Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@21:18:58 GMT

رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات باغی در سال جاری

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۳۶۱۱

رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات باغی در سال جاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری باغداری ۱۳۹۸، مقدار تولید محصولات باغی (گیاهان دائمی) در حدود ١٣ میلیون تن برآورد شده که نسبت به سال ١٣٩٦ بیش از ١١ درصد افزایش یافته است. همچنین مساحت باغ‌ها و قلمستان‌های کشور در دوره آمارگیری (٣٠ تیر تا ٢٢ مرداد ١٣٩٨)، در حدود ٩.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

١ میلیون هکتار برآورد شده است.

نتایج حاصل از این طرح نشان می‌دهد که ٧٦ درصد از کل تولید محصولات باغی در سال ١٣٩٨ به‌ترتیب به تولید پرتقال و نارنگی، سیب، انگور، خرما، انار، و گروه هلو، شلیل و شفتالو اختصاص داشته است.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، مقدار تولید پرتقال و نارنگی در سال ١٣٩٨ در حدود ٩.٢ میلیون تن برآورد شده که ٣٦ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦ یافته است.

همچنین برآورد مقدار تولید انگور در سال ١٣٩٨، برابر با ٩.١ میلیون تن بوده که ١٠ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦ داشته است.

مقدار تولید سیب نیز ٢.٢ میلیون تن برآورد شده که نسبت به سال ١٣٩٦ در حدود ٧ درصد کاهش داشته است. همچنین مقدار تولید خرما در سال ١٣٩٨ در حدود ٣.١ میلیون تن برآورد شده که افزایشی ٩ درصدی نسبت به سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد.

آمارگیری باغداری در تابستان سال ١٣٩٨ با هدف برآورد میزان تولید محصولات باغی، مساحت باغ‌ها و قلمستان‌های کشور، و تهیه اقلام مورد نیاز حساب‌های ملی، توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های کشور اجرا شد. در اجرای این آمارگیری، بیش از ۶۰۰ نفر نیروی انسانی مشارکت داشتند.

با توجه به زمان اجرای طرح (تابستان ١٣٩٨) مقدار تولید سال ١٣٩٨ در مورد محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع آلو و گوجه و… رقم قطعی تولید و برای محصولاتی از قبیل پرتقال، نارنگی، سیب و… که برداشت آن‌ها بعد از اجرای طرح انجام شده، برآورد تولید است.

کد خبر 4881917 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: باغداری مرکز آمار ایران میوه ویروس کرونا بانک مرکزی ایران قیمت نفت گمرک ایران قیمت دلار بورس وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سهام وزارت جهاد کشاورزی طرح ملی مسکن سازمان بورس و اوراق بهادار اوپک عبدالناصر همتی عربستان سعودی میلیون تن برآورد شده تولید محصولات باغی نسبت به سال ١٣٩٦ مقدار تولید سال ١٣٩٨

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری

علی محمد زورآوند مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌های سال زراعی جاری استان، گفت : میانگین بارش‌های سال زراعی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تاکنون) در استان به حدود ۴۵۰ میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بارش ۳۹۲ میلی‌متری، ۱۵ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با بارش ۴۲۸ میلی‌متری، پنج درصد رشد داشته است.

وی میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را ۴۰۶ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال زراعی گذشته با بارش ۳۴۶ میلی‌متری، ۱۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش ۳۹۴ میلی‌متری، سه درصد بیشتر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین بارندگی‌های سال زراعی جاری در پاوه به ثبت رسیده، اظهار کرد: بارش سال زراعی جاری در پاوه ۹۰۵ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته با بارش ۷۱۰ میلی‌متری، ۲۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با بارش ۶۹۱ میلی‌متری، ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته زورآوند، کمترین بارش سال زراعی جاری در استان به میزان حدود ۲۸۴ میلی‌متر مربوط به سنقر بوده و سنقر و حمیل بیشترین کاهش بارش سال زراعی جاری را در استان داشته اند.

وی گفت: در مجموع می‌توان گفت پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای بارش‌های سال زراعی جاری استان مبنی بر اینکه بارش‌ها بیشتر از نرمال باشد، محقق شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه درباره پیش‌بینی بارش‌های اردیبهشت ماه استان نیز عنوان کرد: بررسی نقشه‌های بلندمدت که البته دقت کمی دارند، نشان می‌دهد که بارش‌های اردیبهشت نزدیک به نرمال باشد و به نظر می‌رسد بارش‌های مناسبی داشته باشیم.

زورآوند اظهار کرد: با تحلیل نقشه‌های هواشناسی، به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن هفت روز پیش رو، در هفت روز بعد از آن بارش‌های خوبی در استان داشته باشیم، اما باز هم امکان تغییر این پیش‌بینی‌ها وجود دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • گلستان، مازندران و یزد پر بارش ترین استان ها در هفته جاری
  • تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا شهریور سال جاری
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مرکزی
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات