Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه مجوز استفاده از مزایای ۵۰ درصد امتیاز قانونی برای افزایش حقوق کارکنان صادر و از اسفندماه برای سازمان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

اما این که ماجرای این ۵۰ درصد چیست و بر چه مبنایی دولت نسبت به آن اقدام کرده، موضوعی است که به تاکید قانون برنامه برنامه ششم توسعه برای اختلاف حقوق کارکنان و یک مجوز در سال‌های گذشته در قانون برنامه پنجم توسعه بر می‌گردد؛ به طوری که در مفاد ۶۵، ۶۶ و ۶۸ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی برای تعیین حقوق کارکنان مشخص شده و بر همین اساس در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که دستگاه‌ها می‌توانند این امتیاز را تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه اتفاق افتاد، این بود با توجه به شرایطی که وجود داشت دولت‌ها امکان استفاده از این امتیاز را برای تمامی دستگاه‌ها فراهم نکرده و فقط تعداد محدودی در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ توانسته بودند از آن استفاده کنند، از جمله دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه تا ۵۰ درصد، وزارت کشور ۲۰ تا ۳۵ درصد، وزارت نیرو ۲۰ درصد، سازمان دامپزشکی ۳۵ درصد و سازمان پزشکی قانونی ۳۵ درصد استفاده کرده‌اند که البته تمامی این دستگاه‌ها حدود هفت تا هشت سال پیش این مجوز را دریافت و افزایش را اعمال کردند.  

در سال جاری نیز  ظاهرا سازمان امور مالیاتی  توانسته بود از محل جابجایی اعتبار و مشروط به این‌که دریافتی از آن حد مجازی بیشتر نشود و همچنین پزشکان بهزیستی که تعدادشان محدود و حقوق پایینی دارند، از این ۵۰ درصد استفاده کنند.

اما در سال ۱۳۹۵ سازمان اداری و استخدامی در راستای اجرایی شدن این الزام قانونی و ایجاد شرایط برای استفاده تمامی دستگاه ها طی مصوبه اعلام می‌کنند که سازمان‌ها از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات با رعایت ضوابط مربوطه استفاده کنند. از سوی دیگر در ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه که از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد تاکید بر این است که اختلاف حقوق‌ها باید به حداکثر ۲۰ درصد برسد؛ از این رو این مصوبه بار دیگر از سوی سازمان اداری و استخدامی مورد پیگیری قرار می گیرد.

اما مانع اصلی برای اجرای این مجوز قانونی و اعمال آن در حقوق کارکنان به تامین مالی آن بر می‌گشت که برآورد شده بود تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید از این رو تا هنگامی که این مشکل حل نمی شد و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه به نتیجه نمی‌رسید امکان اجرا نداشت، حتی چند ماه پیش نیز بار دیگر سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد هنوز مانع مالی این موضوع برطرف نشده است.

در هر صورت سر انجام در پایان بهمن ماه سازمان برنامه و بودجه بخشنامه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد که مجوز لازم برای استفازه از این امتیاز برای دستگاه‌ها فراهم شده و از اول اسفند ماه تمامی دستگاه‌هایی که تا پیش از این از مزایای ۵۰ درصد برخوردار نبودند می‌توانند از آن استفاده کنند.

اما با توجه به اینکه برای سال آینده متوسط افزایش حقوق در بودجه ۱۵ درصد تعیین شده و حداقل دریافتی کارکنان دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود، امکان افزایش تا ۵۰ درصدی امتیاز حقوقی کارکنان که عمدتا در فوق‌العاده شغل آنها اعمال می‌شود می‌تواند تا حدود وضعیت حقوق را نسبت به گذشته ترمیم کند.

کد خبر 493832 برچسب‌ها حقوق و دستمزد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق و دستمزد حقوق کارکنان استفاده کنند قانون برنامه دستگاه ها ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم

در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی سال ۱۴۰۳، ضمن اشاره به اینکه برنامه «محفل» با ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد توجه مخاطبین سازمان صداوسیما بودند، بیان شد که میزان کاربران اپلیکیشن تلوبیون با رشد ۲۵-۲۰ درصدی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی سال ۱۴۰۳ در روز سه شنبه ۲۸ فروردین‌ماه در سالن کوثر سازمان صداو سیما با حضور سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا، مجتبی کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون برگزار شد.

در این نشست، سلیم غفوری پیرامون تعداد هر نوع از برنامه‌های ماه مبارک رمضان اشاره کرد: ما در این ماه ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر، ۱۵ برنامه ترتیل خوانی در شبکه‌های مختلف، ۱۵ برنامه مناجات‌خوانی و حدود ۵۰ ویژه برنامه مرتبط با ماه مبارک رمضان داشتیم.

وی افزود: براساس تفکیک ساختار، ۵۰ درصد برنامه‌های ماه رمضان، گفتگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد برنامه‌های گزارشی و حدود ۵/۳ درصد هم پویانمایی بوده است.

غفوری ضمن بیان اینکه برای نوروز نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده بود، اظهار کرد: شبکه یک برنامه «ایران دوست داشتنی» را داشت. شبکه دو برنامه «هموطن» و «شصتادیا» را داشت. شبکه سه برنامه‌های «معرکه»، «پانتولیگ» و «مردان آهنین» را داشت. شبکه نسیم نیز برنامه «مهمانی» را داشت.

قائم مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: شبکه نسیم برنامه «برمودا» و «بگو بخند» را نیز پخش کرد. از سویی امسال شبکه چهار سیما برنامه تازه‌ای به نام «سرزمین شعر» داشت که مورد استقبال هم قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما، طی سخنانی گفت: طبق اعلام سازمان صداوسیما، «محفل» با ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد توجه مخاطبین سازمان صداوسیما بودند. سال گذشته زندگی پس از زندگی پرمخاطب‌ترین برنامه افطار با ۲۶ درصد مخاطب بود و محفل نسبت به سال قبل رشد داشته است.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز در این نشست، به سه شبکه پر بیننده در مقطع ۲۴ ساعت پایان سال اشاره کرد: طبق آمار تلوبیون در ۲۴ ساعت منتهی به سال، ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی همچنین اظهار داشت: کاربران تلوبیون در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با اینترنت رایگان خانگی مخابرات، تلوبیون را تماشا می‌کردند.

مدیرعامل تلوبیون ادامه داد: همچنین رشد بسیار خوبی در میزان استفاده از تلوبیون در «بیگ اسکیرین» یا صفحه بزرگ در این ایام به دلیل امکان اینترنت رایگان، ایجاد شد.

خورشیدی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز تلوبیون بیشترین نصب اندروید تی وی را در میان تمام اپلیکیشن‌ها داشت. این میزان مصرف حدود ۲۵-۲۰ درصد افزایش داشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • کارمندان بخوانند؛ رییس سازمان برنامه درباره حقوق ۱۴۰۳ کارمندان چه گفت؟
  • افزایش ۶ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان با اعمال همسان‌سازی | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد