Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از نگرانی‌هایی که درمورد ویروس کرونا وجود دارد، احتمال ابتلای مجدد افراد بهبود یافته با توجه به مشاهده مواردی در جهان است. نشریه آمریکایی فوربس در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشت: یک بار ابتلا به این بیماری مصونیت همیشگی در برابر آن ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه تاکید می‌کند که یک بار آزمایش مثبت کرونا دلیلی بر این که فرد دیگر هیچ گاه به این ویروس مبتلا نشود، نیست. آن چه از تجربه ژاپن و چین به دست آمده است نشان می‌دهد امکان ابتلای مجدد فرد به کرونا با وجود این که نادر و اندک بوده، اما محتمل است.

یک زن راهنمای تور در ژاپن پس از بهبودی، مدتی بعد دوباره تست کرونای او مثبت شد. برای یک مرد هفتاد ساله نیز این اتفاق پس از چند روز تکرار شد.

بیشتر بخوانید: دو باور غلط در مورد کرونا که باید فراموش کنید

به دلیل جدید بودن این ویروس و نبود آزمایش‌های علمی دقیق درباره آن، تنها را پاسخ به سوالات درمورد این بیماری رجوع به تحقیقات صورت گرفته از ویروس‌های هم خانواده ویروس کرونا، از جمله «سارس» است که در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد.

مطالعه ایی در سال ۲۰۰۷ توسط یک تیم تحقیقاتی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین و تایوان منتشر شده که ۱۷۶ بیمار مبتلا به سارس را مورد آزمایش قرار داده است. در این مطالعه مشخص شد آنتی بادی‌های ناشی از ویروس سارس به طور متوسط حدود دو سال در خون بیمار باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: آمادگی کامل و شبانه روزی جامعه پرستاری در مقابله با کرونا

طبق مطالعه ایی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفته، گفته می‌شود در سطح جهان از حدود صد هزار نفر، تنها ۵ نفر پس از بهبودی دوباره به این ویروس مبتلا شده اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که نباید انتظار داشت بهبودیافتگان از بیماری کووید-۱۹ دیگر به آن مبتلا نشوند؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی و حفظ قرنطینه خانگی از مواردی است که چه کسانی که هنوز به این ویروس مبتلا نشده و چه کسانی که از آن بهبود یافته اند، باید در نظر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: استفاده از بستر تامین مالی جمعی برای مقابله با بیماری کرونا

با توجه به ناشناخته بودن ویروس کرونا و نبود درمانی قطعی برای آن، تنها راه در امان ماندن از این ویروس تلاش برای پیشگیری از ابتلا به آن است. شست و شوی مداوم دست ها، کاهش تماس با دیگران، نرفتن به مکان‌های عمومی و حفظ قرنطینه خانگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس و اضطراب، از جمله اقداماتی برای کاهش ریسک ابتلا به این ویروس هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق جدید نشانگر آن است که یک ماده شیمیایی که هنگام تجزیه قند در بدن تولید می‌شود، ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: اینکه آیا شکر سرطان را «تغذیه» می‌کند یا خیر؟ برای دهه‌ها موضوع بحث میان کارشناسان و دانشمندان سلامت بوده است. به عنوان مثال، برخی می‌گویند چاقی ناشی از رژیم غذایی ناسالم با قند بالا، عاملی است که خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد، در حالی که سایر محققان گفته‌اند که شکر، مستقل از چاقی، خطر ابتلا سرطان را از طریق فعال شدن التهاب، گلوکز و مسیرهای متابولیک لیپیدها افزایش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور در تحقیقی جدید به بررسی عمیق‌تر ارتباط احتمالی بین مصرف رژیم غذایی نامناسب و خطر ابتلا به سرطان پرداختند. آن‌ها در نتایج تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی که هنگام تجزیه قند در بدن تولید می‌شود ممکن است باعث نقص در «دی ان ای» و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود. یافته‌های محققان این مطالعه در نشریه (Cell) منتشر شده است.

در بخش اول این تحقیقات، دانشمندان افرادی را که جهش در ژن BRCA۲ (ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان را در افراد افزایش می دهد) را به ارث برده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش هلت نیوز، آن‌ها کشف کردند که سلول‌های افراد دارای ژن معیوب BRCA۲ به اثرات «متیل گلیوکسال» یک محصول جانبی گلیکولیز ( فرآیند متابولیکی که گلوکز را به انرژی برای سلول‌ها تبدیل می‌کند) حساس هستند. محققان همچنین دریافتند که متیل گلیوکسال می‌تواند باعث ایجاد نقص و عیب در DNA شود که می تواند نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان باشد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که حتی افرادی که جهش ژن BRCA۲ را ندارند، از جمله افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت، می‌توانند سطوح بالایی از متیل گلیوکسال داشته باشند.

پروفسور آشوک ونکیتارامان، دانشمند ارشد این مطالعه، در بیانیه ای مطبوعاتی توضیح داد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که بیماران با سطوح بالای متیل گلیوکسال ممکن است خطر سرطان بیشتری داشته باشند. متیل گلیوکسال را می‌توان به راحتی با آزمایش خون تشخیص داد. علاوه بر این، سطوح بالای متیل گلیوکسال را معمولً می توان با داروها کنترل کرد. رژیم غذایی مناسب، یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از شروع سرطان است.

علاوه بر نقص در DNA، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال می تواند به طور موقت ژن‌های خاص پیشگیری کننده از سرطان را غیرفعال کند. این تیم می گوید این یافته نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی نامناسب یا داشتن دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث غیرفعال شدن مکرر این ژن‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود.

از آنجایی که این مطالعه از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، دانشمندان می‌گویند که یافته‌های آن‌ها باید روی جوندگان نیز آزمایش شود و در مطالعات بالینی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. با این حال، نتایج نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های غذایی، مانند مصرف رژیم غذایی سرشار از قند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر لی رن کنگ، نویسنده اول این مطالعه از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: ما مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده‌های مستعد ابتلا به این بیماری افزایش می دهد، آغاز کردیم، اما در نهایت به کشف یک عامل عمیق تر پرداختیم. مکانیسمی که یک مسیر مصرف انرژی ضروری را به ابتلا به سرطان مرتبط می‌کند، این یافته‌ها آگاهی را در مورد تأثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895776

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟