Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دولت چین امروز سه‌شنبه در پاسخ به جنگ رسانه‌ای که آمریکا آغازگر آن بود فعالیت چند رسانه آمریکایی را ممنوع و خبرنگاران آنها را اخراج کرد. 

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین بدین وسیله اقدامات زیر که از همین لحظه لازم‌الاجرا هستند را اعلام می‌دارد: نخست، در پاسخ به اقدام آمریکا در قرار دادن پنج سازمان رسانه‌ای چین به عنوان "نهادهای خارجی" ، پکن به رسم دوجانبه‌گی از شعبات رسانه‌های صدای آمریکا، نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌ژورنال، واشنگتن‌پست و تایم که در چین مستقر هستند می‌خواهد اطلاعات مربوط به کارکنان، منابع مالی، فعالیت‌ها و املاکشان در چین را به صورت مکتوب اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» 

در ادامه این بیانیه آمده است: «دوم، پکن در پاسخ به اقدام واشنگتن برای کاهش شمار کارکنان رسانه‌های چین در آمریکا که چیزی کم از اخراج ندارد از خبرنگاران آمریکایی نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌ژورنال و واشنگتن‌پست که اعتبارنامه رسانه‌ای آنها قبل از پایان سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد می‌خواهد ظرف ۴ روز تقویمی به اداره اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه چین مراجعه کرده و ظرف ۱۰ روز کارت‌های رسانه‌ایشان را تحویل دهند. آنها مجاز به فعالیت به عنوان خبرنگار در جمهوری خلق چین نخواهند داشت.»

 وزارت خارجه آمریکا بهمن‌ماه سال جاری پنج رسانه‌ را «نماینده‌های جمهوری خلق چین» معرفی کرد و اعلام کرد دولت آمریکا قادر خواهد بود شمار شهروندان چینی که مجازند برای این رسانه‌ها در داخل آمریکا کار می‌کنند را تحت نظارت قرار دهد. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در آن زمان اعلام کرد: «این ارگان‌ها بر خلاف سازمان‌های رسانه‌ای خارجی که در چین فعالیت می‌کنند سازمان‌های رسانه‌ای مستقل نیستند.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «تصمیم برای اجرای این محدودیت در زمینه بکارگیری پرسنل ارتباطی با محتوای تولیدشده توسط این سازمان‌ها ندارد و ضمناً هیچ محدودیتی را متوجه مطالبی که آنها در ایالات متحده تولید می‌کنند نخواهند کرد.»

وزارت خارجه آمریکا بهمن‌ماه به اطلاع چین رساند پنج خبرگزاری این کشور شامل «شینهوا»، «سی‌جی‌تی‌ان»، «رادیو چین»، «چاینا دیلی» و «پیپل دیلی» را رسماً به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت و آنها مشمول قوانین مربوط به دیپلمات‌های مستقر در خاک ایالات متحده خواهند بود. 

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که دولت آمریکا تلاش‌هایی را در چندین جبهه برای مقابله با گسترش نفوذ چین به کارگرفته است. 

فقط در چند ماه آمریکا اقداماتی را علیه محققان چینی انجام داده و شرکت هوآوی را متهم کرده است.

یک مقام دولت آمریکا مدعی شده این تصمیم روی فعالیت‌های این رسانه‌ها یا کارکنان آنها تأثیر فوری نخواهد داشت. با وجود این، چین ملزم خواهد بود نام همه این خبرنگاران را نزد وزارت خارجه آمریکا ثبت کند. 

مقام آمریکایی مدعی شده این رسانه‌ها به این دلیل انتخاب شده‌اند که آنها تحت مالکیت یا کنترل دولت چین هستند. 

کد خبر 493642 برچسب‌ها چین - آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چین آمریکا خارجه آمریکا وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۵۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ درخواست‌ها و فراخوان‌های بین‌المللی برای متوقف کردن طرح انتقال اجباری پناهجویان به رواندا توسط انگلیس افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، این درخواست‌ها و فراخوان‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پارلمان انگلیس قانونی را که نخست وزیر ریشی سوناک آن را تاریخی خوانده است، به تصویب رساند.
پس از ماه‌ها جدال، پارلمان انگلیس در دوشنبه شب و بامداد روز بعد، این لایحه را که به دولت اجازه می‌دهد پناهجویانی را که به طور غیرقانونی وارد انگلیس شده‌اند اخراج کند، به تصویب رساند. این لایحه برای اجرایی شدن به مهر و تأیید سلطنتی - که یک اقدام تشریفاتی است - نیاز دارد.
دولت امیدوار است که اخراج‌ها را طی ۱۰ تا ۱۲ هفته آغاز کند.
رشی سوناک در بیانیه‌ای در اوایل صبح روز سه‌شنبه گفت: تصویب این قانون تاریخی نه تنها گامی رو به جلو است، بلکه نقطه عطفی در معادله جهانی مهاجرت نیز به شمار می‌رود.
او افزود: این قانون به طور واضح می‌گوید که اگر به طور غیرقانونی به اینجا (انگلیس) بیایید، نمی‌توانید بمانید.
در پی این اقدام، سازمان ملل که پیش‌تر به شدت از این طرح انتقاد کرده بود، از لندن خواست تا برنامه خود را تجدید نظر کند.
کمیسر عالی حقوق بشر، فولکر تورک، و همتای او در امور پناهندگان، فیلیپو گراندی، از دولت خواستند تا به جای این طرح، اقدامات عملی برای مقابله با جریان‌های غیر قانونی پناهندگان و مهاجران بر اساس همکاری بین‌المللی و احترام به حقوق بین‌الملل حقوق بشر انجام دهد.
کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، مایکل اوفلاهرتی، این قانون را حمله‌ای به استقلال عدالت خواند.
شورای اروپا که ۴۶ عضو از جمله انگلیس دارد، متولی کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. این کنوانسیون در ژوئن ۲۰۲۲ در آخرین لحظه جلوی اولین پرواز برنامه‌ریزی شده به رواندا را گرفت.
در مقابل، گروه‌های حقوق بشری که از مدت‌ها پیش با این طرح مخالف بوده‌اند، به شدت از تصویب آن انتقاد کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات
  • سخنگوی وزارت خارجه : آمریکا در ۳ هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد