Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ملی شدن صنعت نفت یکی از نقاط درخشان مبارزات ملت ایران علیه استعمار و استبداد است. این نهضت با رهبری عناصر مذهبی و ملی توانسته بود دست دولت انگلستان را از نفت ایران کوتاه کند اما به ناگاه با کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ متوقف شد. نهضت ملی به نوعی تکرار تجربه مشروطه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر دو نهضت ائتلاف روحانیون و روشنفکران به پیروزی انجامید و با بروز اختلاف و تفرقه زمینه شکست آن‌ها فراهم شد.


برای کشف واقعیت‌های تاریخی، ارزش‌گذاری مجدد و عبرت آیندگان، بازخوانی این جنبش ضداستعماری بر مبنای مستندات تاریخی ضروری به نظر می‌رسد. از این رو در نوشتار حاضر به ۴ اشتباهی که منجر به شکست نهضت ملی نفت شد اشاره می‌شود.


۱- منزوی کردن نیروهای مذهبی

تبیین منازعه بین آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق بر سر رهبری سیاسی نهضت ملی، و منازعه نیروهای ملی و مذهبی بر سر رهبری اخلاقی فکری جامعه موجب شکل‌گیری زمینه‌های منازعه هژمونیک علنی‌تر و به تبع آن نابودی سیاسی جبهه ملی شد. حمایت گسترده مردمی از جنبش ملّی شدن صنعت نفت به دلیل حمایت آیت‌الله کاشانی پدید آمد. اهمیت، نقش و وزن سیاسی آیت‌الله کاشانی تا بدان حد بود که در خرداد ۱۳۲۹ دکتر مصدق شخصاً پیام او را در مجلس قرائت کرد: «بدون تردید، اگر حمایت ایشان نبود هیچگاه جنبش ملّی شدن صنعت نفت نمی‌توانست ابعاد گسترده بیابد.»

در این میان اقدامات مصدق مانند تمدید اختیارات فوق العاده برخی از عزل و نصب‌ها و… از موارد مورد اعتراض روحانیون بود. سپهر ذبیح در این مورد می‌گوید: «مصدق معتقد بود که روحانیت باید به طور کامل در بسیج مردم برای حمایت از حکومت جبهه ملی شرکت کند، اما طالب کسب قدرت خصوصاً در قدرت اجرایی نباشد.»

در این راستا دکتر عبدالحمید دیالمه می‌نویسد: «… اگر خاطرتان باشد امام چندی قبل فرمودند که ملت ما برای نفت قیام نکرد، نهضت ما برای نفت نبود ولی اینان تاکید دارند که با جلوگیری از عملکرد روحانیت مخصوصاً آیت‌الله کاشانی مسئله را منحصراً بصورت مسئله نفت بیان نمایند چرا؟ برای اینکه انگیزه‌های مذهبی و اسلامی نهضت را حذف نموده تا بتوانند نقش مذهب و رهبران مذهبی را از ذهن‌ها بزدایند …»

مصدق با منزوی کردن نیروهای مذهبی که نقش بی‌بدیلی در مردمی کردن نهضت و پیروزی آن داشتند، نقش مهمی در شکست نهضت ملی داشت. به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان: «با همه‌ی حسن نیتی که آیت‌اللّه کاشانی از خود نشان داد، باند فریبکار مصدق به تخریب چهره‌ی این مجاهد نستوه پرداختند و همان طور که مصدق گفته بود، شروع به لجن‌مال کردن آیت‌اللّه نمودند. مردی را که می‌توانست در مواقع بحرانی، کشتی طوفان زده‌ی نهضت را به سر منزل نجات هدایت کند، چنان از کارایی انداختند که دیگر هواداران او حتی جرأت دفاع کردن از خود را نیز نداشتند.» و این چنین بود که مصدق با انزوای نیروهای مذهبی، نهضت نفت را به سمت سقوط هدایت کرد.


۲- جدایی نهضت از پایگاه اجتماعی و مردمی

یکی از تاکتیک‌های اشتباه دکتر مصدق که موجب شد ملی شدن صنعت نفت دچار مشکل شود، جدایی او از پایگاه اجتماعی و مردمی خود و اختلاف با آیت‌الله کاشانی بود. دکتر مصدق تصور می‌کرد که خود به تنهایی دارای پایگاه اجتماعی است و فراموش کرده بود مردمی که از او حمایت می‌کردند به واسطه حمایت آیت‌الله کاشانی از نهضت و دکتر مصدق بوده است. در حقیقت این سخن گزافی نیست که جنبش‌های اجتماعی در ایران تنها زمانی حمایت مردمی و شکل و دوام پیدا خواهند کرد که روحانیت شیعی در رهبری آن قرار داشته باشد. نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود و شاهد مدعا آنکه بعد از اختلاف بین آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق، و کناره‌گیری آیت‌الله کاشانی، نهضت ملی نیز دچار فرسایش شد.

هر چند آیت‌الله کاشانی این فرجام را برای جنبش و دکتر مصدق پیش‌بینی می‌کرد و به همین علت درست یک روز قبل از کودتای ۲۸ مرداد در نامه تاریخی خود به وی چنین می‌نویسد: «…عرض می‌شود گرچه امکانی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض‌ورزی‌ها و بوق و کرنای تبلیغات شما، خودتان بهتر از هر کس می‌دانید که همّ و غمّم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقا آن مایل نیستید. از تجربیات روی کار آمدن قوام و لجبازی‌های اخیر بر من مسلّم است که می‌خواهید مانند سی‌ام تیر یک بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید…»


به گفته حجت‌الاسلام فلسفی: «بعد از اینکه نفت ملی شد، مصدق توهم کرد که می‌تواند به اتکای گروهی روشنفکر و ادامه حمایت بی‌دریغ مردم، روی پای خود بایستد و همین باعث جدایی مصدق از آیت‌الله کاشانی شد و بعد هم مسأله ۲۸ مرداد پیش آمد». وی با اشاره به رخدادهای تیر سال ۱۳۳۱ و حمایت آیت‌الله کاشانی از مصدق ادامه می‌دهد: «مصدق در این مقطع تصور کرد قیام مردم مسلمان و بازگشت وی به قدرت، نه به‌دلیل لبیک به دعوت آیت‌الله کاشانی و احساس تکلیف دینی، بلکه به خاطر شخص او بوده است. او هرگز فکر نکرد که مردم مسلمان این مملکت او را برای چه دوباره بر سر کار آورده‌اند و آیت‌الله کاشانی چرا و چقدر نقش مؤثری در بازگشت او داشته است. پس از ۳۰ تیر دکتر مصدق از شئون دینی فاصله گرفت و رفته‌رفته دچار ضعف تدبیر و فاقد پشتوانه ملی شد».

با این حال دکتر مصدق که گویا تصور می‌کرد همچنان دارای حمایت مردمی است، در جوابی متکبرانه به آیت‌الله کاشانی پاسخ می‌دهد: «مرقومه حضرت آقا بوسیله حسن آقای سالمی زیارت شد. اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت هستم والسّلام.»

مصدق در این توهم بود که از پشتیبانی ملت برخوردار است. دیگر علاقه‌ای به حفظ مشروعیت‌های دینی و سنتی نشان نمی‌داد، نتیجه این امر چیزی جز افتادن از چشم همان مردمی شد که تصور می‌کرد "مستظهر به آنها است". دکتر مصدق به دلیل وابستگی به طبقه اشراف، هرگز قدرت واقعی مردم را درک نکرد.

۳- اعتماد به دولت آمریکا

یکی از عناصر اصلی و اساسی اشتباه نهضت ملی اعتماد به دولت‌های خارجی بود. مصدق بر آن بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و روسیه، به قدرت سوم یعنی امریکا گرایش پیدا کند. حتی آنقدر خوش‌خیال و خوشبین بود که به «آیزنهاور» نامه نوشته و از او درخواست کمک و مساعدت کرد. وی در نامه خود چنین می‌نویسد: «ملت ایران امیدوار است که با کمک و مساعدت دولت آمریکا موانع به‌وجود آمده در کار فروش نفت ایران برطرف گردیده و چنانچه دولت آمریکا قادر نیست چنین موانعی را مرتفع سازد، می‌تواند کمک‌های اقتصادی را در اختیار ایران قرار دهد…، توجه مساعد و مثبت آن جناب را به وضعیت خطرناک کنونی ایران جلب نموده و اطمینان دارم که جنابعالی نسبت به کلیه نکات این پیام توجه لازم را مبذول خواهید داشت».

مصدق گویا تا آخرین لحظات دولتش، همچنان به آمریکا امیدوار بود. همین امر موجب سقوط دولت مصدق و کودتا علیه نهضت ملی شد به طوری که بعد از گذشت شصت سال از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ایالات متحده اسناد دخالت خود در کودتا علیه دولت دکتر مصدق را منتشر ساخت.

استراتژی دولت آمریکا نسبت به نهضت ملی شدن صنعت نفت از ثبات خاصی برخوردار نبود و ابتدا به شکل حمایت، میانجیگری و در نهایت به شکل براندازی رخ می‌نماید. در واقع به نظر می‌رسد دولت آمریکا در آن زمان مایل به چانه‌زنی با ملت‌ها در قالب ساختار دمکراتیک و زیر چتر قانون نبود در این مقطع، مطبوعات آمریکا در حمایت از دکتر مصدق، نخست‌وزیر وقت، مطالب زیادی را منتشر می‌کردند. روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمان نوشت: «اگر ایالات متحده از مصدق پشتیبانی نکند، حیثیت آمریکا در ایران و سراسر خاورمیانه به خطر می‌افتد.» اما در پایان کار، آنچه از سوی آمریکا عاید نهضت نفت شد، تحمیل قرارداد کنسرسیوم نفتی بود که رسماً از نفت ایران ملی‌زدایی کرد.

۴- انحلال مجلس هفدهم

یکی دیگر از اشتباهات مهم و تأثیر گذار دکتر مصدق در مسیر خاموشی نهضت ملی انحلال مجلس هفدهم بود. در پی اختلاف دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر وقت با نمایندگان مجلس هفدهم، دولت تصمیم به برگزاری همه‌پرسی جهت انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی گرفت.

این رفراندوم از روز ۱۲ مرداد ۱۳۳۲ در تهران و ۱۹ مرداد در سراسر کشور برگزار شد. دکتر مصدق انحلال مجلس را اعلام کرد و ۲۱ مرداد از شاه درخواست کرد مجلس را منحل کند. انحلال مجلس نه تنها مصدق را از چشم آزادیخواهان انداخت که آینده را نیز از یک مجلس نیم‌بند محروم کرد.

با این‌که کودتاچیان عمل مصدق را در انحلال مجلس، غیر قانونی اعلام کرده بودند، پس از به قدرت رسیدن حاضر نشدند همان مجلس را تجدید کنند، عمل مصدق را بهانه قرار دادند و مجدداً انتخاباتی برگزار کردند و افراد مورد نظر خود را به مجلس فرستادند تا بتوانند مساله نفت را همانطوری که استعمارگران می‌خواهند به تصویب برسانند.

در واقع دکتر مصدق به جای استفاده از ظرفیت‌های موجود در مجلس، از ابتدای به قدرت رسیدن خود به تضعیف و بی‌اهمیت جلوه دادن مجلس پرداخت و گفت هرجا که مردم هستند، مجلس همانجاست. به این ترتیب با اتکا به افکار عمومی و حمایت غیر متشکل توده مردم قصد داشت تا برنامه‌های خود را عملی کند اما این اشتباه بزرگ از عوامل مهم سقوط وی و شکست نهضت ملی بود.

عباس میلانی در رابطه با انحلال مجلس هفدهم به وسیله دکتر مصدق می‌نویسد: «رفراندوم و انحلال مجلس هفدهم یکی از مهم‌ترین اشتباه‌های مصدق است که در نهایت به جای اینکه به قدرت سیاسی نخست‌وزیر بیفزاید، بیشتر زمینه سقوطش را فراهم کرد… رفراندوم هم بر تعداد مخالفین مصدق افزود و هم فکر می‌کرد در دوران فترت شاه جرأت عزلش را نخواهد داشت…»


 

کد خبر 4881957 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: رفراندوم مرکز اسناد انقلاب اسلامی دولت آمریکا عباس میلانی مجلس شورای ملی آیت الله کاشانی محمد مصدق کودتای 28 مرداد ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی شورای نگهبان حسن روحانی ایران محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا حجت الاسلام حسن روحانی هیئت دولت علی شمخانی سید عباس موسوی خبرگزاری مهر وزارت امور خارجه ملی شدن صنعت نفت آیت الله کاشانی ی شدن صنعت نفت دولت آمریکا دکتر مصدق ۲۸ مرداد نهضت ملی ی نهضت ملی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیلور غرورش اجازه نمی‌دهد خداحافظی کند

سرپرست پیشین و ایرانی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در خصوص شکست قهرمان نامدار کشتی آمریکا گفت: غرور تیلور به او اجازه نمی‌دهد که از کشتی خداحافظی کند و تمریناتش را دوباره آغاز خواهد کرد.

به گزارش مشرق، مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا دوم اردیبهشت در ایالت پنسیلوانیا برگزار شد. دیوید تیلور دارنده ۴ مدال طلای جهان و المپیک در دومین مبارزه خود مقابل آرون بروکس پدیده ۲۳ ساله کشتی آمریکا و دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۲۳ به میدان رفت و با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد تا با قبول دومین شکست، ناباورانه حضور در المپیک پاریس را از دست بدهد.

به جز دیوید تیلور، جردن باروز نیز دارنده مدال طلای المپیک، ۵ طلا و ۳ برنز جهان نیز با شکست مقابل جیسون نولف و همچنین جی دن‌کاکس نیز دارنده برنز المپیک و طلای جهان، ۲ آزادکار نامدار دیگر آمریکا بودند که در عین ناباوری از حضور در المپیک بازماندند.

هومن توکلیان سرپرست پیشین تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در خصوص مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا و شکست چهره های مطرح گفت: کشتی آمریکا مسیر تازه‌ای را آغاز کرده و چرخش قهرمانان در تیم ملی همیشه در تاریخ کشتی آمریکا طبیعی بوده است. کشتی‌گیران جوان و باانگیزه می‌آیند و جای کشتی‌گیران‌گیران مطرح و پابه سن گذاشته را می‌گیرند.

وی ادامه داد: برخی از قهرمانان آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون حضور ثابتی در تیم ملی داشتند و روند حضور آنها هم طولانی و هم کم سابقه بوده است‌.

او با اشاره به اسطوره‌های کشتی آمریکا همچون بروس بومگارتنر و جان اسمیت که دو طلای المپیک را در کارنامه دارند اظهار داشت: تیلور و جردن باروز به دنبال رکوردشکنی بودند و می‌خواستند نام خود را به عنوان کشتی‌گیران آمریکایی با دو طلای المپیک در تاریخ ثبت کنند که به هدف خود نرسیدند.

توکلیان در پاسخ به این سوال که آیا تیلور از دنیای کشتی خداحافظی می‌کند گفت: بعید می‌دانم. غرور تیلور به او اجازه نمی‌دهد که از کشتی خداحافظی کند و او دوباره تمرینات خود را آغاز خواهد کرد.

عضو ایرانی تالار مشاهیر کشتی آمریکا در خصوص پیروزی باروکس بر تیلور خاطر نشان کرد: تیلور آماده نبود، او درگیر خانواده و مزرعه‌اش شده بود. سن او هم بالا رفته و باروکس با بدن آماده، فکر خوب و انگیزه بالا مقابل او کشتی گرفت. او مثل تانک به وسط تشک آمد و با برنامه و آنالیز خوب پیروز میدان شد.

عضو پیشین کمیسیون ورزش برای همه اتحادیه جهانی در مورد سبک کشتی باروکس و چگونگی تاکتیک کشتی ایرانی‌ها مقابل او عنوان کرد: او زیرگیر بسیار خوبی است و به نظر من سبک کشتی کامران قاسم‌پور مقابل او بهتر جواب می‌دهد و قاسم‌پور توان آن را دارد که باروکس را شکست بدهد.

توکلیان به انعکاس شکست تیلور در رسانه‌های آمریکایی و شبکه های مجازی این کشور اشاره و تصریح کرد: پس از شکست تیلور رسانه‌ها نوشتند تیلور راه را برای جوانان پرقدرت دیگری در کشتی آمریکا باز کرد و برخی رسانه‌ها نیز نوشتند که حالا حسن یزدانی می‌تواند نفس راحتی بکشد.

این فعال بین‌المللی کشتی در مورد پیروزی اسنایدر و خداحافظی جی‌دن کاکس نیز خاطرنشان کرد: به نظرم المپیک پاریس آخرین میدان اسنایدر روی تشک کشتی است و احتمالا بعد از المپیک خداحافظی خواهد کرد. شرایط او در حال حاضر خوب شده و نسبت به چند ماه پیش آماده‌تر است. اسنایدر باشگاه خود را تغییر داده و حالا نزد جک وارنر که مربی بزرگی است تمرین می‌کند.

وی همچنین افزود: جی‌دن کاکس کشتی‌گیر با اخلاقی است. او نیز درگیر زندگی شده و مشخص بود که در این مسابقات قصد خداحافظی دارد. در کشتی آمریکا مرسوم است که قهرمانان کشتی می‌خواهند به شکلی محترمانه و روی تشک و آویختن کفش‌های خود از دنیای قهرمانی خداحافظی کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی|کابوس حذف پرسپولیس مقابل گربه سیاه
  • فرصت ویژه اوسمار برای انتقام از گربه سیاه پرسپولیس
  • فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس
  • جام حذفی| پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه در اراک
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • طوفان الاقصی و چهار اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی
  • کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • تیلور غرورش اجازه نمی‌دهد خداحافظی کند