Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاددانشگاهی، پژوهشگران مرکز نوآوری و شتاب‌دهی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، کیت تشخیص مولکولی کووید ـ ۱۹ را با استفاده از فناوری‌های روزآمد، طراحی و تولید کردند.

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در معرفی این کیت‌ تشخیص مولکولی در ساختمان پژوهشکده‌ سرطان معتمد جهاددانشگاهی، گفت: با شیوع ویروس کرونا در چین، این پیش‌بینی وجود داشت که این ویروس به کشورهای دیگر نیز سرایت کند؛ لذا ما از همان ابتدا تولید کیت‌های مولکولی تشخیص کرونا را در دستور کار خودمان قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مجموعه‌های پیشروی ما در این زمینه، پژوهشکده‌ سرطان معتمد جهاددانشگاهی بود که از همان ابتدا، کار مطالعاتی و طراحی در این زمینه را توسط پژوهشگران خود آغاز کرد و توانست کیت را تولید کند و در خود پژوهشکده، مورد آزمایش‌های متعددی قرار گرفت و خوشبختانه موفق شد، جواب‌های مثبتی از این آزمایش بگیرد.

طیبی درباره‌ کیفیت کیت تولیدشده توسط پژوهشکده‌ سرطان معتمد جهاددانشگاهی، اظهار کرد: پژوهشگران این پژوهشکده توانستند کیت‌هایی تولید کنند که با تکنولوژی روز دنیا هم‌خوانی دارد و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و خوب عمل می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: بعد از گرفتن جواب‌های مثبت در پژوهشکده، برای گرفتن نظر آزمایشگاه‌های مرجع و تولید انبوه آن و گرفتن مجوز از سازمان غذا و دارو، کیت‌ها به این آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده شد و خوشبختانه به ما اطلاع دادند که کیت‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: امروز خوشبخت هستیم که اعلام کنیم این کیت از آزمایش‌های مربوطه با سلامت عبور کرده است و با توجه به اطمینانی که نسبت به کیت تولیدی داشتیم، با ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم که منابع مالی مورد نیاز تامین شود و مواد اولیه هم خریده شود تا ما بتوانیم تا سقف ۱ میلیون کیت در ماه تولید کنیم.

 طیبی درباره‌ تولید انبوه این کیت‌های تشخیصی، گفت: همه‌ هماهنگی‌ها انجام‌شده و با مجوزی که سازمان غذا و دارو صادر خواهد کرد، بلافاصله تولید انبوه کیت‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد و لازم است در این‌جا از حمایت مرکز تشخیص سریع انستیتو پاستور ایران قدردانی کنم که در انجام آزمایش‌های مرتبط، همکار بسیار خوبی با ما داشتند.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: کیت دیگری را نیز هم‎زمان با شیوع ویروس کرونا در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاددانشگاهی با همکاری و توصیه‌ سازمان پدافند غیرعامل، در دست تولید داریم که این کیت هم مراحل آزمایش خود را در انستیتو پاستور می‌گذاراند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیگر برنامه‌های آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در کشور، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌مان این است که مجموعه‌ی آزمایشگاه‌های جهاددانشگاهی در تعدادی از استان‌های کشور نیز بعد از تهیه و تولید این کیت‌ها و در اختیار دادن آن به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی استانی، به کمک حل مشکل تشخیص ویروس کرونا در کشور بپیوندند.

سایر فعالیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی در ارتباط با مقابله‌ی با کرونا

طیبی عنوان کرد: ما در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در بحث سلول‌های بنیادی، تجارب بسیار ارزنده‌ای در درمان بیماری‌ها داریم و در مساله‌ کرونا، امیدواریم با استفاده از سلول‌های مختلف بنیادی به‌ویژه سلول‌های مزانشیمی، بتوانیم ضایعاتی که در اثر این ویروس در ریه به وجود آمده را درمان کنیم.

وی ادامه داد: این پروژه، کار پژوهشی مشترکی بین بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان شریعتی تهران و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که امیدواریم حداکثر ظرف دو تا سه هفته‌ آینده، جواب آن مشخص بشود و ان‌شاا... بتوانیم خدمتی اساسی برای جلوگیری از صدمات به ریه در کشور انجام دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: هم‌چنین در زمینه‌ تولید واکسن این بیماری، با توجه به تجربه‌ خوب پژوهشگاه ابن‌سینا جهاددانشگاهی، پروژه‌ای برای تولید واکسن طراحی شده که به‌دنبال تامین منابع برای آن هستیم و با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مذاکراتی انجام شده است.

طیبی با توجه به سایر زمینه‌های فعالیت جهاددانشگاهی در ارتباط با مقابله با شیوع کرونا، اظهار کرد: پژوهشکده‌ی توسعه‌ی صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی نیز توانمندی بسیار خوبی برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده دارد که اگر مشکل تامین الکل حل شود، ظرفیت تولید ۲۰ تن از این مواد را در هفته داراست که این ظرفیت نیز قابل توسعه است.

وی ادامه داد: هم‌چنین واحد صنعتی امیرکبیر ما نیز که در زمینه‌ نساجی فعالیت دارد، تولید گان پزشکی برای بیمارستان‌ها را با ظرفیت ۵۰۰ دست لباس مخصوص کادر درمان پزشکی دنبال می‌کند.

 نحوه‌ عملکرد کیت‌های تولیدشده

در ادامه، دکتر رامین صرامی معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی نیز گفت: یکی از رسالت‌های مهم جهاددانشگاهی، استفاده از فناوری‌های روز برای حل مشکلات در مقیاس ملی است.

وی ادامه داد: بعد از بحران ویروس کووید ـ ۱۹، یکی از مشکلات مهم، تولید کیت‌های تشخیصی است که باعث ورود پژوهشکده‌ی سرطان معتمد به این قضیه شد و مرکز نوآوری و شتاب‌دهی این پژوهشکده با همکاری ستاد جهاددانشگاهی، طراحی‌های لازم بر روی این مساله را انجام دادند و با استفاده از فناوری‌هایی که در دنیا موجود است، کیت تشخیصی خود را طراحی کردیم و خوشبختانه با استفاده از کارهای تکمیلی، کیت ما جواب بسیار خوب و راضی‌کننده‌ای داد.

صرامی با اشاره به ویژگی‌های این کیت تشخیص مولکولی، بیان کرد: استفاده از روش One Step Multiplexe q- RT PCR، حساسیت بسیار بالا تا حد ۱۰ نسخه از ویروس، امکان تعیین تیتر و عیار ویروس به روش کمی، بررسی سه ناحیه‌ لز ژنوم ویروس به‌عنوان تست غربالگری و تاییدی، هزینه‌ ساخت بسیار نازل و طراحی بهینه‌ بر اساس آخرین اطلاعات از ژنوم‌ ویروس کرونا، از مزایای ویژه‌ی این کیت تشخیصی می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی تاکید کرد: توانمندی مجموعه‌های داخلی از این فناوری بسیار بالاتر است و بسته به اعلام نیاز، ما توان ورود به حوزه‌های پیچیده‌تری را داریم؛ ما سعی می‌کنیم کیفیت کیت‌های تولیدی خود را با آزمایش‌های بیشتر بر روی بیماران ارتقا دهیم.

وی گفت: با توجه به تعاملات ما با شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج، قیمت ما بسیار رقابتی و پایین‌تر از حد معمول است و انتخاب این‌که چه کیتی در کجا و چگونه باید استفاده شود، در اختیار اداره‌ تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و انستیتو پاستور است.

کد خبر 4882090 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی ویروس کرونا حمیدرضا طیبی ویروس کرونا فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی ایالات متحده آمریکا تولید اینترنت فناوری فضایی نوآوری گوگل موبایل واکسن دارو سرطان معتمد جهاددانشگاهی ویروس کرونا کیت تشخیص کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حاجی‌رضا پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: طی دوسال اخیر ۵۵ هزار هکتار از ۸۰ هزار هکتار زمین موجود برای کشاورزان تعیین تکلیف و سنددار شده‌اند.

حاجی‌رضا با تصریح بر محدود بودن حمایت‌ها و تسهیلات بخش کشاورزی قم، افزود: یونجه، ذرت و پنبه از جمله محصولات زراعی برند استان قم محسوب می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: تولید دو درصدی پروتئین کشور در قم، تولید ۱۵۰ هزار تن شیر، وجود ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۹۰ هزار دام سنگین از دستاوردهای بخش کشاورزی و دامداری استان قم بشمار می‌رود.

وی همچنین به وضعیت تولید و تامین تخم مرغ در استان اشاره کرد و گفت: میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن در سال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: اشتغال مولد پایدار از مقولاتی است که به جدیت در سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و سعی داریم تا با بهره‌گیری از دانش‌های نوین عملکرد کشاورزی استان ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت با توجه به اقلیم و آب و هوای خشک قم در دستور کار قرار دارد افزود: تلاش شده تا با اجرای سیستم‌های جدید آبیاری و در راستای بهره وری حداکثری از منابع، استفاده از آب در بخش کشاورزی به حداقل برسد.

حاجی‌رضا با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش سطح تولیدات محصولات کشاورزی از جمله راهبردها در اداره کل جهاد کشاورزی استان قم است ابراز داشت: تلاش شده تا بسترهای مناسبی برای استفاده از توان علمی و پژوهشی دانش بنیان‌ها در قم فراهم شود.

کد خبر 6062955

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • مروری بر اقدامات جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن کریم
  • بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید
  • آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
  • چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده است؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • حضور مردم در تمامی عرصه‌ها موجب فتح قله‌های پیشرفت می‌شود
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره