Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@01:41:49 GMT

نوروز در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۱۸۵۷

نوروز در قزوین

به گفته یک کارشناس فرهنگ عامه، قزوین یکی از شهرهایی است که با داشتن آئین های مختلف در نوروز، این جشن باستانی را به خوبی برگزار می کند.

یک کارشناس فرهنگ عامه در گفت و گویی با خبرنگار برنا در خصوص برگزاری جشن نوروز در قزوین گفت: پیش از فرارسیدن عید نوروز همه شهرها در سراسر ایران خود را برای  برگزاری این جشن آماده می کنند و قزوین هم از این امر مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین قزوینی ها از اسفندماه شروع به خانه تکانی می کنند و هرچه به اواخر این ماه نزدیک می شوند خود را آماده پختن شیرینی های سنتی قزوین مانند پادرازی، باقلوا و نان نخودی می کنند.

منوچهر حسینی ادامه داد: یکی از آئین های اصیل قزوین ها مراسم سمنوپزان است که در نزدیکی فصل بهار و برای تهیه سمنوی سفره عید برگزار می شود. صاحبان اصلی مراسم سمنوپزان زنان هستند که گرد هم جمع می شوند و با خواندن دعا و حاجت طلبی مراسم را برگزار می کنند. بنابراین می توان گفت این آئین ریشه در باورهای مذهبی قزوینی ها دارد.

حسینی گفت: نوروزخوانی یا کوسه گلین یکی دیگر از رسم هایی است که پیش از عید نوروز برگزار می شود. در این مراسم تعدادی از اهالی روستاها به شهر می آیند و با نواختن ساز و خواندن شعرهایی با مضمون نوروز از مردم مژدگانی فرارسیدن ایام نوروز را دریافت می کنند.

وی درخصوص آئین پنجاه به در بیان کرد: مردم قزوین علاوه بر آئین سیزده بدر که مختص تمام مردم ایران است آئینی به نام پنجاه بدر دارند که 19 اردیبهشت هرسال برگزار می شود. این رسم یکی از مهمترین آئین های حاجت خواهی برای آب است که فقط فقط متعلق به قزوینی هاست. بنابراین در عصر پنجاهمین روز سال مردم قزوین در مصلای این شهر جمع می شوند و به تفریح و نیایش می پردازند.

وی افزود: در این مراسم مردم پس از خواندن دورکعت نماز برای نزول باران قطعه سنگی برمیدارند و به طرف آب انبار قدیمی آنجا پرت می کنند، سپس نیت کرده و آن سنگ را به دیواره آب انبار می فشارند، اهالی قزوین اعتقاد دارند اگر تکه سنگ به دیواره بچسبد حاجت روا خواهند شد. در پایان این مراسم نیزمردم به خوردن خوراکی ها و از جمله آش و دیماج که یک نوع خوراکی معروف قزوینی است مشغول می شوند.

این کارشناس درپایان گفت: از آنجایی که قزوین یک شهر مهاجرپذیراست این دور از انتظار نیست که آئین های دیگر شهرها نیز در بین مردم قزوین برگزار شود. حتی بسیاری از این آئین ها نیز درسراسر کشور با اندک تفاوتی برگزار می شود اما آنچیزی که آداب و رسوم قزوین را از دیگر شهرها متمایز می کند، داشتن آئین هایی مانند پنجاه به در است که  فقط در قزوین اجرا می شود.

خبرنگار_سمیه بابائی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آداب و رسوم نوروز قزوین برگزار می شود آئین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده امروز در صحن شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست داشتنی در پایتخت»، برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را در نوروز و ماه رمضان امسال تشریح کرد که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

*پویش روزه اولی ها سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.

*۵میلیون افطاری ساده با همکاری هیئت‌ها، مساجد و مدارس داده شد، پویش مهربانی نیز در همین روزها برنامه ریزی و اجرا شد.

*همچنین جشن نوروز از میدان هفت تیر آغاز و به بوستان لاله ختم می‌شد، امسال کارناوال‌ها و تعداد هنرمندان با افزایش همراه بود. یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری این بود که یک گام در حوزه الگوسازی نشاط آفرینی جلوتر رفتیم. امروز به همت هنرمندان و ایده پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی ها و امام حسنی ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می کنیم.

* نشان دادیم با ظرفیت های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم. «شهر شهدا» نیز برنامه دیگری بود که همزمان با کنگره ملی ۲۴ هزار شهید تهران برگزار شد که سعی بر این داشت تا هویت انقلابی تهران را به نمایش بگذارد. به طوری که به مدت دو ماه همکاران ما در فرهنگسرای خاوران مستقر شدند و برنامه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

*همچنین جشنواره بهار قرآن نیز در برج میلاد برگزار شد،سازمان بهشت زهرا (س) هم در این ایام مشغول خدمات رسانی به شهروندان بود. در مجموع جشنواره های متنوعی در مدت اخیر برگزار شد تا فضایی برای خانواده‌ها با سلایق مختلف فراهم شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ هزار نفر از برنامه شهر رمضان استقبال کردند. بزرگترین مراسم احیا در مشهد مقدس و پس از آن بهشت زهرا(س) تهران است که امسال بیش از ۵۰۰ هزار شهروند در این فضا شب های قدر را پشت سرگذاشتند. تدارک ویژه ای دیده شد تا از شهروندان استقبال خوبی صورت بگیرد.

* در کنار این برنامه‌ها، اراضی عباس آباد مراسم افطاری ساده در پل طبیعت برگزار شد، جشنواره های متنوعی در این فضا پیش بینی شد که بیش از ۲ میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند.

* یکی از اتفاقات خوب امسال در بازنمایی و تولیدات هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن در بوستان لاله، تصویر مبارزه با استکبار توسط نوجوانان تولید شد و سعی بر این بود که از ابزار هوشمند استفاده شود. بیش از ۳۵ هزار نفر در این رویداد مشارکت کردند. ۲۴۴ هزار نفر نیز در پویش قرآنی شرکت کردند و ۱۹ هزار محفل قرآنی در سطح شهر برگزار شد.

* با وجود اینکه تلاش دشمن برای اینکه تقارن روز ۱۳ فروردین و شهادت حضرت علی (ع) را به چالشی تبدیل کنند، هیچ اتفاقی در سطح شهر نیفتاد، مردم نشان دادند که با دشمن همراهی نمی کنند و اقامه عزای روز شهادت حضرت علی (ع) انجام شد.

* «افطارخونه» پدیده ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب ها در این راستا پای کار آمدند. همچنین جشن امام حسنی‌ها و رونمایی از کیک ۲ تنی برگزار شد.

* برگزاری پویش لشکر قدس در روز قدس را داشتیم که باید بگویم میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نسبت به سال‌های قبل با ۴۰ درصد رشد روبه رو بود.یکی از ایرادات این بود که پس از برگزاری نماز عید فطر جشنی برگزار نمی شد، گفت: به پیش بینی ستاد نماز جمعه، ۴۰۰ موکب مردمی و مساجد و هیئت ها پای کار آمدند و موکب های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز مستقر شدند تا جشن روز عید فطر در این راستا برگزار شود.

*۳۰ هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند. مجموع اقدامات شهروندی از جمله تولید موشن و پوستر با محتوای دینی و فرهنگی و همچنین تولید عروسک ها و شکل گیری باغ عروسک ها در سطح شهر در این ایام صورت گرفت.

کد خبر 846614 برچسب‌ها شهردارى تهران تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد
  • همایش بزرگ هفته عقیدتی سیاسی در لارستان برگزار می‌شود
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • پاکسازی حاشیه اتوبان تهران - قزوین در دومین روز از هفته زمین پاک