Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@15:05:40 GMT

اشتباه مصدق از نگاه فریبرز رئیس‌دانا چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۶۱۶۰

اشتباه مصدق از نگاه فریبرز رئیس‌دانا چه بود؟

روزنامه دنیای اقتصاد در بازنشر گفت‌وگویی با فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و نویسنده فقید، نوشت: «انتقادی جدی که به مصدق وارد است این است که چرا با توجه به مقبولیت سیاسی که در بین توده‌های مردم پیدا کرده بود سازماندهی جبهه ملی را گسترده‌تر نکرد و جبهه ملی را به یک جبهه فراگیر تبدیل نکرد. دکتر مصدق باید برای مبارزه سیاسی خود سازماندهی سیاسی و تشکیلاتی به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتباه دیگر دکتر مصدق در کتاب «کودتا»ی یرواند آبراهامیان‌ آورده شده است.

آبراهامیان در کتاب خود نقل می‌کند که در روزهای منتهی به کودتا لوئی هندرسن، سفیر آمریکا در تهران با دکتر مصدق جلسه می‌گذارد و با وی صحبت می‌کند. این جلسه در حالی برگزار می‌شود که تا قبل از آن دکتر مصدق از بسیاری از افراد و از جمله مظفر بقایی و حسن مسگر، حسین رمضان‌یخی و شعبان بی‌مخ که ابتدا در محله خودشان به دلیل پیش پا افتاده بودنش به «شعبان بی‌خود» معروف بود، ضربه‌های سخت و سهمگینی خورده بود. هندرسن به مصدق گفت کمونیست‌ها در حال عضوگیری در سراسر ایران هستند و ممکن است خیلی زود در سراسر ایران فراگیر شوند.

آبراهامیان معتقد است هندرسن مصدق را فریب داد. با این وجود من گمان نمی‌کنم هیچ سیاستمداری ممکن بوده باشد مصدق را فریب بدهد. بر اساس کتاب آبراهامیان، هندرسن به مصدق می‌گوید دست و پای حزب توده را ببند و اجازه نده بیشتر از این پر و بال پیدا کند. آبراهامیان تاریخ‌نویس برجسته‌ای است و کسی نمی‌تواند به راحتی نظریه وی را رد کند. بنده هم این نظر را رد نمی‌کنم اما دیدگاه آلترناتیوی دارم. به‌ نظر من هندرسن به مصدق گفته است آقای نخست‌وزیر اگر کارهایی که ما می‌گوییم را انجام ندهی، ما بیش از یک میلیون نفر را در شهرهای ایران قتل عام می‌کنیم و در ایران حمام خون به پا می‌کنیم. ما مصمم به برکناری تو و قتل‌عام اعضای حزب توده در ایران هستیم.

ما وجود حتی یک نفر کمونیست با گرایش به سمت شوروی را در ایران تحمل نخواهیم کرد. ایران برای آمریکا دارای موقعیت استراتژیک است و ما به راحتی حاضر نیستیم این موقعیت استراتژیک را از دست بدهیم. به‌ نظر من دکتر مصدق در درک این مساله که این تهدید بسیار جدی است، هوشمندانه عمل کرده است. دلیل این مساله نیز این بود که چند سال بعد آمریکایی‌ها در خیابان‌های اندونزی جوی خون به راه انداختند و بیش از یک میلیون کمونیست را در خیابان‌های جاکارتا قتل عام کردند. جنایتکاران وابسته به امپریالیسم هنوز هم دست از جنایت و خونریزی برنداشته‌اند. ببینید در لیبی و عراق چه کردند و چه خون‌هایی در سوریه به زمین می‌ریزند. شاید مصدق با توجه به سخنان هندرسن در دستور به مردم برای حضور در صحنه و مقاومت خودداری کرد. با این وجود مصدق پیش از این و زمانی اشتباه کرد که جبهه ملی را سازماندهی نکرد و برای آن، تشکیلات گسترده تشکیل نداد. در نهایت مصدق با خود فکر کرد که بهتر است عطای قدرت را به لقای آن ببخشد تا خون میلیون‌ها انسان‌ بی‌گناه به زمین نریزد. کودتای ۲۸ مرداد تنها به معنای شکست دکتر مصدق نبود بلکه سبب شد راه و مرام دموکراسی در ایران برای سال‌ها عقب بیفتد.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر مصدق کمونیست شوروی کودتای ۲۸ مرداد دموکراسی فریبرز رئیس دانا دکتر مصدق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) رئیسی در کراچی دکتر شد

رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه، مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را به رئیس‌جمهور اعطا کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان به شهر کراچی مرکز ایالت سند سفر کرده است، در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را از پروفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.

پروفسور عراقی در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکتری افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی آیت‌الله رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

دانشگاه کراچی به عنوان بزرگترین دانشگاه پاکستان قدمتی ۷۳ ساله دارد و یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های منطقه است که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در آن مشغول تحصیل هستند.

رئیس‌جمهور روز دوشنبه سوم اردیبهشت به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در صدر هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی به پاکستان سفر کرد.

رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی با نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سنا و همچنین فرمانده ارتش و استاندار پنجاب پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر به لاهور و کراچی از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود به پاکستان است.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • تاکید بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هر گونه تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • (تصاویر) رئیسی در کراچی دکتر شد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • بارتومئو بالاخره اعتراف کرد: بله، اشتباه کردم
  • قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی
  • نگاه ایران و پاکستان در شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل مشترک است
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی