Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسیان گفت: این افراد دانسته یا ندانسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. زیارت حقیقی این است که انسان خود را در محضر آن امام ببیند و امر مستحب کنار گذاشته شود تا حفظ جان، که امری واجب است، اتفاق افتد.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا رئیسیان، در گفت‌وگویی در خصوص آموزه‌های دینی در شرایط بحران اظهار کرد: نظافت و بهداشت در رأس آموزه‌های دینی است که آن‌ها را فراگرفته‌ایم، انسان مؤمن کسی است که مسائل بهداشتی و نظافت را در تمام مراحل زندگی رعایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: در شرع حفظ جان جزء واجبات دین است. لذا امر واجبی مانند روزه که تأثیرات روحی و جسمی فراوانی بر افراد دارد، اگر برای بدن ضرر داشته باشد، چاره مقدسات این است که روزه گرفتن نه تنها واجب نیست بلکه حرام است؛ بنابراین مکلفین مکلف هستند که دستورات شرعی را برای حفظ جان خود رعایت کنند و در صورتی که احتمال داده شود عمل واجب مضر و خطرآفرین است باید ترک شود.

 

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی بیان کرد: در حال حاضر، بهداشت به دلیل شیوع کرونا که کشنده بودن آن قطعی است باید رعایت شود. ما قداست و جایگاه اماکن مقدس مانند حرم امام‌ رضا(ع) را انکار نمی‌کنیم اما از افرادی که می‌گویند این اماکن دارالشفا هستند یک سؤال دارم. هر ساله با وجود تعداد زیاد افرادی که برای شفا به این اماکن مراجعه می‌کنند چند نفر شفا می‌گیرند؟ امامان برای شفای بیماران و برآورده شدن حاجات واسطه فیض می‌شوند اما این امر معجزه است و قانونی فراگیر نیست. گفته می‌شود که ویروس در حرم اثر ندارد، مگر امام رضا(ع) خود با زهر مسموم نشده‌اند؟ پس این چه منطقی است که برخی از آن پیروی می‌کنند.

 

امر مستحب را واجب تلقی نکنیم

وی اضافه کرد: زیارت حرم و قبور ائمه(ع) امری مستحب، اما حفظ جان واجب است. بنابراین در آموزه‌های دینی هیچ منطقی وجود ندارد که در چنین شرایطی که عقلای عالم خطر را قطعی اعلام می‌کنند، امر مستحب را واجب تلقی کنیم.

 

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: زیارت حقیقی رفتن به کنار مرقد مطهر نیست، بلکه این است که انسان خود را در محضر آن امام ببیند. این موارد نیز در آموزه‌های دینی وجود دارد و عقل اقتضا می‌کند که به دلیل دفع ضرر قطعی که با وجود فرد در ارتباط است موارد گفته رعایت شود و امر مستحب به صورت موقت کنار گذاشته شود تا حفظ جان که امری واجب است اتفاق افتد.

 

رئیسیان گفت: فقدان شناخت صحیح و واقعی اهل‌بیت(ع) باعث می‌شود که حضور فیزیکی در اماکن مقدس امر واجبی به نظر برسد، در صورتی که حضور در اماکن مقدس امری مستحب است و امکان دارد فردی از راه دور ارتباط برقرار ‌کند و حاجاتش برآورده شود که این امر بدون نیاز به حضور فیزیکی رخ می‌دهد.

 

شرعی و عقلی بودن اقدامات آستان قدس رضوی

وی بیان کرد: بنابراین اگر متولیان امر درهای حرم را باز بگذارند و مردم را در معرض خطر قرار دهند، اولین شاکیان این موضوع امامان بزرگوار خواهند بود و در این باره اقدامات تولیت آستان قدس رضوی هم شرعی و هم عقلی است.

 

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص هتک حرمت به حرم مطهر رضوی تشریح کرد: مؤمنین همه در یک سطح و محتوا نیستند. افرادی عابد هستند و مناسک را انجام می‌دهند اما از عقلانیت و معرفت آتی برخوردار نیستند، مانند خوارج که از شدت نماز شب پیشانی‌شان پینه بسته بود. این افراد در برابر حجت بر حق خداوند، حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند؛ پس هرکس که عبادت می‌کند و اعمال دینی را انجام می‌دهد درستکار نیست.

 

معرفت؛ مهم‌ترین سرمایه مؤمن

رئیسیان بیان کرد: مهم‌ترین سرمایه مؤمن معرفت صحیح است؛ در روایات هم داریم که دو گروه به دین ضربه می‌زنند و کمر دین را می‌شکنند، یک عده علمایی هستند که حد و حدود را رعایت نمی‌کنند و گروه بعدی جاهلانی که فقط به مناسک روی می‌آورند و از معرفت کافی برخوردار نیستند.

 

وی افزود: بنابراین نباید افرادی را که ادعای ایمان می‌کنند با یک چشم دید. افرادی نادان‌اند و معرفت کافی به آموزه‌های دینی و اهل‌بیت ندارند و چنین حرکاتی از آن‌‎ها سر می‌زند. البته بعید نیست که دشمن بخواهد از این فرصت سوءاستفاده کند و این افراد را نیروهای خط مقدم خود برای ضربه به دین قرار دهد؛ این افراد دانسته یا ندانسته در زمین دشمن، که علیه باورهای دینی طراحی شده است، بازی می‌کنند. باید به رأی و نظر متخصص‌ها احترام گذاشته شود و امور را علمی پیش ببریم و در کنار آن نیز به معجزات اهل‌بیت اعتقاد داشته باشیم که قانونی برای نشان دادن دست خدا بر روی زمین است.

 

رئیسیان اظهار کرد: وظیفه داریم که طبق دستورات دین به اهل تخصص مراجعه کنیم و امیدوارم که این احساسات با معرفت کافی نیز همراه باشد و به مراجع تقلید و پزشکان احترام گذاشته شود. اگر کسی دستورات بهداشتی را مراعات نکند و به دلیل برداشت‌های غلط از آموزه‌های دینی، عملی را مرتکب شود که باعث کشته شدن جمعی شود، قطعاً در این جنایت نقش خواهد داشت.

 

 

منبع: خبرگزاری ایکنا

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: هتک حرمت حرم امام رضا ع آموزه های دینی گذاشته شود امر مستحب حفظ جان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی با حملات غیرمنصفانه به ارکان نظام در زمین دشمن بازی‌ می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر یکشنبه در دیدار با جمعی از اعضای شورای تأمین و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان صومعه‌سرا به مناسبت سالروز تأسیس سپاه اظهار کرد: اوایل انقلاب، شاهد اتفاقات و درگیری‌های داخلی بسیار از سوی منافقین بودیم که به امنیت کشور صدمه زده بود؛ منافقانی که دست‌پرورده آمریکا و حتی از داعش بدتر بودند و جنایات بسیاری را علیه این مردم مرتکب شدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه هم‌آوایی میان مسؤولان و پیشرفت‌های امروز کشور با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: در بحران جنگ تحمیلی با دست خالی مقابل دشمن ایستادیم اما خداوند ما را به جایگاهی رساند تا امروز در برابر قدرت‌های نظامی دنیا بایستیم و نه‌تنها در عرصه نظامی بلکه در تمام زوایای مربوط به امور کشور رشد کرده‌ایم و امکانات و خدمات حتی به روستاهایمان رفته است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه بعضی افراد با هر بهانه‌ای فقط درصدد حمله غیرمنصفانه به ارکان نظام هستند و در زمین دشمن بازی می‌کنند، تصریح کرد: کار دشمن هم هجمه وارد کردن و بزرگ‌نمایی لکه‌های سیاه است.

امام جمعه رشت با اشاره به نیروهای توانمند و سالمی که در سراسر کشور در حال نقش‌آفرینی هستند، گفت: باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم؛ امروز بیش از ۹۰ هزار دانشجو داریم که در حال تحصیل هستند و دانشجوهای علوم پزشکی و نظامی قوی هم داریم که مایه افتخار هستند.

وی به حضور حماسه ساز مردم در راهپیمایی روز قدس و صفوف نماز عید فطر در شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: این مردم بصیر با درک شرایط می‌دانند کجا باید در راه رضای خدا قیام کنند؛ رهبر معظم انقلاب هم با تاکید بر مسئله جهاد تبیین خواستار گفتن موفقیت‌ها و یادآوری ایام‌الله برای مردم شده بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به مسؤولان گفت: مطالبات مردم، زیاد و به حق است اما با توجه به امکانات قطعاً نمی‌توان پاسخگوی همه مطالبات مردم بود اما باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید و در هر حال با چهره گشاده و نیکو با مردم روبه‌رو شوید.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه همه مشکلات با هماهنگی و هم‌آوایی میان مسؤولان در شهرستان‌ها قابل برطرف شدن هستند، عنوان کرد: حضور میدانی مسؤولان بین مردم سبب خوشحالی و رضایت مردم خواهد شد و باید جدی گرفته شود.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی درباره برطرف کردن غم‌های دیگران افزود: در روایات آمده است هرکسی غمی را از چهره‌ای بزداید، خداوند غم‌های دنیا و آخرت او را برطرف خواهد کرد.

وی در پایان با تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند و به قدرتمندی سپاهی که از دل مردم و با مردم است، باور دارند.

کد خبر 6084429

دیگر خبرها

  • اولین پس‌لرزه به مراسم عروسی دختر مسئول عالی‌رتبه در هتل لاکچری
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • سعیدی، نماینده مجلس: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • کنایه معین الدین سعیدی به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس /عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • سعیدی، نماینده چابهار: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند/ حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است
  • برخی با حملات غیرمنصفانه به ارکان نظام در زمین دشمن بازی‌ می کنند
  • مسیح مهاجری: اول تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن کنید بعد جامعه را ملتزم به رعایت حجاب کنید
  • تا وقتی تکلیف واعظ توهین‌کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی‌توانید جامعه را ملتزم به دین و حجاب کنید
  • مسیح مهاجری: تا وقتی تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی توانید جامعه را ملتزم به رعایت حجاب کنید