Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن حامیان حقوق شهروندی به چهار تن از مراجع تقلید از جمله آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی، با موضوع شناخت ظرفیت‌های موجود در وضعیت کرونایی نامه‌ای نوشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، انجمن حامیان حقوق شهروندی، به چهار تن از مراجع تقلید از جمله آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی با موضوع شناخت ظرفیت‌های موجود در وضعیت کرونایی نامه‌ای نوشتند و پیشنهاداتی را ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از نگارش این نامه ساختن فرصت از تهدید، اهمیت دادن به تفکر و تعقل در فرصت پیش آمده با توجه به زمان زیادی که در اختیار افراد است (آشنایی با پیامبر درون)، آشنا کردن مردم با زیارت برتر به‌عنوان یکی از مصادیق افزایش معرفت عنوان شده است.

توصیه به بعضی مصادیق خاص این ایام کرونایی(رعایت حق الناس در بهداشت و نرفتن به دید و بازدید عید ـ مهربانی با خانواده بیشتر از پیش با توجه به مدت حضور در منزل)، بیان روش‌های افزایش معرفت و تعقل در سخنان ائمه و آیات قران به‌منظور رشد و کسب و معرفت(درونی سازی معارف)، بیان مزایای دنیوی و اخروی ایمان مستقر و عمیق و غیرقابل اعتماد بودن ایمان‌های صرفًا احساسی(ضرورت رشد فکری) از جمله اقدامات لازم برای ایام مواجهه با ویروس کرونا عنوان شده است.

همچنین در این نامه، لازمه اجرای طرح، تشکیل تیم قوی در این خصوص در دفتر مراجع محترم تقلید، تشکیل گروه در فضای مجازی جهت ارتباط بیشتر و بیان مسائل و مشکلات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی اعلام شده است.

در این نامه آمده است:

یقینًا علمای دینی ذخیره و نعمتی جهت هدایت هستند اما از آنجایی که ممکن است خدا از روی لطف و عنایت موردی را به ذهن فرد یا گروهی متبادر نماید از باب انجام وظیفه شرعی و با کمال ادب احترام مطالب ذیل را خدمت حضرتعالی تقدیم می‌کنیم.

چنانچه مطالب را صحیح و کاربردی می‌دانید مساعدت لازم در انعکاس آن به مردم مبذول نمایید.

بیماری، سرقت شدن اموال هیچکدام خوب نیست و باید مانع آن‌ها شد و دوری کرد ولی اگر پیش آمد، انسان زیرک از خیری که در هر مشکل یا بلا نهفته است بی‌بهره نمی‌ماند، یقینًا می‌توان به مردم آموخت در صورت مواجهه با هر مشکل یا مصیبت مراحل ذیل را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به درس و آموزش نهفته در آن پی ببرند.

١) در مرحله اول با تفکر و دقت آن را پیدا می‌کند.

٢) در مرحله دوم آن را مورد توجه و تأمل کافی قرار می‌دهد.

٣) در مرحله سوم آن را مورد بهره‌برداری و در زندگی قرار می‌دهد.

با این وصف مؤمنین می‌توانند به محروم شدن خود از زیارت امام رضا(ع) به دید یک فرصت جهت رشد نگاه کنند، همه از ویروس کرونا در ناراحتی و اذیت‌اند اما می‌توان از این مسئله غیرارادی و ناخواسته منافعی را هم رقم زند از جمله افزایش سطح معرفت دینی و رشد عقلی.

اکنون که ویروس کرونا مردم را از نماز جماعت و حج و حرم بازداشته، یک راه ساده افسوس خوردن است که معلوم نیست این افسوس چقدرش از روی معرفت است و چقدرش از روی عادت. هرچند که عادت هم که باشد مورد احترام و ارزش است، ولی بهتر از آن نگاه عمیق بر مبنای عقل است که در مقدمه عرض نمودم، اینکه با خود بگوییم حال که یک نعمت و خیری را از دست داده‌ایم چگونه این ضرر را جبران کنیم و به بیشتر از آن برسیم با این نگاه می‌توان غصه خوردن را تبدیل به فرصتی برای رشد و جهش دینی معرفتی نمود.

در این راستا مواردی به استحضار می‌رساند که ثابت می‌کند مسیر قبلی طی شده در امر دینداری مسیر مطمئن و به عبارتی بهترین مسیر نبوده و نیاز به اصلاح دارد چرا که:

١ ـ ملاحظات عینی در جامعه که حاکی از وجود مشکلات عدیده اخلاقی، خانوادگی، کسب حلال، امانتداری و صداقت در جامعه حتی بین قشر دینی است یعنی مردم به جای اینکه دیندار شوند بیشتر دین‌دان شده‌اند بدون آنکه در امور مختلف زندگی خود از آن بهره‌ جدی ببرند.

٢ ـ البته نمی‌توان منکر پیدایش یا رشد بعضی اتفاقات دینی همچون زیارت اربعین و دعای عرفه شد، لیکن یقینًا افرادی که از نزدیک با مشکلات مردم در تماس هستند می‌دانند این ظرفیت‌های بزرگ دینی تاکنون منجر به تغییر در افکار و رفتار مردم نشده که هیچ، گاهی منجر به خودباوری کاذب و بی‌توجهی به تهذیب و مراقبه گردیده است، منظور این نیست که این ظرفیت‌های دینی مشکل دارد بلکه منظور این است که متولیان دین و فرهنگ از این ظرفیت‌ها استفاده مطلوب نکرده‌اند که با راهنمایی مراجع و علما ان‌شاءالله این امور صورت پذیرد.

٣ ـ از آنجایی که نگاه اکثر مردم به ظرفیت‌های دینی نگاه احساسی و یا کاسب‌کارانه (بهشت و جهنم و حوری و باغ بهشتی) است، بنابراین به‌دنبال این نیستند که اعمال واجب یا مستحبی خود را زمینه‌ساز تغییر افکار و اعمال خود نمایند، بنابراین جمع کثیری را در اربعین یا زیارت امام رضا(ع) ملاحظه می‌کنیم، ولی وقتی کمی تأمل کنیم می‌بینیم تمایل به زندگی دینی در عرصه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، کسب‌وکار در بسیاری از این افراد وجود ندارد، می‌بینیم مؤمنین به راحتی برای مال دنیا به هم حقه می‌زنند، دروغ می‌گویند شهادت ناحق می‌دهند، از پرداخت بدهی خود به هر شکل طفره می‌روند، احتکار و گران‌فروشی از مصادیق زیرکی شده است.

می‌بینیم در ازدواج و طلاق توصیه‌های دینی را رعایت نمی‌کنند حتی در حج و اربعین مهم‌ترین توصیه ائمه را که اخذ رضایت صاحبان حق است را در کمترین حد مورد توجه قرار نمی‌دهند و به زیارت می‌روند و می‌دانیم که از این زیارت‌ها و اعمال عبادی، منتظران حضرت قائم(عج) شکل به‌وجود نمی‌آیند.

٤ ـ می‌توان به مردم گفت نه تنها نگران وضعیت فعلی نباشید بلکه آن را به چشم یک ظرفیت نگاه کنید و اکنون که نمی‌توانید جسم خود را به اماکن متبرکه برسانید و از این نعمت محروم شده‌اید سعی کنید فکر خود را به فکر و دغدغه امام آشنا و مأنوس کنید.

٥ ـ یقینًا در حالت عادی مؤمنین حاضر نمی‌شدند حتی به حرف مرجع تقلید خود، زمان زیادی را برای رشد فکری و معرفتی صرف نمایند، چرا که زیارت فیزیکی بسیار ساده‌تر و ملموس‌تر از ارتباط فکری است، ولی اکنون که جبر زمانه چنین رقم خورده بسیار مفید است از این موقعیت به‌عنوان یک فرصت طلایی نام برده شود.

٦ ـ در اذن دخول حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) نیز به این امر تصریح و تأکید شده و آمده است که خدایا اگر چشم من از دیدن امام محروم است مرا به روشی برتر توفیق ده و آن ارتباط معنوی و حظ معنوی به جای حظ بصری است، لطفاً اگر این مطالب مورد تأیید آن مقام عظما می‌باشد عنایت نموده به نحو شفاف در رسانه‌ها مورد اطلاع‌رسانی‌ قرار گیرد.

انجمن حامیان حقوق شهروندی 

انتهای پیام/ 70061 

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق شهروندی آیت الله مکارم شیرازی مراجع تقلید آیت الله سیستانی آیت الله شبیری زنجانی آیت الله صافی گلپایگانی کرونا آیت الله ظرفیت ها یقین ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع دائم مشکل کم‌آبی به تدبیر دولت انقلابی نیاز دارد

حجت‌الاسلام عباس امینی پیش از سخنرانی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جمع مردم شاهرود در قالب دور دوم سفر استانی هیات دولت به استان سمنان گفت: در کنار دشواری در تامین آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی، به استفاده بهینه از ظرفیت تصفیه فاضلاب شهری برای جبران بخشی از این مشکل نیز بی‌توجهی می‌شود.

وی بیان کرد: تکمیل طرح فاضلاب شهری شاهرود سال‌ها معصل اراده‌ای برای اجراست که امیدواریم با درایت و تدبیر دولت مردمی آیت‌الله رییسی انتظار چندین ساله مردم برای بهره‌برداری از این طرح به پایان برسد.

امام جمعه شاهرود همچنین با تقدیر از تلاش دولت برای گازرسانی به همه مناطق کشور گفت: با وجود این خدمات، هنوز برخی مناطق از جمله روستای خارتوران این شهرستان که جزو مناطق دارای ظرفیت بالقوه اقتصادی کشور به شمار می‌روند از این خدمت بی‌بهره هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • معتمدین و بزرگان حلقه ارتباط پلیس و مردم هستند
  • رفع دائم مشکل کم‌آبی به تدبیر دولت انقلابی نیاز دارد
  • برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان
  • زیرساخت‌های تربیتی در استان همدان ضعیف است
  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • خزعلی: رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن
  • یک گام به نفع حقوق شهروندی