روایت بهروز غریبپور از «نوروز» و «کرونا»/ به آینده امیدوارم
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۲۸۱۴۰
دریافت 51 MB
به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهای خود و به ویژه آغاز بحران ویروس کرونا در ایران و جهان به پایان رسید و مردم ایران وارد سال ۹۹ هجری شمسی شدند به امید اینکه روزها و سالی پر برکت پیش روی همگان باشد. جامعه تئاتر نیز از جمله اقشار کشور هستند که با وجود تعطیلی و ایام سختی که در سال ۹۸ تجربه کردند، با امید به روزهایی همراه با سلامتی و رونق زندگی اجتماعی سال جدید را آغاز کرده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان با تجربه خانهنشینی اجباری در نوروز ۹۹ خبرگزاری مهر در فراخوانی از هنرمندان تئاتر خواست در ویدئوهایی کوتاه برای این روزها پیشنهادات فرهنگی مطرح کنند؛ پیشنهاداتی اعم از دیدن فیلم، فیلم-تئاتر، خواندن کتابها و نمایشنامه های مختلف و کارها و برنامه هایی که باعث میشود این روزها به بطالت نگذرد و مردم از خانه ماندن لذت ببرند.
بهروز غریبپور مدرس و کارگردان شناخته شده و باسابقه تئاتر ایران در آستانه سال نو و در ویدئویی اختصاصی برای بخش «هنر» خبرگزاری مهر درباره شرایطی جامعه ایران و خانواده تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه کرده و عملکرد و نگاهی که باید در سال جدید داشته باشد، گفت: من ۱۱ سالم بود که روز جهانی تئاتر نامگذاری شد و هیچگاه در سالهایی که سپری شد چنین اتفاقی رخ نداده که روز جهانی تئاتر مصادف با تعطیلی تئاتر در جهان باشد.
وی تأکید کرد: ممکن است بحرانی که این روزها از سر می گذرانیم پیامدهای خوبی هم داشته باشد از جمله آن احساس جای خالی تئاتر در جامعه است که باید این احساس خلاء را به فال نیک بگیریم. اگر در جامعه کتاب و روزنامه چاپ نشود، یا مردم به پارک نروند و رفت و آمد نداشته باشند و نگران این امور باشند، نشان دهنده احساس اهمیت شان است.
سرپرست گروه تئاتر «آران» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این شرایط چاره گریه کردن و ماتم گرفتن نیست. بهرغم همه دردی که دارم و بحرانی که بر جهان مستولی شده، گریه نمیکنم و به آینده فکر میکنم و امیدوار هستم که دوباره تماشاخانههای تئاتر باز شوند، بازیگران و عروسکها روی صحنه بروند و تماشاگران در سالن به تماشای آثار بنشینند.
غریبپور همچنین پیشنهادهایی به مخاطبان و علاقهمندان تئاتر برای گذران قرنطینه نوروزی ارائه داد که این پیشنهادها و متن کامل سخنان این هنرمند مطرح تئاتر ایران را میتوانید همزمان با اولین روز سال ۹۹ در ضمیمه این خبر مشاهده کنید.
کد خبر 4882014 فریبرز داراییمنبع: مهر
کلیدواژه: بهروز غریب پور نوروز99 ویروس کرونا تئاتر ایران کارگردان تئاتر تئاتر در خانه ویروس کرونا تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی سریال ایرانی هوشنگ ظریف شبکه نسیم موسیقی پاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبکه پنج سیما شبکه سه سیما درگذشت چهره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتباط جامعه شناسی و اقتصاد ارتباطی چند جانبه است و در طی زمان از لحاظ کمی و کیفی دچار دگرگونی و پیچیدگی شده است.
حمزه نوذری (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «بازاندیشی در جامعهشناسی: بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه» به این موضوع میپردازد که اندیشە جامعهشناسان کلاسیک نه تنها از اقتصاد دور نبود بلکه اقتصاد در بطن نظریههای آنها قرار داشته است. اگر به آثار جامعهشناسان در قرن نوزدهم نگاه کنیم همراهی و مجادلات بسیاری با علم اقتصاد وجود دارد.
* اقتصاد در دنیای مدرن
این پژوهشگر مینویسد: دراوایل و اواسط قرن نوزدهم رویکرد اقتصاد کلاسیک و در اواخر قرن نوزدهم رویکرد اقتصاد مارژینالیستی و مکتب اطریشی مدعی اصلی توضیح پدیدههای اقتصادی در دنیای مدرن بودند و جامعهشناسان در چنین زمینه و شرایطی که این دو نحلۀ علم اقتصاد مسلّط بودند، سعی کردند پدیدههای اقتصادی را تحلیل کنند و به همین دلیل مواجهات و گاهی اقتباسهایی از علم اقتصاد در دو حوزه انسانشناسی و روششناسی داشتهاند.
* ارتباط جامعهشناسی و اقتصاد
به زعم این پژوهشگر بخش مهمی ازمتون جامعهشناسی در این دوره در گفتگو با آرا اقتصادی شکل گرفته است. اگر هر متنی را میانمتنیت در نظر بگیریم که پای متون دیگر را به میان میکشد تا نابسندگی آنها را نشان دهد، مهمترین میانمتنیت جامعهشناسی، متن اقتصاد بوده است.
پدیدههای اقتصادی را اگر عمیقتر نگاه کنیم به دقایقی میرسیم که علم اقتصاد از آنها غفلت کرده استنوذری در این پژوهش توضیح میدهد که در این میان جامعهشناسان کلاسیک گاهی از روش و نظریات اقتصاد اقتباس کردهاند ولی آن را در مسیر دیگری گسترش دادهاند. آنها نشان دادند که پدیدههای اقتصادی را اگر عمیقتر نگاه کنیم به دقایقی میرسیم که علم اقتصاد از آنها غفلت کرده است. رویکرد جامعهشناسان کلاسیک به پدیدههای اقتصادی در دورههای بعدی کمرنگ شد هرچند تلاشهایی برای این کار صورت گرفته است.
* اقتصاد در آثار جامعهشناسان معاصر
از نظر این پژوهشگر در چند سال اخیر سوئدبرگ تلاش کرده است مجدداً خوانشی از ارتباط میان نظریههای جامعهشناسی و اقتصاد را صورتبندی کند و علاوه بر نشان دادن وجوه اقتصادی در آثار جامعهشناسان کلاسیک، در آثار جامعهشناسان معاصر هم مواجهه با علم اقتصاد را نشان دهد؛ اما نقدهای جدی به مباحث ایشان وارد است. در ادامه باید گفت از جمله مهمترین نقدها این است که دلبستگی ایشان برای توسعە حوزه جامعهشناسی اقتصادی، وی را از درک عمیق مباحث جامعهشناسان کلاسیک نسبت به رابطۀ میان جامعهشناسی و اقتصاد باز داشته است.
بدون فهم پدیدههای اقتصادی، نظریهپردازی درباره جامعه ممکن نیستاز نظر نوذری یکی از پُرثمرترین کارها برای نشان دادن رابطۀ میان اقتصاد و جامعهشناسی، آثارمارکس است، درحالیکه سوئدبرگ، مارکس را جزء جامعهشناسان کلاسیک تلقی نمیکند و معتقد است میان آثار مارکس و آن چه که جامعهشناسی اقتصادی میدانیم فاصلۀ بسیاری است. درحالیکه به نظر میرسد مبنای جامعهشناسی را باید در آثار مارکس جستجو کرد بهویژه جایی که از انسان نوعی در مقابل انسان منزوی علم اقتصاد سخن میگوید.
* نظریه آدرنو درباره رابطه جامعهشناس و پدیدههای اقتصادی
نوذری در انتها با اشاره به این موضوع که آدورنو درباره جامعهشناسی که میخواهد جامعه شناس بماند و تحلیل پدیدههای اقتصادی را به علم اقتصاد واگذار نماید مینویسد: با چنین کاری (منظور بیارتباطی و کمارتباطی بین جامعهشناسی و اقتصاد) جامعهشناسی چیزی را از نظر میاندازد که علت واقعی همۀ چیزها است وی در جواب کسانی که معتقد بودند توضیح فرایندهای اقتصادی را باید به علم اقتصاد واگذار کرد معتقد است با این نگاه جامعهشناسی تولید و بازتولید اجتماعی زندگی جامعه در مقام کل را نادیده میگیرد کلاسیکهای جامعهشناسی این نکته را بهخوبی درک کردهاند که بدون فهم پدیدههای اقتصادی، نظریهپردازی درباره جامعه ممکن نیست.
این پژوهشگر در نهایت با اشاره به این موضوع که اگر بازنگری در جامعهشناسی ایران نیاز باشد، یک راه بازگشت به متون کلاسیکهای جامعهشناسی بهویژه روایت آنها از رابطۀ اقتصاد و جامعه است؛ رابطهای که امروز بیش از هر زمان دیگری مسئلهای دشوار و پیچیده است. مواجهات مارکس، وبر و زیمل در این خصوص نه تنها نیازمند واکاوی بیشتر است بلکه با مسائل امروزی جامعه و علم جامعهشناسی ارتباط عمیقی دارد.
او در پایان مینویسد: شاید به مذاق جامعهشناسان امروز خوش نیاید اگر ادعا کنیم که بیشتر مباحث اصلی وبر و زیمل برگرفته از علم اقتصاد است، هرچند نوآوریهای در آن ایجاد کردهاند.
انتهای پیام/