Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- طرح به اصطلاح صلح معامله قرن نه تنها از دستیابی به اهداف شوم خود در مورد مناقشه فلسطین و اراضی اشغالی ناکام ماند، بلکه سبب وحدت و یکپارچگی گروه های فلسطینی شد. تاریخ انتشار: 09:00 - 01 فروردين 1399 - کد خبر: ۵۹۹۹۴۵ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ طرح به اصطلاح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن» در نهایت پس از حدود سه سال تاخیر در رونمایی، چندی پیش در حاشیه دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید و در میانه چالش‌های سیاسی پیش روی این دو مقام آمریکایی و صهیونیستی اعلام عمومی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این طرح که بار‌ها با تعویق در رونمایی و از هم پاشیده شدن تیم تدوینش مواجه بود، در نهایت نیز به دلیل مخالفت‌های گسترده فلسطینیان و جامعه بین المللی به اذعان کارشناسان امر، مُرده متولد شد.
مخالفت‌ ها با این طرح که توسط تیم «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ تدوین شد، محدود به هیچ چارچوب و قالبی نشده و طیف عمده‌ ای از کشور‌های عربی و غیرعربی، مسلمان و غیرمسلمان، آسیایی و غیر آسیایی، و ... را در برگرفت.   اعتراض به این طرح از همان زمان اعلام خبر تلاش واشنگتن در راستای تدوین چنین طرحی، به صورت برگزاری اعتراض‌ها و تظاهرات مردمی علیه انتشار این طرح از یک سو و محکومیت آن توسط سران کشور‌های مختلف از سوی دیگر، مهر تاییدی بر مرگ این طرح پیش از تولد بود.
البته باید توجه داشت که انتشار بخش نخست و اقتصادی این طرح در کنفرانس «منامه» نیز شکستی واضح و آشکار برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. نشست مذکور به دلیل عدم حضور طرف فلسطینی، مخالفت کشور‌های مسلمان، مخالفت مجامع و سازمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی با آن به شکستی مفتضحانه برای آمریکا مبدل شد.
معامله جانبدارانه قرن پیشنهادی آمریکا که با هدف تامین جاه طلبی‌های ارضی رژیم صهیونیستی تهیه و تدوین شده، پس از رونمایی با مخالفت ها، انتقادات و محکومیت‌های زیادی روبرو شد. از عمده‌ترین مفاد ناعادلانه این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
- شهر ابودیس با مساحتی حداکثر چهار کیلومتر مربع به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین
- حاکمیت فوری رژیم صهیونیستی بر سی درصد کرانه باختری از جمله دره اردن
- خلع سلاح حماس در نوار غزه و اعلام این منطقه به عنوان منطقه عاری از سلاح
- الزام فلسطینی‌ها به شناسایی رژیم صهیونیستی
- قدس پایتخت بلامنازع رژیم صهیونیستی است
- هر آنچه خارج از دیوار حائل در قدس قرار دارد، اراضی فلسطینی است
- وتوی احتمالی هر قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت    بیشتر بخوانید:  گروه‌های فلسطینی یکپارچه‌تر شدند  معامله قرن به دنبال چیست؟
اما این خیانت آشکار آمریکا به حقوق فلسطینیان که در ادامه سیاست‌های ضد فلسطینی دولت دونالد ترامپ قابل بررسی است، موهبتی برای فلسطین به دنبال داشت.   رشته سیاست‌های ضد فلسطینی ترامپ اعم از انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به «قدس اشغالی»، لغو کمک به «آنروا» و ... با رونمایی از معامله قرن به اوج رسید.   هرچند نباید از هدف ترامپ برای حمایت از نتانیاهو در آستانه سومین انتخابات سراسری در اراضی اشغالی و تداوم بحران سیاسی آن غافل بود.
معامله پیش از تولد مُرده قرن، گذشته از محکومیت گسترده در سطح بین المللی از سوی گروه‌های فلسطینی نیز با محکومیتی مواجه شد که با برپایی تظاهرات و اعتراض همراه شد.   برپایی تظاهرات گسترده در نوار غزه، کرانه باختری و حتی اراضی اشغالی از همان روز رونمایی از توافق سازش ترامپ، نخستین گام مردم، احزاب و گروه‌های فلسطینی برای نمایش مخالفتشان بود.
اعتراض‌های مسالمت آمیز در شهر‌های مختلف فلسطین و اراضی اشغالی تنها واکنش داخلی به معامله قرن نبود. آن چه در میانه برگزاری تظاهرات بیش از هرچیز دیگری اهمیت داشت، تاکید معترضان و تظاهرکنندگان بر انجام فداکاری در مقابله با توطئه قرن بود.
نظرسنجی‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که مخالفت فلسطینی‌ ها با طرح پیشنهادی آمریکا تقریبا ۱۰۰ درصد است و این مخالفت یکپارچه سبب تشدید تاکید بر مقاومت در برابر این طرح شده و یکپارچگی و وحدت میان فلسطینیان را افزایش داده است. در واقع ۶۴ درصد فلسطینیان بر گزینه مقاومت در برابر طرح پیشنهادی آمریکا تاکید کردند.   یافته‌ های نظرسنجی‌های مختلف انجام شده در این مورد نشان می‌دهد حمایت از راه حل دو دولتی در میان فلسطینیان به کمترین میزان از زمان امضای توافق «اسلو» رسیده است.     باید توجه داشت که این روند از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید سرعت بیشتری یافته است.   فلسطینی‌ها همچنین به صراحت تاکید کردند که از ایده «محمد عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر قطع روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.
تاکید بر کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف وجه مشترک همه مخالفت‌ها با معامله قرن بوده است.
این وحدت و یکپارچگی در میان گروه‌ های فلسطینی نیز قابل مشاهده است؛ هماهنگی و یکپارچگی گروه‌ها و احزاب فلسطینی در دروه پس از رونمایی از معامله قرن کاملا آشکار بوده است؛ این گروه‌ها و احزاب تصمیم قطعی خود را برای مقابله با طرح معامله قرن اعلام کردند؛ این امر سبب شد که فعالان ضد جنگ آمریکایی نیز از طرح معامله قرن به عنوان عامل وحدت بخش فلسطین یاد کند.   وحدت و یکپارچگی که در بحبوهه بحران سیاسی در اراضی اشغالی به خنجری در پهلوی رژیم صهیونیستی مبدل شده و عصبانیت «تل آویو»، به شکل تکرار حمله‌ های غیرانسانی را به نوار غزه به دنبال داشته است.
انتظار می‌ رود معامله قرن همانطور که همگان بر مرده به دنیا آمدنش تاکید دارند، پیش از اجرایی شدن به زباله دان قرارداد‌های استعماری تاریخ بپیوندد؛ مخالفت فلسطینی‌ها با این طرح و عزم راسخ آنان برای اجرایی نشدن آن مهر تاییدی بر این پیش بینی است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: معامله قرن معامله قرن رژیم صهیونیستی گروه های فلسطینی پیشنهادی آمریکا رژیم صهیونیستی اراضی اشغالی معامله قرن گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۸۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیده‌بان اروپا-مدیترانه: باید جنایت کوچاندن اجباری غیرنظامیان فلسطینی متوقف شود

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌هایی را که برای بازگشت به منازلشان در شمال غزه تلاش می‌کردند، محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمله ارتش اسرائیل به هزاران فلسطینی که برای بازگشت به منازلشان در شمال غزه تلاش می‌کردند، محکوم می‌کنیم. این حملات که با توپخانه و سلاح انجام شد منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها فلسطینی از جمله تعدادی از زنان و کودکان شد. ارتش رژیم اشغالگر یکشنبه جنایت‌های ضد بشری و جنایت‌های جنگی را از طریق حملات عمدی علیه غیرنظامیان و قتل و مجروح کردن تعدادی از آنها و ادامه جنایت کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از طریق ممانعت از بازگشت آنها به منازلشان انجام داد.

به نقل از خبرگزاری سما، در این بیانیه آمده است: جنایت‌های خطرناک ارتش اسرائیل به ویژه جنایت کوچاندن اجباری با هدف از بین بردن زندگی فلسطینی‌ها در نوار غزه و در راستای جنایت نسل کشی است. ما شهادت‌ها و گزارشات موثقی را درباره حمله توپخانه اسرائیل و قایق‌های جنگی و پهپادهای آن‌ها و حمله نیروهای اسرائیلی با گاز اشک آور به هزاران غیرنظامی فلسطینی که تلاش می‌کردند به منازلشان در شمال غزه بازگردند، دریافت کردیم. یکی از قربانیان «نعیم اسماعیل حبیب» است که توسط یک پهپاد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.

در این بیانیه تأکید شده است: مجموع تعداد آوارگان نوار غزه حدود ۲ میلیون نفر است که بسیاری از آنها چندین بار مجبور به کوچ شده‌اند. باید جنایت کوچاندن اجباری غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل متوقف شده و فورا اجازه بازگشت آنها به منازلشان طبق قواعد بین‌المللی داده شود. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم بر اسرائیل برای توقف جنایت‌هایش در نوار غزه و پایبندی به قوانین جنگ فشار بیاورد. این قوانین هرگونه حمله به غیرنظامیان را ممنوع و مهاجرت اجباری را در حد جنایت جنگی و ضد بشری می‌داند. طرف‌های بین‌المللی که با صراحت مخالفت خود را با هرگونه کوچاندن اجباری اعلام کرده‌اند مسئولیت مقابله با طرح‌های اسرائیل برای تبدیل کوچاندن اجباری به یک واقعیت را برعهده دارند.

پیش از این در صد و نود و دومین روز جنگ منابع رسانه‌ای امروز (دوشنبه) از حمله دوباره ارتش رژیم صهیونیستی به کاروان آوارگان فلسطینی در مسیر بازگشت به شمال نوار غزه خبر دادند.

شبکه المیادین در این باره گزارش داد برای دومین روز متوالی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با توپ و گلوله جنگی صدها آواره فلسطینی را که در تلاش برای بازگشت به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه بودند در نزدیکی پل «وادی غزه» هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، صدها خانواده فلسطینی در تلاش برای بازگشت به خانه‌هایشان بودند که حمله صهیونیست‌ها مانع آن شد.

منابع مطلع از مجروح شدن چند آواره فلسطینی در نتیجه این حملات خبر دادند.

همزمان قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز برای جلوگیری از بازگشت هزاران آواره به خانه‌های خود در شمال نوار غزه، ایست بازرسی «نتزاریم» را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، یک دختر بچه فلسطینی در این حمله به شهادت رسیده و چند آواره دیگر نیز مجروح شده‌اند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه ایجاد شد.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، منطقه نوار غزه به‌ویژه شمال آن در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیده‌بان اروپا-مدیترانه: باید جنایت کوچاندن اجباری غیرنظامیان فلسطینی متوقف شود
  • بایدن: با رهبران گروه 7 درباره حمله ایران به اسرائیل صحبت کردم
  • حمله رژیم صهیونیستی به آوارگان در مسیر بازگشت به شمال غزه و شهادت کودک فلسطینی
  • رژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خورد
  • گروه‌های فلسطینی: اسرائیل همچنان به نسل‌کشی در غزه ادامه می‌دهد
  • ارتش اشغالگر اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه را تکذیب کرد/ هدف قرار گرفتن آوارگان
  • وحدت و همدلی سلایق مختلف عامل اقتدار ملت ایران است
  • جهاد اسلامی: گروه‌های مقاومت به وظیفه خود در دفاع از ملت فلسطین عمل خواهند کرد
  • درخواست گروه‌های فلسطینی برای مقابله با تجاوزات شهرک‌نشینان
  • درخواست‌ گروه‌های فلسطینی برای مقابله با تجاوزات شهرک‌نشینان