Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@17:01:25 GMT

مهم‌ترین آثار تاریخی قم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۰۳۲۴

مهم‌ترین آثار تاریخی قم چیست؟

خبرگزاری میزان- شهر مذهبی قم سالانه زائران زیادی را جذب می‌کند و به زیارت حرم حضرت معصومه (س) می‌روند. قم بیشتر با سوهان شناخته می‌شود، اما ناگفته نماند، که تنها سوغاتی قم، سوهان نیست و صنایع دستی و خوراکی‌های بسیاری دارد. تاریخ انتشار: 11:13 - 01 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۷۴۵۹

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،شهر مذهبی قم سالانه زائران زیادی را جذب می‌کند و به زیارت حرم حضرت معصومه (س) می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قم بیشتر با سوهان شناخته می‌شود، اما ناگفته نماند، که تنها سوغاتی قم، سوهان نیست و صنایع دستی و خوراکی‌های بسیاری دارد. همچنین تنها مکان دیدنی-زیارتی قم، حرم حضرت معصومه نیست و اماکن تاریخی و مذهبی دیگری هم دارد. تعدادی از سوغاتی‌های قم عبارتند از:

سوهان: این سوغاتی که از زمان قاجار در قم بوده است، از جوانه گندم تهیه و با چای میل می‌شود. سرشار از ویتامین و پروتئین می‌باشد و، چون قند طبیعی دارد، برای افرادی که اجتناب غذایی دارند و از شکر استفاده نمی‌کنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در انواع مختلفی از جمله: سوهان گل، گزی، سنتی، لقمه ای، بادامی، عسلی و کره‌ای عرضه می‌شود. سوهان گل اصلی‌ترین نوع آن است، که به صورت گرد در بسته بندی قرار دارد.

حلوا قم: قم نیز مانند همه‌ی شهر‌های دیگر، حلوای مخصوص خود را دارد. نوع معروف و محبوب حلوای قم، حلوای کنجدی است. روش طبخ آن، مانند روش طبخ سوهان است و از آرد، کنجد و شکر درست می‌شود. حلوای ارده، نوعی حلوای خوشمزه و مقوی قم است و دلیل مقوی بودنش استفاده از گردو، بادام و شیره کشمش است.

نان کسمه: این سوغات لذیذ که از زردچوبه، تخم مرغ، آرد و شیره (یا شکر) تهیه می‌شود، نسبتا ناشناخته است. نان‌هایی بیضی شکل هستند که ممکن است با کنجد تزیین شده باشند یا ساده باشند، که اگر با کنجر تزیین شده باشند گران‌تر هستند و با نام کسمه زنجبیلی در بازار عرضه می‌شوند.

خرمهره سازی: یکی از صنایع دستی مهم قم خرمهره است که از گذشته تا به حال در قم رواج داشته است. سنگ‌های فیروزه‌ای که عموما برای چشم نظر از آن استفاده می‌کنند، همان خرمهره هستند که البته در ساخت دستبند و گردنبند هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها در کشور‌های دیگری هم وجود دارد و آن‌ها را با نام مهره شانس و برند تکنیک قم می‌شناسند.

قالی قم: بافتن قالی و قالیچه سالیان زیادی است که در شهر قم مرسوم است، اما اگر به دنبال یک سوغاتی گرانبها هستید قالی دست بافت ابریشمی قم، بهترین انتخاب است که در طرح و رنگ‌های مختلف و خاصی در بازار موجود است.

معرق کاری: اثری هنری است، که با در کنار هم قرار دادن قطعات چوبی ایجاد می‌شود، اما ممکن است با هنر‌های دیگر تلفیق شود. از هنر‌های محبوب و صنایع دستی پرطرفدار شهر قم است، که توسط هنرمندان قمی انجام می‌شود.

آثار تاریخی-مذهبی و دیدنی قم عبارتند از:

حرم مطهر حضرت معصومه (س): مرقد حضرت معصومه (س) در شهر قم، فضایی زیبا و آرامش بخش دارد. کاشی کاری و معماری ویژه‌ی آن به زیبایی این حرم افزوده است. حرم بخشی به نام رواق بالاسر دارد که با آینه کاری و گچبری مزین شده است. این محل، محل برگزاری مراسمات مذهبی و زیارت می‌باشد.

دریاچه نمک: شکل و وسعت دریاچه به بارندگی بستگی دارد. از چشم انداز‌های زیبای قم به شمار می‌رود و رود‌های بسیاری که در آن می‌ریزند، از شوره زار‌ها عبور می‌کنند. در این شوره زار‌ها گیاهانی با خواص دارویی می‌روید، که می‌توان برای درمان امراض مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

کوه نمک: این گنبد نمکی بسیار بزرگ و متقارن است و دریاچه‌ای را در دل خود جای داده است. پدیده‌ای نادر و خاص می‌باشد و بلور‌های نمکی را در خود جای داده است. در کل منظره‌ای استثنایی را ایجاد کرده است.

غار وشنوه: غاری در کوهستان اردهال می‌باشد و پر از آبی است، که از روزنه‌های کوهستان وارد غار و به صورت چشمه خارج می‌شود. در حومه‌ی این غار ۲۱ معدن تشخیص داده شده وجود دارد که قدمت این معادن به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد.

بازار قم: این بازار که متعلق به دوره‌ی قاجار است، در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. در سقف روزنه‌هایی برای ورود نور و تهویه هوا وجود دارد. این معماری بسیار خاص است چرا که بازار در تابستان و زمستان از ورود گرما و سرما جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: عیدی در عید نوروز چی بخریم؟

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آثار تاریخی سوغات حضرت معصومه صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهری‌پور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران‌شناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام می‌دادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره‌شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق‌محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش‌اندوزی می‌پرداخت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم‌نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه‌گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه‌کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناخته‌شده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال‌شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی در پایان بیان کرد: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 6087717

دیگر خبرها

  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • سوغاتی چینی کی به تهران میرسه؟
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه