Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@21:06:53 GMT

مهم ترین آثار تاریخی و سوغات کرج چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۰۷۱۲

مهم ترین آثار تاریخی و سوغات کرج چیست؟

خبرگزاری میزان- کرج به عنوان منطقه‌ای واقع در استان البرز در غرب تهران، مکانی برای زندگی اقوام متنوعی می‌باشد. شهری کوهپایه‌ای و مهاجرپذیر می‌باشد و به علت کوهپایه‌ای بودن، زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد. تاریخ انتشار: 12:49 - 01 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۷۴۳۹

به گزارش خبرنگار فضای مجازی خبرگزاری میزان، کرج به عنوان منطقه‌ای واقع در استان البرز در غرب تهران، مکانی برای زندگی اقوام متنوعی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهری کوهپایه‌ای و مهاجرپذیر می‌باشد و به علت کوهپایه‌ای بودن، زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد. سوغات شهر کرج همانند دیگر شهر‌های ایران به دو قسمت صنایع دستی و خوراکی قابل قسم است. ضمن این کرج بزرگترین شهر استان البرز است و سوغاتی‌های ویژه خود را دارد.
سوغاتی‌های کرج شامل موارد زیر هستند:

پنیر طالقان: لبنیات طالقان به ویژه پنیر آن، بسیار محبوب است و با پنیر تبریزی رقابت می‌کند. طالقان به عنوان مرکز پنیر محلی کشور شناخته می‌شود. اگر از شهر کرج دیدن می‌کنید، توصیه می‌شود که حتما پنیر طالقان را تست کنید.

سوزن دوزی: این سوغات مختص کرج نیست و در شهر‌های دیگر ایران هم رایج است. سوزن دوزی‌های موجود در بازار کرج هم معروف است. می‌توانید این سوغاتی را از بازار‌های این شهر تهیه کنید.

شیشه گری: یکی از هنر‌هایی که در شهر کرج رواج دارد، هنر شیشه گری است. با استفاده از سنگ سیلیس این هنر انجام می‌شود، اما برای این که مقرون به صرفه باشد خرده شیشه هم در آن اضافه می‌کنند.

سنگ تراشی: حکاکی و ایجاد طرح روی سنگ‌ها از دیگرهنر‌هایی است که رد آن را می‌توانید در سوغاتی فروشی‌های کرج مشاهده کنید. می‌توانید این سنگ‌های طراحی شده را تهیه کنید و به دوستان خود هدیه دهید چرا که این سنگ‌ها ماندگاری بالایی دارند و می‌توانند یادگاری‌های خوبی باشند.

آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی کرج، کلان شهر استان البرز، عبارت است از:

جاده چالوس: جاده‌ای است که کرج را به شمال کشور متصل می‌کند. طبیعتی زیبا و چشم اندازی بکر دارد. رستوران‌های فراوان و استراحتگاه‌هایی دنج دارد که می‌تواند اوقات خوشی برای شما و خانواده تان رقم بزند.

پل دختر: این پل به نام‌های دیگر همچون پل سلیمانیه و شاه عباسی نیز شهرت دارد. این پل روی رودخانه‌ی کرج قرار دارد. در دوره سلجوقی ساخته شده است و در دوره صفوی بازسازی شده است به همین علت جزء کهنسال‌ترین پل‌های ایران به حساب می‌آید.

باغ فاتح: این باغ به پارک تنیس نیز مشهور است. زمین بازی و امکانات ورزشی دارد. این باغ در گذشته در باغشهر میان انبوه باغ‌ها قرار داشته و متعلق به فردی به نام فاتح یزدی بوده است. درختان انبوه چشم انداز شگفت انگیزی را در آن ایجاد کرده اند. محیط این باغ در روز‌های بارانی، برای پیاده روی بسیار مناسب است.

کاخ مروارید: کاخ شمس یا مروارید در سال ۱۳۴۵ ساخته شده است. طرح کلی ساختمان کاخ به صورت سفره ماهی با یک صدف در مرکز آن می‌باشد. در آن زمان مکان زندگی شمس پهلوی بوده است. اثر یک اثر تاریخی است، اما به علت عدم رسیدگی به آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

بام کرج: یکی از مناطق گردشگری در کرج، در محدوده‌ی عظیمیه بام کرج است. نمایی زیبا از شهر را در معرض دید می‌گذارد که منظره‌ی آن در شب زیباتر خواهد شد. بام کرج از آن دست مناطقی است که در تمام فصول میزبان گردشگران است. در قسمت پایینی بام، میدانی تحت عنوان میدان کوهپایه قرار دارد. در بخشی از آن مقبره شهدا قرار دارد و باعث جذب دو چندان گردشگران شده است. در مجموع اگر به دنبال هوایی پاک برای گذران اوقات فراغت هستید، بام کرج انتخاب خوبی می‌تواند باشد.

پارک چمران: پارکی زیبا در کرج که بخش‌های متفاوت و هیجان انگیزی دارد. باغ پرندگان از جمله بخش‌های مهیج آن است. پرندگان در محیطی شبیه سازی شده آزاده پرواز می‌کنند و حس خوشایندی را در شما شکل خواهد داد. صدای آواز پرندگان با صدای آبشار مصنوعی‌ای که ایجاد شده است، فضای دل انگیزی را تشکیل می‌دهد. در قسمتی هم حیواناتی همچون خرس و شتر نگه داری می‌شود که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. شهربازی مجهز و باغ گل‌ها هم از دیگر امکانات پارک چمران است. در این باغ امکانات دیگر شامل رستوران و کافی شاپ نیز برای رفاه مشتریان وجود دارد. به طور کلی پارک چمران نه تنها فضایی مناسب برای کودکان است بلکه محیطی خانوادگی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: عیدی در عید نوروز چی بخریم؟

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آثار تاریخی سوغات استان البرز کوهپایه ای بام کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران ابراهیمی قائم مقام صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با قدردانی از خانه هنر دل افکن در برگزاری این نمایشگاه نقش هنرمندان را در راستای معرفی بنا‌های ارزشمند تاریخی موثر دانست.

وی افزود: صندوق توسعه و احیا همواره تلاش خود را بر احیا و نگهداشت آثار تاریخی گذاشته و این مهم در سال جاری نیز با جدیت ادامه می‌یابد‌.

 روایت هنرمندان از بنا‌های تاریخی با هنر نقاشی

مریم دل افکن مدیر اجرایی این نمایشگاه نیز با قدردانی از حمایت‌های صندوق توسعه و احیا در برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: در نمایشگاه آثار بنا‌های تاریخی ایران حدود ۵۰ هنرمند آثار خود را در رشته‌های مختلف هنری از جمله مجسمه‌سازی، صنایع دستی، دیجیتال آرت، نقاشی خط، نقاشی با مداد رنگی، رنگ روغن، آبرنگ و پاستل، با موضوع بنا‌های تاریخی به نمایش گذاشته‌اند. 

وی افزود: علاقه‌مندان به هنر می‌توانند امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین و فردا جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۷ با مراجعه به مجموعه تاریخی مسعودیه واقع در میدان بهارستان از آثار هنر‌های به نمایش گذاشته شده بازدید کنند. 

وی، برپایی این نمایشگاه را پلی برای ارتباط بین گذشته و حال، تاریخ وهنر و فرهنگ غنی کشورمان دانست و گفت: رویکرد اصلی ما، معرفی بنا‌های تاریخی و کمک به بازسازی این بنا‌ها و کاروانسرا‌ها و ثبت بیشتر این بنا‌ها است. 

دل افکن با اشاره به اینکه کار‌های تحقیقاتی، نوشتاری و هنری نمایشگاه حدود دو ماه به طول انجامید گفت: هنرمندان تا ۲۰ فروردین، مهلت ثبت نام برای ارائه آثار خود را داشتند و از میان تعداد زیادی آثار، بهترین تابلو‌ها را برگزیدیم؛ که در کنارنمایش آثار، کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی هم برگزار می‌شود.

ویدا کوشا پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت هنر اظهار داشت:هنر می‌آید که مرهم زخم‌ها باشد و تاثیر آن نیز در جامعه در برخی مواقع بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر هنرمند تاریخ را نداند نمی‌تواند اثر فاخری تولید کند بیان کرد: اگر عقبه هنری و تاریخی را نسل به نسل منتقل کنیم اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: بنیان مایه، هر هنرمند یک مسئولیت اجتماعی است که خلق زیبایی کند و طوری زیبایی را خلق کند که حس خوب منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان
  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر