Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسرین غزنوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری از کاشت ۸۰۰ اصله نهال ون و افرا در حاشیه تالاب استیل و روستای ویرمونی این شهرستان مرزنشین خبر داد و اظهار کرد: تا پایان سال گذشته، ۲ هزار اصله نهال در روستاهای کانرود و عنبران آستارا کاشته شده است.

وی با بیان اینکه چرای بی رویه دام و بهره برداری‌های غیرمجاز از جنگل‌ها باعث فرسایش و رانش خاک شده است و این امر خطر سیلاب را افزایش می‌دهد، افزود: صیانت از درختان و جنگل‌ها مهم‌تر از کاشت آنها است و مأموران منابع طبیعی با متخلفان و متعرضان به اراضی ملی آستارا و بخصوص در مناطق گردشگری مقابله می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غزنوی با اشاره به اینکه هر یک هکتار جنگل، سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند و با توجه به افزایش جمعیت و گسترش زندگی ماشینی، برای محافظت جنگل‌ها و مراتع باید همکاری عمومی صورت گیرد، گفت: وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و جنگل‌های آن را درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد و ون تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا از آزادسازی ۱۷ هزار و ۹۰۰ متر مربع اراضی ملی در بخش مرکزی این شهرستان و دستگیری ۱۱ نفر در این رابطه خبر داد و گفت: متخلفان در روستای ویرمونی، اراضی ملی را تصرف کرده بودند که با پیگیری حقوقی، به آزادی زمین‌ها و دستگیری و معرفی متهمان به دادگاه اقدام شد.

وی، افزود: پیش از این، ۲۰ هکتار از اراضی ملی آستارا آزادسازی و در راستای حفاظت از درختان جنگلی، ۱۳۱ کوره غیرمجاز زغال در داخل جنگل‌ها تخریب شده بود.

غزنوی، گفت: طرح نهضت سبز برای تقویت اراضی جنگلی، با کاشت هفت هزار و ۳۵۰ اصله نهال در اراضی ملی این شهرستان در حال اجرا است و در کل، ۳۴ هزار نهال کاشته خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا، ادامه داد: طرح نهضت سبز از ۱۴ آذرماه با کاشت نهال در روستاهای شیری حیاطی، چلوند، کانرود، ویرمونی و کوهستان حیران آغاز شده است.

وی، اظهار کرد: در سال گذشته با صرف حدود ۶ میلیارد ریال و ساخت هزار و ۵۱۱ متر مکعب دیواره برای حفاظت آب، خاک و پوشش گیاهی اراضی ملی در بخش لوندویل، طرح آبخیزداری اجرا شد و هر ۵۰ متر مکعب دیواره سنگ چین، ۷۰ هکتار اراضی را در مقابل سیل و فرسایش حفظ می‌کند.

غزنوی، تصریح کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با ۲ واحد سرجنگلبانی بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می‌کند و با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه است.

کد خبر 4883146

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی گیلان کمبود نیروی انسانی آستارا ویروس کرونا بوشهر ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا ایلام گرگان شهرکرد ماسک طبی قزوین استانداری سمنان حوادث چهارشنبه سوری شیراز احتکار نوروز منابع طبیعی و آبخیزداری اراضی ملی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل