Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@08:15:38 GMT

تأثیرات تکنولوژی بر تغییرات اقلیمی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۴۶۲۳

تأثیرات تکنولوژی بر تغییرات اقلیمی چیست؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان تغییرات اقلیمی (Climate Change) بزرگ‌ترین بحرانی است که انسان تاکنون با آن مواجه شده و اگر در برابر آن اقدامی نشود، عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار زمین خواهد بود. در این گزارش به تأثیرات هوش مصنوعی، فناوری 5G و علوم داده‌ها بر تغییرات اقلیمی پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشمندان و کارشناسانی که درزمینهٔ تغییرات اقلیمی فعال هستند، معتقد‌اند که گرمایش زمین و تغییرات جوی که این روزها پیش آمده است، به خاطر فعالیت‌های مخرب انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایه گلخانه‌ای که در بخش پایینی اتمسفر زمین قرار دارد، بازتاب نور خورشید را در اتمسفر زمین نگه داشته و مجدد آن را به زمین برمی‌گرداند درنتیجه دمای زمین متعادل مانده و برای کلیه موجودات زنده مناسب می‌باشد. اما فعالیت‌های مخرب بشر سبب تولید گازهای گلخانه‌ای شده که عمر طولانی دارند و با افزایش دما هم از بین نمی‌روند. درنتیجه دمای زمین به‌مرور بیشتر می‌شود. این گازها شامل کربن دی‌اکسید، متان و دی نیتروژن مونوکسید هستند.

اما آتش‌سوزی‌های اخیر استرالیا و آمازون سؤال را مطرح کرده است؛ اینکه فناوری‌ای که تسهیل‌کننده اصلی تکامل و رشد انسان بوده است، آیا نمی‌تواند کاری برای پیش‌بینی، مدیریت یا کنترل چنین تخریب‌هایی انجام دهد؟ زمان آن فرارسیده است که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، علوم داده و اتصال 5G نیز مسئولیت پیشرفت اقلیمی را به عهده بگیرند.

آخرین پیشرفت در این فناوری‌ها ویژگی‌های قابل‌توجهی را نشان داده است که می‌تواند برای بهبود محیط‌زیست مؤثر واقع شود. بیایید ببینیم که چگونه آن‌ها می‌توانند به طبیعت و آب‌وهوا خدمت کنند.

هوش مصنوعی

همان‌طور که میدانیم، مشکل تغییر اقلیم این است که زمان به نفع انسان‌ها کار نمی‌کند؛ بشر باید خیلی سریع برخی راه‌حل‌ها را پیدا کرده و پیاده‌سازی کند. این جایی است که هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند.

تا به امروز، دو رویکرد متفاوت برای هوش مصنوعی وجود دارد: مبتنی بر قوانین و مبتنی بر یادگیری. هر دو رویکرد هوش مصنوعی در مورد مطالعه محیط و حل تغییرات آب‌وهوا موارد استفاده معتبری دارند. هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین الگوریتم‌های رمزگذاری شده عبارات if-then هستند که اساساً برای حل مشکلات ساده هستند. هنگامی‌که شرایط آب‌وهوا پیش می‌آید ، یک هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین می‌تواند برای کمک به دانشمندان در جمع‌آوری ارقام یا گردآوری داده‌ها مفید باشد، و در زمان انسان صرفه‌جویی زیادی می‌کند. اما یک هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. چراکه قابلیت حافظه ندارد و تمرکز آن روی ارائه راه‌حل برای مشکلی است که توسط یک انسان تعریف شده است. به همین دلیل هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ایجاد شد.

علاوه بر این، هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری از هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین پیشرفته‌تر است زیرا با فعل‌وانفعال و تعامل با مشکل، مشکلات را تشخیص می‌دهد. اصولاً هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ظرفیت حافظه دارد، درحالی‌که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین آن را ندارد.

هنگامی‌که صحبت از کمک به حل تغییرات اقلیمی می‌شود، یک هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری اساساً می‌تواند چیزی بیش از تجزیه‌وتحلیل ارقام انتشار CO2 را انجام دهد. هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری درواقع می‌تواند این ارقام، دلایل مطالعه و راه‌حل‌ها را ضبط کند، و سپس بهترین راه‌حل را به‌صورت تئوری توصیه کند.

فناوری 5G

به گفته هواوی، شبکه‌های 5G می‌توانند نقش مهمی در کاهش تغییرات آب‌وهوایی داشته باشند. در یک رویداد ،  هوی کائو، رئیس استراتژی و سیاست هوآوی در اتحادیه اروپا، تأکید کرد که تغییرات آب‌وهوایی در حال رخ دادن است و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. حراست از محیط‌زیست یک جنبه افقی سیاست و تجارت است.

 کائو با تأکید بر اینکه یک روش مبتنی بر واقعیت می‌تواند در اندازه‌گیری تأثیر فناوری‌های جدید مانند 5G بسیار مهم باشد، خاطرنشان کرد: 5G انرژی کمتری از 4G مصرف می‌کند. مصرف برق 5G در هر بیت تنها 10٪ از 4G است. به‌عبارت‌دیگر ، 90٪ نیرو در هر بیت صرفه‌جویی می‌شود.

این شرکت در یکی از گزارش‌های سال 2018 خود چهار استراتژی را برای پایداری بیان کرد: گنجاندن دیجیتال، امنیت و قابل اعتماد بودن، حفاظت از محیط‌زیست، و یک اکوسیستم سالم و هماهنگ.

طی سال‌های گذشته، هواوی در تلاش است تا به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) دستیابی پیدا کند، یک اکوسیستم پایدار و فراگیرتر با شرکای صنعت خود ایجاد کند و استراتژی‌های پایداری خود را اجرایی کند.

رئیس کمیسیون اروپای غربی هواوی، تأکید کرد که حفاظت از محیط‌زیست یک جزء اصلی در ابتکارات توسعه پایدار هواوی است: بهره‌وری انرژی برای شبکه‌های ارتباطی آینده مورد توجه عمده قرار گرفته است. ما باید انرژی کمتری را برای انتقال داده‌های بیشتر و درعین‌حال کاهش مصرف انرژی کلی سیستم‌های انرژی استفاده کنیم. تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

 

علوم داده

علاوه بر مواردی که ذکر شد، علم داده می‌تواند نقش بزرگی در این نبرد بزرگ بازی کند. یافتن الگوهای جدید در داده‌ها راهی روشن برای دستیابی به راه‌حل‌های قدرتمند برای دنیای ما که گرسنه انرژی است، می‌باشد.

نگاهی به داده‌ها و یافتن الگوها می‌تواند به طرز چشمگیری در یافتن راه‌حل‌های سریع در هر زمینه از جمله بهره‌وری انرژی کمک کند.

علاوه بر این علت این استفاده زیاد از انرژی، نیاز به نگه داشتن مرکز داده در دمای معین، جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد و خرابی قطعات الکترونیکی است. درنتیجه ، در صورت عدم استفاده از انرژی پاک برای بهره‌برداری از یک مرکز داده ، می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر انتشار CO2 داشته باشد.

به همین دلیل است که شرکت Deepmind (یک شرکت هوش مصنوعی متعلق به گوگل) در سال 2016 موفق شد 40٪ مصرف انرژی را در یک مرکز داده در گوگل کاهش دهد.

اکنون چندین راه‌حل مبتنی بر داده برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و هدایت ما به آینده‌ای کاملاً تجدید پذیر درحال آزمایش قرار دارد. و همچنین بسیاری موارد دیگر در حال حاضر موردمطالعه قرار دارد.

 بنابراین علوم داده نیز این توانایی را دارد که در این نبرد سهیم باشد و آینده‌ای بهتر را برای ما رقم بزند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی آمازون تغییرات اقلیمی فناوری 5G آتش سوزی استرالیا علوم داده تغییرات اقلیمی علوم داده محیط زیست راه حل ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۴۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی نور‌های مصنوعی رشد گیاه به جای نور خورشید

یک شرکت دانش بنیان که در زمینه تکنولوژی‌های نوین کشاورزی و ساخت گلخانه‌های هایتک فعالیت می‌کند، به تکنولوژی جایگزینی نور‌های مصنوعی به جای نور خورشید دست یافته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، زمانی، مدیرعامل شرکت پرتو رشد نوین ویژن با برند تجاری ایران گرولایت گفت: این شرکت دانش بنیان، اولین تولید کننده لنز در کشور، اولین تولید کننده سبد‌های هیدروپونیک، اولین تولید کننده بستر‌های کشت طبقاتی هیدروپونیک، اولین سازنده پلنت فکتوری یا کارخانه گیاهسازی و اولین و تنها متخصص ساخت نور‌های رشد گیاه مصنوعی در کشور است که در دو مورد اخیر اولین تولید کننده در منطقه هم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش، متوجه یک نیاز بزرگ در بخش کشاورزی کشور شدیم و آن فناوری تکنولوژی جایگزینی نور‌های مصنوعی به جای نور خورشید است. این تکنولوژی، در تمام دنیا با سرعت بالایی در حال گسترش بود، اما در کشور ما توجه زیادی به این موضوع نمی‌شد؛ بنابراین با تشکیل گروهی از نخبگان و دانشجویان برتر رشته‌های فیزیک، علوم کشاورزی، باغبانی و الکترونیک تصمیم گرفتیم تا گروه تحقیقاتی را تشکیل بدیم و این فناوری را در کشورمان بومی‌سازی کنیم.

زمانی ادامه داد: از سال ۹۱ تا سال ۹۵ این گروه تحقیقاتی به کار خود ادامه‌داد و پس از رسیدن به یافته‌های علمی و آزمایش‌های اولیه در زمینه تاثیر نور بر عملکرد فتوسنتز گیاه در تیمار‌های مختلف، تاسیس شرکت پرتو رشد نوین ویژن را در دستور کار خود قرار دادیم و در نتیجه آن توانستیم در زمینه تولید نور‌های رشد گیاه و کشاورزی عمودی با استفاده از نور‌های مصنوعی در کشور‌های حوزه خلیج فارس اولین باشیم و در حال حاضر سایر تولید کنندگان در کشور‌های صاحب فناوری و صنعت، اطلاعات خود را با ما به اشتراک می‌گذارند. وی تصریح کرد: در تکنولوژی نور‌های مصنوعی برای تامین نیاز فتوسنتز گیاه نانومتر‌هایی از خورشید که عملکرد مثبت و بیشتری در ایجاد عمل فتوسنتز بر روی گیاه دارند از طیف خورشید فیلتر شده و به وسیله تکنولوژی ال‌ای دی و وابسته به نوع واریته گیاه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا نیاز گیاه را برطرف کنند.

به گفته او، در نتیجه این امر در هر فضایی و به دور از نور خورشید می‌توانیم به راحتی گیاهان را پرورش دهیم که نمونه آن در ایستگاه فضایی ناسا نیز وجود دارد و طی آن، برای تامین غذای مسافران این فضاپیما‌ها از تکنولوژی نور‌های مصنوعی برای تولید محصول در فضا استفاده می‌شود.

زمانی همچنین تصریح کرد: مطمئناً بزرگ‌ترین مزیت این فناوری موضوع کاهش مصرف آب است که امری حیاتی برای کشورمان محسوب می‌شود. در واقع با توجه به تحقیقات علمی صورت گرفته در این فناوری با حذف گرمای خورشید و سایر عوامل طبیعی و استفاده از فناوری کشت هیدروپونیک توانسته‌ایم مصرف آب را تا ۱۵۰ برابر کاهش دهیم که این عددی شگفت انگیز است برای کشوری که در تامین نیاز آب شیرین خود مشکل دارد.

زمانی با بیان اینکه این تکنولوژی بدون شک آینده نجات بشریت از گرسنگی است، افزود: باید توجه داشت که فناوری استفاده از نور مصنوعی گلخانه‌ها هر روز به سطح جدیدی از خود می‌رسد و تحقیقاتی که از ۱۰۰ سال پیش شروع شده است هر روز به روز رسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ایران گرولایت همچنین تصریح‌کرد: این شرکت موفق شده‌است چندین کارخانه گیاهی را در کشور راه‌اندازی کند، در زمینه تولید نور‌های مکمل گلخانه برای گلخانه‌های سنتی با افزایش طول روز در فصول پاییز و زمستان بیش از ۴۰ درصد بهره‌وری این گلخانه‌ها را افزایش داده‌است و این برای تولید محصولات کشاورزی امری شگفت انگیز است.

وی ادامه داد: شرکت پرتو رشد نوین به عنوان تنها تولید کننده و اولین تولید کننده نور‌های تخصصی رشد گیاهان در ایران هر روز در حال توسعه و آموزش کشاورزان جهت آشنایی با این تکنولوژی است که موجب بالا بردن بهره‌وری گلخانه‌هایشان می‌شود.

زمانی اظهار داشت: این شرکت توانسته است در اکثر دانشکده‌های کشاورزی و موسسات تحقیقاتی و علمی حوزه علوم باغبانی، فضایی را توسط این تکنولوژی تجهیز کرده و به صورت رایگان در اختیار دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد این رشته قرار دهد.

به گفته او، با آموزش کشاورزان و گلخانه داران هر روز نیاز کشور به استفاده از این تکنولوژی برای افزایش بهره‌وری بیشتر خواهد شد. شرکت پرتو رشد نوین هم سعی کرده است تا هر روز گام بلندتری را در مسیر تولید و تامین تمام قطعات مورد نیاز خود در کشور بردارد و با همکاری با سایر شرکت‌های دانش بنیان از خروج ارز برای بومی‌سازی و استفاده از این تکنولوژی اقدام کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به انعقاد قرارداد‌هایی که با خارج از کشور از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس داشته ایم امیدواریم که بتوانیم این فناوری را بیشتر گسترش دهیم و با توجه به قیمت رقابتی محصولات ایران گرولایت با کشور‌هایی مانند کشور چین می‌کوشیم تا این بازار‌ها را از آن خود کنیم.

دیگر خبرها

  • متا در حال آزمایش نوار جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است
  • تغییرات اقلیمی چگونه سبب تغییر طول و کیفیت فصل‌ها می‌شود؟
  • نور مصنوعی رشد گیاه در ایران از راه رسید
  • جایگزینی نورهای مصنوعی رشد گیاه به جای نور خورشید
  • جایگزینی نور‌های مصنوعی رشد گیاه به جای نور خورشید
  • تاب‌آوری اقلیمی چیست؟
  • آیا تغییرات اقلیمی در افزایش حساسیت بهاری نقش دارد؟
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ های سکته ای شود
  • تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته شود
  • اختصاص یک میلیارد تومان به کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی