Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@23:20:37 GMT

فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری بازار با تولید ملی

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۴۶۴۵

فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری بازار با تولید ملی

تولید ملی برای افرادی که کارهایی از قبیل امور پژوهشی و تولیدی انجام می‌دهند بسیار مهم است و این امر باید به یک فرهنگ تبدیل شود تا دستاوردها و کارکردهای شرکت‌ها سبب پیشرفت و شکل‌گیری بازار برای کیفیت بهتر شود.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رشد اقتصادی کشور در گرو رونق تولید داخلی است و توجه به این امر سبب اشتغال زایی و توسعه ظرفیت‌های داخلی می‌شود، همه می‌دانیم که محدودیت‌های بین المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده و باید به نحوی از این شرایط عبور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد اقتصادی کشور نیز در صورت رونق تولید داخلی محقق می شود و نتیجه آن اشتغال‌زایی و رشد پتانسیل‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی است.

با توجه به این که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند باید توسط دولت حمایت شود به عنوان مثال اعطای وام‌های کم بهره و یا کاهش مالیات پرداختی توسط کارگاه‌های تولیدی می‌تواند از مشکلات این کارگاه‌ها تا حدی کم کند. برای رونق دادن تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان داده شود و به جاى نگاه تجارى بر تسهیلات اعطایى، رویکرد حمایتى داشته باشیم.

در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره اینکه «رونق تولید چه نقشی در زندگی مردم دارد» نظر چند نفر از مسؤولان را جویا شده است.

«تولید ملی» ابزار قدرت ملی است

حسینعلی بهرامی استاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: هر جامعه‌ای براساس امکاناتی که دارد باید بتواند خود را اداره کند و در صورتی که با عدم امکانات مواجه است با همت و تلاش مضاعف باید  پیش برود تا بتواند امکانات را ایجاد کند، تولید ملی ابزار قدرت ملی است و اگر کشوری قدرت ملی در اختیار داشته باشد هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند صدمه و آسیبی به ملت و افراد جامعه وارد کند. 

استاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: وظیفه شخصی، دینی و اجتماعی تمام افراد جامعه این است که از تولید ملی حمایت کنند، بنده شخصاً مقید هستم وسیله و ابزاری که نیاز دارم تولید ملی باشد و از آن استفاده کنم، وظیفه دینی، انقلابی خودم می‌دانم که از تولیدات ملی استفاده کنم و افراد جامعه نیز باید در همین راستا قدم بردارند تا کشوری آبادتر و  پویاتر داشته باشیم. 

«عِرق به وطن» سبب پیشرفت و وابستگی به صنعت داخلی کشور می‌شود

و اما محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی می‌گوید: استفاده از تجهیزات و امکانات داخلی کشور می‌تواند نتایج و اثرات مختلفی داشته باشد و رعایت چنین موضوعی در تصمیمات و زندگی شخصی می‌تواند بسیار مهم باشد و طبیعتاً در زندگی اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های سازمانی هم می‌تواند تاثیر‌گذاری فوق‌العاده عالی داشته باشد، مردم در کشورهای خارجی روی این موضوع عرق زیادی دارند و طبیعتاً همین عرق و وابستگی به صنعت داخلی در کشورهایی مانند ژاپن و کره باعث رشد روزافزون شده است که عملاً داشتن عرق  به وطن و میهن باعث پیشرفت می‌شود؛ بنابراین فکر می‌کنم این مساله خیلی مهم است و باید رعایت کنیم.  

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معتقد است: اگرچه ممکن است از لحاظ قیمت، کیفیت و حتی پیدا کردن جنس مناسب داخلی در بازار مشکلاتی وجود داشته باشد که ممکن است از مسائل خیلی شخصی مانند البسه و وسایل کار شروع شود تا خیلی از مسائل پیشرفته و صنعتی تجهیزات جدی‌تر ولی مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود و در تصمیمات بعدی انسان می‌تواند اثرگذار و موثر باشد. 

وی می‌افزاید: تولید ملی و استفاده از آن برای ما به عنوان کسانی که در دانشگاه‌ کارهای پژوهشی، تولیدی و دانش‌بنیان انجام داده‌ایم بسیار مهم است و عملاً این کار باید به یک فرهنگ تبدیل شود وگرنه خیلی از دستاوردها و کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها عملا غیرقابل استفاده خواهد بود چون ممکن است در رقابت با خارجی‌ها فعلا قابل مقایسه نباشد ولی با بها دادن،‌ استفاده و اهمیت دادن به چنین موضوعاتی می‌توان باعث پیشرفت تدریجی شد و شکل‌گیری بازار برای کیفیت بهتر شود. 

رونق تولید و مسائل اقتصادی فاکتورهای علمی و کارشناسی به همراه دارد

در ادامه گفت‌وگویی با احمد همتی عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی داشتیم که وی نیز در این باره می‌گوید: رونق تولید و مسائل اقتصادی فاکتورهای علمی و کارشناسی دارد که باید رعایت شود، چند سالی است نام سال‌ بر مبنای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و بیانگر این است که شاخص‌های علمی و بین‌المللی را نمی‌توانیم خارج از اقتصاد رشد بدهیم. 

وی می‌افزاید: در سال ۱۳۹۸ مجلس قانون FATF را تصویب کرد و شورای نگهبان آن را رد کرد به طوری که یکسال مصلحت نظام آن را نگه داشت بنابراین اگر این قانون چیز غلطی بود باید بلافاصله ظرف مدت کوتاهی رد یا تایید می‌شد، به نظر شما اینکه یکسال یک مصوبه نگه داشته شود به چه معنا است.

 همتی می‌افزاید: مجلس می‌گوید باید با تمام کشورهای همسایه و منطقه بلااستثنا رابطه داشته باشیم و مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند و عده‌ای در این میان هستند که این گفته را قبول ندارند و واکنش‌هایی نشان می‌دهند. جلسات محرمانه برپا می‌کنند و درخلاف این جهت نمی‌گذارند این روابط و اقتصاد کشور شکل بگیرد. 

وی می‌گوید: در این میان یک زیرمجموعه نهاد حاکمیتی به جای کل کشور اطلاعیه می‌دهد و سخنرانی می‌کند و مسائل را به هم می‌ریزد که در این صورت چه کسی باید پاسخگو باشد. در حالی که کشور رهبر، رئیس‌جهور، وزیر امور خارجه و شورای امنیت دارد که باید موضع‌گیری‌های سیاسی را انجام دهند و غیر این اشخاص اگر فردی بخواهد موضع‌گیری سیاسی انجام دهد اوضاع کشور بهتر نخواهد شد که قطعا بدتر نیز خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استاد دانشگاه تربیت مدرس احمد همتی رونق تولید دانش بنیان فرهنگ تولید داخلی رونق تولید دانش بنیان تولید ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با قدردانی از تلاش‌های جامعه هنری اظهار کرد: هیچ کشور و ملتی در این روزگار از ارایه مفاهیم در قالب هنر بی‌نیاز نیست و در شرایط کنونی با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.
وی افزود: هنر می‌تواند به نقطه اعجاز و شاهکار برسد، یک کشور را زیر و رو کند، حساس‌ترین عواطف را تربیت نماید، قلعه بزرگی در برابر هجمه‌های سنگین علیه کشور باشد و اینها مقاصد فاخری است که ملت از مجامع هنری انتظار دارند.
نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با تبیین برخی کاستی‌های تولیت در عرصه هنر گفت: سرمایه‌های بزرگ هنری در رشته‌های مختلف داریم که محصول سیستم نیستند؛ زیرا اگر محصول سیستم بودند، یک نفر نمی‌شدند و به طور طبیعی دارای تعداد زیادی از این شخصیت‌ها می‌شدیم.
آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه در یک پیچ تاریخی بزرگ از نظر اخلاقی، احساسی و عواطف قرار داریم، اضافه کرد: به ویژه از نظر احساس‌های جمعی نیاز ضروری به زبان هنر داریم و از این رو هنر از جامعه و جامعه از هنر نباید جدا شود.
وی گفت: هنر فاخر هنری است که گره‌های حساس جامعه معاصر را باز کند و در عین حال نباید از واقعیت‌های جامعه بریده شود؛ اینکه در عالم خاص سیر کنیم و چند کتاب بنویسیم و فیلم درست کنیم یا وارد عرصه‌ای در تئاتر شویم که درگیر با زندگی مردم نیست، به هنر و جامعه ظلم کردیم.
امام‌جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر نفیس‌ترین فضیلت‌های جامعه تاراج شود، جامعه را سیل ببرد، باور‌ها بسوزد و از بین برود ولی هنر در وادی دیگر سیر کند، به طور طبیعی این هنر در مسیر خدمت به بشریت نیست؛ هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان‌ها و حفظ کرامت آنها داشته باشد.
آیت‌الله عاملی با انتقاد از نبود آثار هنری کافی در بحث طلاق، عنوان کرد: باید از نظر هنری به بعضی مسائل حساس و سرنوشت‌ساز ورود کنیم؛ برای نمونه در مساله طلاق تولید خوبی دیده نمی‌شود، در حالی که طلاق این قدرت را دارد که عرش (کل کائنات) را به لرزه در بیاورد.
وی استفاده از این تعبیر را برای نشان دادن ژرفا و گستره اثر‌های مخرب این ناهنجاری اجتماعی برای جامعه عنوان کرد، خواستار تبیین موضوع شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی هم از جنبه‌های نظری و تحقیقی و هم از جنبه عملی در این موضوع بسیار کار کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که جای فعالیت‌های هنری به جد خالی است.
امام‌جمعه اردبیل با اشاره به سه نقطه عطف تاریخی از جمله ورود اسلام، تشکیل حکومت شیعی و پیروزی انقلاب اسلامی و نقش اردبیل در هر یک از آنها عنوان کرد: ثروت عظیمی از اهل قلم و هنر در کنار تاریخی با عظمت، آدابی فاخر و ظرفیت‌های ویژه اقلیمی در استان اردبیل وجود دارد، اما در رسانه ملی به این ظرفیت‌ها و اثر‌ها کمتر توجه می‌شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خطابه را یکی از هنر‌های استثنایی برشمرد و با اشاره به لزوم نوآوری در شاخه‌های مختلف هنری گفت: متاسفانه در زمینه موسیقی شاهد نوآوری چندان نیستیم، البته هنرمندان خوبی در این عرصه داریم، اما حمایت مالی نمی‌شوند که انتظار می‌رود اثر‌های جدیدی از سوی مجموعه‌های هنری تولید شود.
آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه آهنگ حتی معنا می‌تواند قوی‌تر از کلمات باشد، گفت: بشر وقتی نتوانست در قالب کلمات درد دل و سوز هجران خود را بیان نماید، به آهنگ روی آورد و از روایت‌ها معلوم است که خداوند متعال نیز صوت خوب را دوست دارد؛ هرچند متاسفانه هنر موسیقی به مروز زمان به اغراض انحرافی سوق داده شده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از اثر‌های هنری و صنایع دستی ایران و اردبیل قابلیت عرضه در کشور‌های اروپایی را دارد و یقین دارم که بعضی از محصولات مانند قلم‌زنی می‌تواند جایگاه قابل توجهی در نمایشگاه‌های هنری کشور‌های اروپایی داشته باشد و درآمد بسیار خوبی به همراه آورد که در این راستا باید به پرورش شاگردان هم توجه شود.
امام‌جمعه اردبیل اضافه کرد: ملت ایران در برابر حدود ۴۰ سال محاصره اقتصادی و جنگ نرم اراده و بصیرتی استثنایی از خود نشان داد که به واقع جا دارد مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور از جنبه‌های گوناگون جنایت‌های پنهان آمریکا علیه ملت ما از جمله تحریم واردات دارو فیلم‌ها بسازند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل عنوان کرد: بر همین اساس برای نخستین بار همه رسم الخط‌های غلط تغییر یافته و آن دسته از واژه‌های عربی که نگارششان با تلفظشان همخوانی ندارد نیز تغییر داده شده است تا تلفظ قرآن برای غیرعرب در نهایت آسانی انجام بگیرد.
آیت‌الله عاملی گفت: این پروژه با خط نسخ یکی از مشاهیر خطاطی تا سوره اعراف رسیده است که امید می‌رود با تکمیل آن در سریع‌ترین زمان ممکن اثری شایسته و ماندگار به نام استان اردبیل ثبت گردد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، هنرمندان اردبیلی با استفاده از ادبیات، سوژه‌های فرهنگی و غنای تاریخی استان سریال‌های خوبی بسازند که ارزش ملی برای پخش در سطح کشور داشته باشد.
هفته سوم فروردین همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی (۱۹ فروردین)، سید شهیدان اهل قلم، با عنوان «هفته هنر انقلاب» نام‌گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • تحقق تامین امنیت غذایی در کشور با اتکا بر تولیدات داخلی
  • فرهنگ سازی برای جامعه ۱۵ میلیونی کارگری/شعار روز کارگر امسال مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی
  • کشت فراسرزمینی منجر به تقویت تولید داخلی و تامین امنیت غذایی می‌شود
  • بومی سازی بیش از ۴ هزار قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس