Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال محیط زیست به بحث و بررسی در رابطه با آنچه در سال 98 اتفاق افتاده پرداخت و نمره متولیان امر در امر محیط زیست را قابل قبول ندانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اتفاقات خوب و بدی در سال 98 برای حوزه محیط زیست رقم خورده است که هر یک می‌تواند فرصت و یا تهدیدی برای آیندگان باشد. اما با تمام شدن این سال، سوال به ذهن می رسد که 98 چه اتفاقات خوب و بدی برای محیط زیست داشت؟ متولیان امر چه نمره ای در این زمینه کسب خواهند کرد؟

مرگ و میر پرندگان میانکاله دردناک‌ترین اتفاق محیط زیستی 98

علیرضا طاهری، کارشناس حوزه محیط زیست، در رابطه با مهم‌ترین اتفاقات سال 98 در این حوزه گفت: اتفاق پرندگان مرگ میانکاله یکی از دردناک‌ترین اتفاقات بود که هنوز هم دلایلش به طور قطعی مشخص نشده است البته این اتفاق در دهه 70 و 80 هم سابقه داشته و عوامل عمدی انسانی دخیل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در آن سال‌ها پس از آن که ممنوعیت شکار جدی شده بود انتقام از پرندگان مظلوم گرفتند؛ شکارچیان عنوان کردند چون اجازه شکار نمی‌دهید ما هم نمی‌گذاریم این‌ها اینجا باشند. بدین ترتیب آب تالاب را مسموم کردند.

طاهری ادامه داد: این اقدام سبب از بین رفتن پرندگان شد. در دوره‌های قبل دلایل این مرگ مشخص شد. در دهه 80 هم شکارچیان آب میانکاله را مسموم کردند.

این کارشناس محیط زیست ضمن انتقاد از نبود اطلاعات و عدم پایش مستمر این تالاب بیان کرد: با وجود اینکه تالاب میانکاله عضو کنوانسیون رامسر است اما نمونه‌برداری‌های مداوم از آن انجام نمی‌شود. نمی‌دانند در چه بازه‌های زمانی، چه ترکیباتی دارد و تغییرش چه بوده و در حال حاضر هم نمی‌توانند دلیل اصلی آن را بررسی کنند.

طاهری افزود: نمونه‌برداری‌ها به‌صورت منظم نیست و گاهی نمونه‌برداری انجام می‌شود ولی وقتی اطلاعات اولیه وجود ندارد همه چیز حدس و گمان می‌شود و وقتی به این شکل باشد ادعاها به‌طور کامل قابل اثبات نیست. برخی به شرایط بی‌هوازی، برخی موارد نفتی را دخیل می‌دانند و دیگران فعالیت شکارچیان یا سموم نفتی را عامل از بین رفتن پرندگان میانکاله می‌دانند.

او خاطرنشان کرد: عکس‌های دردناک و اتفاق بدی در سال 98 از این اتفاق منتشر شد.

ثبت جهانی هیرکانی اتفاق خوب سال 98

طاهری ضمن انتقاد از بی‌توجهی به موضوعات زیست محیطی گفت: به راحتی فضای سبز از بین می‌رود و جای آن  را خانه و کارخانه و جاده می‌گیرد. وقتی این فضای سبز وجود ندارد ناراحت هستیم ولی وقتی می‌خواهیم کاری کنیم و توسعه بدهیم خوشحالیم که توسعه انجام شده در حالی که ساختن نیست، خراب کردن است.

این کارشناس محیط زیست در رابطه با دیگر اتفاقات خوب 98 در حوزه محیط زیست گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از نقاط قوت است که امسال رخ داده و امیدواریم سبب شود این جنگل‌ها حفاظت شود گرچه گزارشاتی از تخریب و آتش سوزی داده شده اما ثبت آن قدم رو به جلو است و امیدواریم با ثبت جهانی به سمت حفاظت برویم.

لزوم ممانعت از تخریب کوه توچال با ثبت ملی آن

او در رابطه با دیگر اتفاقات خوب سال 98 در حوزه محیط زیست گفت: زمزمه‌هایی برای ثبت کوه توچال عنوان شده که امیدوار کننده است. با وجود این بخش عمده‌ای از توچال به خاطر نزدیکی به تهران دست خورده شده و در تراز بالای 1800 متر دانشگاه داریم و ایستگاه‌های مختلف تفریحی داریم و هر یک این میراث طبیعی را در معرض خطر قرار داده است.

طاهری ادامه داد: راه‌هایی برای گردشگران درست کرده‌اند و معادن مختلف در آن جا وجود دارد و در یک طرف ساخت و ساز جدیدی انجام شده است.

او با اشاره به خطراتی که توچال را تهدید می‌کند، تصریح کرد: به‌خاطر نزدیکی تهران و جذب گردشگر آن جا به شدت در معرض خطر است. خطر بزرگی هم که دارد؛ علاوه بر اینکه کوه را خراب می‌کند خطر سیلاب را افزایش می‌دهد یعنی هر چقدر که ماشین‌ها برای برداشت و ساخت و ساز بروند موانع طبیعی که از سیل جلوگیری می‌کند را نابود و شهر هم که به توچال چسبیده، تحت تاثیر سیلاب قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست گفت: ثبت کوه توچال می‌تواند اتفاق خوبی باشد و زمزمه‌هایش است و یک فوریت آن در شورا تصویب شده است.

سازمان محیط زیست نمره قبولی نمی‌گیرد

طاهری در پاسخ به این سوال که به سازمان محیط زیست برای سال 98 چه نمره‌ای می‌دهد؟ گفت: باید ارزیابی دقیق انجام داد ولی قاعدتا نمره قبولی نمی‌گیرد چراکه موارد منفی و بی‌توجهی‌اش زیاد است و از سویی کورسوی امید هم آن قدر زیاد نیست. باید حداقل بگوئیم به آینده محیط زیست  امیدواریم اینگونه نیست.

حناچی برای سه‌شنبه‌های بدون خودرو برنامه‌ای ارائه نکرد

او در رابطه با عملکرد مدیریت شهری تهران افزود: درست است که دید مدیریت شهری فعلی و اعضای شورای شهر تهران محیطی زیستی است و یا محدودیت هایی برای تردد خودروها ایجاد شده ولی این دید به تنهایی مثمرثمر نیست.

این فعال محیط زیست ادامه داد: تهران نسبت به گذشته، انسان محورتر و زیست محورتر شده که در مصوبه خانه باغ و لغو آن خود را نشان داد. اینکه شهردار تهران سه‌شنبه‌های بدون خودرو را عملیاتی کرد جز نکات مثبت است اما حناچی برای نهادینه شدن این موضوع برنامه‌ای ارائه نکرده و یا برنامه‌ای که ارائه شد خیلی اثرگذار نبود.

طاهری با اشاره به برخی موانع بیان کرد: شهرداری تهران نمره قبولی لب مرزی دریافت می‌کند که آن هم نگاه انسان محوری است و تلاش هم می‌کنند اما کافی نیست. ان‌شاءالله معاون جدید حمل و نقل که ذهنیت محیط زیست دارد طرحی نو داشته باشند البته معاون قبلی هم تلاش‌های زیادی کردند اما آقای حجت چهره محیط زیستی هستند و سوابق کاری‌شان در این حوزه است ولی امید می‌رود ایشان طرح نو داشته باشند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محیط زیست طاهری حوزه محیط زیست اتفاقات خوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی صندوق ملی محیط زیست، سجاد انجم‌شعاع با اشاره به حمایت و توجه ویژه صندوق ملی محیط زیست به اجرای طرح‌های حوزه‌های مختلف محیط زیست، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۸ طرح در حوزه زیست محیطی مورد حمایت تسهیلاتی قرار گرفته و بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به این طرح‌ها اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست یکی از پشتوانه‌های اصلی حفاظت از محیط زیست کشور است که با اعطای تسهیلات و حمایت مالی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، همکاری در طرح‌های آموزشی و فرهنگ سازی برای بهبود شرایط زیست محیطی، اعطای تسهیلات مالی به کارخانجات و کارگاه‌ها و هرگونه منابع آلاینده برای کاهش آلودگی زیست محیطی، نقش موثری در حفاظت و احیا و بهره برداری پایدار از محیط زیست و منابع طبیعی و تنوع زیستی دارد.

انجم شعاع تاکید کرد: تسهیلات به طرح‌های درحوزه آب و فاضلاب، پسماند، هواو تجدیدپذیر پرداخت می‌شود که امیدواریم با تقویت توان مالی و منابع اعتباری صندوق ملی محیط زیست از طریق وصول درآمد‌های پیش بینی شده در قانون و تحقق سایر درآمد‌ها شاهد افزایش حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات به طرح‌ها و پروژه‌های محیط زیستی در کشور باشیم.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست کشور افزود: بـر ایـن اسـاس در سال۱۴۰۲ تعـداد ۴۴ پـروژه در موضوعات آب و فاضلاب، پسماند، هوا و تجدیدپذیر با رقم تسهیلات بالغ بر ۴۶۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات حمایتی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از این طرح‌ها ۱۴ طرح در بخش آب و فاضلاب، ۵ پروژه پسماند و ۲۵ پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر بود، تاکید کرد: از مجموع طرح‌های معرفی شده ۳۸ طرح در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت تسهیلات شدند که بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

انجم شعاع با اشاره به اینکه در بخش حمایتی یکی از رسالت‌های صندوق حمایت بیمه‌ای است، اظهار داشت: براساس مـاده ۷ اساسـنامه صنـدوق ملـی محیط زیسـت، ایـن امـکان بـرای صندوق ایجـاد شد تـا از طریـق شرکت‌ها و مؤسسات بیمـه، امکانـات و شـرایط لازم را بـرای بیمه کردن دام، باغات و محصولات کشاورزی در مقابل خسارت ناشی از جانوران وحشی حمایت شده و در معرض خطر انقـراض فراهـم کند و حـق بیمـه مربوطـه از محـل منابـع و اعتبـارات صنـدوق پرداخـت شود.

وی تاکید کرد: اقـدام بـرای پوشـش بیمـه‌ای “دام، باغـات و محصـولات کشـاورزی در مقابـل خسـارت ناشـی از جانوران وحشـی حمایت شـده و در معـرض خطـر انقـراض” بـرای نخستین بـار در دولـت انقلابـی و مردمی مـورد پیگیری قـرار گرفت و استقبال از اجرای این طرح، سبب شد توافقنامه جبران خسارت حیات‌وحش با صندوق بیمه کشاورزی در اسفندماه سال جاری برای مدت یک‌سال دیگر تمدید شود.

انجم شعاع تصریح کرد: با هدف حفاظت از گونه‌های جانوری حمایت شـده و در معـرض خطـر انقـراض و همچنیـن پرداخـت غرامـت بـه باغات، محصولات زراعی، دام، طیـور، زنبور عسل و آبزیان در مقابل خسارت‌های ناشی از جانوران وحشی حمایت شده و در معرض خطر انقراض توافق‌نامه‌ای بیـن صندوق بیمه کشاورزی و صندوق ملی محیط زیسـت منعقد شد که تاکنون ۸۸۹ مورد خسارت برای دریافت غرامت بیمه‌ای معرفی شدند که ۵۷۴ طرح خسارت بیش از ۸۲.۹۰۰ میلیارد ریال دریافت کردند.

وی افزود: صندوق ملی محیط زیست در سال ۱۴۰۲ همچنین با توجه به مفاد اساسنامه و در راستای کمک به طرح‌های محیط‌زیستی به ویژه در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین حفظ و احیای زیستگاه‌های طبیعی و گونه‌های در معرض خطر و تقویت برنامه‌های حفاظت از زیستگاه‌ها، بیش از ۴۵ میلیارد ریال حمایت‌های مالی ارائه کرده است.

صنـدوق ملی محیط زیست مؤسسه ای وابسته بـه سازمان حفاظت محیط زیست است که در زمینه کمک بــه کاهش آلاینده‌های محیط زیستی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و بــه منظــور حفاظت، احیا و بهره برداری پایــدار از محیط زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی فعالیت می‌کند.

دیگر خبرها

  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • فضای مجازی شکارچی متخلف را لو داد
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • چند خبر کوتاه از جغتای
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟