Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@04:34:44 GMT

چند ترفند‌ برای مدیریت استرس کرونا

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۴۸۰۹

بیماری کرونا ویروس یک بیماری عفونیست که توسط ویروس جدیدی که قبلا در انسان شناسایی نشده بود، ایجاد می‌شود و با علائمی نظیر سرفه، تب، و در موارد شدیدتر تنگی نفس و نومونیا (ذات الریه) بروز می‌کند.

سمیرا شیرمحمدی دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه در مورد مدیریت استرس کرونا در افراد توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

ترس از همه گیری کرونا به عنوان یک عامل تنش زا می‌تواند باعث افزایش سطح استرس شود، که البته وجود استرس در این شرایط، که یک خطر جدی سلامتی را تهدید می‌کند، کاملا طبیعی و قابل انتظار است، اما اگر این استرس مدیریت نشود می‌تواند باعث برخی مشکلات برای سلامت روان ما شود؛ مهمتر اینکه تداوم فشار عصبی کنترل نشده می‌تواند از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن، ما را در برابر ابتلاء به بیماری کووید-۱۹ آسیب پذیر کند، لذا مدیریت استرس در این شرایط ضروریست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته‌ی مهم دیگر اینکه استرس کرونا نه تنها عموم افراد را به طور بالقوه در معرض برخی مشکلات سلامت روان نظیر (اختلال‌های اضطرابی، خودبیمار انگاری، سایبرکندریا، اختلال وسواسی- اجباری، اختلال‌های مرتبط با استرس و تروما، حتی افسردگی و ...) قرار می‌دهد، به ویژه می‌تواند باعث بازگشت یا تشدید سمپتوم‌های بیماری در افرادی شود که دیاگنوز اختلال‌های اضطرابی، اختلال وسواسی/اجباری و پنیک دارند.

واقعیت این است که ما نمی‌توانیم تمام موقعیت‌های استرس آفرین را از زندگی خود حذف کنیم؛ بسیاری محرک‌های درونی یا بیرونی از تجارب خوشایند گرفته تا ناخوشایند می‌توانند برای هر کدام از ما تنش زا باشند. پاسخ افراد به این عوامل تنش زا نیز با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، شرایط زندگی، باور‌های فرهنگی و تجارب و شرایط زندگی شخصی‌شان متفاوت خواهد بود.

از طرفی این استرس کنترل نشده، به عنوان موتور محرکه‌ی اضطراب زمینه‌ی مخاطرات برای بهداشت و سلامت روان را مهیا کرده و می‌تواند مثلث شناخت، عواطف (احساسات و هیجان) و رفتار (عملکرد) ما را از حالت نرمال و بهنجار خارج کند، و مانع از رفتار‌های خردمندانه و منطقی شود، لذا مدیریت استرس ضرورت دارد.

به عنوان گام اول پذیرش شرایط موجود و درک این مساله که فعلا برای مدتی موقتی با یک خطر و تهدید جدی برای سلامتی خود و اطرافیان مواجه هستیم و نیاز هست که خودمان را با شرایط جدید سازگار کنیم، یک گام کلیدی ست. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با شکیبایی و واکنش‌های منطقی عبور از این بحران را آسان کنیم.

خودمراقبتی اصل مهم بعدی است؛ همه‌ی ما موظف و مسئول هستیم که از خود و دیگران در برابر این خطر محافظت کنیم، از این رو باید تمام توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی که هر چند ممکن است تا حدودی سخت و خسته کننده باشند را، به طور کامل و دقیق رعایت کنیم.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: الف

کلیدواژه: مدیریت استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۴۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس پلیس فتا استان اصفهان گفت: درپی اجرای طرح حمایتی دولت در پرداخت وام فرزند آوری، برخی از افراد سودجو و کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک و تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را به سمت درگاه‌های جعلی پرداخت هدایت کرده و قصد کلاهبرداری از آنان را دارند.
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی، یکی از این موارد سودجویی کلاهبرداران سایبری را ترفند استفاده از تسهیلات و وام‌های بانکی برای شهروندان برشمرد و افزود: مجرمان سایبری با ترفند‌های مختلف مانند ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوینی همچون «برای ثبت‌نام وام فرزند‌آوری بر روی لینک زیر کلیک کنید» متقاضیان را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و اقدام به سرقت از حساب بانکی آنها می‌کنند. وی به شهروندان توصیه کرد توجه داشته باشند که تنها سایت ve.cbi.ir به عنوان سامانه رسمی تسهیلات قرض الحسنه فرزند بوده و از مراجعه به لینک‌های ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
سرهنگ مرتضوی گفت: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir خش گزارش‌های مردمی و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • ترفند وحشتناک این متهم برای اخاذی از زنان در اینستاگرام ؛ جزئیات ماجرا را ببینید | ویدئو
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • فروش سوالات کنکور ترفند شیادان سایبری برای کلاهبرداری
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • چند ترفند تشخیص فلفل تند از شیرین (فیلم)
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی