Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@04:40:13 GMT

آداب و رسوم مردم شهربابک در نوروز

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۵۴۴۴

آداب و رسوم مردم شهربابک در نوروز

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مردم شهربابک از دیرباز به هنگام نزدیک شدن سال نو و روز‌های نخست سال جدید، آداب و رسوم خاصی داشته‌اند که برخی از این آداب هنوز مرسوم و برخی دیگر به دست فراموشی سپرده شده است.

علاوه بر خانه تکانی که هنوز مرسوم و جزو آداب نوروزی محسوب می‌شود، تهیه نان قندی و کماچ سهن نیز در شهربابک از رسومات مردمان این خطه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آماده کردن لباس نو از دیگر موارد مرسوم شب عید در این شهرستان بوده است، بدین منظور در گذشته حتی اگر بزرگتر‌ها توانایی خرید لباس نو را نداشتند، حتما برای کودکانشان یک تکه لباس نو می‌خریدند.

ریختن سهن و پختن کماچ و سمنو از دیگر آداب قدیمی و مراسم خاص مردم شهربابک قبل از ایام عید است.

برای این کار گندم را دو سه روز در آب می‌گذارند و سپس آب آن را خالی کرده، یک شب آن را در قابلمه در بسته قرار می‌دهند تاجوانه بزند سپس جوانه‌ها را داخل یک سبد یا کیسه قرار می‌دهند و هر روز آن را خیس می‌کنند تا جوانه‌ها کاملا در هم فرو روند، بعد از آن این جوانه‌های در هم تنیده شده را خشک و سپس آرد کرده و از آن نوعی کماچ به نام "کماچ سهن" و "سمنو" می‌پزند.


مردم شهربابک از قدیم به هنگام تحویل سال سفره پهن می‌کردند و هر چه در منزل داشتند از کماچ، نان و سبزی گرفته تا شیرینی و آجیل و تخم‌مرغ رنگ شده بر سر سفره قرار می‌دادند.

در برخی از مناطق این شهرستان موقع تحویل سال اقدام به رشته‌بری و پختن آش از این رشته می‌کنند و باور دارند که با این کار سررشته زندگی تا آخر سال به دستشان خواهد بود.

خواندن قرآن سر سفره هفت سین از آداب ماندنی مردم شهربابک است و در قدیم کسانی که ملا (با سواد) بودند هنگام تحویل سال قرآن می‌خواندند و سکه‌ای به عنوان برکت به بقیه می‌دادند.

در بعضی از مناطق دعای مخصوص تحویل سال را با زعفران و گلاب بر بدنه یک کاسه چینی می‌نویسند سپس از آن شربت درست می‌کنند و برای سلامتی اعضای خانواده در طول سال همگی از آن می‌نوشند.

همچنین مردم شنبه اول سال به گردش و تفریح می‌روند و اقدام به پختن آش می‌کنند.

بسیاری از مردم قبل از عید سبزه درست می‌کنند برخی به تعداد افراد خانواده و بعضی دیگر یک سبزه برای همه خانواده می‌کارند.

یکی از سوغاتی‌های شهربابک نان کرنون است که طعم لذیذش آن را در بین مردم استان کرمان محبوب کرده است.

در قدیم به کمک دست خمیر این نان را آماده و تحت حرارت غیر مستقیم آتش و به صورت طبیعی می‌پختند، اما امروزه در نانوایی‌های شهربابک نیز پخت می‌شود.

نان کرنون هیچ گونه ضایعاتی در بر نداشته و به لحاظ خوب بودن طعم و خوشمزه بودن بی نظیر است و در صورت ایجاد شرایط مطلوب، در مدت زمانی بیش از سایر نان ها، قابل نگهداری و استفاده است.

علی شیبانی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهربابک، نوروز را میراثی ناملموس نامید و گفت: نوروز بین ۵ کشور مشترک است و به ثبت جهانی رسیده است.

او افزود: این آیین باستانی در شهربابک نیز از دیرباز برگزار می‌شده و هنوز هم پرنگ است و پاس داده می‌شود.

شیبانی گفت: اهالی شهربابک سبزه‌ی نوروز منزل را از بالادست تهیه می‌کردند که نشانه شادابی بوده است.

او بیان داشت: تهیه‌ی آش در اولین شنبه‌ی سال نیز از دیگر رسوم نوروزی شهربابک است که آن را باعث رزق و روزی می‌دانند.

از، دیگر آداب و رسوم مردم شهربابک می‌توان به تهیه‌ی کماچ و نان قندی برای عید نوروز اشاره کرد.

آجیل عید نیز با تلاش زنان تهیه می‌شود که شامل گندم، شاهدانه، بادام، پسته، بادام کوهی، نخودچی و... است.

در سفره‌ای که برای لحظه‌ی سال چیده می‌شود علاوه بر هفت سین، آجیل و شیرینی ویژه شهربابک نیز قرار می‌گیرد.

از قدیم الایام پوشیدن لباس نو طی لحظه تحویل سال از دید مردم این سرزمین اهمیت خاصی داشت و همه خانواده‌ها سعی می‌کردند هنگام لحظه‌ی سال تحویل لباس نو بر تن کنند.

گزارش از محدثه صبوری 

انتهای پیام/ ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز سفره هفت سین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۵۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات در تعطیلات نوروز

عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز سال ۱۴۰۳، گفت: در حدفاصل روز‌های ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۰ روز)، تعداد هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روز‌های ۳ فروردین و ۲۸ اسفند رقم خورد، عنوان کرد: ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات ایام نوروز سال جاری را آقایان و ۲۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی نیز در این ایام، ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد کاهش داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • (تصاویر) نگاه رسانه‌های خارجی به ایران؛ از عید نوروز تا شادی حمله به اسرائیل
  • جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات در تعطیلات نوروز
  • یک گل شصت متری در سکوت مطلق!
  • معاون استاندار هرمزگان: ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل مردم شده است
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • اصلاح و رفع ۳۱ نقطه حادثه خیز در استان همدان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • آقای وزیر می‌دانید مردم باید ۷ ماه قبل خودرو‌های خود را تحویل می‌گرفتند؟