Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:39:50 GMT

سیل، زلزله و کرونا مهمانان ناخوانده کرمانشاه در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۳۶۳۰۰

سیل، زلزله و کرونا مهمانان ناخوانده کرمانشاه در سال ۹۸

سال ۹۸ در کرمانشاه پر بود از حوادث گوناگون، سالی که از سیل و زلزله آغاز شد، با حوادث آبان ماه که ناشی از گرانی یکباره بنزین بود ادامه یافت و با بیماری عجیب کرونا پایان یافت.

علاوه بر آن شهادت همه فرازسپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز یکی دیگر از مواردی بود که مردم کرمانشاه را در نیمه های دی ماه شوک زده کرد، در این سال همچنین شاهد سفر رییس جمهوری و معاون اول وی و تعدادی از وزرا به استان بودیم، جمعی از مسوولان ارشد کرمانشاه نیز جای خود را به دیگران دادند و یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازگشایی مرز خسروی با حضور وزرای کشور ایران و عراق بعد از سالها و تردد زوار اربعین حسینی از این مرز یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۹۸ استان کرمانشاه بود.

سال ۱۳۹۸ با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و مردم کرمانشاه امیدوارند در سال پیش ۹۹ شرایط بهتری را تجربه کنند.

سیل؛ مسافر ویژه نوروزی کرمانشاه

در روزهای نخستین سال ۱۳۹۸ بود که اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با صدور اخطاریه ای اعلام کرد که سامانه بارشی قوی در راه کرمانشاه است به گونه ای که در مدت ۲ روز فعالیت خود حدود ۱۲۰ میلی متر بارش برای سطح استان به همراه خواهد داشت و همین امر می تواند زمینه وقوع سیلاب را در شهرهای مختلف فراهم کند.

با صدور این اخطاریه به موقع بود که مسوولان استان دست به کار شده و تمهیدات لازم را اندیشیدند که در صورت وقوع سیلاب شاهد حداقل خسارات مالی باشیم و حتی الامکان خسارت جانی را شاهد نباشیم.

بارش ها آنگونه که هواشناسی پیش بینی کرده بود از روز ۱۱ فروردین آغاز و تا اواخر روز بعد در همه نقاط استان ادامه پیدا کرد تا در این مدت حدود ۱۰۰ میلی متر باران باریده باشد و همین موضوع باعث وقوع سیلاب در بسیاری مناطق شد.

براساس آخرین ارزیابی بعمل آمده و گزارش‌های کارشناسی که به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون عمرانی استانداری رسیده، خسارت ناشی از سیل، یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

بالاترین خسارت به بخش زیرساخت راه های اصلی و روستایی و پل ها با ۴۶۰ میلیارد تومان، نیرو شامل آب، برق، گاز و مخازن و رودخانه ها با ۳۸۹ میلیارد تومان و بخش کشاورزی با ۳۸۶ میلیارد تومان وارد آمد.

در این سیل همچنین ۲ تن از شهروندان اهل سرپل ذهاب و هرسین جان خود را از دست دادند.

براساس آخرین بررسی تیم های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در اثر بارش شدید و سیل تخریبی اعلام شده که این واحدها یا تخریب شده و یا ادامه سکونت در آنها ممکن نیست و باید نوسازی شوند، همچنین تعداد ۹۲۰ خانوار نیز با از بین رفتن اثاثیه زندگی مواجه شدند.

وقوع سیل در استان کرمانشاه به ۷۲ اثر و بنای تاریخی نیز خسارت وارد کرد که مجموع این خسارات به ۱۹۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال می رسید.

در این حادثه همچنین ۴۲۰ راس دام، ۱۷ هزار و ۸۲۰ قطعه طیور و ۳۲ تن ماهی تلف و ۴۵۰ فروند کندوی زنبور عسل نیز از بین رفت.

زلزله هم به مهمانی کرمانشاه آمد

مردم کرمانشاه در حالی که هنوز درگیر وقوع سیل بودند، زلزله ای به قدرت ۵.۲ ریشتر ساعت ۱۴:۳۷ دقیقه روز ۱۲ فروردین سومار را در غرب استان کرمانشاه لرزاند و در بسیاری مناطق از جمله شهر کرمانشاه احساس شد.

هرچند این زمین لرزه و ۲ پس لرزه ۴.۳ و ۳.۳ ریشتری بعدی خوشبختانه تلفاتی نداشت اما برای مردم بار روانی منفی ایجاد کرد و ساعاتی آن ها را در بیرون از منزل نگه داشت.

این زمین لرزه مردم را به یاد زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد انداخت، زلزله مهیبی که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم به جا گذاشت.

در آن زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد شد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.
خوشبختانه با همت دولت تدبیر و امید ، مسوولان استان و مردم منطقه بازسازی کلیه واحدهای مسکونی و تجاری مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مراحلی نهایی خود را طی می کند و قرار است زمین و تسهیلات بانکی نیز برای ساخت مسکن برای حدود چهار هزار خانوار زلزله زده مستاجر این مناطق تامین شود.

سفر رییس جمهوری به کرمانشاه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز ۱۱ اردیبهشت به منظور افتتاح چند طرح کشاورزی، صنعتی و عمران شهری به کرمانشاه سفر کرد.

دکتر روحانی در سفر یک روزه خود به کرمانشاه نسبت به افتتاح هشت پروژه که بالغ بر هفت هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده بود، اقدام کرد.

سیستم آبیاری نوین مزارع کشاورزی استان در سطح یک هزار و ۸۰۰ هکتار و افتتاح کارخانه ذوب آهن بیستون با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن و ۶۰۰ نفر اشتغالزایی از مهمترین این پروژه ها بود.

رییس جمهوری همچنین در جلسه شورای ادای استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه دولت خسارت‌های سیل را به طور کامل پرداخت می کند، گفت: رقم خسارت‌ها بسیار بالا و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است اما به فضل الهی همه خسارت‌ها را جبران خواهیم کرد.

وی گفت: با برنامه‌ریزی و تقسیم کار دولت، هم خانه های آسیب دیده ساخته و تعمیر می شود و هم لوازم خانه سیل زده ها تامین خواهد شد.

بازگشایی مرز خسروی 

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه پس از سالها که به دلیل ناامنی داخل عراق بسته شده بود ۱۵ شهریور ۹۸ با حضور وزرای کشور ایران و عراق به صورت رسمی برای تردد زائران اربعین حسینی (ع) بازگشایی شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این مراسم با اظهار خوشحالی از بازگشایی این مرز گفت: استانداران ۲ استان دیاله و کرمانشاه نقش تاریخی در بازگشایی این مرز داشتند.

وی از بازگشایی مرز خسروی به عنوان روزی بزرگ و تاریخی در روابط ۲ کشور یاد کرد و ابراز امیدواری کرد بازگشایی خسروی در هرچه بهتر برگزار کردن مراسم اربعین موثر واقع شود.

وزیر کشور ایران در ادامه تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای خدمت رسانی به زوار اربعین را دارد و پس از پیگیری چند ساله برای بازگشایی امیدواریم امسال با بازگشایی این مرز شاهد سهولت در تردد باشیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد که تمام دستگاه‌ها تلاش بیشتری انجام دهند و امید است زائران در شرایط بهتر و با خدمات بیشتر توفیق پیدا کنند که زبارت را به جا بیاورند.

وزیر کشور عراق  نیز بازگشایی مرز خسروی را یک اتفاق مهم بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دانست.

یاسین الیاسری، همچنین آمادگی کشور عراق را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی را اعلام کرد و افزود: تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم اربعین اندیشیده شده است.

افزایش قیمت بنزین در کرمانشاه

همزمان با ورود به روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین علاوه بر سهمیه بندی قیمت های جدیدی پیدا کرد به گونه ای که به هر خودروی شخصی ۶۰ لیتر در ماه آن هم با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان تعلق گرفت و اعلام شد قیمت بنزین آزاد نیز از این پس سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

اجرای سهمیه بندی بنزین و افزایش سه برابری آن، آن هم بدون اطلاع قبلی باعث ایجاد نارضایتی های گسترده ای در نقاط مختلف کشور از جمله کرمانشاه شد تا جایی که بسیاری از مردم اعتراضاتی را به این تصمیم ابراز داشتند.

هرچند در ادامه عده ای نیز مسئله گرانی بنزین را دستمایه برخی حرکات نسنجیده قرار داده و باعث هرج و مرج و ناآرامی شدند که نتیجه آن در کرمانشاه شهادت سرگرد «ایرج جواهری» مامور کلانتری شهرک الهیه بود.

هرچند پلیس و دیگر نیروهای امنیتی به سرعت به ماجرا ورود و غائله را ظرف مدت کمتر از ۴۸ ساعت به صورت کامل جمع کردند اما در این میان خسارت های بسیار زیادی به اماکن عمومی و بخصوص بانک ها وارد آمد.

پس از گذشت حدود یک ماه از این ماجرا سردار جاویدان فرمانده انتظامی کرمانشاه اعلام کرد: با تلاش ماموران پلیس حدود ۲۰۰ تن از افرادی که در این استان ایجاد ناامنی کرده دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

کرمانشاه در سوگ مالک اشتر انقلاب

خبر برای مردم کرمانشاه کوتاه، سخت و سنگین بود، «حاج قاسم سلیمانی» در ساعات ابتدایی بامداد جمعه ۱۳ دی در حوالی فرودگاه بغداد بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی به شهادت رسید.

به دنبال انتشار خبر شهادت سردار سرافراز اسلام، محبوب قلب‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آن هم در خارج از مرزهای کشور مردم کرمانشاه به یاد رفتن بی بازگشت علمدار دشت کربلا انداخت و فریادهای «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» در این شهر طنین‌انداز و مردم قدرشناس کرمانشاه در سوگ سردار دل‌ها اشک ماتم بریزند.

مردم کرمانشاه با دعوت مسوولان استانی خودجوش در سومین روز شهادت حاج قاسم مقابل مسجد جامع شهر جمع شدند، ازدحام جمعیت به قدری بود که می توان گفت یک شهر به احترام سردار دل ها خبردار ایستاده بود، همه آمده بودند، از پیروجوان گرفته تا زن و مرد، از کارمند و کاسب گرفته تا بازاری و نظامی و شیعه و سنی، امروز همه بودند، مردمی که نمی خواستند از صف قدرشناسی عقب بمانند، مردمی که سیاهپوش و غمگینانه به تصاویر برافراشته شده سردارشان می نگریستند، شاید هنوز خیلی هایشان نبود حاج قاسم را باور نکرده بودند که این‌گونه بهت زده به تصاویرش می نگریستند.

دسته جات عزاداری یکی پس از دیگری به خیل جمعیت داخل خیابان می پیوست، مداحان نوحه خوانی می کردند و مردم سوگوار چه غمگینانه بر سینه و سر می زدند و نام حاج قاسم را صدا می کردند.

شاید در میان همه شعارهای سرداده شده، ندای «ای اهل حرم میروعلمدار نیامد» دل ها را بیشتر از همه محزون می کرد، صدای مردم عزادار که به این جمله بلند می شد به راحتی می توانستی اشک های مردمی را ببینی که حاج قاسم را علمدار ولایت و رهبر معظم انقلاب می دانستند.

آری علمدار رشید انقلاب در طلب حفظ امنیت یک ملت، به سرزمینی دیگر سفر کرده بود اما دیگر بازنگشت تا مردمان قدرشناس این سرزمین در انتظار پیکر صدپاره سردار سرافراز خود باشند.

تغییر در بدنه برخی دستگاه های اجرایی مهم کرمانشاه

در سال ۹۸ همچنین برخی دستگاه ها و نهادهای مهم استان تغییراتی را در بدنه اجرایی خود اعمال و مسوولانی رفتند و افرادی دیگر جایگزین آنها شدند که از جمله آنها می توان به تغییر فرمانده انتظامی استان، رییس کل دادگستری و دادستانی عمومی و انقلاب کرمانشاه اشاره کرد.

اولین تغییر در فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه اتفاق افتاد، جایی که اواخر خرداد امسال سردار «منوچهر امان اللهی» فرمانده سابق جای خود را به سردار «علی اکبر جاویدان» فرمانده جدید داد.

سردار علی اکبر جاویدان فرماندن نیروی انتظامی استان کرماشاه

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مراسم تکریم و معارفه با اشاره به مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان در طول ۴۰ سال اخیر، گفت: عزت و اقتدار ملت ایران در دنیا به دلیل این ایستادگی و استقامتی است که در این سال ها از خود نشان داده است.

سردار حسین اشتری، نیروی انتظامی را مسئول حفظ امنیت، آرامش و نظم در کشور دانست و گفت: همکاران ما در اقصی نقاط کشور به صورت شبانه روزی مشغول تأمین امنیت و آرامش هستند.

همچنین اواخر شهریور ماه نیز محمدرضا عدالتخواه رییس کل دادگستری کرمانشاه جای خود را به پرویز توسلی زاده داد.

پرویز توسلی زاده رییس کل دادگستری استان کرمانشاه

معاون اول قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری کرمانشاه، رسیدگی سریعتر به تظلم‌خواهی مردم را یکی از محورهای برنامه تحول در قوه قضاییه دانست و گفت: یکی از راه‌های تحقق این هدف، کاهش ورودی پرونده‌ها با تمرکز بر پیشگیری و صلح و سازش است.

حجت الاسلام غلامحسین اژه ای رسیدگی سریعتر به تظلم خواهی مردم و کاهش زمان دادرسی را یکی از محورهای برنامه تحول در قوه قضاییه دانست و گفت: یکی از راه‌های تحقق این هدف کاهش ورودی پروندهها به قوه قضاییه با تمرکز بر پیشگیری و صلح و سازش است در غیر این صورت کاهش زمان دادرسی شدنی نیست.

در روزهای پایانی سال ۹۸ نیز «شهرام کرمی» به عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب کرمانشاه معرفی و از زحمات «محمدحسین صادقی» دادستان سابق قدردانی شد.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در مراسم تکریم و معارفه و با بیان اینکه ۱۰ درصد از جرائم این استان خشن هستند، گفت: ستاد ویژه رسیدگی به جرائم خاص و خشن در کرمانشاه تشکیل می‌شود.

پرویز توسلی زاده اظهار داشت: ستاد ویژه رسیدگی به جرایم خاص و خشن از ابتدای سال ۹۹ در کرمانشاه شروع به کار می‌کند تا با تمام توان به جنگ کسانی برویم که مرتکب این‌ جرائم می شوند، هرچند به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان های استان تا جایی که امکان پذیر باشد از زندان و برخورد کیفری اجتناب می‌کنیم.

مسافران جدید بهارستان مشخص شدند

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اولین جمعه آخرین ماه سال در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور و در یک هزار و ۵۸۵ شعبه اخذ رای به منظور معرفی هشت نماینده برگزار و در پایان تکلیف ۶ نماینده مشخص و کار انتخاب ۲ نماینده دیگر به مرحله بعد کشیده شد.

بر این اساس در حوزه انتخابیه کرمانشاه عبدالرضا مصری و محمد رشیدی به عنوان منتخب مردم شناخته شدند و سلمان محمدی و ابراهیم عزیزی به دور دوم راه یافتند.

در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو نیز مجتبی بخشی پور و نادر نادری به دور دوم رفتند.

در حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی آرش زره تن لهونی و در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب شهریار حیدری توانستند به عنوان افراد منتخب معرفی شوند.

در حوزه انتخابیه شهرستان سنقروکلیایی نیز سید جواد حسینی کیا و حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین علی رضایی بیشترین آراء را کسب و به عنوان افراد منتخب معرفی شدند.

در استان کرمانشاه یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۶۶۱ هزار و ۲۹۴ نفر آنها در انتخابات دوم اسفند پای صندوق های رای حاضر شدند تا مشارکت حدود ۴۳ درصدی برای استان رقم بخورد.

مردم شهرستان گیلانغرب با مشارکت ۷۳.۳۳ درصدی بیشترین و مردم شهرستان کرمانشاه نیز با مشارکت ۳۰ درصدی کمترین حضور در این رویداد را به نام خود ثبت کردند.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار بود ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده و احتمالا در اواخر شهریور برگزار خواهد شد.

ناخوانده ترین مهمان سال در کرمانشاه 

کرونا، ویروسی که تقریبا در یک ماه اخیر همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، ناخوانده ترین مهمانی که ابتدای اسفند مهمان مردم کشور و سپس استان کرمانشاه شد.

کرمانشاه نیز از جمله استان هایی بود در روزهای اول شیوع بیماری کرونا در کشور به آن مبتلا و در هشتمین روز اسفند خبر ابتلای ۲ شهروند این استان تایید و سه روز بعد فوت اولین بیمار کرونایی اعلام شد.

در آخرین اعلام رسمی مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تا پایان اسفند، ۱۵۸ نفر در این استان به کرونا مبتلا و ۱۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

همچنین تاکنون ۱۸ هزار و ۴۰۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، یک هزار و ۲۸۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و پنج هزار و ۹۷۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۷ هزار ۳۶۲ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع هزار و ۱۳۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و پنج هزار و ۷۱۰ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

دیگر حوادث سال ۹۸ کرمانشاه

در سالی که گذشت کرمانشاه آبستن خبرهای دیگری نیز بود، در این سال بسیاری از مسوولان ارشد کشور نظیر معاون اول رییس جمهوری و بسیاری از وزرا به کرمانشاه سفر کردند و پروژه های مختلفی به بهره برداری و افتتاح رسید.

مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی در کرمانشاه با حضور تعدادی از تیم های خارجی برگزار و در نهایت تیم کشورمان عنوان قهرمانی را کسب کرد و بسیاری از ورزشکاران این دیار نیز توانستند بر سکوهای قهرمانی رقابت های مختلف جهانی و آسیایی قرار گرفته و پرچم پرافتخار کشور را به اهتزار درآورند.

بازگشت پیکر مطهر شهید حسین ادبیان پس از ۳۸ سال به کرمانشاه و فوت ملاعبدالله غفوری امام جمعه شهرستان روانسر از دیگر حوادث و اتفاقات سال ۱۳۹۸ بود.

گزارش: مسعود اسماعیلی

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمانشاه سیل زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمانشاه سیل زلزله عراق حسن روحانی عراق عراق رحمانی فضلی رحمانی فضلی عراق عراق عراق ویروس کرونا کرمانشاه سیل زلزله بازگشایی مرز خسروی حوزه انتخابیه رییس کل دادگستری استان کرمانشاه مردم کرمانشاه میلیارد تومان کرمانشاه نیز ویروس کرونا قوه قضاییه یک هزار خسارت ها وقوع سیل حاج قاسم سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمدحسن نامی در نشستی که با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد، اظهار داشت: سدهای زیرزمینی آب را در سفره‌های زیرزمینی نگه می‌دارد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند همچنین سد زیرزمینی از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: امروزه مدیریت بحران به عنوان مهمترین موضوع در دنیا مطرح است و ۱۲۳ کشور موضوع بحران را به عنوان اولین و راهبردی ترین موضوع می دانند.

وی ادامه داد: اکنون در دنیا مشکلاتی از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم تغییر و کمبود آب شیرین وجود دارد که این مشکلات موجب شده است تا موضوع پیشگیری در بحران مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، اکنون از خط قرمز برداشت آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم و در برخی مناطق حتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی به ناپایداری ساخت و سازها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: حدود ۶۲ درصد جغرافیای کشور روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زندگی ایمن داشته باشیم.

نامی با تاکید بر لزوم افزایش مقاومت مصالح ساختمانی، افزود: باید مقاومت مصالح ساختمانی را حداقل به ۸ ریشتر برسانیم همچنین سازه ها به‌گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهار داشت: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد با زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور ما رخ داده است و به طور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد و به عنوان نمونه حدود ۱۸ هزار زلزله در سال گذشته در کشور به وقوع پیوست.

نامی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • افتتاح سایت زلزله نگاری مرکزی تا ۲ ماه آتی در دانشگاه اراک