Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر ایران به نقل از بی‌بی‌سی، ویروس در بسیاری از نقاط زمین در حال گسترش است و هر روز افراد بیشتری مبتلا شده یا جان می‌بازند. بسیاری از شهرها یا کشورها تعطیل شده و میلیون‌ها نفر از مردم جهان در قرنطینه و انزوا به سر می‌برند اما در میان این همه اخبار نگران کننده دلایلی برای امیدواری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش آلودگی هوا

کشورهای جهان وارد قرنطینه می‌شوند و همین موضوع باعث کاهش قابل توجه آلودگی هوا شده است.

هر دو کشور چین و بخش شمالی ایتالیا در دوره قرنطینه از کاهش چشمگیر دی‌اکسید نیتروژن در اثر کاهش فعالیت‌های صنعتی و افت رفت‌و‌آمد با خودروهای شخصی خبر داده‌اند. دی اکسید نیتروژن یکی از جدی‌ترین آلاینده‌های هوا و از عوامل شیمیایی گرم‌کننده کره زمین است.

 

دو تصویر از سرزمین اصلی چین- بعد و قبل از شروع شیوع کرونا

تصویر سمت چپ 1 تا 20 ژانویه 2020 (11 تا 30 دی ماه 1398)

تصویر سمت راست 10-25 فوریه 2020 (21 بهمن تا 6 اسفند 1398)

عکس: ناسا

 

محققان نیویورکی نیز  اعلام کرده‌اند که میزان CO2 که بیشتر آن محصول رفت‌و‌آمد خودرهای شخصی است در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در نیویورک حدود 50 درصد کاهش یافته است.

با کنسل شدن پروازهای خطوط هوایی و دورکاری میلیون‌ها نفر در جهان، انتظار می‌رود شاخص‌های آلودگی جهانی روند نزولی خود را همچنان ادامه دهند.

کانال‌های آب پاک می‌شوند

در تحقیقی مشابه با کاهش آلودگی هوا، ساکنان ونیز نیز متوجه بهبود کیفیت آب در کانال‌های شهری خود شدند.

ونیز شهری توریستی و پرطرفدار در شمال ایتالیا است که روی آب ساخته شده و خیابان‌های آبی دارد. در دوران قرنطینه به دلیل کاهش رفت‌و‌آمد قایق‌ها و افت تعداد گردشگران رسوبات موجود در آب ته‌نشین و کیفیت آب کانال ها بهبود یافته است.

 

ویروس کرونا باعث کیفیت آب کانال‌‌های ونیز شده و آب شفاف‌تر به نظر می‌رسد/ عکس: بی‌بی‌سی

مهربانی

قصه‌های زیادی از هول و ولای خرید، قفسه‌های خالی، دعوا بر سر رل‌های دستمال کاغذی و کنسروها در جهان وجود دارد اما ویروس باعث گسترش محبت و مهربانی جهانی هم شده است.

2 مجموعه نیویورکی 1300 داوطلب را در 72 ساعت برای کمک به افراد مسن مهیا و سازماندهی کردند. این افراد مواد غذایی و دارو را به سالخوردگان و اقشار  مسن  و آسیب‌پذیر می‌رسانند.

بنا بر اعلام فیس‌بوک، صدها هزار نفر در بریتانیا به گروه‌های پشتیبانی محلی برای آمادگی در برابر ویروس پیوسته‌اند. گروه‌های مشابهی نیز با  نام "مراقبت‌کنندگان" در کانادا شکل گرفته است.

سوپر مارکت‌های استرالیایی ساعاتی به نام "سالخوردگی" را به افراد مسن اختصاص داده‌اند که در آن زمان تنها افراد مسن یا دارای معلولیت با آرامش خرید می‌کنند.

 

سوپرمارکت‌های استرالیایی ساعاتی را به  خرید سال‌خوردگان اختصاص دادند / عکس: بی‌بی‌سی

مردم همچنین به خیرات پول پرداخته و در برخی مواقع قبض‌ها را اشتراکی پرداخت می‌کنند. بسیاری ایده‌های ورزشی را با هم سهیم می‌شوند. گروهی دیگر  پیام‌های انگیزشی برای سالخوردگان خود قرنطینه شده می فرستند. برخی از دفاتر کاری و تجاری نیز به مراکز خیریه توزیع مواد غذایی تبدیل شده‌اند.

جوامع متحد

در زمان کار شدید و زندگی خانگی احساس دور بودن از دنیای اطراف طبیعی است اما از آنجا که ویروس روی همه ما اثر گذاشته است، بسیاری از جوامع در سراسر جهان به هم نزدیک شده‌اند.

در ایتالیا قزنطینه سراسری باعث شده تا مردم در ساعاتی خاص از روز در بالکن‌های جمع شده و برای تقویت روحیه  جمعی آواز بخوانند

 

مردم ایتالیا برای تقویت روحیه خود در ساعات مقرری از بالکن خانه‌ها آواز می‌خوانند/ عکس: Getty Images

یک مربی بدنسازی در جنوب اسپانیا یک کلاس حرفه‌ای را از روی بام آپارتمان خود مدیریت کرد و مردم از بالکن‌های خانه با او هماهنگ شدند.

بسیاری از مردم از این فرصت برای ارتباط  تلفنی و تصویری با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده کردند. برخی نیز با اپلیکیشن‌هایی با قابلیت تماس تصویری گروهی دور هم گپ زدند و مهمانی از راه دور گرفتند.

 این ویروس همچنین اهمیت کارکنان بهداشت و سایر کارمندان بخش‌های کلیدی را برجسته کرد.

هزاران نفر در ایتالیا برای قدردانی و تشویق پزشکان و پرستاران خود به بالکن یا کنار پنجره رفتند و برای پزشکان آواز خوانده و کف زدند.

دانشجویان پزشکی لندن نیز برای کمک به مراکز نگه‌داری از کودکان و سالمندان یا انجام امور فنی این مراکز نیز داوطلب شدند.

 رونق خلاقیت

بسیاری از مردم ایزوله شده جهان از این فرصت برای خلاقیت بهره می‌گیرند.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی جزئیات و نتیجه سرگرمی‌های جدید خود مانند غذاها، بافتنی، گلدوزی، نقاشی و کتاب‌های خوانده شده خود را به اشتراک می‌گذراند.

 بسیاری از مردم هنرهای دستیشان را از طریق فضای مجازی به نمایش درآورده یا آن را برای کودکان و والدین آموزش می‎دهند/ عکس: بی‌بی‌سی

کتابخانه عمومی "دی سی" در واشنگتن به مدیریت یک فضای کتابخوانی مجازی پرداخته است.

یک سرآشپز معروف ایتالیایی نیز در اینستاگرام در کانال "آشپزخانه قرنطینه‌ای"‌ا به آموزش سریالی و حرفه‌ای غذاهای اساسی برای "گیرافتادگان" در خانه می‌پردازد.

یک معلم هنر در تنسی آمریکا در برنامه‌های لایو فضای مجازی به کودکان خارج از مدرسه آموزش می‌دهد تا الهام گرفته و خلاقیت‌های خود را پیدا کنند.

در حالیکه بسیاری از اماکن عمومی بسته شده است، طرفداران هنر با استفاده از تورهای مجازی گالری بزرگ "لوور" فرانسه به بررسی معروف‌ترین نقاشی‌های جهان می‌پردازند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بی بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در گرو حمایت از سرمایه‌های خرد است/تثبیت سرمایه‌گذاری عامل تحقق شعار سال

به گزارش «نماینده»، احمدراستینه هفشجانی درباره راهکارهای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در اقتصاد طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال اظهار داشت: تحقق این شعار بخشی متوجه مردم است و بخش دیگری هم به مسوولان باز می گردد که برای فراهم کردن مشارکت مردم در حوزه تولید، باید چند اقدام مهم در این حوزه انجام شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تثبیت سرمایه‌گذاری برای جهش تولید را یکی از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و بیان داشت: ایجاد پنجره واحد که سالیان متمادی بر آن تاکید شده در جهت برداشتن موانع از پیش پای مردم در عرصه اقتصادی و حذف بروکراسی اداری که به تثبیت سرمایه گذاری و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کمک خواهد کرد، از جمله عواملی است که می تواند شعار سال را محقق سازد.

راستینه هفشجانی اضافه کرد: ایجاد شبکه منسجم حمایت قانونی از مردم و سرمایه گذاران در بخش های تولیدی از دیگر موارد مهمی است که می تواند به تحقق شعار سال منجر شود چراکه این رویکرد سبب خواهد شد مردم در حفاظت از سرمایه خود آرامش خاطر داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد تیم مشاوره ای منسجم از زمان سرمایه گذاری تا حمایت از چرخه تولید، بازاریابی و تکمیل زنجیره ارزش در سرمایه گذاری، امنیت خاطری به وجود می آورد که انگیزه مشارکت در تولید را افزایش خواهد داد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس فراهم کردن بستر لازم برای سرمایه گذاری های خرد مردم را از دیگر محورهای مهم در تحقق شعار سال عنوان کرد و اظهار داشت: با این روش مردم می توانند در فرآیند روشن در پروژه های بزرگ مشارکت کنند که به رونق تولید منجر خواهد شد.

راستینه هفشجانی به این موضوع هم تاکید کرد که البته باید برای چگونگی مشارکت مردم در پروژه های اقتصادی تعریف دقیقی انجام شود تا مردم بتوانند در فرآیندی روان، سرمایه های خرد را با ضمانت های قانونی که دولت فراهم می کند به سمت سرمایه گذاری ها بزرگ سوق دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرهنگ سازی دقیق و درست مسوولان به افزایش مشارکت های مردمی در تولید منجر خواهد شد، تصریح کرد: ضرورت ارتقای دانش و فراهم کردن بسترهای فرهنگی لازم برای شناخت مردم در خصوص مسئولیت های اجتماعی در بین آحاد جامعه بسیار مهم است. به نحوی که مردم به جای اینکه سرمایه های خود را به صورت رها یا در منازل و حساب های بانکی راکد نگاه دارند، با یک کار فرهنگی دقیق و منسجم، می توان نقش مسئولیت مردم را نسبت به یکدیگر تبیین و روشن کرد.

راستینه هفشجانی ادامه داد: مردم اگر نگران اشتغال یا آینده فرزندان خود و ایران هستند، باید با حضور در میدان های اقتصادی کشور، مشارکت پایداری را رقم بزنند و همراه با مسئولیت هایی که به عهده می گیرند، بستر را برای رونق و رشد اقتصادی بیش از گذشته فراهم کنند.

وی درباره اینکه دولت در سال گذشته چگونه بسترسازی لازم را برای تحقق شعار امسال فراهم کرد، گفت: دولت در بخش راه اندازی واحدهای راکد تولیدی و بازکردن گره از مشکلات واحدهای تولیدی که موانعی داشتند، عملکرد مناسبی داشت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین دولت امنیت روانی لازم را برای سرمایه گذاری و در راستای رونق تولید ایجاد کرد و در بخش صنایع بالا دستی اقدامات مهمی انجام داد که آثار آن در آینده دیده خواهد شد و امید است در سال جدید بخش خصوصی بیش از گذشته برای تحقق شعار سال فعال شود.

دیگر خبرها

  • ◄ کاهش بیش از ۵۰ درصدی تلفات جاده ای / خواب آلودگی و خستگی، مهمترین عامل تصادفات
  • جهش تولید در گرو حمایت از سرمایه‌های خرد است/تثبیت سرمایه‌گذاری عامل تحقق شعار سال
  • ببینید | خلاقیت یک راننده اسنپ در طراحی محیط داخلی خودرو
  • هوای تهران قابل قبول شد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • آلودگی آب‌های سطحی در مناطق سیل زده، عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • ساخت دستگاه تصفیه گازوئیل
  • گسترش شهرنشینی چه پیامد‌هایی برای محیط زیست دارد؟