حرفهای کارگردان «پایتخت» پس از آغاز پخش
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۰۷۸۰
آفتابنیوز :
سیروس مقدم در پاسخ به این پرسش که حجم بالای تبلیغات در خلال پخش یک سریال چه تاثیرات منفیای میتواند داشته باشد، توضیح داد: نکتهای که وجود دارد و در همه جای دنیا روال است این است که همه سازندگان به دنبال این هستند سریالی بسازند که حجم بالایی از تبلیغات را به دنبال داشته باشد و این یعنی دیده شدن؛ اما به هر حال از سوی دیگر، تبلیغات بیش از حد هم قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارگردان سریال «پایتخت» ادامه داد: به هر حال تبلیغات میان برنامه بخشی از کار است برای چرخاندن چرخه سینما و تلویزیون و نمیشود این چرخه را نادیده گرفت، چراکه گرداننده آنهاست.
مقدم در عین حال پیشنهاد داد: حجم بالای تبلیغات در خلال برنامه، اگر در یک نوبت پخش شود، بهتر است تا ارتباط مخاطب با سریال قطع نشود؛ البته این چیزی نیست که مختص «پایتخت» باشد و در سریالهای دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همینگونه است.
این کارگردان با اشاره به جنس تبلیغاتی که در صداوسیما انجام میشود، نیز گفت: نوع تبلیغات و انتخاب آنها به ما مربوط نمیشود. این است که ما در سریال «پایتخت» قبل از آغاز کار، تبلیغ داشتیم، اما تبلیغی که جذاب و شیرین است و مخاطب را آزار نمیدهد. شاید اگر برای ساخت تبلیغات خوب تلاش شود و این تبلیغات برای مردم دلچسب باشد مخاطب آزرده نشود.
او در بخش دیگری از این گفتوگو درباره جابهجایی خط قرمزهای تلویزیون توسط سریال «پایتخت» با اشاره به شوخیها و تحلیلهایی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی صورت میگیرد، گفت: در زمانهای که شما در فضای مجازی انواع و اقسام شوخیها و تحلیل از حوادث و وقایع روزمره را با لحنهای مختلف شاهد هستید، تلویزیون ما نمیتواند و نباید ارتباطش را با مخاطب میلیونیاش که به فضای مجازی هم دسترسی دارند قطع کند و یا از زمانه خود عقب بیفتد. تلویزیون میتواند خود را با شرایط واقعی روز جامعه همراه کند و با حفظ شئونات اخلاقی و ضوابط انسانی و اجتماعی و با تکیه بر قانون و شرع و عرف رایج، مهمترین موضوعات روزمره جامعه را مطرح کند.
این کارگردان در ادامه مطلب بالا متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت سریال «پایتخت» و کاراکترهایش نیز در همین مقام میگنجد. پایتختیها با تکیه بر مسائل روز مردم و جامعه و طرح انتقادات و دلخوریها، توانستهاند بخش وسیعی از جامعه را نمایندگی کنند و حرف دل مردم را با زبان طنز و شوخی و گاهای گزنده مطرح کنند، زیرا وظیفه طنز نیز همین است؛ طرح موضوعات و درد و رنجهای بشر با زبان شیرین و امیدبخش. اگر با همین دیدگاه به «پایتخت» و خطوط قرمز نگاه شود، «پایتخت» نه تنها مخرب و ویرانگر نیست که امیدبخش و آرامکننده روح و روان آدمهاست. مخاطبان بعد از دیدن «پایتخت» کاملا شیرین شده و ساعاتی را از نومیدی فاصله میگیرند و احساس میکنند که «پایتخت» حرف دل آنها را میزند. همین آرامش ذهنی و روانی مردم منجر به آرامش و امنیت جامعه و سرزمینمان میشود.
سیروس مقدم در بخش دیگری از گفتوگو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و جشنهای دیگر در کشورمان که هرساله به آزادی برخی زندانیان منجر میشود، درباره بخشی از قسمت اول سریال «پایتخت» گفت: در آستانه فرارسیدن عید نوروز و جشنهای سالگرد انقلاب و سایر اعیاد و جشنها، هرساله رسم است که با پیشنهاد قوه قضاییه و تایید و حکم رهبر انقلاب، بسیاری از زندانیان که واجد شرایط سازمان زندانها هستند عفو و آزاد شده و به آغوش خانواده و جامعه بازمیگردند؛ این اقدام همواره مورد حمایت آحاد مردم، هنرمندان و ... بوده است و باعث خشنودی خانوادهها و زن و بچههای این آزادشدهها میشود. در سریال «پایتخت» هم این وجه انسانی و فرهنگی و دینی باعث آزادی ارسطو از زندان شد و ما با طرح این موضوع هدفمان تشکر قلبی و امتنان از این اقدام رهبر معظم انقلاب بوده است. ما تلاش کردیم تا این تعامل انسانی و خداپسندانه و بازتاب آن را در جامعه و خانوادهها که به وحدت و همدلی بیشتر مردم و مسوولان و در نتیجه استحکام بیشتر نظام میانجامد نمایش دهیم؛ آن هم در شرایطی که جامعه به همدلی و آرامش و شادابی احتیاج دارد تا بتواند از بحران ویروس کرونا به سلامت عبور کند.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: سیروس مقدم پایتخت پایتخت 6
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
زیسان: با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید حالا میتوان عملکرد سریالها و برنامههای تلویزیونی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان را ارزیابی کرد. برنامههای که مقامات صداوسیما به شدت از آنها راضی هستند و درباره موفقیتشان روایتهای اغراق آمیز زیادی دارند.
به گزارش زیسان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اخیرا درباره موفقیت این سازمان در تعطیلات نوروز گفته است: «گزارش قابلتوجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامههای رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامههای سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامههای صداوسیما در فضای مجازی هم قابلتوجه است. برنامه یکی از شبکههای اصلی ما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان میدهد باید به استقبال مخاطبان در بسترهای مختلف توجه کرد.»
جبلی همچنین در رابطه با بازدید برنامههای پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی میگوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامههای ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامهها یا تقطیع برنامههای تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»
با وجود ذوق زدگی رئیس سازمان صداوسیما، اما کارشناسان رسانه معتقدند این آمار و گزارشها اغراقآمیز است. کامبیز نوروزی در این باره میگوید: «اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامهها را تماشا میکنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند؛ لذا این که یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامههای تلویزیون در شبکههای اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.»
منتقدان میگویند وایرال شدن یک برنامه و پخش کلیپهای آن به معنای تائید مخاطبان و استقبال آنها نیست، در بسیاری از موارد ایرال شدن یک برنامه در راستای نقد آن است. برخی دیگر از منتقدان نیز به هزینههای سنگین تلویزیون در برنامههای نوروزی اشاره میکنند.
اما گزارشهای صداوسیما درباره جزییات بازدید از برنامههای این رسانه حاکی از آن است که سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطبترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است.
طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطبترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربینندهترین برنامههای رمضانی محسوب میشوند.
احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم اعلام کرد در میان سریالها، «نون خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.
اما در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب میشوند.
با وجود این آمار مثبت، اما به عقیده بسیاری برنامههای صداوسیما به ویژه سریالهای تلویزیون چندان موفق نبودهاند و در اغلب موارد افت کیفیت داشتهاند.
سریال «هفت سر اژدها» که از دید ناظران شکست مطلق خورد و انتقادات شدیدی را برانگیخت درباره دیگر سریالها هم انتقادات زیای مطرح است.
سریال «زیرخاکی» دومین سریال پربیننده تلویزیون در نوروز بود
چرا «نون خ» و «زیرخاکی» شکست خوردند؟پیش از آغاز سال جدید تلویزیون برای احیای خود تصمیم به ساخت فصول جدید دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» گرفت. همچنین برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت نیز اقدام کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید. تلویزیون همچنین دست همکاری به سمت ایرج طهماسب برای ساخت سری جدید برنامه «مهمانی» دراز کرد و ایرج طهماسب هم پذیرفت. به این ترتیب «زیرخاکی» به عنوان سریال رمضان و نوروز روی آنتن رفت و «نون خ» هم بعد از پایان تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرد. هر دوسریال برخلاف انتظار نتواستند به آثار موفقی تبدیل شوند.
با وجود اینکه «زیرخاکی» و «نون خ» سریالهای پربیننده نوروز امسال بودند، اما از طرف دیگر باید پذیرفت این فصل از این دو سریال محبوب چنگی به دل نمیزد و نتوانستند موفقیتهای پیشین را تکرار کنند.
روزنامه هفت صبح درباره سریال «نون خ» نوشت: «مسیر «نون خ» از فصل چهارم کج شد که داستانی آشفته و بی فرجام داشت و شرح شکستش را بارها نوشتهایم. از عاملی بیرونی یعنی شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از دلایل ناکامی «نون خ ۴» یاد میشود. قبول؛ چرا سری پنجم هم ضعیف است؟ به بار ننشستن ایده سفر و موردی، چون ازدواج سلمان و شیرین به همراه حذف و کمرنگ کردن برخی کاراکترها، نداشتن قصه پرکشش، عدم برخورداری از موقعیتهای کمدی و کلامی ناب و … برخی دلایل شکست سریال هستند.»
در مقام مقایسه بسیاری «نون خ» را با سریال «پایتخت» مقایسه میکنند، حداقل در روند و رویه این مقایسه درست به نظر میرسد، اما «نون خ» هر چه گذشت ضعیفتر شد ولی «پایتخت» روند روبه رشد داشت.
سینمای دیلی در این باره نوشته است: «مشکل اصلی «نون خ» در فصل پنجم همان مشکلی است که در فصل پنجم هر سریالی با شخصیتهای واحد پیش میآید. یک موقعیت داستانی یا خلقیات یک شخصیت تا اندازه مشخصی ظرفیت کش آمدن دارد. سریالی که با الگوبرداری از «پایتخت» ساخته شد، اما مهمترین ویژگی «پایتخت» یعنی شخصیتهای جذاب پرتعداد را ندارد. اگر «پایتخت» در هر فصل چند شخصیت جدید را به عنوان برگ برنده رو میکرد، سازندگان «نون خ» تصور میکنند شخصیتها و داستان موفق فصلهای پیشینشان قرار است تا ابد جواب بدهد.»
سینما دیلی در ادامه نوشت: «داستان «نون خ» به تکرار افتاده و برگ برنده ندارد. به همین دلیل است شخصیتی مثل سلمان (با بازیِ کاظم نوربخش) از فصل دوم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شخصیتها پیدا میکند. دلیلش هم ساده است. بیننده تا حالا چنین شخصیتی را ندیده و با روحیات او هیچگونه آشنایی ندارد. اما همین شخصیت هم بعد از سه فصل دیگر حرف تازهای ندارد و در فصل پنجم نمک خود را از دست داده است. «نون خ» هر فصل به برگ برندهای، چون سلمان نیاز دارد.»
همچنین روزنامه هفت صبح درباره سریال «زیرخاکی»، ساخته جلیل سامان نوشت: «ایراد اصلی «زیرخاکی» به قصه برمیگردد که هر چه جلوتر آمد، کمملاتتر شد. تا جایی که داستان «زیرخاکی ۴» کش دار و فاقد جذابیت کافی بود. واقعا خیلی وقتها نه قصه جلو میرفت و نه کشمکشهای کمدی خنده ایجاد میکرد و این سوال مطرح شد که فریبرز و پریچهر تا کی به تنهایی میتوانند بخندانند؟!».
به نظر میرسد حتی «زیرخاکی» از «نون خ» هم ضعیفتر عملکرد و شاید بهتر باشد تلویزیون در فصلهای بعدی این سریال تجدید نظر کند.
اما «مهمانی» ساخته ایرج طهماسب به عقیده بسیاری نسبتا موفق ظاهر شد و حتی از سریهای پیشین این برنامه در شبکه خانگی نیز بهتر عمل کرد. افزایش شدید بازدید این برنامه در شبکههای اجتماعی هم ناشی از همین مطلب است. میدان دادن به شخصیت «آقوی همساده» در این سری از برنامه مهمانی جواب داده و توجه بسیاری را جلب کرده است. برخی از کاربران از حذف مهمان برنامه که عمدتا از سلبریتیها و چهرههای سرشناس بود رضایت دارند. اما یکی از مواردی که موجب انتقاد از «مهمانی» شده این است که بیش از گذشته پخش آن برای کودکان مناسب نیست. دیالوگهای آن بیشتر مناسب بزرگسالان است، به این ترتیب نمیتوان گفت مهمانی برنامهای برای کودکان است.
برنامه «مردان آهنین» هم از برنامههای موفق تلویزیون در حوزه سرگرمی بود و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.
tags # نون خ ، سریال پایتخت ، تلویزیون سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟