Web Analytics Made Easy - Statcounter

فلسفه بعثت نبوی یعنی بدانیم پیامبر (ص) مأموریت تکمیل رسالت انبیای گذشته در رساندن بشر به اوج قله‌های ارزش‌های انسانی و در قالب ایجاد جامعه‌ای آرمانی را بر عهده دارد که از آن به عنوان «عصر ظهور» یاد می‌کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو،  توجه به فسلفه بعثت نبی مکرم اسلام(ص) از منظر تمدنی و باورهای مهدوی نگاه و منظر انسان را نسبت به این رویداد عظیم تاریخ بشریت متفاوت از گذشته می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این منظر رسول گرامی اسلام (ص) به عنوان پیامبر آخرالزمانی شناخته می‌شوند که مأموریت تکمیل رسالت انبیای گذشته و رساندن بشر به اوج قله‌های ارزش‌های انسانی و در قالب ایجاد جامعه‌ای آرمانی را بر عهده دارد که از آن به عنوان «عصر ظهور» یاد می‌کنیم. با این نوع نگاه، قرآن ابزار و نقشه راه این امر و اهل‌بیت و خلفای ایشان مربیان و معلمان این مسیرند.

عزم و جدیت پیامبر گرامی اسلام (ص) به ویژه پس از بعثت‌شان در مسئله مهدویت، تبیین مسائل آخرالزمان و ظهور امام عصر (عج به قدری بود که از رایج‌ترین مباحث آن زمان شناخته می‌شد؛ نشان به اینکه در دسته‌بندی احادیث موضوعی مربوط به نبی مکرم اسلام (ص) مسئله مهدویت و آخرالزمان سهم بسزایی در روایات نبوی دارد؛ موضوعی که متأسفانه از نگاه عمده اندیمشندان دینی و مورخان تاریخ اسلام به دور مانده است. از جمله مباحثی که در این دست روایات نبوی دیده می‌شود، شامل علامات قیام قائم، اوضاع جهان در آخرالزمان، حتمی بودن ظهور، نام و نسب و خصوصیات جسمی امام عصر (عج)، اقدامات آن حضرت پس از ظهور، اوضاع جهان در دوران حکومت امام عصر (عج) است.

در اهمیت طرح مباحث مهدویت در اندیشه نبوی و عترت،  آیت‌الله صافی در مقدمه کتاب منتخب الاثر خود می‌نویسد:

«در میان مسائل نقلی که راهی جز نقل (روایات منقول) برای اثبات آنها وجود ندارد موضوعی وجود ندارد که ایمان به آن از ایمان به ظهور مهدی الزامی‌تر باشد. حتی شاید ایمان به ظهور مهدی از ایمان به موضوعات دیگر الزامی‌تر باشد؛ چه بشارتهایی که در مورد ظهور حضرت مهدی نقل شده‌اند به حد تواتر می‌رسند، در حالی که روایات راجع به بسیاری از معتقدات مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به حد تواتر نمی‌رسند.»

حتی عالم اهل سنت محمد بن الحسین آبری شافعی (م: 363 ق) در کتابش به نام مناقب الشافعی می‌نویسد:

«اخبار وارده از مصطفی ـ صلی الله علیه (و آله) و سلم ـ متواتر و از راویان بسیار زیادی نقل شده است که مهدی می‌آید، او از خاندان پیامبر ـ صلی الله علیه (و آله) و سلم است، هفت سال سلطنت می‌کند و زمین را پر از عدل می کند.»

جالب است که وقتی خداوند در قرآن قصد دارد از فلسفه بعثت و مأموریت رسول‌الله صلی الله علیه و آله سخن بگوید، اینطور بیان می‌دارد:

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست خدایی که رسولش را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را هر چند مشرکان خوش ندارند بر همه ادیان عالم پیروز کند». (آیه9 صف) پیامبر گرامی اسلام(ص) این آیه را در خطبه غدیر آنجا که قصد معرفی امام مهدی(عج) و برنامه ایشان در عصر ظهور را دارند، اینگونه رمزگشایی می‌کنند: «بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست؛ آگاه باشید که او غالب بر ادیان است؛ اَلا اِنَّ خاتَمَ الاَئِمَّهِ مِنَّا القائِمُ المَهدِیُّ، اَلا اِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ».

با این توضیح می‌توان گفت امتداد خط رسالت به مسئله مهدویت و ظهور ختم می‌شود و به این ترتیب، ابزارهای رسالت و ثمرات آن باید از این منظر بازتعریف شود و از این رهگذر می‌توان علت صدور فراوان روایات آخرالزمان و ظهور در مجموعه روایات نبوی را فهم کرد.

اما به طور خلاصه وظیفه‌ای که مسلمانان به ویژه شیعیان در قبال این نوع رفتار نبوی باید داشته باشند، ابتدا فهم جایگاه و مأموریت پیامبر (ص) و اهل‌بیت(ع) در پازل ظهور از طریق آیات قرآن و روایات مربوطه است و در مرحله بعد داشتن تبیین نسبت به آینده‌ای که از آن به عنوان آخرالزمان و ظهور یاد میشود؛ به این ترتیب ضروری است با فرصت‌ها و تهدیدات آینده بر اساس این منابع دینی آشنا شویم و منطبق بر آن، رفتار صحیح را کشف کنیم و به جامعه تبیین مناسب ارائه دهیم.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اسلام آخرالزمان مهدویت فرهنگی مسئله مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز ۶ اردیبهشت/‌ثور۱۴۰۳ مصادف با ۱۶ شوال ۱۴۴۵و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ است.  روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به امام حسن عسکری علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی

صدقه صبحگاهی هم نحوست روز را برطرف میکند و نیز شب جمعه خیراتی برای اموات است. ان شاءالله.

زایمان

 زایمان مناسب و نوزاد عاقل و عابد و عامل شود.

مسافرت

 سفر مکروه و همراه صدقه و ایت الکرسی باشد.

احکام نجوم

امروز قمر در برج عقرب و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
استعمال دارو.
معجون گذاشتن بر زخم و دمل.
برداشتن خال زگیل و زوائد بدن.
نیشتر زدن به دمل‌های چرکین.
استحمام.
تحقیق و تفحص.
امور زراعی و کشاورزی.
درختکاری.
از شیر گرفتن کودک.
خرید باغ و زمین زراعی.
جراحی چشم.
و کشیدن دندان و از این قبیل امور نیک است.
ولی امور اساسی و زیر بنایی مثل ازدواج خوب نیست.
نگارش ادعیه و حرز و برای نماز حرز و بستن آن خوب نیست.

مباشرت امشب

قمر در عقرب و از مباشرت به قصد فرزند آوری اجتناب گردد.

اصلاح سر و صورت

طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث حزن و اندوه می‌شود.


حجامت خون دادن فصد زالو انداختن

 فصد زالو انداختن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث فرج و نشاط می‌شود. 

ناخن گرفتن

 پنجشنبه برای گرفتن ناخن، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است.


دوخت و دوز

 پنجشنبه برای بریدن و دوختن لباس نو روز خوبیست و باعث میشود، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد.

وقت استخاره در روز پنج شنبه

در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر (وقت خوابیدن) 

تعبیر خواب 

خواب و رویایی که شب جمعه دیده شود تعبیرش از ایه‌ی ۱۷ سوره مبارکه "بنی اسرائیل " است؛ و کم اهلکنا من القرون من بعد نوح... 
و از مفهوم و معنای آن استفاده می‌شود که چیزی باعث حزن و اندوه خواب بیننده شود پدیدار گردد و صدقه بدهد تا برطرف شود و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.

ذکر روز پنج شنبه

 ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین
 ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه یارزاق موجب رزق فراوان میگردد.

 روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به امام حسن عسکری علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • وضعیت آخرالزمانی دانشگاه‌های آمریکا +عکس و فیلم
  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • ببینید | آتش آخرالزمانی هند
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • ایران در دفاع از اسلام و حق خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آید